Juhlissa tarjoiluina yhä useammin kaikille gluteeniton, maidoton tontin-tarjoilut, jotta sama kävisi kaikille. Hyvä vai huono kehitys?
Jos piirakat, kakut yms tehdään kaikille erikoisruokavalioille sopiviksi.
Esimerkiksi kakun tai piirakan jauhoiksi gluteenitonta jauhoseosta ja rahkan sijaan kaura- tai soijatuotetta. Kermavaahdon tilalla kaura- tai soijavispiä.
Onko hyvä että sama käy koko juhlaväelle vai että on selkeästi erillään erikoisruokavaliotarjoilu ja muuten ns tavallisista raaka-aineista?
Kommentit (70)
Ostinpa kokeeksi gluteenitonta mämmiä, vaikken välttämättä tarvitse gluteenitonta, mutta halvempi, joskin pienempi rasia kuin tavallinen mämmi. On tuo hieman eri makuista kuin tavallinen mämmi, ja koostumukseltaankin jotenkin "ohuempaa", maistuu ikäänkuin makeutetulta verrattuna tavalliseen mämmiin. Kyllähän tuotakin syö, mutta tavallinen mämmi on silti suosikkini, siinäkin se ihan perus mämmi, imelletty ei ole minusta yhtä hyvä kuin se perusmämmi.
Me ollaan usein tehty niin, että kahvipöydän tarjottavista kaikki on laktoositonta ja yksi suolainen ja yksi makea on gluteenitonta kaikille syötävää, lisäksi jotain erikseen tarjottavaa. Näin juhlijat kaikki juhlijat saa edes vähän samoja tuotteita. Käytännössä yhteiset ruuat on olleet perunajauhoihin leivottu täytekakku (ei juuri eroa tavallisesta, ehkä vähän ilmavampaa), suolaisena puolena uunimunakas tai suolainen piirakka, samoilla täytteillä, mutta gluteeniton tulee kaupan valmispohjaan ja tavisten pellille. Gluteeniton piirakka toimii varapiirakkana sen jälkeen kun keliaakikko on oman palansa ottanut. Makealta puolelta myös mmaapähkinäkeksit toimii keliaakikoille (ei jauhoja ollenkaan tai maitoa ollenkaan).
Munattomia tai muita allergioita ei ole ollut tarvetta väistellä.
Ehdotan että tarjoat kaikille vain jääpalasoppaa.
Näin gluteenittomana ja maidottomana plus moniallergikkona otan vieraisilla vain teetä. Sikäli kun edes viitsin mennä tilaisuuksiin missä ohjelmanumerona on syöminen.
Mulle ei yleensä ole varattu kuitenkaan mitään sopivaa hyvästä puhumattakaan.
Hyvä.kegirys. Aikoijen alussa lomahotellilla tehtiin kaikki laktoosittomiksi, niin se oli lomalaisille suuri helpotus. Nyt ollaan siitä kehitytty paljon eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein helpointa on tarjota yksi kakku, joka sopii kaikille. Itse ostan usein Ellen Svinhufvud kakun Hakaniemen hallista. Aina on ollut menestys.
Mitä siinä kakussa on?
Tämänkin takia kukaan ei enää halua järjestää juhlia saati tehdä itse. Vieraat on ihan mahdottomia ton-ton -listoineen.
Ihmettelen vaan, mistä johtuu nämä kaikki allergiat ja tonton vaatimukset. Olen aivan varma, että ainakin osa on ihan erikoisuudentavoittelua ja huomionhakua. Ei ne ole millään voineet lisääntyä parissakymmenessä vuodessa näin räjähdysmäisesti, kun ennen niitä ei ollut juuri kellään ja nyt suurimmalla osalla on joku erikoisruokavalio. Ymmärrän tietysti esim. keliakian, mutta kaiketon- muoti taitaa olla kohta yhtä yleistä. Painajaista ravintoloille ja juhlien järjestäjille.
Jos sellaista on.
Meillä tuttavapiirissä pähkinäallergiaa ja sellaisia jotka ei käytä maitotuotteita.