Ortodoksisuus kiinnostaa, mistä lähteä liikkeelle?
Olen parin vuoden ajan ollut uskossa ja olen tutkinut eri kristinuskon suuntauksia. Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. En ole käynyt ikinä ortodoksisessa kirkossa. Kuulun itse Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueelle. Mitä minun kannattaisi tehdä? Mennä Helsinkiin johonkin jumalanpalvelukseen? Laittaa sähköpostia papille yms ja pyytää tapaamista jossa keskusteltaisiin? Mitä neuvoja ortodoksit antaisitte?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Karjalainen ortodoksisuus on hyvin elämämyönteistä. Mutta kyllä: ortodokseille perinteet ja rituaalit ovat tärkeitä. Ortodoksisia jumalanpalveluksia ei järjestetä nojatuolikirkkoina eikä muunkaanlaisena hörhöilynä, millaista näkee evankelis-luterilaisella puolella, missä enemmistö papeista yrittää mielistellä yltiöliberaaleja ja wokeilijoita sun muita.
Ap:n kannattaa ottaa yhteyttä lähimmän ortodoksisen seurakunnan pappiin. Siitä se lähtee. Toki ortodoksissakin jumalanpalveluksissa saa käydä olematta ortodoksi.
Näyttäkää mulle se rasmatunkohta jossa Jeesus sanoo, että kahden samaa sukupuolta olevan tasavertainen rakkaudentäyteinen parisuhde on synti. Ai eikö sellaista kohtaa löydy?
Meni homojankkaamiseksi tämäkin ketju...Aloittajalle sanoisin, että käy Jumalanpalveluksissa, lue aiheesta, käy juttelemassa ortodoksipapin kanssa, mene katekumeenikurssille. Itse käännyin ev.luterilaisesta ortodoksiksi aikoja sitten, enkä ole katunut. Ev.luterilaisuus alkoi olla liian vieraantunut alkuperäisestä opista, kaikenlaisia sähkökitaramessuja ym., tuntui, että kaikki käy, kunhan on vaan kivaa ja populistista. Ortodoksisessa kirkossa tärkeää on yhteisöllisyys, vanhat perinteet, mutta kuitenkin tietty lämpö ja ihmisläheisyys. Naista arvostetaan tietenkin, vaikka naispappeja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit yleensä nimenomaan eivät ole mitään fanaatikkoja. Ainakin kuuluisi keskittyä oman sielun tilaan muiden ihmisten arvostelemisen ja tuomitsemisen sijaan. Lukuvinkiksi antaisin esimerkiksi nunna Kristodulin päiväkirjat.
Juuri niin! Ortodoksisuus on jollain tasolla hyvin vanhoillista, mutta samalla siinä painotetaan, että jokaisen tulee keskittyä omaan kilvoitteluunsa ja muiden tuomitseminen on ankarasti kielletty. Nyt eletään pääsiäistä edeltävän suuren paaston aikaa, joten laitan tähän pyhän Efraim Syyrialaisen paastorukouksen, joka kuvaa mielestäni hyvin sitä mikä on ortodokseille tärkeää:
"Herra, minun elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki. Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki. Oi Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä rikokseni ja anna etten veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti. Aamen."
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ilmoittaa selkeästi, että Jumalan valtakuntaa eivät peri miesten kanssa makaavat miehet.
1. Kor. 6:9-11: Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalanpalvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta.
"Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan." Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?" Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista"." (Matt. 19:23-26)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se syy, miksi Jumala määrittelee homoseksuaalisuuden synniksi? Ymmärrän aviorikokset ym, mutta homous ei satuta ketään. Homous ei ole valinta vaan ominaisuus. Eikö ihmisen tulisi saada olla sitä millaiseksi hänet on luotu?
Se että homous on tullut maailmaan syntiinlankeemuksen seurauksena. Se on valinta. Kaikki ihmiset ovat heteroita. Toiset ovat vain ottaneet agendakseen homottaa kaikki ihmiset homopelleiksi ja saavat rahaa siitä että levittävät homopropagandaa. Lisäksi homous on vaarallista. Homoseksissä on yli seitsemänkertainen riski saada sukupuolitauti ja lisäksi anaaliseksi tuottaa monia kuolemaan johtavia vaurioita. Sinäkin tiedät tämän. Sinä vain valehtelet tietoisesti väittämällä homouden olevan ihan ok ja normaalia jota se ei todellakaan ole. Moni nuori kokee virheellisesti olevansa homo, ransu mitä lie koska heidät on aivopesty uskomaan näin. Siitähän oli vähän aika sitten tutkimusta kuinka homo(nuor)illa on muita ihmisiä korkeampi riski tappaa itsensä, vahingoittaa itseääm yms, tämä heidän itsetuhoisuutensa johtuu tasan siitä että heidän mielenterveytensä on pilattu tämän homouden tyrkyttämisellä ja pakottamisella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä paatoksellisen tunteellisia avautumisia on sitten pelkästään homoista? Käsi ylös ne, jotka eivät ole harjoittaneet siveettömyyttä, juoneet liikaa, ahnehtineet tai pilkanneet toisia ihmisiä. Ahnehtimisenkin määrittelee Jeesus hyvin tiukasti, meidän ei pitäisi keräillä omaisuutta vaan elää niinkuin taivaan linnut, omistaa vain välttämätön ja luopua kaikesta muusta sellaisten hyväksi, joilla on vähemmän kuin meillä itsellämme.
Miksi väität, että tällaisia paatoksellisen tunteellisia avautumisia on pelkästään homoista? Kuulostaa oudolta etenkin kun ottaa huomioon, että tämä keskustelu käsittelee ortodoksista kirkkoa.
Liityin itse ortodoksiseen kirkkoon viime kesänä enkä ole kuullut yhdenkään papin puhuvan kertaakaan homosuhteista, vaikka käyn jumalanpalveluksissa 2-3 kertaa viikossa ja osallistun myös kirkon toimintapiireihin. Monesta muusta synnistä on kyllä puhuttu paljon, erityisesti muiden tuomitsemisen synnistä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta syrjitään: se on vihan osoittamista. Kyllä avionrikkojat ja juopot esimerkiksi vihitään kirkossa, mutta homoja ei. Tämäkö on sitä lähimmäisenrakkautta?
Homoja ei syrjitä, vaan heidät voidaan vihkiä ortodoksisessa kirkossa avioliittoon vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Pappi ei kysy, mikä avioliittoon vihittävien seksuaalinen suuntautuminen on, eikä se kuulu kenellekään muullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuo muut edellä mainitut synnit ovat tasan yhtä vakavia kuin homouskin. Syy miksi niistä ei puhuta on se että uskonnottomat yrittävät levittää homoutta seurakuntiin ja kirkkoihin. Hengellisesti kaikki synnit ovat yhtä vakavia mutta maallisesti toiset asiat ovat vakavampia kuin toiset esim. homous on maallisesti vaarallista. Setan kaltaiset propagandajärjestöt yrittävät rekrytoida kaikki maailman ihmiset homoiksi ja aivopesevät nuoria joilla on itsetunto-ongelmia. Julkkishomot saavat rahaa setalta ym siitä että homottavat kansaa.
Voisin muuten yläpeukuttaa viestiäsi, mutta homoseksuaalinen taipumus ei ole syntiä. Homoseksi on syntiä, mutta homo voi elää selibaatissa siveellistä elämää siinä missä heterokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo muut edellä mainitut synnit ovat tasan yhtä vakavia kuin homouskin. Syy miksi niistä ei puhuta on se että uskonnottomat yrittävät levittää homoutta seurakuntiin ja kirkkoihin. Hengellisesti kaikki synnit ovat yhtä vakavia mutta maallisesti toiset asiat ovat vakavampia kuin toiset esim. homous on maallisesti vaarallista. Setan kaltaiset propagandajärjestöt yrittävät rekrytoida kaikki maailman ihmiset homoiksi ja aivopesevät nuoria joilla on itsetunto-ongelmia. Julkkishomot saavat rahaa setalta ym siitä että homottavat kansaa.
Voisin muuten yläpeukuttaa viestiäsi, mutta homoseksuaalinen taipumus ei ole syntiä. Homoseksi on syntiä, mutta homo voi elää selibaatissa siveellistä elämää siinä missä heterokin.
Jeesus sanoo että ajatukset ovat syntiä siinä missä teotkin. Aviorikos on syntiä, jos katsot naista himoiten teet syntiä. Homoseksi on syntiä, jos tekee mieli homoseksiä (olet homo) teet syntiä
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset ampuu itseään nilkkaan tällä homosyrjinnällä. Tiedän parikin uskovaista jolle on tullu ero kun vuosien jälkeen kaappihomo mies on halunnutkin eron ja suhteeseen miehen kanssa. Näin ei tapahtuisi, jos jokaisen antaisi olla sellainen millaiseksi Luoja on hänet luonut.
Joissain kristillisissä piireissä opetetaan, että homojen tulee "eheytyä" heteroiksi, ja moni kokee suurta painetta perustaa perhe. Ortodoksisessa kirkossa on kuitenkin aina arvostettu selibaattia yhtenä kilvoittelun muotona. Seksuaalisella suuntautumisella ei ole mitään väliä ortodoksisuudessa, vaan oleellista on harrastaako seksiä (yhden miehen ja yhden naisen välisen) avioliiton ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo että ajatukset ovat syntiä siinä missä teotkin. Aviorikos on syntiä, jos katsot naista himoiten teet syntiä. Homoseksi on syntiä, jos tekee mieli homoseksiä (olet homo) teet syntiä
Jos todella ajattelet noin, pidät varmasti heteroseksuaalisuutta syntinä siinä missä homoseksuaalisuuttakin? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki toista ihmistä kohtaan tunnettu seksuaalinen vetovoima ei ole syntiä, vaikka tietysti syntiin voi langeta ajatuksissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos todella ajattelet noin, pidät varmasti heteroseksuaalisuutta syntinä siinä missä homoseksuaalisuuttakin? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki toista ihmistä kohtaan tunnettu seksuaalinen vetovoima ei ole syntiä, vaikka tietysti syntiin voi langeta ajatuksissakin.
Nyt oli taas niin tyhmä väite kuin olla ja voi. Miksi viestini perusteella kaikki seksi olisi syntiä. Seksi avioliitossa ei ole syntiä
Vladimir puuttinista. Määrää ao johtoa ja käyttää hyväksi. Kirilillä miljoonaomaisuus
Jos alkaa ortodoksiksi, pittä kuulua Moskovan patriarkaattiin, siellä ei homot hypi silmille. Kreikkalaisten ortodoksisuus on silkkaa homohumppaa.
Vierailija kirjoitti:
Meni homojankkaamiseksi tämäkin ketju...Aloittajalle sanoisin, että käy Jumalanpalveluksissa, lue aiheesta, käy juttelemassa ortodoksipapin kanssa, mene katekumeenikurssille. Itse käännyin ev.luterilaisesta ortodoksiksi aikoja sitten, enkä ole katunut. Ev.luterilaisuus alkoi olla liian vieraantunut alkuperäisestä opista, kaikenlaisia sähkökitaramessuja ym., tuntui, että kaikki käy, kunhan on vaan kivaa ja populistista. Ortodoksisessa kirkossa tärkeää on yhteisöllisyys, vanhat perinteet, mutta kuitenkin tietty lämpö ja ihmisläheisyys. Naista arvostetaan tietenkin, vaikka naispappeja ei ole.
Minä koen myös, että ortodoksisuudessa säilytetään perinnettä, ja se on minulle tärkeää. Tunnen vierautta ja vastenmielisyyttä sateenkaarimessuissa ja muussa populistisessa pyrkyryydessä vaikuttaa ihmisiin. Siksi ortodoksisuus.
Ortodoksisuus Venäjän suurin uskonto. En suosittele kun katselee seurauksia.
Mikä on se syy, miksi Jumala määrittelee homoseksuaalisuuden synniksi? Ymmärrän aviorikokset ym, mutta homous ei satuta ketään. Homous ei ole valinta vaan ominaisuus. Eikö ihmisen tulisi saada olla sitä millaiseksi hänet on luotu?