Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ortodoksisuus kiinnostaa, mistä lähteä liikkeelle?

Vierailija
17.02.2024 |

Olen parin vuoden ajan ollut uskossa ja olen tutkinut eri kristinuskon suuntauksia. Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. En ole käynyt ikinä ortodoksisessa kirkossa. Kuulun itse Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueelle. Mitä minun kannattaisi tehdä? Mennä Helsinkiin johonkin jumalanpalvelukseen? Laittaa sähköpostia papille yms ja pyytää tapaamista jossa keskusteltaisiin? Mitä neuvoja ortodoksit antaisitte?

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen. 

Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa

Missä kohtaa Raamatussa puhutaan homoista tai homostksuaalisuudesta? Ei missään. Jos tarkoitat miehen kanssa makaamisesta kertovia kohtia, ne eivät ole homoutta. Tuon ajan maailmassa rangaistiin miehiä raiskasmalla. Se oli siis rangaistus.

Toisekseen Raamattu ei ole yhtenäinen jonkun kirjoittama kirja. Se on eri aikoina eri teksteistä koottu kirjoituskokoelma.

Naispappeudestakaan Raamatussa ei sanota sanaakaan. Naisten alistamisen kulttuuri perustuu maskiliinisrn vallan käyttöön, kirkkopolitiikkaan. Naiset olivat alkuseurakunnassa diakoneina, mutta se häivytettiin uskonnosta  

Vierailija
102/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin aikoinaan yhden pariskunnan jotka vaihtoivat evlutista ortodoksiksi, koska ne kirkot on niin kauniita on ikoneita ja kultaa. Ja sitten saivat ne paljon jännemmät evlut-häitä jännemmät ortodoksihäät, jossa on kruunut ja kaikkea.

Kuka haluaa jollain tavalla itsensä tuoda lähelle tätä uskontoa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Patriarch_Kirill_of_Moscow

Jännemmät?

JÄNNEMMÄT???!!

Viittaus Kirilliin ontuu, koska Suomen ortodoksinen kirkko on ollut yli 100 vuotta autonominen Konstantinopolin patriarkaatin alainen kirkko. Emme kuulu Moskovan pattiarkaattiin. Lue historiasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan tuomitse. Aito ortodoksi ja ort. pappi EI tuomitse ketään.

Se valta jätetään Jumalalle. 

Vierailija
104/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksi Putin kertoo Niinistölle, mitä mieltä hän on homoista:

Moskovan vanhoillinen patriarkaatti siunaa Putinin teot ja seisoo Putinin tukena. Vaikken ortodoksi olekaan, niin haluan tässä yhteydessä muistuttaa että Suomen ortodoksikirkko kuuluu nimeomaan Kiovan patriarkaattiin ja on jyrkästi ja kovaäänisesti  tuominnut Putinin harjoittaman kansanmurhan ja myös sanoutunut selvästi irti Moskovan patriarkaatin mielipiteistä. 

Minulla kirkkoon kuulumattomana on aika myönteinen käsitys ortodokseista. 

Moskovan patriarkaatti on pahan vallassa. Patriarkka Kirill on pahan ruumiillistuma ja Putinin kätyri.

Ja Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu siis Konstantinopolin patriarkaattiin. 

Ei ole olemassa Kiovan patriarkaattia. 

Vierailija
105/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sekin naisille yksi harrastus, jos ei parempaa keksi. Ainakin halvempi kuin psykoterapia.

Vierailija
106/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta syrjitään: se on vihan osoittamista. Kyllä avionrikkojat ja juopot esimerkiksi vihitään kirkossa, mutta homoja ei. Tämäkö on sitä lähimmäisenrakkautta?

Homoja ei syrjitä, vaan heidät voidaan vihkiä ortodoksisessa kirkossa avioliittoon vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Pappi ei kysy, mikä avioliittoon vihittävien seksuaalinen suuntautuminen on, eikä se kuulu kenellekään muullekaan.

Valitettavasti ei vihitä. Se on suuri ongelma, koska kirkkoon kuuluvat srksuaali- ja,sukupuolivähemmistöt ovat tämän takia syrjittyjä  

Vierailija
107/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole ahdasmielisyydestä. Ortodoksisuudessa ei vain säntäillä trendien mukaan ja ollaan pragmaattisia. Naisia arvostetaan, mutta halutaan välttää tilanteita että mies ja nainen esim. kohtaisivat kirkon pyhimissä osissa kaksistaan, koska ihminen on ihminen ja voi tapahtua syntiä ;)

Ja miesten välillähän ei voi tapahtua syntiä - vai onko se normaalia ortodokseilla, samoin kuin katolisilla? 

Vierailija
108/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntymäortodoksi ja tiedän todella monia ortodokseja jotka ovat homoseksuaaleja tai muita sukupuolivähemmistöjäihin kuuluvia. Ovat ihan avoimesti suhteessa samaa sukupuolta olevien kanssa ja osa on hyvinkin arvostettuja kirkon jäseniä. 

Vierailija
109/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan sinne ortodoksiseen kirkkoon ja kyselet. Kyllä siellä joku tietää miten toimia. 

Vierailija
110/110 |
08.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. 

Totuus löytyy ainoastaan Raamatusta. Ja Raamatun avulla tiedämme, ettei ortodoksisuus ole aina ihan raamatullista.

Muun muassa sylivauvoja ei kehoteta kastamaan vedessä Raamatussa, vaan uskoon tulleita kastetaan vedessä. Myöskään mitään pyhimysten palvontaa ei Raamattu tunne. Raamatun mukaan vain Jumalaa kuuluu palvoa. Muutenkin kirkon menot muistuttavat kovasti vanhatestamentillisia pappismenoja. Me elämme kuitenkin uudessa liitossa, emme vanhassa.

Kyllä kait sielläkin voi silti käydä, jos lukee myös Raamattua, eikä noudata vain kirkollisia perinteitä ja uskomuksia.