Juhlissa tarjoiluina yhä useammin kaikille gluteeniton, maidoton tontin-tarjoilut, jotta sama kävisi kaikille. Hyvä vai huono kehitys?
Jos piirakat, kakut yms tehdään kaikille erikoisruokavalioille sopiviksi.
Esimerkiksi kakun tai piirakan jauhoiksi gluteenitonta jauhoseosta ja rahkan sijaan kaura- tai soijatuotetta. Kermavaahdon tilalla kaura- tai soijavispiä.
Onko hyvä että sama käy koko juhlaväelle vai että on selkeästi erillään erikoisruokavaliotarjoilu ja muuten ns tavallisista raaka-aineista?
Kommentit (70)
Omilla viisikymppisillä ei ollut tarjolla mitään muuta kuin ihan tavallista tavaraa. Hyvin maistui vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi maidotonta ? Tekee laktoositonta, harvempi on maidolle allerginen
Jos on tarvetta vaikka vegaaniselle vaihtoehdolle.
Omassa lähipiirissä on kyllä välillä juhlatarjottavien kanssa välillä haasteita, kun pitäisi saada maidoton, kasvis, vehnätön, gluteeniton, rukiiton, suklaaton, sipuliton...
Sitten on meitä papu ja soija-allergikkoja myös.
Tämä. Mun soija-allergia ei edes ole mitenkään erityisen vakava, mutta joillain se voi olla jopa hengenvaarallinen. Pystyn syömään tavallisia maitotuotteita laktooseineen, mutta monia maidonkorvikkeita en, soija-allergian ja ärtyvän suolen takia. Tonton-ruoka voi siis olla mulle huonompi kuin perusnormaali.
Jos on eri astioissa sellaisenaan vaikka hedelmää, juustoa yms niin on helppo valita itselle sopivat
Ainoana guteenittomana vieraana tulee ikävä paine syödä kun mulle on erikseen varta vasten laitettu oma kakku yms. Entä jos se ei maita? On pakko silti ottaa vaikka väkisin joka sorttia.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ainoana guteenittomana vieraana tulee ikävä paine syödä kun mulle on erikseen varta vasten laitettu oma kakku yms. Entä jos se ei maita? On pakko silti ottaa vaikka väkisin joka sorttia.
Ei jatkoon.
Jaa että gluteeniton on tyytymätön jos on omat tarjoilut ja tyytymätön, jos on kaikille tehty?
Niin tai näin, on gluteeniton tyytymätön? Erikseen kaupan gluteeniton-hyllystä ostettu on taatusti gluteeniton toisin kuin kotitekoiset kaikille tehdyt
Yksi valittelee että onko tarjolla vain vaatimatonta gluteenitonta keksiä yms, yksi valittelee että ei kai ihan kakkuakin ole tehty jotta joutuu maistelemaan kohteliaisuudesta ja kolmas valittaa että ei kai koko vierasjoukolle ole tehty gluteenittomalla reseptillä.
Sehän on jokaisen juhlanjärjestäjän omasta halusta kiinni, kuinka montaa lajia tahtoo laittaa esille. Ei juhliin kuitenkaan mennä mahaa täyttämään, joten molempi parempi.
Ketjussa on moitittu ton-vaihtoehtoja, mutta ainakin takavuosina kaupassa myytiin gluteenittomia keksejä, jotka olivat uskomattoman hyviä. Harva normikeksi pärjäisi. Itsellä ei ole rajoituksia, enkä tiedä onko niitä enää tarjolla. Olivat vaaleita vähän appelsiinin makuisia.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jokaisen juhlanjärjestäjän omasta halusta kiinni, kuinka montaa lajia tahtoo laittaa esille. Ei juhliin kuitenkaan mennä mahaa täyttämään, joten molempi parempi.
Ketjussa on moitittu ton-vaihtoehtoja, mutta ainakin takavuosina kaupassa myytiin gluteenittomia keksejä, jotka olivat uskomattoman hyviä. Harva normikeksi pärjäisi. Itsellä ei ole rajoituksia, enkä tiedä onko niitä enää tarjolla. Olivat vaaleita vähän appelsiinin makuisia.
Kaupasta valmiina ostettu erikoisruokavaliovaihtoehto voi olla maukas.
Vierailija kirjoitti:
On ainakin helppoa ja halpaa. Ostaa muutaman pussillisen perunalastuja.
Kunhan katsoo, ettei niissä ole maitoproteiinia. Monissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ainakin helppoa ja halpaa. Ostaa muutaman pussillisen perunalastuja.
Kunhan katsoo, ettei niissä ole maitoproteiinia. Monissa on.
Ei ne kahvin kanssa ehkä mene
Olen kyllä ilahtunut jos on eri ruokavalioihin joku vaihtoehto. Voi olla vaikka pienikin annos sivupöydällä tms merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valitsee sellaisia ruokia, missä ei reseptissä ole gluteenia, niin ei ole yhtään kalliimpaa. Suurimmassa osassa ruuista ei ole gluteenia.
Hei mitä tällaisia suolaisia tarjoiluja olisi kahvipöytään? Suolaisen piirakan yms sijaan kun tarjolla ei ole muuta ruokaa eikä salaattia? Esim iltapäivällä pidettävät kahvit, kun on tavallisesti kakkua, keksiä, pullaa ja piirakkaa.
Kakun, keksin ja pullan sijaan esim. pavlovaa tai jäätelökakkua tai yksinkertaisesti jäätelöä (ei mitään keksinmurusilla maustettua tms.) tai vaikka hedelmä- tai marjasalaatti.
Suolaisen piirakan sijaan esim. nacho-paistosta tai munakasrullaa tai juustopiirakka ilman pohjaa (tosin vaikkapa tässä reseptissä https://kotiliesi.fi/resepti/juustopiirakka-ilman-pohjaa/ on vehnäjauhot korvattu mantelijauhoilla, mutta mulla on käsin kirjotettuna resepti, missä ei ole jauhoja ollenkaan) tai tapaslautanen (jos käsityksesti tapaksista on aina jotain leipäpohjaista, niin mieti, onnistuisiko riisikakun päälle, mutta tapaksia on paljon gluteenittomina) tai vaikka vanhat kunnon coctail-tikut.
Tässä nyt mitä ekana tuli mieleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenitonta ruokaa jo vuosikaudet syöneenä tiedän, mitkä gluteenittomat ruuat ovat hyviä ja mitkä taas eivät. Mielummin otan kyläpaikassa sellaisia tarjoiluita, mitkä ovat ilman kommervenkkejä gluteenittomia, esim. suolaisen piirakan sijaan vaikkapa salaattia ja tavalliseen pohjaan tehdyn kakun sijaan vaikkapa pavlovaa tai vaikka ihan yksinkertaisuudessaan jätskiä tai hedelmäsalaattia.
Sitä aina toivon, että kukaan ei alkaisi värkätä minua varten kakkua tai piirakkaa jollain gluteenittomalla reseptillä, jota ei ole ikinä testannut, koska se voi sitten olla ihan mitä tahansa. Vielä enemmän toivon, ettei kukaan muu kuin gluteenittomat joudu näitä kokeilujen tuotoksia syömään
Itse olen leiponut gluteiinittomista jauhoista vaikka mitä, eikä kukaan ole huomannut mitään eroa.
Juuri tätä tarkoitan! Kun olen itse gluteeniton, niin tiedän esim, että muffinssit onnistuvat jopa paremmin gluteenittomina kuin vehnästä, eikä kukaan huomaa mitään eroa, mutta jos ottaa ihan randomilla ihan minkä tahansa uuden gluteenittoman reseptin googlesta, niin sieltä voi tulla ihan mitä tahansa. Samoin kahviloissa ei ikinä tiedä ennen maistamista, onko gluteeniton vaihtoehto hyvä vai ei. Pahimmat gluteenittomat pullat, mitä minulle on tarjottu, ovat maistuneet siltä, kuin olisivat leivotut sahanpuruista.
Siksi toivon, ettei kukaan ala väen vängällä minua varten leipoa jollain testireseptillä yhtään mitään gluteenittomana, jos ei tiedä, minkälainen lopputulos on. Mielummin syön jotain, mikä on ilman kommervenkkejä gluteenitonta, tai pelkästään juon kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää surkea yksittäinen gluteeniton kökkäre tai kaksi keksiä lautasella upean kakun vieressä. Glutenittomille muillekkin tarkoitettuja marjoja, hedelmiä tai vaikka konvehteja mitä muutkin ottavat. Suolaisen pöytään sitten joku salaatti missä ei krutonkeja tai pastaa. Ei tarvitse erillistä leipäpalaa taas pikkulautaselle. Riittää.
Ei kahvipöydässä usein ole ruokaa muuta kuin kakku ja suolaista piirakkaa tai voileipäkakkua. Salaattia ei usein kahvin kanssa syödä. Mitä luonnostaan gluteenitonta siihen keksit?
Kirjoitin tämän vastaukseksi ihan toiseen viestiin, mutta kun teitä mielikuvituksettomia näkyy tässä ketjussa olevan liikkeellä muitakin, niin copy-pastean tähänkin:
Kakun, keksin ja pullan sijaan esim. pavlovaa tai jäätelökakkua tai yksinkertaisesti jäätelöä (ei mitään keksinmurusilla maustettua tms.) tai vaikka hedelmä- tai marjasalaatti.
Suolaisen piirakan sijaan esim. nacho-paistosta tai munakasrullaa tai juustopiirakka ilman pohjaa (tosin vaikkapa tässä reseptissä https://kotiliesi.fi/resepti/juustopiirakka-ilman-pohjaa/ on vehnäjauhot korvattu mantelijauhoilla, mutta mulla on käsin kirjotettuna resepti, missä ei ole jauhoja ollenkaan) tai tapaslautanen (jos käsityksesti tapaksista on aina jotain leipäpohjaista, niin mieti, onnistuisiko riisikakun päälle, mutta tapaksia on paljon gluteenittomina) tai vanhat kunnon coctail-tikut.
Tässä nyt mitä ekana tuli mieleen
Vierailija kirjoitti:
Yksi valittelee että onko tarjolla vain vaatimatonta gluteenitonta keksiä yms, yksi valittelee että ei kai ihan kakkuakin ole tehty jotta joutuu maistelemaan kohteliaisuudesta ja kolmas valittaa että ei kai koko vierasjoukolle ole tehty gluteenittomalla reseptillä.
Tottakai gluteenitota ruokavaliota noudattavat henkilötkin ovat yksilöitä eivätkä mikään kollektiivisen mielipiteen omaava ryhmä. Ethän sinä ajattele, että kukaan mies ei harmistu, jos kahvipöydässä on pelkkää suolaista, etkä, että kaikki naiset preferoivat juustokakkua kermakakun sijaan.
Hyvän arvauksen erikoisruokavaliotarjoiluihin liittyvistä toiveista voi tehdä, jos tuntee henkilön hyvin, ja miettii, onko hän sitä sorttia, että kaikki herkut uppoaa aina, vai onko hyvin tarkka syömisistään. Jos on kyseessä uusi tuttavuus, niin kysy suoraan, syötkö, jos hankin/valmistan tällaista vai olisiko parempi vai hakea kaupasta jokin yksinkertaisema vaihtoehto. Siitä tuskin kukaan pahastuu, jos huomioidaan jo etukäteen kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai gluteenitota ruokavaliota noudattavat henkilötkin ovat yksilöitä eivätkä mikään kollektiivisen mielipiteen omaava ryhmä. Ethän sinä ajattele, että kukaan mies ei harmistu, jos kahvipöydässä on pelkkää suolaista, etkä, että kaikki naiset preferoivat juustokakkua kermakakun sijaan.
Hyvän arvauksen erikoisruokavaliotarjoiluihin liittyvistä toiveista voi tehdä, jos tuntee henkilön hyvin, ja miettii, onko hän sitä sorttia, että kaikki herkut uppoaa aina, vai onko hyvin tarkka syömisistään. Jos on kyseessä uusi tuttavuus, niin kysy suoraan, syötkö, jos hankin/valmistan tälla
Ei koko juhlien tarjoiluja yhden erikoisruokavalion ilmoittaneen mieltymysten mukaan tarvitse tehdä. Saattaapa samoissa juhlissa olla vaikka viisikin jolla jokin rajoite ja heilläkin mieltymykset erilaiset.
Vaikeaksi menee kysyä kovin yksityiskohtaisesti mitä joku sattuu tykkäämään ruoista. Aina saattaa olla niin että ei jolle kulle vieraasta joku ruoka maita.
Ei ole niin vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai gluteenitota ruokavaliota noudattavat henkilötkin ovat yksilöitä eivätkä mikään kollektiivisen mielipiteen omaava ryhmä.
Miksi ylipäätään valittaa, jos on tehty hänellekin sopivia tarjoiluja? Ymmärrän valituksen jos ei pöydästä löytynyt gluteenitonta vaihtoehtoa ja jäi aivan nälkäiseksi. Mutta jos vaihtoehtoja oli tarjolla, miksi tehdä numero?
Yäk niitä erikoisvalioita. Ottakoot omat eväät mukaan. On sellaista painostusta kuten sateenkaarivouhkat.
Kaikkein helpointa on tarjota yksi kakku, joka sopii kaikille. Itse ostan usein Ellen Svinhufvud kakun Hakaniemen hallista. Aina on ollut menestys.
Macaronsit ovat yleensä gluteenittomat, ellei sitten valmistuslinjastolla tehdä jotain miksi eivät ole gluteenitonta. Makeista herkuista tulee mieleen myös pavlova ja marenki muutenkin. Lisäksi marmeladit ja konvehdit. Suolainen herkku kahvipöydässä onkin vähän haastavampi mutta erilaiset juustot sopivat siihen. Niistä voi tehdä vaikkapa cocktail-tikkuja (mozzarella-basilika-tomaatti, gouda-viikuna jne), jos juustotarjotin on liian hankala.