Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autisti ja katsekontakti

Vierailija
15.02.2024 |

Ahdistuvatko kaikki autistit katsekontaktista? Mikä siinä ahdistaa? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko autismi ja add sama asia? 

Vierailija
22/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen osa autistista kirjoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä ajatukset karkaavat jos joku katsoo minua silmiin

Vierailija
24/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autisti

Vierailija
25/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko autismi ja add sama asia? 

autismi ja ADHD ei oo ihan sama juttu. Autismeissa se enemmän vaikuttaa siihen, miten sä sosiaalisesti vuorovaikutat ja käyttäydyt niinku vaikeudet toisten tunteiden ymmärtämisessä ja toistuvissa käyttäytymismalleissa. ADHD taas keskittyy enemmän tarkkaavuuteen, ylivilkkauteen ja impulsiivisuuteen.

Vierailija
26/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin olen osa kirjolla ja tiedän että se voi olla hankalaa.

Vierailija
27/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nonverbaalinen autisti

Vierailija
28/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

add täällä

Vierailija
29/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta! se saattaa saada ajatukseni harhailemaan ja keskittyminen vaikeutuu.

Vierailija
30/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo autisti enkä uskalla katsoa kaunista naista silmiin

Ootko varma ettet oo autisti? 

Vierailija
31/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo varma, pitäiskö käydä lääkärissä

Vierailija
32/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ensin katsoa jos silmä on punainen tai oudon näköinen. Voi olla silmäsairaus ettei voi katsoa eteenpäin esim. häikäisee niin. Sinänsä se että ei tapita suoraan ja herkeämättä ei kerro mitään, kuten ei myöskään  se että ei huomaa tai katsoo oudosti

Voi olla huono näkö ja piilarit unohtuneet laittaa.

Itseäni luultiin ylpeäksi,kun olin monesti ilman piilareita ja olin kun en huomannut. Oikeasti en huomannut. 

Sitten taas kun oli silmäsairaus en voinut katsoa ollenkaan suoraan. No silmä oli kyllä sen näköinen, että ihan kun olisi joku vampyyri tai lasisilmä. Huumeissa varmaan oli...joku luuli. sitä ne mt-lääkkeet tekee.

No ei ollut kumpaakaan. Ei huumeita ei lääkkeitä ei mt-diagnoosia , eikä muutakaan.

Oli rikoksilla sabotoitu silmä tuon näköiseksi.

Tuo tarina on valitettavasti totta 

Joitain oli ottanut päähän tyypin rillittömyys tai joku turhamaisuus ja eikun kimppuun....

Vierailija
33/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan myös jakaa, että olen autisti. Se on osa minua ja vaikuttaa elämääni monin eri tavoin, mutta olen oppinut hyväksymään sen osaksi itseäni.

Vierailija
34/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko kirjolla. Lapsi on diagnosoidusti lievästi autistinen (aiemmin olisi luokiteltu Aspergerin syndroomaksi).

Ihmisten katsominen silmiin voi välillä väsyttää, jos on jotain keskittymistä vaativaa. Myös todella intensiivisen tuijottava katse tuntuu vaikealta. Silloin joudun tietoisesti keskittymään katsekontaktin pitämiseen, koska tekisi mieli kääntää katse pois tuijottajasta, kun tulee vaivaantunut olo.

Vierailija
35/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo autisti enkä uskalla katsoa kaunista naista silmiin

Ootko varma ettet oo autisti? 

no rumaa pystyn eli olenko autisi

Vierailija
36/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: haluan myös jakaa, että olen autisti. Se on osa minua ja vaikuttaa elämääni monin eri tavoin, mutta olen oppinut hyväksymään sen osaksi itseäni.

<3

Vierailija
37/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko kirjolla. Lapsi on diagnosoidusti lievästi autistinen (aiemmin olisi luokiteltu Aspergerin syndroomaksi).

Ihmisten katsominen silmiin voi välillä väsyttää, jos on jotain keskittymistä vaativaa. Myös todella intensiivisen tuijottava katse tuntuu vaikealta. Silloin joudun tietoisesti keskittymään katsekontaktin pitämiseen, koska tekisi mieli kääntää katse pois tuijottajasta, kun tulee vaivaantunut olo.

Jos esiinnyn yleisölle, yritän muistaa säännöllisesti katsoa eri puolille yleisöä.

Vierailija
38/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä autisti

Vierailija
39/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep

Vierailija
40/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autisti (asperger). Sain yläasteella kuulla luokkakavereilta: "et katso koskaan silmiin", ja tietoisesti muutin asiaa. Nyt olen 34 v ja olen siitä lähtien aina katsonut silmiin. Se on kyl pakko sanoa, että kuulemani on helpompi sisäistää, jos en samalla katso ihmisen naamaa.