Miten tuntemasi 65-70v eläkeläinen viettää päivänsä?
Onko aktiivinen vai murehtiiko vain kotona vanhuuttaan?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Surffailen netissä, katon sarjoja ja elokuvia, luen, matkustelen, hoidan ja kuljetan lapsenlapsia, ulkoilen, jne. Onko muita typeriä kysymyksiä, vastaan kaikkiin kerralla?
Miksi tämä oli sinusta typerä kysymys? Luotto ketjua ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surffailen netissä, katon sarjoja ja elokuvia, luen, matkustelen, hoidan ja kuljetan lapsenlapsia, ulkoilen, jne. Onko muita typeriä kysymyksiä, vastaan kaikkiin kerralla?
Miksi tämä oli sinusta typerä kysymys? Luotto ketjua ollenkaan?
Luitko
Unohdin mainita, mun 70v äiti se himolenkkeilijä myös tarkistaa Vauviksen joka päivä. Puhutaan usein Vauviksel olleista aiheista puhelimessa. Rakastaa nettiä. Opetteli hiljattain emojien käytön ja oppii kaikenlaista uutta älypuhelimesta. Nyt etsii netistä Windows95manin haastattelut ja tietoa tästä esiintyjästä. Ylipäätään ettii netistä kaikenlaista ja niistä sit juttelee kavereidensa ja mun kanssa.
Isä 73 v tykkää YT:stä katsoa suomalaisia mökki- ja maalasisvloggareita ja maatalouskoneita.
Kummatkin vanhemmat maalaisia.
Yksi on töissä osa-aikaisesti. Vapaa-ajallaan puuhailee kaikenlaista. Loput on aktiivisia, remontoivat kotejaan, tekevät pihatöitä ja puutöitä, hoitavat lapsenlapsia, mökkeilevät, hiihtävät, lenkkeilevät, golfaavat, pyöräilevät, kalastavat, veneilevät, matkustelevat, käyvät konserteissa ja kulttuuritapahtumissa jne. kuka nyt mitäkin.
Sano äidillesi, että USAn presidenttiehdokkaat ovat syntyneet 1944 ja 1946. Toinen täyttää tänä vuonna 81v ja toinen 79v.
Olen 73 v. leski ja nainen. Maalaan tauluja ja myyn. Restauroin pieniä huonekaluja. Olen opetellut homman eläkkeellä ollessani. Asun Italiassa jonne muutin 60 vuotiaana ja ostin sata vuotta vanhan talon ja remppautin ja remppasin itse mitä osasin, esim. maalasin seinät ym. Siinä meni pari vuotta. Puutarha ja kasvimaa on. Lämmitän vain puilla, kaksi tulisijaa. On kyllä patteritkin kaukolämmöllä mutta en käytä niitä. Kolme kissaa juoksentelee seuranani. Joskus tarviin apua rännin puhdistukseen ja kasvimaan kääntämiseen keväällä tai puiden leikkaamiseen korkealta, en arvaa enää korkeille tikapuille nousta. Muuten menee mukavasti kaikki hommat. En matkustele enää - aikoinaan työmatkustelua ja nuorempana lomamatkustelua. Päivän retkiä teen autollani ja kauppareissut plus ystäviä tapaamassa. Mukavia eläkepäiviä olen viettänyt jo kohta 14 vuotta. Osasin italiaa jo muuttaessani tänne joten ei ollut ongelmia hoidella asioita.
Tuon ikäinen ei ole vielä vanha jollei sitten ole fyysisesti jotenkin erityisen raihnainen. Olisikohan tässä jotain alkavaa mustitautia jos äitisi on ennen ollut aktiivinen? Muistitaudit saattavat oireilla alussa nuinkin.
Mä 66, mies 70, äiti 90.
Eletään päivittäin normaalia täyttä elämää ja matkustellaan paljon.
Mietin myös että olisiko äitisi ehkä masentunut?
Kun jää töistä pois, on hyvä olla harrastuksia ja mieleistä tekemistä. Ettei tule yhtäkkiä liian suuri muutos elämään, ja ettei jää ihan tyhjän päälle ja passivoidu. Eläkkeellä kun on aikaa, mutta joutuu itse aktivoimaan itsensä, voi olla unohtunut tuo taito työuran jälkeen.
Olisiko mahdollista löytää jokin kiva tekeminen tai kurssi hänelle? Jospa se piristäisi häntä ja saisi elämänilosta kiinni...
Tässä vielä Eläkeliiton sivuilta:
Vinkkejä eläkepäiville:
- Rytmitä arki ja ajankäyttösi. Huolehdi arkirutiinien säilymisestä.
- Pidä yhteyttä ystäviisi. Muista, että ystävystyä voi vanhemmallakin iällä. Mene siis rohkeasti mukaan uusiin sosiaalisiin tilanteisiin.
- Pidä huoli fyysisestä kunnostasi, ulkoile ja liiku. Anna arvo myös arkiliikunnalle.
- Käytä aivojasi. Älä luovu älyllisistä haasteista. Aivot eivät voi hyvin joutilaina.
- Tee asioita, joita olet aina halunnut kokeilla. Hanki uusi harrastus.
- Riko rutiineja. Tee asioita toisin, mihin olet tottunut.
- Mene mukaan toimintaan, jonka koet merkitykselliseksi.
https://www.elakeliitto.fi/tietoa/elakkeelle-jaaminen/elakkeelle-jaamin…
Todella aktiivisia. Lapsenlapsettomat reissaavat ympäriinsä, nytkin ulkomailla. Lapsenlapselliset hoitavat paljon jälkikasvuaan.