Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autisti ja katsekontakti

Vierailija
15.02.2024 |

Ahdistuvatko kaikki autistit katsekontaktista? Mikä siinä ahdistaa? 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki autismin kirjolla olevat eivät ahdistu katsekontaktista. Varsinkin monet kirjolla olevat naiset vaikuttavat katsovan silmiin ihan normaalisti, vaikka eivät niin tee. Esim itse en oikeasti katso silmiin vaan kulmakarvojen ja silmän väliseen kohtaan, jolloin katsottavasta vaikuttaa siltä että katsoisin häntä silmiin, vaikka en katso. En osaa selittää mikä silmiin katsomisessa varsinaisesti ahdistaa, jotenkin toinen on silloin vain ikään kuin liian lähellä.

Vierailija
2/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että jotkut autistit suorastaan tuijottaa pistävästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ahdistaa. Muista en tiedä. Jotenkin ajatukset menee sekaisin silmiin katsoessa. Silloin voin katsoa jos ei tarvitse samalla keskittyä mihinkään. 

Vierailija
4/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdisti ennen paljon enemmän kuin nykyisin, mutta edelleen vähän. M22

Vierailija
5/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole autisti. Ehkä saatan olla erityisherkkä, mutta selviän ihan hyvin elämässä. Toisten ihmisten katsekontakti tuntuu kiusalliselta, toisten ei. 

Vierailija
6/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla autisti. Jotkut puhuessaan katsovat muualle koska ajattelevat. Ehkä vihaista tai painostavaa tyyppiä ei esimerkiksi haluta katsoa, jatkossakaan, joka yrittää tavallaan alistaa tai manipuloida. Moni pyrkii pois sieltä. On epätasa-arvoinen asema.

Vierailija
7/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali katsekontakti ei häiritse mutta tuijottaminen häiritsee. Kun ei tiedä miksi joku tuijottaa. Onko kiusaamistarkoituksessa, onko mussa jotain outoa, onko vain utelias, yrittääkö iskeä yms

Vierailija
8/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ADD ja varsinkin itse puhuessa katsekontakti tuntuu häiritsevän keskittymistä. Mitä tutumpi keskustelukumppani, sen vähemmän.

Vierailija
9/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ADD ja varsinkin itse puhuessa katsekontakti tuntuu häiritsevän keskittymistä. Mitä tutumpi keskustelukumppani, sen vähemmän.

Mulla sama. 

Vierailija
10/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että. Mulla todennäköinen ADD ja autisminkirjo, täysin sama fiilis asiasta. Kumppanin kanssa voin puhua niin että katson huomattavasti enemmän, kuin vaikka työkavereiden kanssa. Ei vaan tunnu luontevalta, ja on myös asia jota en ole edes tiedostanut ennenkuin joku ekoja kertoja huomautti asiasta. 

Vierailija
11/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu autisti katsoo silmiin tai ainakin näyttää siltä,kuin katsoisi.Hänestä ei kyllä muutenkaan arvasi päälle päin,että on autisti.Ne ominaisuudet tulee esiin kyllä sitten,kun häneen tutustuu paremmin. Kokee tunteet vahvasti,syö tosi rajoittuneesti ja ahdistuu melusta tai siitä,jos päivän suunniteltuun kulkuun tulee muutoksia.

Vierailija
12/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös ja mä kuulema katson pelottavan intensiivisesti.Liittyy ehkä ylikeskittymistaipumukseen.

Vierailija
13/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kun alkaa miettiä että onkohan tämä omituista niin sitten se vasta häiritseekin. Alkaa ottaa sellaisia "pakollisia" katseita ja miettiä kuinkahan pitkä olisi hyvä. Tulee olo että vaikutankohan ihan autistilta. Onneksi tuohon tulee kiinnitettyä tosi harvoin huomiota.

Vierailija
14/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tällä palstalla paljon autisteja. :D

Vierailija
15/41 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo autisti enkä uskalla katsoa kaunista naista silmiin

Vierailija