Miten ihmeessä miehen ex laskee elatusmaksut? :D
Heillä ei ole virallista sopimusta tehty lastenvalvojalla, sillä lapsi on niin iso, kohta täysikäinen. Ovat sopineet summan muuten vain maksettavaksi ja molemmat tähän suostuneet. Miehen ex kuitenkin alkanut pyytää lisää rahaa eikä ymmärrä, että elatusmaksun tarkoitus on kattaa puolet lapsen aiheuttamista kuluista eikä lapsen JA lapsen äidin! :D Olettaa siis miehen osallistuvan hänenkin elämiseensä kun niputtaa kerrostalon vesimaksut (henkilöperusteinen.. eli vaikka 20e/henkilö ja laskee vesimaksuksi 40 e josta miehen osuus olisi 20e, kun oikeasti miehen kuuluisi maksaa lapsen vesimaksusta puolet, eli 10 e! :D) ja sähkölaskut sekä olettaa, että mies maksaa kokonaan lapsen puhelinlaskun ym.. vieläsiis elatusmaksun lisäksi.
Ei ymmärrä, että hän itse maksaa puolet lapsensa elättimisestä ja itsensä yksin sen lisänä.. ei mieheni. :D
Onko muita näin tyhmiä exiä? Mies sai vääntää hänelle rautalankaa miten tämä menee.. että LAPSEN kulut maksetaan puoliksi ja molemmat maksaa oman elämisensä ihan itse.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle. Ja 1/1 kommenttia kompaten: et varmasti ole itsekään vailla yhtään ainoaa miehen euroa.
Varmasti mies maksaa jotain ap:n elättimestä. Jos ei suoraan, niin välillisesti.
En ole ap, mutta en ymmärrä miksi maksaisi. Ei kai kukaan ole suhteessa, missä ei makseta 50/50 kaikkea yhteistä ja omat jutut täysin itse? Meillä on yhteinen tili, mihin laitetaan puolet yhteisistä kuluista (vuokra, laskut). Kumpikin ostaa omat ruokansa ja tekee ne itse. Kumpikin maksaa itse autonsa kulut ja rahaa ei lainata. Jos toisella ei ole varaa lähteä reissuun niin toinen saa lähteä yksin tai odottaa, että toinen saa säästettyä. Minä en halua, että kuka voi sanoa, että olen miehestä riippuvainen, joten en ota mieheltä mitään apua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä noita on😁
tuo on tosi yleistä että äiti luulee että isän pitää maksaa lapsen KAIKKI kulut, ja äiti vain hoitaa lasta. Eli lapsilisä+elari pitää riittää lapselle kokonaisuudessaan niin ettei äidin tarvi elättää ollenkaan! Ja niinhän se riittääkin, mutta heti jos äidin pitäisikin itse maksaa lapsesta jotain, niin alkaa tulla soittoja että isän pitää osallistua lapsen elatukseen 😁
Enpä ollut tullut ajatelleeksi kun ei ole yh-statusta, mutta lapsen kasvattamisessa on tosiaan aika paljon työtä. Jos lapsi on siis pääasiallisesti toisella vanhemmalla niin eikö ole vain reilua että toinen maksaa enemmän? Koska se etävanhempi ei sitten tee niitä töitä, jotka vanhemmuuteen kuuluvat vaan toinen joutuu tekemään ne hänenkin puolestaan.
Olet ymmärtänyt elatusavun laskennan väärin.
Se muodostuu yksinkertaistetusti näin:
yleiset kustannukset iän mukaan (ks. STM:n ohje)
osuus lähivanhemman asumiskustannuksista (eli kyllä koko vesimaksu tähän)
harrastuskustannukset
miinus lapsilisä alle 17-vuotiaalta
Tämä summa jaetaan vanhempien elatuskykyjen suhteessa, eli EI PUOLIKSI.
Esim. 17-vuotias harrastava lapsi, jonka lähivanhemman asumiskustannukset ovat 1000 euroa, tarvitsee:
Yleiset kustannukset 563
asuminen 23 % x 1000= 230
harrastus 200
= 993 euroa per kk
Tämä summa jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan. Jos lähivanhempi on pienituloinen ja siippasi hyvätuloinen, voi hän joutua maksamaan koko potin.
Kun lapsia tekee, niin heidät on myös elätettävä. Lapselle myös on taattava kunnolliset elinolosuhteet, jolloin elatusvelvollisen maksettavaksi tulee osa lähivanhemman asumiskustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap unohdat koko asian, sillä se ei kuulu pätkääkään sinulle. Ja muista, sinulla on vain yksipuolinen tieto todellisuudesta eli miehesi kertoma, ja todennäköisesti miehesi ei kerro sinulle koko totuutta asiasta vaan kaunistelee.
Elatusvelvollisuus ei sitten pääty, kun lapsi täyttää 18 vuotta, jos lapsi opiskelee, eli tuskin tilanne ihan heti on ratkeamassa myöskään.
Höpsistä, vain katkera ex voi luulla että hänen exmiehensä asiat eivät kuulu nykyiselle vaimolleen😉
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Satu, että olet sinä.
- isä, joka nyt maksaa lapsen harrastusta, ajokorttia, autoa, vakuutusta, jne.
Elinkustannukset ovat Suomessa kasvaneet vain aikuisten kohdalla? Lasten tulisi tulla toimeen sillä millä ennenkin?
Vain lähillä ne tuntuu nousseen. Etän pitää maksaa taas vain enemmän ja enemmän indeksikorotuksia, vaikka rahaa ei tule sen enempää kuin ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelta näyttää unohtuvan, että elatusta maksetaan elatuskyvyn mukaan, ei 50/50.
Ei makseta myöskään elatuskyvyn mukaan, vaan lähivanjempi voi halutessaan asua liian kalliisti, jolloin hänen elatuskykynsä onnpienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä noita on😁
tuo on tosi yleistä että äiti luulee että isän pitää maksaa lapsen KAIKKI kulut, ja äiti vain hoitaa lasta. Eli lapsilisä+elari pitää riittää lapselle kokonaisuudessaan niin ettei äidin tarvi elättää ollenkaan! Ja niinhän se riittääkin, mutta heti jos äidin pitäisikin itse maksaa lapsesta jotain, niin alkaa tulla soittoja että isän pitää osallistua lapsen elatukseen 😁
Enpä ollut tullut ajatelleeksi kun ei ole yh-statusta, mutta lapsen kasvattamisessa on tosiaan aika paljon työtä. Jos lapsi on siis pääasiallisesti toisella vanhemmalla niin eikö ole vain reilua että toinen maksaa enemmän? Koska se etävanhempi ei sitten tee niitä töitä, jotka vanhemmuuteen kuuluvat vaan toinen joutuu tekemään ne hänenkin puolestaan.
Oman lapsen hoitamisesta ei makseta palkkaa. Ei ydinperheessäkään makseta sille joka lasta hoitaa. Mutta tämähän se on näiden äitien luulona, että miehen ja yhteiskunnan tulee maksaa äidille oman lapsensa hoito palkkana. Siksihän te kuvittelette että isä on maksumaattina ja äiti käyttää omat rahat itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt elatusavun laskennan väärin.
Se muodostuu yksinkertaistetusti näin:
yleiset kustannukset iän mukaan (ks. STM:n ohje)
osuus lähivanhemman asumiskustannuksista (eli kyllä koko vesimaksu tähän)
harrastuskustannukset
miinus lapsilisä alle 17-vuotiaalta
Tämä summa jaetaan vanhempien elatuskykyjen suhteessa, eli EI PUOLIKSI.
Esim. 17-vuotias harrastava lapsi, jonka lähivanhemman asumiskustannukset ovat 1000 euroa, tarvitsee:
Yleiset kustannukset 563
asuminen 23 % x 1000= 230
harrastus 200
= 993 euroa per kk
Tämä summa jaetaan vanhempien elatuskyvyn mukaan. Jos lähivanhempi on pienituloinen ja siippasi hyvätuloinen, voi hän joutua maksamaan koko potin.
Kun lapsia tekee, niin heidät on myös elätettävä. Lapselle myös on taattava kunnolliset elinolosuhteet, jolloin elatusvelvollisen maksettavaksi tu
Ei lähivanhempi saa päättää että lapsi harrastaa nyt 200€ kuukaudessa ja etän on maksetttava se jopa kokonaan, kun hänellä itsellään ei ole siihen varaa. Lapsi harrastaa sillä hinnalla kun vanhemmille sopii. Ei ydinperheessäkään voi lapsi harrastaa kallista harrastusta vain toisen vanhemman päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinkustannukset ovat Suomessa kasvaneet vain aikuisten kohdalla? Lasten tulisi tulla toimeen sillä millä ennenkin?
Vain lähillä ne tuntuu nousseen. Etän pitää maksaa taas vain enemmän ja enemmän indeksikorotuksia, vaikka rahaa ei tule sen enempää kuin ennenkään.
Älä jaksa olla lapsellinen. Etänä mietin miten voin esim pienentää omaa kulutustani, enkä siten miten voin olla tukematta lastani vähemmän. Hän on yhtä lailla minun vastuulla kuin lähinkin.
- isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa olla lapsellinen. Etänä mietin miten voin esim pienentää omaa kulutustani, enkä siten miten voin olla tukematta lastani vähemmän. Hän on yhtä lailla minun vastuulla kuin lähinkin.
- isä
Mutta lähin ei tarvitse pienentää omaa kulutustaan, se on vain etän tehtävä. Tuohan se on lapsellisuuden lisäksi vielä epäreilua ja törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hahah exä väitti että pystyy päättään olenko tulevaisuudessa lasten huoltaja enää.
Monessa tapauksessa ovat pystyneetkin. Tuttavapiirissä kolme miestä joilla on/ollut huoltajuus. Yksi naisista on että saa tavata lapsiaan vaan virka holhoojan läsnäollessa
Ei päätä. Jos asiasta alkaa riiteleen voi päätyä jopa käräjille.
Täysi-ikäinenkin lapsi on oikeutettu elatukseen, jos opiskelee. Tämä avaajalle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- isäMutta lähin ei tarvitse pienentää omaa kulutustaan, se on vain etän tehtävä. Tuohan se on lapsellisuuden lisäks
Sinä et taida joutua vastaamaan kuluistasi itse?
Tässä elävää oppimateriaalia niille, jotka vasta harkitsee sitä parisuhdetta henkilön kanssa jolla on lapsia. Heidän rahat ei ole vain heidän rahoja. Osa niistä kuuluu henkilölle jota kutsutaan lapseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- isäMutta lähin ei tarvitse pienentää omaa kulutustaan, se on vain etän tehtävä. Tuohan se on lapsellisuuden lisäks
Nykyinen tilanne vaikuttaa kaikkiin niin lapsiin, etään, lähiin, jne. Lähiäidin lainakulut, ruoka, jne ei ole yhtään sen vähempään kuin se etänkään.
- lähi, sekä bonusäiti
Sosialivirasto kyllä hoitaa homman ei tämä sivusto.Sine voi mennä hakemaan päivtystä aihesta. Lisäksi elatusmaksua voi itselle 18v täytetyä henkilö,jos opiskelee,Jten ne maksut ei vältämättä lopu kun lasi täytää 18v. Jos ei asu kumankaan vanheman luonna 18v.mutta opisele,ei duunia.Isi äiti jotuu maksaa elatusmaksua.Ainoa tajuuko 18 vuotias itse hakea sitä? Haku konelle vaan haku Laki elatusmaksuista.Selaa sitä ja löytää tietoa aihesta.
Vierailija kirjoitti:
Sosialivirasto kyllä hoitaa homman ei tämä sivusto.Sine voi mennä hakemaan päivtystä aihesta. Lisäksi elatusmaksua voi itselle 18v täytetyä henkilö,jos opiskelee,Jten ne maksut ei vältämättä lopu kun lasi täytää 18v. Jos ei asu kumankaan vanheman luonna 18v.mutta opisele,ei duunia.Isi äiti jotuu maksaa elatusmaksua.Ainoa tajuuko 18 vuotias itse hakea sitä? Haku konelle vaan haku Laki elatusmaksuista.Selaa sitä ja löytää tietoa aihesta.
Helpommin täältä sen tiedon saa, kun täällä on monta kokemuksen omaavaa vinkin antajaa miten saa nyhdettyä ne viimeisetkin eurot elastusmaksuilla etältä.
Vierailija kirjoitti:
Huom, eikö tämä mene sillä erotuksella, että eikö ne rahat mene silloin suoraan sen 18 v tilille eikä lähivanhemman jos opiskelun vuoksi elatustuet maksaa? Eli aika iso ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, eikö tämä mene sillä erotuksella, että eikö ne rahat mene silloin suoraan sen 18 v tilille eikä lähivanhemman jos opiskelun vuoksi elatustuet maksaa? Eli aika iso ero.
Jo 15-vuotiaan elatusmaksun voi maksaa tämän tilille. Me erosimme, kun lapsi oli 16v ja sovimme elatuksen maksettavaksi lapselle. Ja nyt se tosiaan jatkuu kunnes lapsi saa lukionsa käytyä.
Mun eksä mietti lastenvalvojan luona ollessamme, että miten käy hänen elatusmaksujensa, jos minä löydän uuden miehen. 😁
No ei tietenkään mitenkään muutu hänen elatusvelvollisuutensa, samalla tavalla lastensa menoihin kuuluu osallistua. 🙈