Pystyykö veroprosentin mukaan päättelemään paljon palkasta jää käteen?
Kommentit (30)
Bruttopalkka lukee yleensä työsopimuksessa. Se kerrotaan veroprosentilla. Jos on tunti palkka niin kertoo tehdyt tunnit ja tuntipalkan yhteen ja sitten vähennetään sairausvakuutusmaksu, ylen vero, työeläkevakuutus maksu ja kunnallisverokin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Palkastasi peritään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksua 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,79 %. Jos haluat laskea, kuinka paljon palkastasi jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää veroprosenttiisi 7,94 %.
Kiitos selventävästä tiedosta👍
Palkasta lähtee monesti veron ja työttömyysvakuutuksen ym. lisäksi kirkollisvero ja liiton maksu.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Työtilanteeni on vuodesta toiseen niin vaihteleva, että syksyllä prosenttia saa usein rukata huomattavasti alaspäin tai ylöspäin.
Maksetaanko sinulle palkka kerran vuodessa? Yleensä palkka maksetaan viikon tai nykyään kai parin tai neljän viikon välein. Joka kerta sinulle jää palkasta käteen erotus verojen jälkeen. Kysymys siis oli "pystyykö veroprosentin mukaan päättelemään paljon palkasta jää käteen?" Jos sinulta verotetaan 30 %, niin kerrot palkkapäivän bruton 0,7:llä. Jos verotetaan vaikkapa 37,5 %, niin kerrot liksan 0,625:llä. Siinä kylmästi tuloveron jälkeen netto. (Muitakin vähennyksiä lähtee jokunen euro joka kerta.) Taidat olla aloittajalle jotakin sukua tai muuten vain på samma nivån.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkastasi peritään verojen lisäksi eläkevakuutusmaksua 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,79 %. Jos haluat laskea, kuinka paljon palkastasi jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää veroprosenttiisi 7,94 %.
Kiitos selventävästä tiedosta👍
Ikä vaikuttaa noihin maksuihin: iäkkäämillä se on veroprosentti +8,65 %. Vero.fi -laskurilla saat tarkan määrän, mitä maksat valtiolle ja mitä jää käteen.
Pelkkä veroprosentti (ennakkopidätysprosentti) ei kerro yhtään mitään mistään, jos sitä tässä kysytään. Veroprosentin kun voi kikkailla vaikka lähes nollaksi, mutta tilit sitten tasataan verotusta tehdessä. Kikkailijoita tullaan vielä "sakottamaan" ylimääräisellä korolla, joten yleisesti ottaen kikkailu ei kannata. On myös ihan luvallisia syitä, miksi samantuloisia ihmisiä voidaan verottaa eri tavalla, sekä syitä miksi jotkin tulot ovat verotuksen ulkopuolella, joten edes lopullisesta verotuksesta ei voi selvittää ihmisen tulotasoa aukottomasti.
Jos kysymys kuitenkin oli prosenttilaskennan perusteista, niin sitten takaisin päiväkotiin kertaamaan matikkaa. Hopi hop!
Vierailija kirjoitti:
Jos tää on näin helppoa, niin kerrotteko kuinka paljon mulla jää Euroja käteen kun veroprosentti on 22%
Itse tämän toki tiedän, mutta kiinnostaa kuulla miten tämän laskette.
Ohis
Mä oon aina päätellyt että 1/3 häviää matkalla työnantajalta tilille. Laskea voi sitten jos tuo hihavakion tarkkuus ei riitä.
Eihän siitä lopuksi jää kumminkaan mitään. Turha edes päätään vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tää on näin helppoa, niin kerrotteko kuinka paljon mulla jää Euroja käteen kun veroprosentti on 22%
Itse tämän toki tiedän, mutta kiinnostaa kuulla miten tämän laskette.
Ohis
Mä oon aina päätellyt että 1/3 häviää matkalla työnantajalta tilille. Laskea voi sitten jos tuo hihavakion tarkkuus ei riitä.
Kerro nyt vaan minkä verran Euroja jää käteen kun vero%on 22.
Pelkän veroprosentin perusteella ei pysty päättelemään, paljonko palkasta jää käteen rahaa. Sen tiedon selvittämiseen tai laskemiseen tulee tietää myös bruttopalkka. Sama veroprosentti voi olla ihmisillä, joille jää käteen hyvinkin erilaiset summat.