Kiusaaminen ei lopu. Mitä voidaan enää tehdä?
Olen soittanut läpi pojan luokanvalvojan, rehtorin, sivistystoimenjohtajan, kiusaajien vanhemmat.. ollaan puhuttu kiusaamisesta koulussa. Olen tehnyt kaksi rikosilmoitusta ja lastensuojeluilmoitukset näistä pojista. Olen miettinyt tosissani kotiopetuksen järjestämistä pojalle, mutta poika oli pitkään itse sitä vastaan. Nyt tilanne on ajautunut siihen pisteeseen, että mä vien hänet autolla kouluun 400 metriä joka päivä ja mun äiti tai isä hänet sieltä hakee, koska pelkään niin paljon mitä siinä matkalla voisi sattua. Mun sydän särkyy tästä huolen määrästä.
Onko vielä jotain mitä voidaan kokeilla? Ja kuulisin mielelläni kokemuksia kotiopetuksesta? Miten se onnistuu?
Kommentit (188)
Kelatkaa.... Nyt justiinkin on lapsia, jotka ovat kiusaajien armoilla koulussa. Ehkä joku on kävelemässä kotiin ja joutuu pelkäämään. Hallitukselta kannanottoa! Ei voida velvoittaa käymään koulua, jos ei ole oikeutta käydä sitä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tukihenkilön auttamiseen. Nuorelle ihmiselle on tulevaisuutta ajatellen tärkeää kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi omana itsenään. Tukihenkilön kanssa kiusattu on edelleen silmätikkuna ja erillään muusta luokasta. Ja joutuu sietämään kiusaajien olemassaoloa omassa arjessaan.
No ei kun koulussa infottaisiin kaikkia,että tälläinen turvaaja on mahdollista saada, jokaisen. Jos kokee joutuneensa kiusatuksi. Kyllä ne kiusaajat siitä lopulta häviävät. Tottakai kavereita on hyvä olla lisäksi. Itse ottaisin sellaisen, ihan sama mitä joku ajattelis😊.
Sinunkin lähellä lienee koulu minne voit tarjota itseäsi tällaiseksi tukihenkilöksi. Hymiö.
Jos paikkoja t
Niinpä niin, eihän sitä itse voi tehdä mitään. Suomessa on huutava pula välittävistä aikuisista ja eri järjestöt etsii vapaaehtoisia ja sinä istut odottamassa, että joku tulee kotoa hakemaan.#tekopyhyys
Immu Ilmén oli biker-kavereineen olivat lopettaneet yhden koulukiusaamistapauksen. Kävivät uhkailemassa kiusaajaporukan hiljaiseksi.
Joku Bandidos ryhmän väliintulo olisi ehkä ainoa mikä auttaisi. Enpä usko että Immun poikakaan kukaan on uskaltanut alkaa kiusaamaan.
Tiukka poliisin puhuttelu voisi auttaa. Vai joko sekin kortti on käännetty? Sitten tosiaan jokin biker-klubi puhuttamaan kiusaajia. Joka hevoselle löytyy kengittäjä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tukihenkilön auttamiseen. Nuorelle ihmiselle on tulevaisuutta ajatellen tärkeää kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi omana itsenään. Tukihenkilön kanssa kiusattu on edelleen silmätikkuna ja erillään muusta luokasta. Ja joutuu sietämään kiusaajien olemassaoloa omassa arjessaan.
No ei kun koulussa infottaisiin kaikkia,että tälläinen turvaaja on mahdollista saada, jokaisen. Jos kokee joutuneensa kiusatuksi. Kyllä ne kiusaajat siitä lopulta häviävät. Tottakai kavereita on hyvä olla lisäksi. Itse ottaisin sellaisen, ihan sama mitä joku ajattelis😊.
Sinunkin lähellä lienee koulu minne voit tarjota itseäsi tällaiseksi tukihenkilöksi. Hymiö.
Käyn päivät töissä ja jos tälläsiä paikkoja tulis hakuun, voisin harkita koska vastustan kiusaamista. En ole vielä koulumummo iässä eli eläkeläinen, että voisin mennä koulumummoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos paikkoja tu
Jos tulee? Ota esim selvää esim MLL, Pelastakaa lapset, sos-lapsikylä, jne toiminnasta.
Aika kuluu, aika kuluu. Nopeita tekoja vanhemmilta ja koululta. Älkää vanhemmat ajatelko, että voi odottaa huomiseen. Voin kertoa,että mikään ei muutu. Puhelua vaan joka suuntaan, tarvittaessa asia julkiseksi, varasunnitelmaksi paikkakunnan vaihto jos se vaan mahdollista. Koulu on nykypäivänä helpompi toteuttaa kun netti pullollaan hyvä materiaalia.
Riihimäellä sanotaan kiusatulle aina, että sä olet vaan ymmärtänyt väärin/et ymmärrä huumoria/et ymmärrä sarkasmia/ne kiusaajat vaan haluaa oikeasti olla sun kavereita.
Ja lisäksi että millekään ei tehdä mitään kun sulla ei ole todisteita. Ikäänkuin jotkut yläkouluikäiset opettajan edessä mitään tekisivät tai huutelisivat. Ja ikäänkuin nuori olisi velvollinen nauhoittamaan/kuvaamaan koko koulupäivän tapahtumat saadakseen todistusaineistoa.
Jos sua ei ole tapettu tai hakattu sairaalakuntoon niin mitään ei ole tapahtunut. Pic or did not happen. Näin täällä kouluissa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kus'päitä sikiää paremmissakin piireissä." Alex Stubb hyvä esimerkki tästä.
Viestisi perusteella sinäkin lukeudut kiusaajiin.
Vierailija kirjoitti:
Riihimäellä sanotaan kiusatulle aina, että sä olet vaan ymmärtänyt väärin/et ymmärrä huumoria/et ymmärrä sarkasmia/ne kiusaajat vaan haluaa oikeasti olla sun kavereita.
Ja lisäksi että millekään ei tehdä mitään kun sulla ei ole todisteita. Ikäänkuin jotkut yläkouluikäiset opettajan edessä mitään tekisivät tai huutelisivat. Ja ikäänkuin nuori olisi velvollinen nauhoittamaan/kuvaamaan koko koulupäivän tapahtumat saadakseen todistusaineistoa.
Jos sua ei ole tapettu tai hakattu sairaalakuntoon niin mitään ei ole tapahtunut. Pic or did not happen. Näin täällä kouluissa toimitaan.
Juuri näin on itselleni tehty aikoinaan Etelä-Pohjanmaan kiusaajapitäjässä. Aikuiset eivät ymmärrä, että kiusaajat osaavat kiusata aikuisen huomaamatta. Ai muka väärin ymmärrys? Hah.
Ne bikerit oli muistaakseni uhanneet pistää pääkiusaajan faijan ihan pskaks. Sanoivat sille jätkällä et ei me sulle mitään tehdä ku oot alaikänen, mut jos jatkat kiusaamista niin faijas saa sellaisen käsittelyn että sä et sitä enää tunnista. Kiusaaminen loppui. Kysykää sieltä vinkkejä.
Ompa tänne tullut viestejä. Kiitos. Joku kysyi, että onko pojalla kavereita niin ei ole. Hänellä on asperger, joten hän viihtyy paremmin omissa oloissaan kuin isommassa porukassa. Toisaalta taas kaipaa ihmisiä ympärilleen. Vaikeaa selittää, mutta hän viihtyy ihmisten kanssa vaikka ei juurikaan halua aktiivisesti kommunikoida muiden kanssa. Luultavasti tästä syystä on ollut tosi kovasti sitä kotiopetusta vastaan. Uuteen kouluun ei haluaisi mennä. Toivottavasti mä en ole tartuttanut sitä omaa pelkoani häneen... Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten,kun on näitä koulumummoja niin joku tälläinen kouluun mukaan kaveriksi? Joku tukihenkilö-tyyppinen. Kouluihin pitäis palkata tälläsiä, hyvä idea?
Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Lapset viettävät suurimman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa. Kouluihin tarvitaan lisää miehiä, eikä mitään mummoja. Pojat on ihan hukassa kun naiset ei osaa olla niitä isejä, eikä miehiä.
Päiväkoteihin ja kouluihin mieskiintiöt? On totta, että pieniltä pojilta puuttuu auktoriteetti jota kunnioittaa ja se miehen malli.
Poikien keskinäinen väkivalta on ollut koulussa tunnistettavasti läsnä vuosikymmeniä. Mutta onko sitä tosiasiassa pidetty ongelmana tai korjattavissa olevana asiana?
Meinaat, että huumeita diilaavan väkivaltarikollisen lapsesta kasvaa kunnon kansalainen, jos päiväkodissa ja koulussa on enemmän miehiä hoitajina ja opettajina.
Varmaan sinun nuoruudessasi sota-aikaan elämä olikin erilaista.
Nämä kiusaajat saavat aloittaa kiusaamisen jo päiväkodissa, kun henkilökuntaa on liian vähän ja siitäkin vähästä monta tyyppiä on kouluttamattomia. Päiväkoti ei siis pysty puuttumaan kiusaamiseen, jos resursseja vähennetään koko ajan. Koulussa sitten meno jatkuu aina vain kkamalampana.Hei, päättäjät, mites tässä näin pääsi käymään???
T.vo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin on itselleni tehty aikoinaan Etelä-Pohjanmaan kiusaajapitäjässä. Aikuiset eivät ymmärrä, että kiusaajat osaavat kiusata aikuisen huomaamatta. Ai muka väärin ymmärrys? Hah.
Rehtoria ja opettajia myöten kun toiminta on tämmöistä, niin eipä ihme ettei kiusattu luota aikuisiin. Pahimmillaan pidetään joku lällynlää puhuttelu kiusaajille, jotka saavat vain lisää vettä myllyynsä ja uhrin asema senkun huononee. Ettei sitä ikävä kyllä siellä koululla voi hoitaa kun ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Immu Ilmén oli biker-kavereineen olivat lopettaneet yhden koulukiusaamistapauksen. Kävivät uhkailemassa kiusaajaporukan hiljaiseksi.
Joku Bandidos ryhmän väliintulo olisi ehkä ainoa mikä auttaisi. Enpä usko että Immun poikakaan kukaan on uskaltanut alkaa kiusaamaan.
No ne bandidokset opettaakin omat lapsensa hakkaamaan muita, jos lasten (luokka)kaverit ei suostu auttamaan jengiä eli tekemään alaikäisinä rikoksia. Missä pumpulissa sinä elät?
Ottaisin uudelleen yhteyttä rehtoriin, kertoisin, ettei kiusaaminen ole loppunut ja muistuttaisin, että on koulun vastuulla puuttua kiusaamiseen niin kauan kunnes se loppuu. Kysyisin, kuka/ketkä koulun työntekijät ovat vastuussa tämän kiusaamistapauksen ratkaisemisesta ja mitä toimenpiteitä aiotaan tehdä. Olisin asiallinen mutta vaativa, en joustaisi siitä, että työtä pitää tehdä niin kauan kunnes kiusaaminen loppuu. Jos vastaus olisi silti tyyliä "ei kiinnosta / ei voida tehdä enää mitään", kysyisin, kuka on rehtorin esimies, ja olisin yhteydessä häneen. Jos vastaus on tyyliä "otetaan vielä yhteyttä kiusaajien vanhempiin / järjestetään vielä keskustelu xxx kesken", kysyisin myös, mitä aiotaan tehdä seuraavaksi, jos se ei auta. Ja jos ehdottaa jotain, mitä on jo kokeiltu mutta ei ole auttanut, huomauttaisin, että se tehtiin jo eikä auttanut, mitä nyt tehdään eri tavalla?
Ja jos kiusaaminen "loppuu", muista, ettei se välttämättä oikeasti lopu vaan voi jatkua lievempänä tai alkaa uudelleen, mistä poikasi ei välttämättä kerro. Lapset useimmiten eivät kerro kiusaamisesta tai jos kertovatkin niin vähättelevät sitä tai kertovat vain osan, esim. yksittäisen tilanteen jonka salaaminen ei onnistu.
Toki se ei välttämättä tuota tulosta, vaikka mille esimiehen esimiehille valittaisi, ja silloin harkitsisin koulunvaihtoa.
Harkitsisin erityisen vakavasti koulunvaihtoa, jos pojalla ei ole koulussa kavereita (huom. oikeita kavereita eikä sellaisia, jotka joka toinen päivä osallistuvatkin kiusaamiseen) ja jos kiusaaminen on jatkunut jo vuoden tai vuosia (huom. voi olla jatkunut vaikka poika olisi kertonut vasta äskettäin). Poikasi saattaa kuvitella, että vika on hänessä eikä mikään koulunvaihto siksi auttaisi, mutta oikeasti kiusaaminen todennäköisesti loppuisi.
Kotikoulu ei varmaan ole pitkällä aikavälillä hyvä ratkaisu, mutta jos tilanne on akuutisti niin paha, ettei poikasi voi mennä kouluun, niin sitten ei voi mennä. En ainakaan pakottaisi kouluun jos ei itse halua mennä. Ja jos koulu ei saa lyhyessä ajassa hoidettua asioita niin, että poikasi voi taas palata kouluun, niin sitten koulunvaihto olisi varmaan paras ratkaisu.
Olen itse entinen kiusattu. Kerroin kiusaamisesta vanhemmille kahdesti "pakon edessä", muulloin en kertonut, vaikka kiusaamista oli. Näillä kerroilla vanhemmat ottivat yhteyttä kouluun, joka järjesti keskustelut kiusaajien ja heidän vanhempiensa kanssa, ja se rauhoitti kiusaamista ohimenevästi, mutta se alkoi aina jonkin ajan päästä uudelleen osittain samojen, osittain eri ihmisten toimesta, mistä en kertonut. Minulla oli pari "kaveria", jotka välillä olivat kivoja, välillä suoranaisesti kiusasivat ja välillä jättivät ulkopuolelle, mutta en osannut tunnistaa enkä varsinkaan kertoa vanhemmille, että "kaveritkin" kiusasivat. Kiusaamista oli 4.-6. luokkien ajan, ja se loppui kuin seinään, kun menin eri yläasteelle kuin muut, mutta olin yläasteella yksinäinen, koska en uskaltanut lähestyä ketään. Olen jälkikäteen miettinyt, että olisi ehkä kannattanut vaihtaa koulua aikaisemmin, niin en ehkä olisi ehtinyt kehittyä niin ihmispelkoiseksi. Enkä henkilökohtaisesti jaksa uskoa, että useiden vuosien kiusaaminen loppuu millään keinoilla, koska kaikki luokan oppilaat (ml. kiusattu itse) ovat jo turtuneet siihen, että yhtä kohdellaan ali-ihmisenä. Mahdollisesti voisi loppua, jos luokkaan tulisi uusi karismaattinen ja hyväsydäminen opettaja tai oppilas joka laittaisi ryhmädynamiikan aivan uusiksi, mutta ei muuten. Kerron kokemuksistani, jotta ymmärtäisit, mistä ajatukseni tulevat.
Jotkut lähtevät kiusaamiseen mukaan siksi, etteivät itse tulis kiusatuiksi. Opettajilla on keskeinen asema luokan ryhmäyttämisessä. Kouluun pitäisi saada luotua sellainen yhteen hiileen puhaltaminen ilmapiiri. Jotkut opettajat eivät vaan sitä osaa, vaan he luovat enemmänkin vastakkain asettelun ilmapiirin. Opettajat voisivat esimerkiksi määrätä parit/ryhmät. Jos aina saadaan valita ne itse, niin muodostuu kuppikuntia. Tämä sitten jatkuu työpaikoilla.... Ollaan kyvyttömiä yhteistyöhön epämiellyttävien ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ompa tänne tullut viestejä. Kiitos. Joku kysyi, että onko pojalla kavereita niin ei ole. Hänellä on asperger, joten hän viihtyy paremmin omissa oloissaan kuin isommassa porukassa. Toisaalta taas kaipaa ihmisiä ympärilleen. Vaikeaa selittää, mutta hän viihtyy ihmisten kanssa vaikka ei juurikaan halua aktiivisesti kommunikoida muiden kanssa. Luultavasti tästä syystä on ollut tosi kovasti sitä kotiopetusta vastaan. Uuteen kouluun ei haluaisi mennä. Toivottavasti mä en ole tartuttanut sitä omaa pelkoani häneen... Ap
Muutamat kaveritkaan ei tuota ilkkumista ja naureskelua ja huutelua välttämättä lopeta. Aina löytyy joku hetki ja paikka haukkua ja nolata.
t. perhekohtaista kokemusta on
"Kus'päitä sikiää paremmissakin piireissä." Alex Stubb hyvä esimerkki tästä.