Kiusaaminen ei lopu. Mitä voidaan enää tehdä?
Olen soittanut läpi pojan luokanvalvojan, rehtorin, sivistystoimenjohtajan, kiusaajien vanhemmat.. ollaan puhuttu kiusaamisesta koulussa. Olen tehnyt kaksi rikosilmoitusta ja lastensuojeluilmoitukset näistä pojista. Olen miettinyt tosissani kotiopetuksen järjestämistä pojalle, mutta poika oli pitkään itse sitä vastaan. Nyt tilanne on ajautunut siihen pisteeseen, että mä vien hänet autolla kouluun 400 metriä joka päivä ja mun äiti tai isä hänet sieltä hakee, koska pelkään niin paljon mitä siinä matkalla voisi sattua. Mun sydän särkyy tästä huolen määrästä.
Onko vielä jotain mitä voidaan kokeilla? Ja kuulisin mielelläni kokemuksia kotiopetuksesta? Miten se onnistuu?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sinulle ja älä luovuta, voisiko olla yhteydessä tosiaan vielä ylempiin tahoihin? Sivistystoimenjohtajaan, AVIin? Iltapäivälehtiin viimeisenä keinona?
Tuo on niin sairasta ja turhauttavaa, koko perhe kärsii ja pahimmillaan loppuelämän vaikutukset uhriin. Kuulostaa siltä että olet tehnyt voitavasi ja todellakin syvästi välität lapsestasi etkä jätä häntä yksin, arvostaa varmasti sitä mutta se ei toki tätä ongelmaa poista.
Millä luokalla poikasi on?
Mä olen niin loppu tuohon. Pojasta näkee kilometrin päähän miten paha olo hänellä on. Niin paha olo, että on alkanut tulemaan aamulla voimakasta pahoinvointia ennen kouluun menoa. Ei itse sitä myönnä ja pitkään kielsi koko jutun mutta eihän tuota voi salata. Mä en kestä katsoa tuota enää. Musta tuntuu että tää tilanne on myös mun syytä kun se on jatkunut niin kauan. Miksi se ei lopu?
Seiskalla on.
Koulun vaihto ei ole mahdollista kovin helposti, kun sitten pitäisi vaihtaa kokonaan paikkakuntaa ja koulumatkat olisi paljon pidempiä. Tai olisi mahdollista. Ehkä mua itseäni pelottaa liikaa jos tuo jatkuu sielläkin. Ap
Opettajille sähköpiiska tunnille mukaan.
Pohjois-Pirkanmaa, villihkö veikkaus.
Jos mahdollista autoihin spraymaalilla "Poikani on väkivaltainen koulukiusaaja"
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole jotain vanhempaa sukulaista joka voisi olla koulussa välituneeilla. Kamalaa että nuori jo tuossa iässä alistetaan .Mikä on reppanan tulevaisuus?
Onko aikuisia hyväksyttävää alistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten,kun on näitä koulumummoja niin joku tälläinen kouluun mukaan kaveriksi? Joku tukihenkilö-tyyppinen. Kouluihin pitäis palkata tälläsiä, hyvä idea?
Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Lapset viettävät suurimman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa. Kouluihin tarvitaan lisää miehiä, eikä mitään mummoja. Pojat on ihan hukassa kun naiset ei osaa olla niitä isejä, eikä miehiä.
Miehiä tai naisia,tukihenkilöitä, jotka olisivat oppilaan seurassa koko päivän ja koulumatkatkin tarvittaessa,ei tarvi olla mummo,pappakin käy...varmasti ei uskalla eikä kukaan kehtaa tulla kiusaamaan ja oppilas saa koulurauhan...
Tee asiasta julkinen ja ota yhteyttä iltapäivälehtiin ja mainitse koulu nimeltä. Se voi auttaa, koska silloin koulun on pakko reagoida asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elleivät kiusajaat ole rikosoikeudellisessa vastuussa iän puolesta, olet tehnyt jo kyllä kaiken voitavan.
Jos kiusaajat ovat alaikäisiä, heistä pitää tehdä myös lastensuojeluilmoitus. Vanhemmat ovat vastuussa siitä, mitä kakarat koulumatkoilla ja vapaa-ajalla tekevät. Vaikkeivät rikosvastuussa tai vahingonkorvausvastuussa, mutta kasvattajina vastuussa, eli näyttäisi siltä että pojat kaipaavat huostaanottoa kyvyttömiltä vanhemmilta.
Liekö perheissä enemmänkin heitteillä olevia lapsia. Vanhemmat mielenterveyshäiriöisiä tai päihdekoukussa, usein kumpaakin, kuten joensuulaispojan vanhemmat. Ilminarkkeja, jotka elävät kaljalla, pirillä ja somepersuilulla. Katsokaa kuvat.
Lasun jälkeen kaikki lasten ongelmat katoaa pois? Ja näin he elävät onnellisina elämänsä loppuun asti?
Vanhemmissa on havaittavissa jaksamisvajetta, kaikki vanhemmat eivät itsekään ole päässeet kiinni yhteiskuntaan, ja lisäksi huono-osaisuus periytyy joissain tapauksissa ylisukupolvisesti. Siksi vanhemmuutta olisi tuettava eri tavoin, mutta yhteiskunnan kantokyky ei nyt riitä.
Sinuna mä olisin jo käyttänyt apuna isoja rumia korstoja ja vähän opettanut tapoja. Sama kuin itänaapurivaltion kanssa, vain voimaa se uskoo.
juoruina kuullut et parissa tapauksessa auttoi kun ajoi autolla yli.
Meni ihan vihkoon toi lainaus. Oon niin onneton näiden kanssa. Tää oli mun uusi viesti vaikka jäi lainauksen sisään. Ap
Mä olen niin loppu tuohon. Pojasta näkee kilometrin päähän miten paha olo hänellä on. Niin paha olo, että on alkanut tulemaan aamulla voimakasta pahoinvointia ennen kouluun menoa. Ei itse sitä myönnä ja pitkään kielsi koko jutun mutta eihän tuota voi salata. Mä en kestä katsoa tuota enää. Musta tuntuu että tää tilanne on myös mun syytä kun se on jatkunut niin kauan. Miksi se ei lopu?
Seiskalla on.
Koulun vaihto ei ole mahdollista kovin helposti, kun sitten pitäisi vaihtaa kokonaan paikkakuntaa ja koulumatkat olisi paljon pidempiä. Tai olisi mahdollista. Ehkä mua itseäni pelottaa liikaa jos tuo jatkuu sielläkin. Ap
Tee asiasta julkinen, se toimii aina. Iltalehtiin juttua niin koulu saa huonoa mainosta. Yhtäkkiä rehtoria alkaakin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten,kun on näitä koulumummoja niin joku tälläinen kouluun mukaan kaveriksi? Joku tukihenkilö-tyyppinen. Kouluihin pitäis palkata tälläsiä, hyvä idea?
Perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskoulussa tilanne on kutakuinkin sama. Lapset viettävät suurimman osan valveilla olo ajastaan naisten kanssa. Kouluihin tarvitaan lisää miehiä, eikä mitään mummoja. Pojat on ihan hukassa kun naiset ei osaa olla niitä isejä, eikä miehiä.
Nuori naisopettaja, kun olin koululla selvittämässä lapseen liittyvää asiaa. Pojat on poikia. En olisi ikinä uskonut 2020-luvulla tuota kirosanaa kuulevani.
AP ota poika kotiopetukseen. Itse kadun nyt kolmikymppisenä sitä miksi en kotiopetukseen pääsyä ymmärtänyt vanhemmilleni ehdottaa. Vanhemman pitää tehdä tuossa aloite. Kerro pojallesi, että mitä se käytännössä tarkoittaisi. Lapsi joutuu toki tuossa ottamaan enemmän vastuuta omasta oppimisestaan, mikä voi olla haaste. Parhaimmillaan kuitenkin lapsen koulu voi sujua paremmin. Itse istuin luokassa kaikki päivät kykenemättä oppimaan yhtään mitään, kun koko ajan oli ahdistus ja jonkinlainen paniikkihäiriö päällä.
Isäni kouluaikana kiusaaja oli juoppo opettaja, joka krapulapäissään oli hirviö. Pisti karttakeppejä säpäleiksi, nosti oppilaita seinälle ja huusi kuin palosireeni. Tuolla oppilaat eivät oppilaat toisiaan kiusanneet. Pieni kyläkoulu joskus 80 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehiä tai naisia,tukihenkilöitä, jotka olisivat oppilaan seurassa koko päivän ja koulumatkatkin tarvittaessa,ei tarvi olla mummo,pappakin käy...varmasti ei uskalla eikä kukaan kehtaa tulla kiusaamaan ja oppilas saa koulurauhan...
Eli vahditaan sitä kiusattua, mutta ei tehdä itse ongelmalle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä,että ei kotikoulu ole se vastaus,eikä perääntyminen ja alistuminen kiusaamiselle. Koska kiusaamisen ei pidä olla hyväksyttävää. Kyllä tuollainen tukihenkilö pelottaisi kiusaajaa. Kaikilla on oikeus opiskella rauhassa ja saada käydä koulua kuten muutkin.
Opettajiksi isokokoisia ja kovaäänisiä upseereita. Ja karttakeppi käyttöön.
Kotiopetuksessa vaikka loppukevät. Onko pojallasi kavereita muuten?
Sanoopi henkilö, joka kävi verovaroin kustannetun koulun oppimatta siellä mitään.
Laillinen tapa toimia tässä on tehdä pojista lastensuojeluilmoitus ja kertoa siinä myös rikosilmoituksista. Poliisi ei ole vielä ehtinyt tehdä asialle mitään. Jutut vanhenevat pinoihin hallituksen säästötoimien takia ja siksi, että persut vie huvikseen olemattoman kunniansa kuvitteellisia loukkauksia käräjille. Ja Tynkkynenhän vallan asuu käräjäoikeudessa. Hän tekee rikoksia itse ja uhriutuu täysillä, jos hänen törkeilyynsä vastaa läppäsemällä avokämmenellä poskelle.