Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimukseen osallistuneista 1986 syntyneistä naisista on lähes puolella oli joku krooninen sairaus

Vierailija
15.02.2024 |

Laaja tutkimus seurasi tuhansia naisia sikiöajoista yli 30-vuotiaiksi paljastui huolestuttava kehitys | Kotimaa | Yle

Erityisesti lisääntynyt sairauksien määrä yllätti päätutkijana toimineen naistentautien professorin Terhi Piltosen Oulun yliopistosta.

Tutkimukseen kutsuttiin yli 4 500 Pohjois-Suomessa vuonna 1986 syntynyttä naista. Heistä vajaa 2 000 osallistui neljä tuntia kestävälle tutkimuskäynnille.

Lähes puolella naisista oli jonkinlainen krooninen sairaus. Se oli aika yllättävää. Puhutaan kuitenkin vasta vähän yli 30-vuotiaista ihmisistä, kertoo Piltonen.

Itsekin kuulun tähän +30 v ikäluokkaan, jolla on krooninen sairaus (krooninen migreeni). Eihän nämä sairaudet ikää katso. Esim. endometrioosi on tavallinen jo nuorilla aikuisilla. Eikä kaikki sairaudet ole omaa syytä tai jotenkin elintavoilla hankittuja. Kaverilleni puhkesi raskauden myötä reuma. Eiköhän kaikki oltaisi mieluummin terveitä, jos saataisiin itse valita.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa näiden terveydenhuoltomenot. Suomi on sairaiden paratiisi.

Niin no ehkä pitäisi selvittää mistä nämä kaikki sairaudet ovat peräisin. 

80% ylensyönnistä.

Vierailija
22/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kroonisia sairauksiani olisi tänäkään päivänä diagnosoitu, jos en olisi ollut opiskeluaikana Yths:n piirissä. En sano, että sielläkään olisi ollut täydellistä, mutta kun aloin sattua saman lääkärin vastaanotolle vaivojeni kanssa, ensimmäistä kertaa elämässäni jotakuta alkoi kiinnostaa saada vaivoilleni diagnoosit ja sen mukaiset lääkitykset. Kysyi usein, miksi aiemmin elämässäni ei ole lähetetty erikoislääkärille, ja yksi syy on varmasti se, että edellisessä asuinkunnassani pihisteltiin lähetteiden kanssa vähemmän vakavissa vaivoissa säästettääkseen erikoissairaanhoidon menoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää lihaa ja eläinrasvaa; endometrioosikin paranee lihaa syömällä, sillä liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontainen ruokavalio:

Selvästi kasvissyönnin yleistymisen syytä näiden kroonisten tautien lisääntyminen. Nuoret naisethan ovat nimenomaan näitä kasvissyönnin harjoittajia.

Vierailija
24/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tshernobyl?!

Tapahtui 1986.

Olisiko raskauden aikaista altistumista voinut tapahtua Suomessa?  Säteilyä voisi olla myös äidinmaidossa. 

Mutta Suomeen laskeumaa tuli vain tietyille alueille sateen mukana.

Vierailija
25/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa näiden terveydenhuoltomenot. Suomi on sairaiden paratiisi.

Niin no ehkä pitäisi selvittää mistä nämä kaikki sairaudet ovat peräisin. 

Mitä tapahtui 1986? Tsernobyl, josta ei tiedotettu eikä varoitettu ja oltiin ydinlaskeuman kantamalla.

Itsekin syntynyt tuona vuonna Pohjois-Suomessa ja löytyy peräti 2 kroonista sairautta, vaikka olen hoikka, liikun, syön terveellisesti enkä ole koskaan tupakoinut, tai käyttänyt alkoholia säännöllisesti. 

Vierailija
26/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mites miesten sairaudet?

Ken tietää kun julkinen puoli ei niitä tutki jostain syystä.

Ken Kercheval?

Vierailija
27/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää lihaa ja eläinrasvaa; endometrioosikin paranee lihaa syömällä, sillä liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontainen ruokavalio:

Selvästi kasvissyönnin yleistymisen syytä näiden kroonisten tautien lisääntyminen. Nuoret naisethan ovat nimenomaan näitä kasvissyönnin harjoittajia.

Olen syönyt aina lihaa, olen myös urheillut lapsesta saakka, silti vaikea endo. Umppari puhkesi teininä ja epäitiin että endo kysta oli kasvanut sisään ja aiheuttanut tämän. Päälle 26vuotiaana toinen verikysta joka jouduttu leikata. Vaikea endo. Ei ylipainoa. Ainoa mitä antaa hoidoksi on hormonit ja arvaa vaan haluanko käyttää.. 

Vierailija
28/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt aina lihaa, olen myös urheillut lapsesta saakka, silti vaikea endo. Umppari puhkesi teininä ja epäitiin että endo kysta oli kasvanut sisään ja aiheuttanut tämän. Päälle 26vuotiaana toinen verikysta joka jouduttu leikata. Vaikea endo. Ei ylipainoa. Ainoa mitä antaa hoidoksi on hormonit ja arvaa vaan haluanko käyttää.. 

Epäilen vahvasti ettet syönyt vain ja ainostaan lihaa, eläinrasvaa sekä vettä ja suolaa.

Vierailija
29/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni noista sairauksista mielenterveyteen liittyviä, tai elintapasairauksia ja kuinka moni sitten fyysinen sairaus, esim. migreeni tai vaikka 1. tyypin diabetes.

Vierailija
30/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset kyseessä.... oisko sairaus vähä-älyisyys?

Vierailija
31/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juurikin vuosimallia 1986, ja minulla on sekä migreeni (selvästi peritty, oireillut 12-13v alkaen) että kilpirauhasen vajaatoiminta (tod. näk rajulla laihdutuksella nuoruudessa hankittu, todettiin 22v). En kyllä varsinaisesti koe olevani sairas, mutta onhan noi sairauksia. Lapsitoiveita ei enää kolmekymppisenä ollut, lapset oli jo saatu siihen mennessä. 

Vierailija
32/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin voi vaikuttaa, että 80-luvulla syntyneitä on diagnosoitu helpommin kuin vanhempia ihmisiä samassa iässä. Nykyisin monien sairauksien diagnostiikka on kehittynyt, aiemmin samoja sairauksia ei löydetty yhtä helposti.

Juuri näin. Tämä oli ilmeisesti haastattelututkimus, jolloin ei tietenkään voi ilmoittaa sellaista sairautta, mitä ei ole jo aiemmin diagnosoitu.

Tuossa ei ilmeisesti tehty naisille terveydentilan tutkimusta. Jää tosiaan epäselväksi, onko naisten terveys todellakin huonontunut, vai onko kyse vain heikosta uutisoinnista.

Käsittääkseni tuossa on kuitenkin käytetty ihan terveydenhuollon tietoja (neuvola, kouluterveydenhuolto jne). Oma -86 syntynyt serkkuni on käynyt tuon tutkimuksen takia lääkärin (tai th) vastaanotolla tutkimuksissa, jollain arvalla siihen valittiin.

Lainaus Ylen uutisesta: Tutkimukseen kutsuttiin yli 4 500 Pohjois-Suomessa vuonna 1986 syntynyttä naista. Heistä vajaa 2 000 osallistui neljä tuntia kestävälle tutkimuskäynnille.

Vierailija
33/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen artikkeli Tsernobylin laskeumasta:

"http://yle.fi/a/3-10856181"

Asiantuntijat kiistävät tuossa Tsernobylin terveyshaitat Suomessa, mutta muistan tuollaisia kertomuksia, mitä jutussa kuvataan. Ihmiset ovat puhuneet mm. sateesta joka kirveli iholla.

Vaikka itse säteilyä ei tulisikaan sateen mukana, voisiko tulla pieniä kuumia hiukkasia, josta Tsernobyl dokumentin yhteydessä puhuttiin?

Vierailija
34/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tshernobyl?!

Mä olin huhtikuussa 1986 vaunuissa nokosilla (syntynyt huhtikuussa) kun kosahti. Sairastuin 35-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tutkijoiden mukaan syy-yhteyttä ei ole.

Vierailija
35/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lasketaan krooniseksi sairaudeksi? Esimerkiksi atooppinen ihottuma, allergiat, suonikohjut, peräpukamat, refluksitauti yms ovat aika yleisiä ja päälle koko joukko vähän harvinaisempiakin vaivoja.

Vierailija
36/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tshernobyl?!

Mä olin huhtikuussa 1986 vaunuissa nokosilla (syntynyt huhtikuussa) kun kosahti. Sairastuin 35-vuotiaana kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tutkijoiden mukaan syy-yhteyttä ei ole.

Täällä kohtalotoveri. Syntynyt 86 ja kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastuin alle 30v 

Vierailija
37/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3-kymppisenä kaksi kroonista sairautta, psoriaasi ja PCOS. Kumpaankaan ei silloin ollut diagnoosia enkä saanut mitään hoitoakaan. Säästyi varmaan paljon yhteiskunnan varoja. Laihduttamaan ei kehotettu, koska olin jo valmiiksi alipainoinen.

Vierailija
38/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3-kymppisenä kaksi kroonista sairautta, psoriaasi ja PCOS. Kumpaankaan ei silloin ollut diagnoosia enkä saanut mitään hoitoakaan. Säästyi varmaan paljon yhteiskunnan varoja. Laihduttamaan ei kehotettu, koska olin jo valmiiksi alipainoinen.

Psoriasiskin paranee nykyihmisen luontaisella ruokavaliolla eli lihalla ja eläinrasvalla:

Vierailija
39/42 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekin voi vaikuttaa, että 80-luvulla syntyneitä on diagnosoitu helpommin kuin vanhempia ihmisiä samassa iässä. Nykyisin monien sairauksien diagnostiikka on kehittynyt, aiemmin samoja sairauksia ei löydetty yhtä helposti.

Tämä. Ennen on vaan ajateltu, että Tarjalla on kovat kuukautiskivut, Anna ruokailu aiheuttaa toisinaan vatsakipuja sekä ripulia ja Jaanalla on monenlaisia epämääräisiä oireita. Nykyisin tunnistettaisiin Tarjan kuukautiskivut endometrioosista johtuviksi, Annalla olisi diagnosoitu suolistosairaus ja Jaanalta olisi löytynyt autoimmuunisairaus verikokeissa. 

En usko hetkeäkään, että ihmiset olisivat aiemmin olleet merkittävästi terveempiä. Silloin ei vain tiedetty monista sairauksista, tutkimusmenetelmiä ei vielä ollut ja joitakin oireita saatettiin rankasti vähätellä. Oman mummoni (s. 1920-luvulla) kohdalla puhuttiin, kuinka mummo on vain herkkävatsainen. Ihan selvästi hän on kärsinyt refluksista. Sama vaiva siis kuin itselläni, minulla on diagnoosi, mutta mummo ei sitä koskaan ehtinyt saamaan.

Vierailija
40/42 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän