Ortodoksisuus kiinnostaa, mistä lähteä liikkeelle?
Olen parin vuoden ajan ollut uskossa ja olen tutkinut eri kristinuskon suuntauksia. Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. En ole käynyt ikinä ortodoksisessa kirkossa. Kuulun itse Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueelle. Mitä minun kannattaisi tehdä? Mennä Helsinkiin johonkin jumalanpalvelukseen? Laittaa sähköpostia papille yms ja pyytää tapaamista jossa keskusteltaisiin? Mitä neuvoja ortodoksit antaisitte?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Valamossa pidetään Ortodoksisuus tutuksi ja Minustako ortodoksi? kursseja. Onko kukaan täällä ollut sellaisella? Olisiko sellaiset kurssit hyviä matalan kynnyksen vaihtoehtoja tavalliselle ihmiselle, joka tahtoo rauhassa miettiä asioita ilman paineita mistään?
Suosittelen Minustako ortodoksi-kurssia. Opettaja on mukava ja kurssilla aloitetaan ihan perusasioista, miten tehdään ristinmerkki ja miten kirkossa toimitaan. Jos haluaa oppia lisää mutta ei vielä lähteä katekumeenikurssille, Valamon kurssi on hyvä paikka siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomitseeko kaikki ortodoksit homot ja naispapit?
Ei. Koko isänpuoleinen sukuni on ortodokseja, juuret Karjalassa. Osa on vahvasti mukana kirkon toiminnassa. Kukaan tuntemistani ihmisistä ei ole homoja vastaan. Naispapeista en tiedä, ei olla puhuttu, mutta en jaksa uskoa, että kukaan olisi heitä vastaan. Ortodokseilla ei ole tapana tuputtuaa uskoa tai yrittää käännyttää muita. Ortodoksisuuden idea on keskittyä omaan itseensä ja olla tuomitsematta muita, koska kukaan ei ole täydellinen. Itse en ole uskossa enkä käy kirkoissa.
Minulla on jopa lähiomaisissa homoja. Ortodoksisuudessa tärkeintä on (itselleni) tradition säilyttäminen muuttumattomana, ja _oma_ kilvoittelu ihmisenä (nyt Suuri Paasto). Minun tehtäväni ei ole tuomita, eikä se minua kiinnosta, keskityn omiin varjoihini. Sen sijaan nautin siitä, että liturgia on muuttumaton. Kun menen kirkkoon, kaikki pyhä on samaa ja toistuvaa, eikä vastassa ole esimerkiksi rautalankamessua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomitseeko kaikki ortodoksit homot ja naispapit?
Ei. Koko isänpuoleinen sukuni on ortodokseja, juuret Karjalassa. Osa on vahvasti mukana kirkon toiminnassa. Kukaan tuntemistani ihmisistä ei ole homoja vastaan. Naispapeista en tiedä, ei olla puhuttu, mutta en jaksa uskoa, että kukaan olisi heitä vastaan. Ortodokseilla ei ole tapana tuputtuaa uskoa tai yrittää käännyttää muita. Ortodoksisuuden idea on keskittyä omaan itseensä ja olla tuomitsematta muita, koska kukaan ei ole täydellinen. Itse en ole uskossa enkä käy kirkoissa.
Minulla on jopa lähiomaisissa homoja. Ortodoksisuudessa tärkeintä on (itselleni) tradition säilyttäminen muuttumattomana, ja _oma_ kilvoittelu ihmisenä (nyt Suuri Paasto). Minun tehtäväni ei ole tuomita, eikä se minua kiinnosta, keskityn omiin varjoihini. Sen sijaan nautin s
Kyllä! Tradition ja mysteerin säilyttäminen!
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksi Putin kertoo Niinistölle, mitä mieltä hän on homoista:
Moskovan vanhoillinen patriarkaatti siunaa Putinin teot ja seisoo Putinin tukena. Vaikken ortodoksi olekaan, niin haluan tässä yhteydessä muistuttaa että Suomen ortodoksikirkko kuuluu nimeomaan Kiovan patriarkaattiin ja on jyrkästi ja kovaäänisesti tuominnut Putinin harjoittaman kansanmurhan ja myös sanoutunut selvästi irti Moskovan patriarkaatin mielipiteistä.
Minulla kirkkoon kuulumattomana on aika myönteinen käsitys ortodokseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moskovan vanhoillinen patriarkaatti siunaa Putinin teot ja seisoo Putinin tukena. Vaikken ortodoksi olekaan, niin haluan tässä yhteydessä muistuttaa että Suomen ortodoksikirkko kuuluu nimeomaan Kiovan patriarkaattiin ja on jyrkästi ja kovaäänisesti tuominnut Putinin harjoittaman kansanmurhan ja myös sanoutunut selvästi irti Moskovan patriarkaatin mielipiteistä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan viestiäsi sen verran, että Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmettelet miten heterous ei ole syntiä jos homous on? Raamattu tuomitsee homouden ja antaa arvoa avioliitolle (yksi mies ja yksi nainen). Yhtä tyhmä kysymys sinulta jos kysyisin että miten varastaminen muka voi olla syntiä jos töissäkäyminen ei ole. Kaksi täysin eri asiaa
Raamattu ei tuomitse homoutta sen enempää kuin heterouttakaan. Seksuaaliset tuntemukset alkaa jo ennen naimisiinmenoa ja niitä kohdistuu muihinkin ihmisiin oman aviopuolison lisäksi. Jos kaikenlainen seksuaalisten halujen kohdistuminen samaa sukupuolta olevaan ihmiseen on syntiä, eikö ole yhtä lailla syntiä kohdistaa samanlaisia haluja sellaiseen vastakkaiseen sukupuolta olevaan ihmiseen, jonka kanssa ei ole naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ihmettelet miten heterous ei ole syntiä jos homous on? Raamattu tuomitsee homouden ja antaa arvoa avioliitolle (yksi mies ja yksi nainen). Yhtä tyhmä kysymys sinulta jos kysyisin että miten varastaminen muka voi olla syntiä jos töissäkäyminen ei ole. Kaksi täysin eri asiaa
Raamattu ei tuomitse homoutta sen enempää kuin heterouttakaan. Seksuaaliset tuntemukset alkaa jo ennen naimisiinmenoa ja niitä kohdistuu muihinkin ihmisiin oman aviopuolison lisäksi. Jos kaikenlainen seksuaalisten halujen kohdistuminen samaa sukupuolta olevaan ihmiseen on syntiä, eikö ole yhtä lailla syntiä kohdistaa samanlaisia haluja sellaiseen vastakkaiseen sukupuolta olevaan ihmiseen, jonka kanssa ei ole naimisissa?
On. Kaikki hedonistinen ja libidovetoinen iloittelu on käytännössä syntiä ellei ole avioliitossa. Eihän tässä ole kahta sanaa. Myös himoitseminen on syntiä - siis avioliiton ulkopuolella. Nämä ovat asioita, joita ihminen oppii kyllä kontrolloimaan, samoin kuin ylensyöntiä, alkoholin käyttöä jne.
Vierailija kirjoitti:
On. Kaikki hedonistinen ja libidovetoinen iloittelu on käytännössä syntiä ellei ole avioliitossa. Eihän tässä ole kahta sanaa. Myös himoitseminen on syntiä - siis avioliiton ulkopuolella. Nämä ovat asioita, joita ihminen oppii kyllä kontrolloimaan, samoin kuin ylensyöntiä, alkoholin käyttöä jne.
Olemme siis samaa mieltä siitä, että jos homous on itsessään syntiä, myös heterous on syntiä? Erimielisyydet rajoittuu siihen, onko kaikki seksuaaliset tuntemukset muita kuin omaa aviopuolisotaan kohtaan syntiä. Olen itse siinä käsityksessä, että kaikki seksuaaliset tuntemukset ei ole Raamatussa mainittua himoitsemista, vaan niitä voi kohdistua keneen tahansa ilman että syyllistyisi syntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis samaa mieltä siitä, että jos homous on itsessään syntiä, myös heterous on syntiä? Erimielisyydet rajoittuu siihen, onko kaikki seksuaaliset tuntemukset muita kuin omaa aviopuolisotaan kohtaan syntiä. Olen itse siinä käsityksessä, että kaikki seksuaaliset tuntemukset ei ole Raamatussa mainittua himoitsemista, vaan niitä voi kohdistua keneen tahansa ilman että syyllistyisi syntiin.
Homous on - kristillisessä kontekstissa ja raamatun mukaan - syntiä ihan itsessään. Se on luonnottomuutta, eikä sillä ole mitään luonnollista funktiota = lisääntyminen. Kuriositeettina mainitsen, että puhun asiasta nyt objektiivisesti, asiana, jonka ulkoistan täysin omista mielipiteistäni - niillä ei ole tässä kohtaa merkitystä. Ihmisessä itsessään on kyky seksuaalisuuteen, mutta sitä ei toki ole tarkoitus kohdistaa keneen tahansa, missään yhteydessä. Itse seksi ja seksuaalisuus on tarkoitettu avioliiton sakramentissa toteutettavaksi sidokseksi aviopuolisoiden välillä, ja tämän myötä tietysti täyttämään - jos mahdollista - sen tärkein tehtävä, lisääntyminen.
Minusta on käsittämättömän ihmeellistä että näistä asioista täytyy riidellä ja kiistellä. Jos jokin oppi ei sovi yksilölle, hän pysyttelee sieltä poissa, ja etsii jotakin sopivampaa. Ei saa neliraajaraivareita vain muuttaakseen _oppia_. En minäkään änge muslimien tilaisuuksiin raivoamaan, että arsesta on tämä, muutatte perkele kaiken heti että minäkin mahdun egoineni mukaan koska HALUAN! Ei. Minä pysyn heistä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Homous on - kristillisessä kontekstissa ja raamatun mukaan - syntiä ihan itsessään. Se on luonnottomuutta, eikä sillä ole mitään luonnollista funktiota = lisääntyminen. Kuriositeettina mainitsen, että puhun asiasta nyt objektiivisesti, asiana, jonka ulkoistan täysin omista mielipiteistäni - niillä ei ole tässä kohtaa merkitystä. Ihmisessä itsessään on kyky seksuaalisuuteen, mutta sitä ei toki ole tarkoitus kohdistaa keneen tahansa, missään yhteydessä. Itse seksi ja seksuaalisuus on tarkoitettu avioliiton sakramentissa toteutettavaksi sidokseksi aviopuolisoiden välillä, ja tämän myötä tietysti täyttämään - jos mahdollista - sen tärkein tehtävä, lisääntyminen.
Minusta on käsittämättömän ihmeellistä että näistä asioista täytyy riidellä ja kiistellä. Jos jokin oppi ei sovi yksilölle, hän pysyttelee sieltä poissa, ja etsii jotakin sopivampaa. Ei saa neliraajaraivareita vain muuttaakseen _oppia_. En minäkään änge muslimien tilaisuuksiin raivoamaan, että arsesta on tämä, muutatte perkele kaiken heti että minäkin mahdun egoineni mukaan koska HALUAN! Ei. Minä pysyn heistä kaukana.
Miksi vihjailet, että yrittäisin jotenkin muuttaa oppia? Puhumattakaan siitä, että vähättelet kantaani puhumalla neliraajaraivareiden saamisesta, vaikka olen (ainakin omasta mielestäni) keskustellut täysin asiallisesti. Onko oma keskustelutyylisi mielestäsi asiallinen?
Ortodoksisen kirkon oppiin ei kuulu, että homoseksuaalisuus itsessään on syntiä. Jos väität muuta, ole hyvä ja kerro lähteesi sen sijaan että väität omaa yksityisajatteluasi omista mielipiteistäsi ulkoistetuksi objektiiviseksi totuudeksi.
Muuta vaikka venäjälle, siellä siihen opit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämättömän ihmeellistä että näistä asioista täytyy riidellä ja kiistellä. Jos jokin oppi ei sovi yksilölle, hän pysyttelee sieltä poissa, ja etsii jotakin sopivampaa. Ei saa neli
Olen eri. Tällä hetkellä ortodoksisuudessa kieltäydytään keskustelemasta koko aiheesta; aika ymmärrettävää. He kuitenkin pitäytyvät miespappeudessa, eivätkä vihi sateenkaariväkeä. Näin toimitaan, kun pysytään vanhassa opissa, samalla ymmärtäen että maailma ympärillä kotkottaa. Minusta nuo teot, tai lähinnä tekemättä jättämiset, ja totaalinen muutoshaluttomuus kertovat omaa tarinaansa. En usko että ortodoksisuus tulee koskaan tuosta muuttumaan näissä asioissa.
Olen eri. Tällä hetkellä ortodoksisuudessa kieltäydytään keskustelemasta koko aiheesta; aika ymmärrettävää. He kuitenkin pitäytyvät miespappeudessa, eivätkä vihi sateenkaariväkeä. Näin toimitaan, kun pysytään vanhassa opissa, samalla ymmärtäen että maailma ympärillä kotkottaa. Minusta nuo teot, tai lähinnä tekemättä jättämiset, ja totaalinen muutoshaluttomuus kertovat omaa tarinaansa. En usko että ortodoksisuus tulee koskaan tuosta muuttumaan näissä asioissa.
Tämä nimenomaan on ortodoksisuuden voimavara. Se on muuttumaton ja jykevä peruskallio, turvasatama maailman myrskyissä.
N27
Vierailija kirjoitti:
Tämä nimenomaan on ortodoksisuuden voimavara. Se on muuttumaton ja jykevä peruskallio, turvasatama maailman myrskyissä.
N27
Näin minäkin ajattelen, mutta kuten sanottua; oppi ei sovi kaikille. Maailma on täynnä uskontoja/filosofioita/oppeja, jokaiselle jotakin varmasti löytyy.
Ortodoksisuus on (minulle) ennen kaikkea syvää pyhyyden etsintää, kilvoittelua ihmisenä paastoineen - monestakin asiasta, olen todella syntinen ja heikko, enkä pelkästään ruoan suhteen(!) Sen lisäksi se on tradition ja mysteerin säilyttämistä ja jatkamista. Vanhanaikaista? Patavanhoillista? Aivan varmasti 😅
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-homoseksuaaliset-teot-ovat-syntia-su…
*Suuren ja Pyhän Synodin avioliittoa käsittelevässä päätösasiakirjassa todetaan, että kirkko ei hyväksy jäsenilleen samaa sukupuolta olevien välisiä liittoja eikä muitakaan avioliittoa korvaavia yhteiselämän muotoja.
Ankaraa muotoilua ei Hattusen mukaan kuitenkaan pidä ymmärtää väärin.
Homoseksuaalisuutta on ortodoksisen kirkon piirissä pidetty syntinä, mutta ei yhteisöstä pois sulkevana syntinä kuten ei esimerkiksi aviorikostakaan. Kirkossa on tilaa meille kaikille eri tavoin puutteellisille ja keskeneräisille ihmisille, Hattunen selittää.
Esimerkiksi metropoliitta Ambrosius on linjannut, että kirkko ei vihi eikä koskaan tule vihkimään homoseksuaaleja avioliittoon, mutta yhteinen koti voidaan siunata.*
No ensimmäiseksi voisit lähteä tapaamaan sitä jumalaasi ja jättää meidät fiksut ihmiset rauhassa elämään tälle kauniille planeetalle tai mitä siitä on teidän uskovaisten hullujen jäljiltä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
No ensimmäiseksi voisit lähteä tapaamaan sitä jumalaasi ja jättää meidät fiksut ihmiset rauhassa elämään tälle kauniille planeetalle tai mitä siitä on teidän uskovaisten hullujen jäljiltä jäljellä.
Oletko koskaan tiedostanut, että esimerkiksi ortodoksisuudessa on kasvisruokapaastoa todella paljon. Ja tämä ihan luomakunnan varjelukseksi. Mutta mene sinä toki viherpiipertämään parempana ihmisenä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan tiedostanut, että esimerkiksi ortodoksisuudessa on kasvisruokapaastoa todella paljon. Ja tämä ihan luomakunnan varjelukseksi. Mutta mene sinä toki viherpiipertämään parempana ihmisenä!
Ohis, mutta tuollainen paremman ihmisen viherpiipertelystä puhuminen ei kuulu asialliseen keskusteluun. Miten se pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukous taas menikään? "Oi Kuningas ja Herra, anna minun nähdä minun rikokseni ja anna, etten minä veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet Sinä iankaikkisesti."
Ja sanon tämän tosiaan täysin sivullisena, myöntäen samalla että syyllistyn itsekin liian usein vastaavaan.
Valamossa pidetään Ortodoksisuus tutuksi ja Minustako ortodoksi? kursseja. Onko kukaan täällä ollut sellaisella? Olisiko sellaiset kurssit hyviä matalan kynnyksen vaihtoehtoja tavalliselle ihmiselle, joka tahtoo rauhassa miettiä asioita ilman paineita mistään?