Kiusaaminen ei lopu. Mitä voidaan enää tehdä?
Olen soittanut läpi pojan luokanvalvojan, rehtorin, sivistystoimenjohtajan, kiusaajien vanhemmat.. ollaan puhuttu kiusaamisesta koulussa. Olen tehnyt kaksi rikosilmoitusta ja lastensuojeluilmoitukset näistä pojista. Olen miettinyt tosissani kotiopetuksen järjestämistä pojalle, mutta poika oli pitkään itse sitä vastaan. Nyt tilanne on ajautunut siihen pisteeseen, että mä vien hänet autolla kouluun 400 metriä joka päivä ja mun äiti tai isä hänet sieltä hakee, koska pelkään niin paljon mitä siinä matkalla voisi sattua. Mun sydän särkyy tästä huolen määrästä.
Onko vielä jotain mitä voidaan kokeilla? Ja kuulisin mielelläni kokemuksia kotiopetuksesta? Miten se onnistuu?
Kommentit (188)
Sen ap sulle haluan painottaa: älä IKINÄ anna opettajien tai muiden tahojen lähteä etsimään kiusaamisen syytä pojastasi.
Totta helvetissä pitää kiinnittää huomiota kummankin osapuolen vuorovaikutus ja tunnetaitoihin. Kumpikin osapuoli tarvitsee tukea, apua ja huomiota.
Kiusaaminen saadaan loppumaan ja bufff kaikki paha olo, jne vain katoaa pois? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla?
Lisää lasuja vaan, yhteys sanomalehtiin, politiikoille myös yhteyttä.
Mulla keittäisi todennäköisesti tossa tilanteessa niin pahasti yli että olisin pesäpallomailan kanssa puskissa koulumatkan varrella kyttäämässä ja sen päivän kiusaajat muistaisivat lopun ikäänsä. Pari isompaa sukulaista/kaveria mukaan taustatueksi. Jos kiusaaminen tästä huolimatta jatkuisi niin sama homma uusiksi. Vanhemmat saisivat oman osansa seuraavaksi.
Huom! en suosittele enkä kehota väkivaltaan ryhtymään. Onneksi mulla ei ole lapsia XD
Vierailija kirjoitti:
Mitä rikosilmoituksiin on vastattu? Olethan tehnyt rikosilmoituksen nimenomaan koulun aikuisista etkä alaikäisistä, jotka eivät ole rikosoikeudellisessa vastuussa?
Huomaa se, että perusopetus on avointa. Kuka tahansa voi mennä vapaasti seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse. Ei teillä sattuisi olemaan ketään riskiä kaveria tai vaikka äkäistä mummoa suoraan Grimmin saduista, joka voisi mennä koululle?
Olettehan vaatineen korvausta koulukuljetuksista?
Itse menisin tunneille seuraamaan. Tulisi aika mielenkiintoista koulunkäynnistä, sanon vaan.
Mä en usko tukihenkilön auttamiseen. Nuorelle ihmiselle on tulevaisuutta ajatellen tärkeää kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi omana itsenään. Tukihenkilön kanssa kiusattu on edelleen silmätikkuna ja erillään muusta luokasta. Ja joutuu sietämään kiusaajien olemassaoloa omassa arjessaan.
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä pitää kiinnittää huomiota kummankin osapuolen vuorovaikutus ja tunnetaitoihin. Kumpikin osapuoli tarvitsee tukea, apua ja huomiota.
Kiusaaminen saadaan loppumaan ja bufff kaikki paha olo, jne vain katoaa pois? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla?
Hohhoijaa. Ai kiusaaja tarvitsi päälaelle taputuksia? Selekään vaan. Kunnolla piiskaa säännöllisin väliajoin, niin alkaisi ehkä jotain oppia. Voisivat ottaa kiusaajat luokan eteen piiskattavaksi. Kiusattu saisi päättää, että koska riittää.
Tää olis hyvä juttu. Säätäkää laki, mikä mahdollistaa tän.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko tukihenkilön auttamiseen. Nuorelle ihmiselle on tulevaisuutta ajatellen tärkeää kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi omana itsenään. Tukihenkilön kanssa kiusattu on edelleen silmätikkuna ja erillään muusta luokasta. Ja joutuu sietämään kiusaajien olemassaoloa omassa arjessaan.
No ei kun koulussa infottaisiin kaikkia,että tälläinen turvaaja on mahdollista saada, jokaisen. Jos kokee joutuneensa kiusatuksi. Kyllä ne kiusaajat siitä lopulta häviävät. Tottakai kavereita on hyvä olla lisäksi. Itse ottaisin sellaisen, ihan sama mitä joku ajattelis😊.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nero ne tarkkikset poisti? Ne olivat koko koululle eduksi. Samoin tasoryhmät matematiikassa ja kielissä. Ennen oli oikeasti paremmin asiat.
Ei ollut paremmin. Oli tarkkikset eikä sinne meidänkään luokasta ketään pantu vaikka todella häiriköiviä ja väkivaltaisesti käyttäytyviä oppilaita. Itse olin lähes koko peruskouluajan kiusattu eikä kukaan auttanut. Alakoulun väkivalta loppui vasta kun luokka hajosi ja kenties ne hirviöt jatkoivat touhua uudessa luokassa. Jouduimme näkemään luokassa väkivaltaa. Yläasteella vastassa uudet kiusaajat. Se loppui vasta ysin päättyessä. Että niin oli ennen paremmin juu...
Omaa lasta kiusattiin heti ekalla myös fyysisesti ja toimin hänen suhteensa toisin kun minua aikanaan ei autettu. Tein kaiken ja lopuksi olin valmis jättämään lapsen kotiin, ilmoitin että takaisin ei tule ennenkuin te siellä oikeasti otatte vastuunne. Mikäli joudun toteuttamaan. Paljon se vaati mutta koulurauhan sai ja kokemuksen että kotona ollaan hänen puolella ja tukena eikä ollut hänen syynsä. Nykyään tuntuu että asian julkiseksi tekeminen saa vauhtia koulupäässä kun koko kansalle kerrotaan missä ei osata tai välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen saadaan loppumaan ja bufff kaikki paha olo, jne vain katoaa pois? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla?Hohhoijaa. Ai kiusaaja tarvitsi päälaelle taputuksia? Selekään vaan. Kunnolla piiskaa säännöllisin väliajoin, niin alkaisi ehkä jotain oppia. Voisivat ottaa kiusaajat luokan eteen piiskattavaksi. Kiusattu saisi päättää, että koska riittää.
Iida Rauma kuvasi tätä suomalaisen yhteisöllisyyden tunnetta hyvin kirjassaan Hävitys. Yhteisöllisyyden tunne tulee siitä, että koko luokka saa vihata ja kivittää sitä yhtä. Kerrankin kokee kuuluvansa johonkin ryhmään.
Mun mielestä kiusaajat pitäisi potkia koulust/siirtää toiseen kouluun. Olisi viesti kaikille: näin käy jos kiusaat. Voisi vähentää kiusaamishaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen saadaan loppumaan ja bufff kaikki paha olo, jne vain katoaa pois? Homma hoidettu, aika heittää high five? Voisiko naivimpaa suhtautumista enää mitenkään olla?Hohhoijaa. Ai kiusaaja tarvitsi päälaelle taputuksia? Selekään vaan. Kunnolla piiskaa säännöllisin väliajoin, niin alkaisi ehkä jotain oppia. Voisivat ottaa kiusaajat luokan eteen piiskattavaksi. Kiusattu saisi päättää, että koska riittää.
Teko on aina väärin ja sympatiat kiusatun puolella, mutta jos näitä oikeasti haluttaisiin estää pitäisi katsoa mitä tekijöille on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kiusaajat pitäisi potkia koulust/siirtää toiseen kouluun. Olisi viesti kaikille: näin käy jos kiusaat. Voisi vähentää kiusaamishaluja.
Eli siirretään ongelma toiseen kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät kiusajaat ole rikosoikeudellisessa vastuussa iän puolesta, olet tehnyt jo kyllä kaiken voitavan.
Jos kiusaajat ovat alaikäisiä, heistä pitää tehdä myös lastensuojeluilmoitus. Vanhemmat ovat vastuussa siitä, mitä kakarat koulumatkoilla ja vapaa-ajalla tekevät. Vaikkeivät rikosvastuussa tai vahingonkorvausvastuussa, mutta kasvattajina vastuussa, eli näyttäisi siltä että pojat kaipaavat huostaanottoa kyvyttömiltä vanhemmilta.
Liekö perheissä enemmänkin heitteillä olevia lapsia. Vanhemmat mielenterveyshäiriöisiä tai päihdekoukussa, usein kumpaakin, kuten joensuulaispojan vanhemmat. Ilminarkkeja, jotka elävät kaljalla, pirillä ja somepersuilulla. Katsokaa kuvat.
Kiusaajat eivät likimainkaan aina ole niitä huono-osaisten perheiden lapsia. Kus'päitä sikiää paremmissakin piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kun koulussa infottaisiin kaikkia,että tälläinen turvaaja on mahdollista saada, jokaisen. Jos kokee joutuneensa kiusatuksi. Kyllä ne kiusaajat siitä lopulta häviävät. Tottakai kavereita on hyvä olla lisäksi. Itse ottaisin sellaisen, ihan sama mitä joku ajattelis😊.
Sinunkin lähellä lienee koulu minne voit tarjota itseäsi tällaiseksi tukihenkilöksi. Hymiö.
Vierailija kirjoitti:
Lisää lasuja vaan, yhteys sanomalehtiin, politiikoille myös yhteyttä.
Lasu on jo tukossa näistä teinien ongelmista. Ne joihin vielä voitaisiin oikeasti vaikuttaa jäävät ilman huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunkin lähellä lienee koulu minne voit tarjota itseäsi tällaiseksi tukihenkilöksi. Hymiö.
Jos paikkoja tulee hakuun, voisin harkita😊
Yhteys H-tin Enkeleihin ym. Käyvät porisuttamassa kiusaajia. Loppuu siihen paikkaan. Vain suurempi väkivalta tai sen uhka lopettaa kiusaamisen. Kysykää vaikka Haavistolta. Pudotti parilla terävällä nyrkiniskulla kiusaajansa laskemaan lukua. Kiusaaminen loppui siihen.
No poikas ei mee kouluun ennenkuin tää asia selviää ja syylliset saadaan vastuuseen.
Väkivalta loppuu väkivallalla, se on niin yksinkertaista.