Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoden päihdelääkäri seurasi pienenä, kun oma äiti vajosi kannabishelvettiin tarjoaa nyt neljä ratkaisuehdotusta Suomen huumeongelmaan

Vierailija
17.02.2024 |

Somessa Lääkäri-Attena tunnettu Atte Virolainen väittää, että päättäjien faktat ja halu ymmärtää ovat hukassa, kun pitäisi puhua huumeidenkäyttäjistä ja huumepolitiikasta.

Yle Perjantain jaksossa Virolainen kertoo neljä konkreettista keinoa, joilla päihderiippuvuuteen sairastuneita voitaisiin vielä pelastaa ja huumeiden käyttöä näin vähentää.

1. Käyttöhuoneet.

Se on nimeltään käyttöhuonekokeilu. Me emme tiedä, hakeutuvatko käyttäjät sinne Suomessa. Niitä pitäisi testata. Mitään muuta tappavaa sairautta ei Suomessa hoideta niin huonosti kuin huumeriippuvuutta. Jotakin täytyy keksiä.

Käyttöhuoneilla ei ole tarkoitus niinkään vähentää huumemyrkytyskuolemia, vaan tarjota hoitokontakti huumeidenkäyttäjälle, jotta hänellä olisi mahdollisuus päästä hoitoon.

Hoitoon ohjaaminen on se juttu. Vankilalääkärille tulee paljon potilaita, joilla on erittäin vaikea huumeriippuvuus, ja heidän ensimmäinen kontaktinsa terveydenhoitoon tulee vankilassa.

2. Taustasyitä pitää alkaa hoitaa.

Niitä taustasyitä, miksi ihmiset ajautuvat käyttämään huumeita, pitää alkaa hoitaa, Virolainen sanoo.

Psykiatristen palvelujen tarjonta on romahduspisteessä, ja ihmiset eivät saa apua.

3. Asenneongelman korjaaminen.

Terveydenhuollossa päihteidenkäyttäjät ovat monesti ihan b-luokan kansalaisia. Huumeidenkäyttäjiä kohtaan on asenneongelma, josta pitäisi päästä eroon, Virolainen sanoo.

Vieressä nyökyttelee neljä vuotta kuivilla ollut Mia Ekberg.

Jos käyttäjä otettaisiin terveydenhuollossa vastaan ihmisenä, jos häntä uskottaisiin edes hetken verran ja häneltä kysyttäisiin, haluaisitko hoitoon, niin hän ei ehkä tulisi enää niin monta kertaa käyttämään, koska hän alkaisi ajatella, että ehkä minusta on johonkin muuhunkin.

4. Huumeiden dekriminalisointi.

Huumeriippuvuus on sairaus, ja käytöstä, eli sairaudesta, ei pidä rangaista ihmistä.

Minulla on hyvät sidokset huumerikostutkintaan. Sota huumeita vastaan on jo hävitty. Tutkimusten mukaan viranomaiset saavat kaikista liikkuvista huumausaineista viisi prosenttia kiinni. Tuntemani kokenut huumerikostutkija arvioi, että todellisuudessa luku on vain yhden prosentin luokkaa.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän häiritsee tuo, että kaikesta halutaan tehdä sairaus ja sillä sitten puolustellaan, miksei ihminen itse voi asialle mitään.

Ihmisillä on luontainen halu saada päihteitä. Niitä on haluttu aina. Onhan se selvää että tuollainen halu ei pysy kaikilla hallinnassa. 

Vierailija
22/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi pitäis kieltää ja kannabis laillistaa. Typeryksille jotka ei tiedä mistää mitään turha selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän häiritsee tuo, että kaikesta halutaan tehdä sairaus ja sillä sitten puolustellaan, miksei ihminen itse voi asialle mitään.

Ihmisillä on luontainen halu saada päihteitä. Niitä on haluttu aina. Onhan se selvää että tuollainen halu ei pysy kaikilla hallinnassa. 

Onko samalla periaatteella nälkä ja jano sairauksia? Niihinkin on luontainen halu. Mikä on syy kutsua huumeidenkäyttöä sairaudeksi, jos se on ihan vaan inhimillinen halu ja tarve? 

Vierailija
24/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko samalla periaatteella nälkä ja jano sairauksia? Niihinkin on luontainen halu. Mikä on syy kutsua huumeidenkäyttöä sairaudeksi, jos se on ihan vaan inhimillinen halu ja tarve? 

Heti janon, nälän ja seksin jälkeen on päihteiden halu. Sama järjestys kuin muillakin eläimillä. Ei ihmiset ole ainoita jotka käyttää päihteitä. Kun ensin myöntää ne faktat niin sitten niille asioille voi yrittää tehdä jotain. Suurin osa hallitsee päihteiden käyttönsä niin ei käyttöä voi kieltää vähemmistön takia jotka ei osaa hillitä itseään päihteiden kanssa. 

Vierailija
25/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka kokeilee huumeita saisi kuolla.

Joillain huumeille ja lääkkeillä on erona vain resepti.

Jos otan kipuun panacodin kaverilta niin otanko huumetta kun sitä käytetään myös päihtymisessä?

Vierailija
26/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"3. Asenneongelman korjaaminen.

Terveydenhuollossa päihteidenkäyttäjät ovat monesti ihan b-luokan kansalaisia. Huumeidenkäyttäjiä kohtaan on asenneongelma, josta pitäisi päästä eroon, Virolainen sanoo."

Tämä kuulostaa aivan liian tutulta. Olen kannabiksen satunnaiskäyttäjä, noin kerran tai kaksi kuussa. Olen muutaman kerran vastannut rehellisesti lääkäristä tulleisiin kyselylomakkeisiin koska haluan hoitohenkilökunnan tietävän kaiken relevantin terveydestäni. Vaikka reaktio on ollut neutraali useammin kuin puolet kerroista, pahimmillaan en ole saanut hakemaani hoitoa, koska koko tapaaminen ajautuu huumeiden käytöstä puhumiseen ja jopa väitetyn ongelman piilotteluun(????).

Minusta kerran tai kaksi kuussa ei ole enää satunnaiskäyttöä. Pienentelet ongelmaa, joka sinulla on. Itse en käytä edes alkoholia kerran tai kaksi kuussa. Jos käyttäisin alkoholia kuukausittain, pitäisin sitä säännöllisenä käyttönä. En satunnaisena

Vierailija
27/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämä some lääkäriksi tituleerattu Atte Virolainen on? Saanut lääkärinpaperit Pietarista Venäjältä 2021. Oikeasti. Onko tarkistettu todistuksen oikeus? Venäjältä saatu lääkärin pätevyys ei tässä maailmantilanteessa vakuuta. On tehnyt töitä vankilassa ja portsarina. Muka avoimet huumeiden käyttöhuoneet olis hyvä käyttäjille. Ei todellakaan. Huumeidenkäyttäjille lisättävä mahdollisuus päästä mielenterveyspalveluiden pariin. Kysyntä kasvaa ja tarjonta sitä myöden jos huumeiden käyttö laillistetaan. 

Ajattelitko että Pietarissa ei valmistuta lääkäriksi? Että suomalainen koulutus on parasta? :D

Vierailija
28/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempaa olisi jättää hoidotta. Muissakin sairauksissa todetaan, että jos ei hoito kiinnosta, niin asia selvä, valinta on sinun. Miksi näitä pitäisi hoitaa uudestaan ja uudestaan? On tutkittu, että ainoa pelastus on oma tahto, ei mikään hoito.

Vierailija
29/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"3. Asenneongelman korjaaminen.

Terveydenhuollossa päihteidenkäyttäjät ovat monesti ihan b-luokan kansalaisia. Huumeidenkäyttäjiä kohtaan on asenneongelma, josta pitäisi päästä eroon, Virolainen sanoo."

Tämä kuulostaa aivan liian tutulta. Olen kannabiksen satunnaiskäyttäjä, noin kerran tai kaksi kuussa. Olen muutaman kerran vastannut rehellisesti lääkäristä tulleisiin kyselylomakkeisiin koska haluan hoitohenkilökunnan tietävän kaiken relevantin terveydestäni. Vaikka reaktio on ollut neutraali useammin kuin puolet kerroista, pahimmillaan en ole saanut hakemaani hoitoa, koska koko tapaaminen ajautuu huumeiden käytöstä puhumiseen ja jopa väitetyn ongelman piilotteluun(????).

Minusta kerran tai kaksi kuussa ei ole enää satunnaiskäyttöä. Pienentelet ongelmaa, joka sinulla on. Itse en käytä edes alkoholia kerran tai kaksi kuussa. Jos käyttäisin alkoholia kuuka

Harrasti seksiä toistuvasti. Kerran vuonna 2002 ja aika pian uudestaan 2015. Leikki leikkinä mutta kerran tai kaksi kuukaudessa on harmitonta viihdekäyttöä. Varsinkin vähiten haitallisella päihteellä josta ei tule edes krapulaa. Se kun ei ole myrkytystila kuten humala on.

Vierailija
30/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kaikki me joskus kuolemme.

2. Moni yrittää hoitaa itseään, kun ei saa muuta apua mielenterveysongelmiinsa.

3. Onko reseptillä saatavat huumeet kivampia huumeita?

Vierailija
31/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovat tuomiot käytöstä toimivat ennaltaehkäisevästi. Nuori ei ala käyttämään edes kokeilumielessä, kun tietää, että siitä seuraa kova tuomio. Jos ei ole tuomioita, kokeilut räjähtävät ja osasta tulee pysyvästi päihderiippuvaisia.

Poliiseille pitää antaa lisää oikeuksia huumeiden ja aseiden takavarikointiin ja kotietsintöihin. Viihdekäyttäville pitää saada tuntuvat tuomiot. Huumeiden käyttö on kytköksissä järjestäytyneeseen rikollisuuteen, joten kaikkensa on tehtävä, että huumeiden käyttö estetään.

Höpöhöpö. Maailmalta ei ole mitään näyttöä siitä, että kovat tuomiot toimisivat pelotteena.

Kaikki toimiviksi todetut keinot pitäisi ottaa käyttöön.

Sinäkö se mutulla vetelet ihan päinvastoin kuin asiantuntijat? 

Vierailija
32/74 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain huumeille ja lääkkeillä on erona vain resepti.

Jos otan kipuun panacodin kaverilta niin otanko huumetta kun sitä käytetään myös päihtymisessä?

Totta. Mun mielestäni kyllä, ihan samoin kuin se että toinen käyttää  laittoman huumeen psyykkiseen tai fyysiseen kipuun. Laitontahan se on toisen reseptilääkkeitäkin on käyttää, varsinkin huumaavia.

Vierailija
33/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. On se pahanlaatuinen syöpäkin sairaus, johonka sairastunut joutuu itse itselleen hoitosuunnitelman ja avun hakea. Ei tule kukaan tekemään sun puolesta mitään vaikka olisit kuinka heikossa hapessa. Tukea ja apua tulee itse hakea. Ainoa ongelma mielenterveyden ongelmista kärsivillä on se, että jos olet niin sairas ettet itse edes tajua sitä, niin hoitoon hakeutuminen ei ole helppoa. Eihän sulla ole sairaudentuntoakaan välttämättä. Sama voi olla eri riippuvuuksista kärsivillä. Tässä tullaan ihmisen itsenäärämisoikeuteen. Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Kenenkään puolesta ei voi tehdä päätöksiä. Niinkauan kun ihminen on järjissään eikä vahingoita muita omalla käyttäytymisellään, niin hän on itse vastuussa omista päätöksistään ja teoistaan. 

Vierailija
34/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aika on sairas. Oikeat asiantuntijat eivät roiku somessa tekemässä hupivideoita, vaan he on töissä tekemässä just sitä missä ovat hyviä. Nykyään asiantuntijuuden lisäksi pitäisi olla vielä joku some expertti ja tunkea itseään joka tuuttiin esille. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Tämä pätee erityisesti somessa. Siksi joku some lääkärin tittelillä toimiva ei oikein vakuuta. Tulihan ex pääministeristäkin some julkkis, joka poseeraa punaisella matolla kuin filmitähdet konsanaan. Mitä sekin kertoo tästä ajasta? Missä on ihmisten integriteetti ja aitous? 

Vierailija
35/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan lääkäri puhuu, loppuiko aikoinaan Suomesta viinan juonti kun  oli viina kielto. Esim  Sveitsi  hyväksyi kokaiinin oman käytön tai Hollanti marihuana vapaa käyttö "savustamoissa" Todellisuudessa kaikki mikä on kiellettyä on kansalaisten keskuudessa suosittua.

Vierailija
36/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan lääkäri puhuu, loppuiko aikoinaan Suomesta viinan juonti kun  oli viina kielto. Esim  Sveitsi  hyväksyi kokaiinin oman käytön tai Hollanti marihuana vapaa käyttö "savustamoissa" Todellisuudessa kaikki mikä on kiellettyä on kansalaisten keskuudessa suosittua.

Jokainen näkee kuinka huonosti kielto on toiminut. Sallivassa hollannissa käytetään vähemmän kuin suomessa kun käyttö suhteutetaan asukaslukuun. Toki rikollisuus hyötyy kiellosta mutta se onkin ainoa hyötyjä.

Vierailija
37/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä aika on sairas. Oikeat asiantuntijat eivät roiku somessa tekemässä hupivideoita, vaan he on töissä tekemässä just sitä missä ovat hyviä. Nykyään asiantuntijuuden lisäksi pitäisi olla vielä joku some expertti ja tunkea itseään joka tuuttiin esille. Kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Tämä pätee erityisesti somessa. Siksi joku some lääkärin tittelillä toimiva ei oikein vakuuta. Tulihan ex pääministeristäkin some julkkis, joka poseeraa punaisella matolla kuin filmitähdet konsanaan. Mitä sekin kertoo tästä ajasta? Missä on ihmisten integriteetti ja aitous? 

Yksi oikea asiantuntija on david nutt. Olen kyllä joistakin asioista eri mieltä hänenkin kanssa. Hän koitti kehitellä alkoholille vähemmän haitallisia vaihtoehtoja. Sellaiset kemikaalicoktailit olisivat suomessa muuntohuumeita vaikka olisivat vähemmän haitallisia kuin alkoholi. Enkä ole ollenkaan varma että ne kemikaalit ovat hyvä idea. Jostain syystä osa kuitenkin hyväksyy lääketieteen kehittämän päihteen helpommin kuin kannabiksen joka on vain kukka eikä sen käyttöön ainakaan kuole. Kaikki muutkin haitat sillä on pienemmät kuin muilla päihteillä. Psykooseilla pelotellaan vaikka nekin ovat harvinaisia seurauksia jotka vaativat alttiuden. 

Vierailija
38/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi oikea asiantuntija on david nutt. Olen kyllä joistakin asioista eri mieltä hänenkin kanssa. Hän koitti kehitellä alkoholille vähemmän haitallisia vaihtoehtoja. Sellaiset kemikaalicoktailit olisivat suomessa muuntohuumeita vaikka olisivat vähemmän haitallisia kuin alkoholi. Enkä ole

Jaha. Kannabis vain kukka, niin ei se voi olla pahasta. Tupakkakin on vain kasvi, samoin kielo ja ukonhattu. 

Vierailija
39/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumausainekeskustelusta ja -päätöksistä pitäisi sulkea ulos persut ja kaikki muut yhteiskunnan tyhmimmät ja käydä sitä vain asiantuntijoiden kesken. Edes poliitikoilla ja poliiseilla ei pitäisi olla mitään asiaa päättää tai edes lausua siitä. Vain tutkijat osaavat suhtautua näin voimakkaasti tunteita herättävään ongelmaan kylmän rauhallisesti ja analyyttisesti. 

Da, vassenasse, da

Vierailija
40/74 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilvihuumeen käytöstä tulee kiva olo ja diksi ditä ei tule kieltää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme