Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten testamentti pitää muotoilla, jos ei halua exän aiempien suhteiden lapsien perivän mitään minulta?

Vierailija
17.02.2024 |

Tilanne siis se, että itselleni periytyy jossain vaiheessa suvun maita. Lasten isällä on useampia muita lapsia edellisistä suhteistaan, enkä halua, että tätä oman sukuni omaisuutta päätyy missään olosuhteissa näille sisaruspuolille (joille on tulossa ihan kelpo perinnöt omien äitiensä kautta).

Korjaisin siis tältä osin omaa testamenttiani, mutta kuinka? Onko esimerkiksi tämä riittävän täsmällinen:

Jos lapseni X ja Y kuolevat lapsettomina, määrään, että omaisuuteni jaetaan veljeni Z:n lasten 1, 2 ja 3 kesken.

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele hyvä ihminen vanhemmillesi. Pyydä heitä tekemään keskenäinen testamentti jossa ensin kuolleen omaisuus jää leskelle. Siihen testamenttiin myös määräys ettei lasten puolisoilla ole aviooikeutta heiltä perittyyn omaisuuteen. Miten nämä asiat on joillekin niin vaikeita. Luuleeko ihmiset etteivät kuole ollenkaan? 

Eihän tuollainen testamentti poista mitenkään apn ongelmaa. 

Poistaahan jos aloittaja tekee samanmoisen testamentin kun vanhempansa. Tässä on menty asioiden edelle. 

Ei poista. Ongelma tässä ei ole avio-oikeus vaan perintökaari. Yritetään nyt selittää todella hitaasti ja yksinkertaisesti että nope

Lakiosa ei liity aloittajan ongelmaan millään tavalla, sillä kuten juuri edellisissä viestissä selitettiin lakiosaan on oikeutettu ainoastaan alenevassa polvessa vainajaan oleva perillinen. Aloittajan entisellä puolisolla tai hänen lapsillaan, jotka ovat aloittaen lasten sisaruksia ei missään tapauksessa ole lakiosaa suhteessa aloittajaan tai tämän lapsiin.

Vierailija
142/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttele hyvä ihminen vanhemmillesi. Pyydä heitä tekemään keskenäinen testamentti jossa ensin kuolleen omaisuus jää leskelle. Siihen testamenttiin myös määräys ettei lasten puolisoilla ole aviooikeutta heiltä perittyyn omaisuuteen. Miten nämä asiat on joillekin niin vaikeita. Luuleeko ihmiset etteivät kuole ollenkaan? 

Poistaahan jos aloittaja tekee samanmoisen testamentin kun vanhempansa. Tässä on menty asioiden edelle. 

Ei poista. Ongelma tässä ei ole avio-oikeus vaan perintökaari. Yritetään nyt selitt

Sitä kai ap hakee että kuinka voisi itse rajata sen, ja kun apn perintö menee ensin hänen lapselleen toissijaisen perimyksen määräyksellä, niin tämä rintaperillinen voi ratkaista lakiosan osalta kelpuuttaako sen, eikä ap pysty sitä estämään mitenkään.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei poista. Ongelma tässä ei ole av

Ei. Aloittaja miettii tässä nyt sitä että miten varmistaa sen että hänen omaisuutensa ei päädy hänen omien perillistensä kuoleman jälkeen hänen entiselle puolisolleen tai tämän lapsille. Kyse ei siis ole siitä että aloittajan lapset olisivat saaneet perintöä joltain toiselta ohi rintaperillisen kuten ilmeisesti jostain luulit.

Vierailija
144/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ei saa enää selvää mihin kommentoidaan.  

Vierailija
145/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

142. En ymmärrä kirjoitustasi.

Vierailija
146/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän EX PUOLISO peri koskaan yhtään mitään. Jos teillä on yhteisiä lapsia, niin he toki perii jomman kumman vanhemman kuollessa vähintään lakiosansa,jos sitä vaativat.

Vierailija
147/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän EX PUOLISO peri koskaan yhtään mitään. Jos teillä on yhteisiä lapsia, niin he toki perii jomman kumman vanhemman kuollessa vähintään lakiosansa,jos sitä vaativat.

totta kai lasten isä perii lapsensa, jos lapset kuolevat ennen isäänsä ilman omia jälkeläisiään.

Vierailija
148/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei. Aloittaja miettii tässä nyt sitä että miten varmistaa sen että hänen omaisuutensa ei päädy hänen omien perillistensä kuoleman jälkeen hänen entiselle puolisolleen tai tämän lapsille. Kyse ei siis ole siitä että aloittajan lapset olisivat saaneet perintöä joltain toiselta ohi rintaperillisen kuten ilmeisesti jostain luulit."

Jos oli tarkoitettu tähän, niin noinhan se menee

"Sitä kai ap hakee että kuinka voisi itse rajata sen, ja kun apn perintö menee ensin hänen lapselleen toissijaisen perimyksen määräyksellä, niin tämä rintaperillinen voi ratkaista lakiosan osalta kelpuuttaako sen, eikä ap pysty sitä estämään mitenkään."

Se toissijaismääräys on testamentti mutta lakiosa tulee perittäväksi puhtaana ilman testamenttiehtoa silloin kun perillinen sitä vaatii, jolloin lakiosan määrältä jää apn rintaperillisen ratkaistavaksi miten sen haluaa jättää perinnökseen, siltä lakiosan ylittävältä osalta apn testamentin toissijaismääräys on tehokas. 

Vierailija
149/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet eronnut lastesi isästä, eihän hän peri sinua. Paitsi, jos ositus on tekemättä. Tai lapsesi kuolevat ennen häntä, ja sinä olet kuollut. Tai kuolet yhtaikaa lasten kanssa.

Ainakaan minä en perinyt mitään, kun exäni kuoli. Yhteisrt lapsemme perivät hänet. 

Mutta, koskaanhan ei tiedä missä järjestyksessä täältä lähdetään. 

Mutta jos joku sinun lapsistasi kuolisi nyt (lapsettomana), niin sinä perisit hänet, ellei lapsen isän testamentissa ollut toissijamääräystä siitä mitä häneltä perille omaisuudelle tapahtuu perillisen kuoleman jälkeen.

Näin on. Jotenkin en vain enää osaa miettiä, että ne olisivat exän perintöä, kun lapset ovat sen saaneet jo yli 10 vuotta sitten. Jos siis perisin lapseni. Tosin siellä ei ole mitään sukutiloja tms taustalla. 

Vierailija
150/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten huomaat, suurin osa täällä ei edes tajua mitä kysyt. Mielestäni ehdottamasi kirjaus kuulostaa hyvältä, mutta en ole asiantuntija. Sinun sijassasi varaisin ajan esim  pankin lakimieheltä, he ymmärtääkseni tekevät paljon testamentteja. Tai sitten joltain muulta perintöasioihin perehtyneeltä lakimieheltä.

Sinäkään et tajunnut, mitä kysytään.

Miksi ihmeessä ex-puolison lapset perisivät yhtään mitään?

Ex puolison lapset voivat kyllä periä myöhemmin k.o. omaisuuden, jos ap on kuollut ja omaisuus on siirtynyt hänen lapsilleen. Jos nyt nämä lapset kuolevat ilman rintaperillistä, kuka heidät perii? Heidän isänsä eli ex. Tai jos hänkin on kuollut, sisaruspuolet.

Vierailija
151/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta, lakipykäliin perehtymätöntä sakkia. Kuka edes kyselee moisia vauva palstalla ja luulee saavansa lainoppineilta vastauksia? 

Vierailija
152/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintökaari

Vierailija
153/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja: Kun sinä kuolet, niin ex-mies ei peri sinua. Mutta pelkäät, että jos lapsesikin kuolee ilman omia lapsia, niin ex mies tai hänen jälkeläiset pääsee käsiksi omaisuuteesi tai sukusi omaisuuteen.

Eikö helpointa ole, että lapsesi tekee testamentin, jossa he sulkee pois sisaruspuolensa testamentistaan, jos he siis niin itse haluaa. Niin olen itse tehnyt. Ja poistin myös sisarusteni aviopuolisoiden avio-oikeuden.

Mitä järkeä sinun on miettiä asioita, jotka todennäköisesti tapahtuu kauan oman kuolemasi jälkeen? Et sinä nyt voi kaikkea kontrolloida. 

Vierailija
154/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja: Kun sinä kuolet, niin ex-mies ei peri sinua. Mutta pelkäät, että jos lapsesikin kuolee ilman omia lapsia, niin ex mies tai hänen jälkeläiset pääsee käsiksi omaisuuteesi tai sukusi omaisuuteen.

Eikö helpointa ole, että lapsesi tekee testamentin, jossa he sulkee pois sisaruspuolensa testamentistaan, jos he siis niin itse haluaa. Niin olen itse tehnyt. Ja poistin myös sisarusteni aviopuolisoiden avio-oikeuden.

Mitä järkeä sinun on miettiä asioita, jotka todennäköisesti tapahtuu kauan oman kuolemasi jälkeen? Et sinä nyt voi kaikkea kontrolloida. 

Lapsi on vielä pitkään alaikäinen. Siksi.

Vierailija
155/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä vastasin tähän kysymykseen jo kerran; en kyllä yhtään tykkäisi, jos miehen salasuhteesta syntynyt lapsi  (joka tikkoi avioliittomme) perisi minun hankkimat rahat ja minun isovanhempieni perinnön. En tykkää NYT. Ap:n kysymys on relevantti.

Vierailija
156/156 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä vastasin tähän kysymykseen jo kerran; en kyllä yhtään tykkäisi, jos miehen salasuhteesta syntynyt lapsi  (joka tikkoi avioliittomme) perisi minun hankkimat rahat ja minun isovanhempieni perinnön. En tykkää NYT. Ap:n kysymys on relevantti.

No, tämä ei nyt vaan ole 100% sinun vallassasi, ainakaan jos ei ne omat lapsesi ole sisaruspuolelle yhtä katkeria kuin sinä. Jos ovat, niin yhteistyössä heidän kanssaan saumat voi olla paremmat. Sinun pitää vakuuttaa lapsesi siitä, että pitävät kuolemasi jälkeen sinulta tulleet rahat erillään jotta ne voidaan heidän mahdollisesti kuollessaan palauttaa sinun suvullesi. Jos ne menee exälle asti, niin et voi mitenkään estää niiden menoa lastesi sisaruspuolelle.

Ja lapsi ei kyllä ole avioliittoanne rikkonut, sen teki letkuaan ympäri kyliä heilutellut exäsi. Kasva aikuiseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi