Miten ihmeessä miehen ex laskee elatusmaksut? :D
Heillä ei ole virallista sopimusta tehty lastenvalvojalla, sillä lapsi on niin iso, kohta täysikäinen. Ovat sopineet summan muuten vain maksettavaksi ja molemmat tähän suostuneet. Miehen ex kuitenkin alkanut pyytää lisää rahaa eikä ymmärrä, että elatusmaksun tarkoitus on kattaa puolet lapsen aiheuttamista kuluista eikä lapsen JA lapsen äidin! :D Olettaa siis miehen osallistuvan hänenkin elämiseensä kun niputtaa kerrostalon vesimaksut (henkilöperusteinen.. eli vaikka 20e/henkilö ja laskee vesimaksuksi 40 e josta miehen osuus olisi 20e, kun oikeasti miehen kuuluisi maksaa lapsen vesimaksusta puolet, eli 10 e! :D) ja sähkölaskut sekä olettaa, että mies maksaa kokonaan lapsen puhelinlaskun ym.. vieläsiis elatusmaksun lisäksi.
Ei ymmärrä, että hän itse maksaa puolet lapsensa elättimisestä ja itsensä yksin sen lisänä.. ei mieheni. :D
Onko muita näin tyhmiä exiä? Mies sai vääntää hänelle rautalankaa miten tämä menee.. että LAPSEN kulut maksetaan puoliksi ja molemmat maksaa oman elämisensä ihan itse.
Kommentit (96)
Jää kampaukset ja tekokynnet vähemmälle
Se mitä en ymmärrä on että mitä koko asia ap:lle kuuluu.
Kerran yksi nainen mietti sitä, että kun hänellä on kaksi lasta eri miesten kanssa ja esikoisen isä maksoi elareita 300€/kk ja kuopuksen isä 200€/kk ja nainen alkoi odottaa kolmatta lasta, että onkohan hänellä oikeus alkaa vaatia ex-miehiltä isompia elareita sitten kun hän itse joutuu jäämään vanhempainvapaalle ja tällöin hänen tulot tippuvat radikaalisti.
Yleisesti kumppanin rahan käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei kuulu toiselle millään tavalla. Jos hän hoitaa osuutensa yhteisen talouden hoitamisesta niin mikään muu ei kuulu kumppanille.
Ei ole tilannetta mitä naiset ei käyttäisi vaatikaseen itselleen vastikkeetonta rahaa mieheltä. Jännä vaan kuinka naiset ei koskaan suostu millään tavalla todistamaan että käyttää ne elarit lapseen ja käyttää myös itse saman verran. Miehen osuus on vain puolet ei kokonaan niin kuin naiset haluaisivat
Nyt ap unohdat koko asian, sillä se ei kuulu pätkääkään sinulle. Ja muista, sinulla on vain yksipuolinen tieto todellisuudesta eli miehesi kertoma, ja todennäköisesti miehesi ei kerro sinulle koko totuutta asiasta vaan kaunistelee.
Elatusvelvollisuus ei sitten pääty, kun lapsi täyttää 18 vuotta, jos lapsi opiskelee, eli tuskin tilanne ihan heti on ratkeamassa myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle. Ja 1/1 kommenttia kompaten: et varmasti ole itsekään vailla yhtään ainoaa miehen euroa.
Mieheni ei maksa minun elättämisestäni yhtään mitään. Minä maksan itse ihan oman elämiseni. Käyn töissä, pärjään oikein mainiosti. Asiahan ei periaatteessa minulle kuulu, mutta miestäni tuen! Ei hänenkään kuulu kiltisti vaan sanoa kyllä kyllä ja elättää eksäänsä!
Noin ei sano kukaan muu kuin nainen joka käyttää miestä taloudellisesti hyväkseen joka todellakin maksattaa miehellä omia asioita samalla kun rakentaa itselleen valheellista kulissia kuinka muka ei tee mitään väärää
Lapset elatukseen ei lasketa vain lapset päivittäisiä menoja vaan myös osuus asumisesta, jne. Lähes täysi-ikäisen lapsen kulut on suuremman kuin vaippaikäisen, kun esim hänen elinpiiri on suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle. Ja 1/1 kommenttia kompaten: et varmasti ole itsekään vailla yhtään ainoaa miehen euroa.
Mieheni ei maksa minun elättämisestäni yhtään mitään. Minä maksan itse ihan oman elämiseni. Käyn töissä, pärjään oikein mainiosti. Asiahan ei periaatteessa minulle kuulu, mutta miestäni tuen! Ei hänenkään kuulu kiltisti vaan sanoa kyllä kyllä ja elättää eksäänsä!
Sinähän tässä typerä olet. Ei miehesi elätä entistä vaimoaan vaan ikiomaa lastaan, joka teini-ikäisenä varmasti kuluttaa enemmän kuin silloin erotessa. Ja koska kulutus on suurempi, tietenkin puolet siitä on enemmän kuin aiemmin. Inflaatiokin ottaa osansa. Olisi perin merkillistä, jos ei 16-17-vuotias poika söisi kuin virtahepo verrattuna siihen, miten paljon söi pikkulapsena.
Ja kun asia ei sinulle kuulu, niin lopeta keuhkoaminen. Ihmeellinen asenne, että tuet miestäsi hänen syrjiessään omaa lastaan.
Kiitos Satu, että olet sinä.
- isä, joka nyt maksaa lapsen harrastusta, ajokorttia, autoa, vakuutusta, jne.
Elinkustannukset ovat Suomessa kasvaneet vain aikuisten kohdalla? Lasten tulisi tulla toimeen sillä millä ennenkin?
Wee Teellä menee sekaisin lapsen elatusvelvollisuus ja amerikkalainen eronneen puolison elatusvelvollisuus, jota Suomessa ei ole kun ei ole kotirouvakulttuuriakaan.
Jos on lapsen mennyt tekemään, sitä elätetään puoliksi kunnes se täytää 18 vuotta. Ja näistä pitää aina tehdä sitova sopimus lastenvalvojan kanssa ja sopimusta tarkistaa olosuhteiden muuttuessa. Ei pidä olettaa, että etävanhempi vaivautuu huolehtimaan velvollisuuksistaan sanallisen sopimuksen perusteella.
Tältä välttyy kun käyttää kortsua. Toivottavasti ap:n mies on sittemmin steriloitu, ettei käy sama uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tilannetta mitä naiset ei käyttäisi vaatikaseen itselleen vastikkeetonta rahaa mieheltä. Jännä vaan kuinka naiset ei koskaan suostu millään tavalla todistamaan että käyttää ne elarit lapseen ja käyttää myös itse saman verran. Miehen osuus on vain puolet ei kokonaan niin kuin naiset haluaisivat
Sulla kun ei lapsia ole eikä niitä koskaan tule niin pidä pääs kiinni asioista, joista et mitään tajua.
Aika monelta näyttää unohtuvan, että elatusta maksetaan elatuskyvyn mukaan, ei 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mies maksaa jotain ap:n elättimestä. Jos ei suoraan, niin välillisesti.
Luin että varmasti mies maksaa jotain ap:n emättimestä 🤣
Voi kuule, kyllä noita on😁
tuo on tosi yleistä että äiti luulee että isän pitää maksaa lapsen KAIKKI kulut, ja äiti vain hoitaa lasta. Eli lapsilisä+elari pitää riittää lapselle kokonaisuudessaan niin ettei äidin tarvi elättää ollenkaan! Ja niinhän se riittääkin, mutta heti jos äidin pitäisikin itse maksaa lapsesta jotain, niin alkaa tulla soittoja että isän pitää osallistua lapsen elatukseen 😁
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en ymmärrä on että mitä koko asia ap:lle kuuluu.
Tottakai puolison ja tämän lapsen asiat kuuluu puolisolle. Mistä sellainen kuvitelma että ihmiset rakastuvat toisiinsa ja menevät naimisiin ja haluavat elää yhdessä loppuelämän, mutta että joku katkera randomvauvislainen päättäisi mitä asioita nämä hänelle täysin tuntemattomat puolisot jakavat keskenään? Erikoinen harhakuvitelma !
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksi nainen mietti sitä, että kun hänellä on kaksi lasta eri miesten kanssa ja esikoisen isä maksoi elareita 300€/kk ja kuopuksen isä 200€/kk ja nainen alkoi odottaa kolmatta lasta, että onkohan hänellä oikeus alkaa vaatia ex-miehiltä isompia elareita sitten kun hän itse joutuu jäämään vanhempainvapaalle ja tällöin hänen tulot tippuvat radikaalisti.
Meillä miehen ex yritti saada isommat elarit sillä perusteella kun menimme mieheni kanssa kihloihin😁 Lastenvalvoja sitten selitti hänelle että tuo ei ole mikään peruste.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti kumppanin rahan käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei kuulu toiselle millään tavalla. Jos hän hoitaa osuutensa yhteisen talouden hoitamisesta niin mikään muu ei kuulu kumppanille.
Mieshän ei tässä käytä rahojaan valitsemallaan tavalla vaan ex yrittää saada miehen elättämään häntä itseään lapsen lisäksi. Se jos mikä kuulu kumppanille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mies maksaa jotain ap:n elättimestä. Jos ei suoraan, niin välillisesti.
Mitä sillä on väliä vaikka maksaisi kokonaan ap:n kulut, ei kait silti tarvitse osallistua ex-vaimon kuluihin?
Tämä. Näinhän se sitten käytännössä menee, ettei nyksä ole miehen pussilla vaan melkeinpä päinvastoin jos mies suostuu kaikenlaisiin YLIMÄÄRÄISIIN menoihin elatusmaksujen lisäksi. Elatusmaksut ovat tarkoitettu lapsen kuluihin. Siis niihin vaatteisiin yms. myös.
Jos on ongelma, ettei elatusmaksut pelkästään riitä, niin kyllähän se lapsi voi isälläänkin asua, mutta usein se 50/50 asuminen on ongelma myös äidille koska välttmättä sitten ei rahakaan enää siirry (eli että elatusmaksuja ei maksettaisi lainkaan jos lapsen kulut ja asuminen menee sen 50/50). Eksälle on usein ongelma, ettei saa itse vaan päättää mihin ne isältä saadut rahat käyttää.