4-vuotiaan lapsen surmasta syytetyt vapautettiin, kansa raivostui Asiantuntijat jyrähtävät
Käräjäoikeus vapautti Joensuun lapsisurmasta syytetyt vanhemmat. Rikosoikeuden asiantuntijat kertovat, mitä päätöksen taustalla on.
https://iltalehti.fi/kotimaa/a/5e6e5caa-d669-4326-a7c6-76a02ca4d9c8
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Onko tuosta varma tieto, että vanhemmat olivat narkomaaneja?.. kun monet puolustelevat että eiväthän sossut voineet tietää miten huonosti asia on. Niin se nyt ainakin on selvä asia että narkkareilta heti lapset pois, tietenkin!
Itseasiassa ei ole niin selvä asia. Jos ei esimerkiksi kiireellisen sijoituksen kriteerit täyty, niin sitten ne ei täyty. Ei lasta niin vaan oteta pois vanhemmilta jos ei ole lainmukaisia perusteita.
Molemmilla vanhemmillani oli ongelmia huumeiden sekä mielenterveyden kanssa kun olin lapsi, mutta ei minua ikinä sijoitettu kodin ulkopuolelle. Oikeastaan emme olleet edes tekemisissä lastensuojelun kanssa, koska ei ollut tarvetta. Pelkkä vanhemman päihdeongelma ei yleensä tule sosiaaliviranomaistrn tietoon koska heillä ei ole mitään suoraa oikeutta esimerkiksi terveystietoihin.
Selväpäisemmältähän tuo s vaikuttaa noiden kuulustelujen perusteella mitä m. Ihan normaaleita lauseita pystyy muodostamaan ja kertoo aika avoimestikin asioista kun taas tämä m muodostaa lauseita "että ainakaan se ei, niin kun, ei ainakaan silloin, kun mä olin, niin kun hereillä, et tuskin mäkään niin kun oo muutenkaan mikään hirvee päihteidenkäyttäjä, ainut mitä niin kun, et mä en oikeestaan ikinä juo tai mitään mä vaan poltan tupakkaa, mut ei mitään muuta"
Ja poliisin kysyessä uudelleen että no mites s, käyttääkö hän yleensä? Niin vastaus on "No ei nyt silleen, et mä niin kun, et ei se hirveen usein, niin kun mitään juo tai tämmöistä, ei ainakaan, et mä niin kun, suurimman osa se on niinku aina kotona. Tai no, tälleen aina kuun alussa se on enempi poissa, mutta ei se, niinku oikeestaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mut miettimään että mitä ihmettä tapahtuu mammojen luona jotka tälläkin palstalla kiljuvat kuinka lastensuojelu heitä kiusaa ja ottaa lapset pois. O.O Kun tältäkään pariskunnalta ei tätä lasta saatu otettua pois. Plus Vilja-Eerikat ja muut.
Tätähän minäkin ihmettelen. Tehdään tarkkoja syynäyksiä ja tutkitaan ruokailut mitä on syönyt. Joku antoi ohjeen, että ennen ls-ihmisten tuloa kannattaa putsata hanojen taustat hyvin. Miksi edes normaalit perheet pelkäävät huostaanottoa kun tälläkin perheellä oli kamala sotku. Ihan joka asiassa.
Sotku on vähän eri luokan juttu kuin murha. Siitähän se ongelma juuri tulee, kun ihan eri todellisuuteen kuuluvia asioita rinnastetaan tällä tavalla. Sitten ne sossut ovat ylityöllistettyjä vahtiessaan onk
Ongelma on siinä, että sossutädit haluaa uskoa näiden tällaisten narkkivanhempienkin lupailuihin paremmasta huomisesta ja antaa niille kerta toisensa jälkeen uuden mahdollisuuden vaikka mikään ei todellisuudessa olisi edes muuttunut. Ihan just kuten se känniseltä ukoltaan taas turpiin saanut vaimo uskoo ne katuvan ukkonsa sadannet lupailut raitistumisesta ja siitä etten lyö rakas enää ikinä. Mä vannon!
Vierailija kirjoitti:
Selväpäisemmältähän tuo s vaikuttaa noiden kuulustelujen perusteella mitä m. Ihan normaaleita lauseita pystyy muodostamaan ja kertoo aika avoimestikin asioista kun taas tämä m muodostaa lauseita "että ainakaan se ei, niin kun, ei ainakaan silloin, kun mä olin, niin kun hereillä, et tuskin mäkään niin kun oo muutenkaan mikään hirvee päihteidenkäyttäjä, ainut mitä niin kun, et mä en oikeestaan ikinä juo tai mitään mä vaan poltan tupakkaa, mut ei mitään muuta"
Ja poliisin kysyessä uudelleen että no mites s, käyttääkö hän yleensä? Niin vastaus on "No ei nyt silleen, et mä niin kun, et ei se hirveen usein, niin kun mitään juo tai tämmöistä, ei ainakaan, et mä niin kun, suurimman osa se on niinku aina kotona. Tai no, tälleen aina kuun alussa se on enempi poissa, mutta ei se, niinku oikeestaan."
Ulosanti on äidillä tuollaista ja kirjallinen tuotos vilisee v!ttua niin joo, on kumma jos lapsella on hieman takamatkaa ikätovereihinsa kielellisessä ilmaisussa. Olikohan lapsiparan eka sana v!ttu vai niinku?
Ylihuomenna saadaan kuulla mitättömät tuomiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mut miettimään että mitä ihmettä tapahtuu mammojen luona jotka tälläkin palstalla kiljuvat kuinka lastensuojelu heitä kiusaa ja ottaa lapset pois. O.O Kun tältäkään pariskunnalta ei tätä lasta saatu otettua pois. Plus Vilja-Eerikat ja muut.
Tätähän minäkin ihmettelen. Tehdään tarkkoja syynäyksiä ja tutkitaan ruokailut mitä on syönyt. Joku antoi ohjeen, että ennen ls-ihmisten tuloa kannattaa putsata hanojen taustat hyvin. Miksi edes normaalit perheet pelkäävät huostaanottoa kun tälläkin perheellä oli kamala sotku. Ihan joka asiassa.
Sotku on vähän eri luokan juttu kuin murha. Siitähän se ongelma juuri tulee, kun ihan eri todellisuuteen kuuluvia asioita rinnastetaan tällä tavalla. Sitte
Ongelma on siinä, että sossutädit haluaa uskoa näiden tällaisten narkkivanhempienkin lupailuihin paremmasta huomisesta ja antaa niille kerta toisensa jälkeen uuden mahdollisuuden vaikka mikään ei todellisuudessa olisi edes muuttunut. Ihan just kuten se känniseltä ukoltaan taas turpiin saanut vaimo uskoo ne katuvan ukkonsa sadannet lupailut raitistumisesta ja siitä etten lyö rakas enää ikinä. Mä vannon!
Lastensuojelua ja sosiaalityötä yleensäkin säätelee lait minkä mukaan toimitaan. Lain silmissä biologisilla vanhemmilla on hyvin vahvat oikeudet ja sosiaalityön on toimittava esimerkiksi siten että lapsen ja biologisen vanhemman välistä suhdetta tuetaan. Ei sosiaalityöntekijöillä ole mitään omavaltaisia mahdollisuuksia toimia jos laki tulee vastaan.
Jos nämä sitten on kehitysviiveisiä, niin eihän ne mitään tuomiota saa? Ymmärrystä vailla siis. Ennen tällaisten ei olisi annettu lisääntyä, vaan kehitysvammaiset pakkosteriloitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla äiti älä lyö ja isi kiusaa..
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämän lapsen nimeä ei kerrota missään kuten Vilja Eerikan nimi kerrottiin???... Vähän turhan persoonattomana nyt pysyy tämä tapaus ikään kuin lapsi ei olisi ihminen ollutkaan.
Milo Lampen
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä sitten on kehitysviiveisiä, niin eihän ne mitään tuomiota saa? Ymmärrystä vailla siis. Ennen tällaisten ei olisi annettu lisääntyä, vaan kehitysvammaiset pakkosteriloitiin.
Määräämättömäksi ajaksi sitten lukkojen taakse vaan jos ei tuomiota anneta. Miksei vaikka loppuiäkseen ja sellainen cocktail nappuloita naamaan ettei hallitse edes omia ruumiintoimintojaan eli ei taatusti ole enää ikinä vaaraksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Nää narkit on vähäiset aivonsa pilanneet aineilla ja viinalla. Ja lapsen kehitysviive puolestaan saattoi johtua siitä, että muusa poltti ja ryyppäsi koko odotusajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella ihmisellä varsinkin sellaisella, joka on kouluttautunut lastensuojelu-/sosiaalialalle, täytyy olla huomio- ja harkintakykyä, että huomaa tosiasiat. Vilja-Eerikan tapauksessa äitipuoli ja isä valehtelivat ja virkailijat uskoivat valheita.
Ilmeisesti 4-vuotiaan pojan tapauksessa lasun ja sosiaalitoimen työntekijöitä on johdettu harhaan. Olisi pitänyt huomata kodin päihdeongelmat.
Tämä voi olla uutinen, mutta päihdeongelma ei ole peruste huostaanottoon vaan on voitava todistaa, että kasvuolot vaarantavat vakavasti lapsen kehityksen. Todistustaakka on sosiaaliviranomaisilla.
Päihdeongelmat ovat yleisiä, huostaanotto harvinaista.
Eiköhän tässä jo yhdellä katsomalla nähnyt, että lapsen kehitys oli vaarassa jo fyysisesti: painoi kuolleessaan 12 kiloa, eli 1,5 - 2-vuotiaan normaalipain
Moni vuoden vanha painaa 12 kg ja 2-vuotias n. 15 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotku on vähän eri luokan juttu kuin murha. Siitähän se ongelma juuri tulee, kun ihan eri todellisuuteen
Totta kai ohjaa lait, mutta jos/kun mikään ei varsinaisesti muutu, lepsuistakin tukitoimista luistellaan perumalla tapaamisaikoja, yllärikäynnillä onkin edelleen epäsiistiä ihan kuin silloinkin, kun lapsi otettiin kiireellisenä huostaan ja asunnossa ei sossutädit saa edes käydä kaikissa huoneissa jne, niin eihän silloin voi kukaan ajatella että jeps, tukitoimet on olleet ihan riittäviä ja ne on selvästi toimineet, joten niille ei enää ole tarvetta ja kaikki on nyt hyvin.
Ei ole ihmekään että lastensuojelun asiakkaina olevia lapsia elää ihan kauheissa oloissa ja osa kuolee vanhempiensa laiminlyöntien takia kun sossut katsoo tilannetta sormien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen vankiloissa on hulppeat olot. Hyvä asunto, terveellinen ruoka, kattavat terveys- ja muut palvelut ja monipuoliset ajanviettomahdollisuudet.Isäpuoli ja äiti tarvitsisivat huomattavasti kovemman rangaistuksen kuin vankilatuomion.
Milloinkohan vanhukset alkavat tekemään murhia, että pääsevät vankilaan hyvää hoitoon? Vois aloittaa huumekauppiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräämättömäksi ajaksi sitten lukkojen taakse vaan jos ei tuomiota anneta. Miksei vaikka loppuiäkseen ja sellainen cocktail nappuloita naamaan ettei hallitse edes omia ruumiintoimintojaan eli ei taatusti ole enää ikinä vaaraksi kenellekään.
Tuolla poistuu se kauhia ahdistuskin josta kumpikin jaksoi kuulusteluissa inistä sekä myös äidin ilmeisen krooninen väsymys kun makaa loppuikänsä lepositeissä kuola valuen ja kattoa tuijottaen.
Luin m infosta noita kuvakaappauksia esitutkintapöytäkirjasta sekä jonkun, mahdollisesti tämän äidin sisaruksen kirjoittamia puolusteluja joissa punaisena lankana tuntui olevan se, että kaikki muut valehtelee paitsi tämä äiti.
Tuli elävästi mieleen tuksun asenne sossuja (ja äitiään ja kaikkia) kohtaan eli tasan sama laulu kuinka kaikki valehtelee kaikesta eikä mikään pidä paikkaansa vaan hän on uhri.
Subusebu on jo laittanut uuden kuvan ig, niin komeana siinä 🤮 Lapsen tappaja.
Vierailija kirjoitti:
Luin m infosta noita kuvakaappauksia esitutkintapöytäkirjasta sekä jonkun, mahdollisesti tämän äidin sisaruksen kirjoittamia puolusteluja joissa punaisena lankana tuntui olevan se, että kaikki muut valehtelee paitsi tämä äiti.
Tuli elävästi mieleen tuksun asenne sossuja (ja äitiään ja kaikkia) kohtaan eli tasan sama laulu kuinka kaikki valehtelee kaikesta eikä mikään pidä paikkaansa vaan hän on uhri.
Loppui kyllä veljen puolustelut, kun joku latasi epkn minfoon. Tajusi kai itsekin, kuinka onnettomalta valkopesulta juttunsa kuulostivat.
Siinä etp:ssa on äidin viestejä ip:lle ke-illalta joissa äiti kertoo ip:n olleen hänelle vielä edellisenä päivänä se ihminen maailmassa joka äidille oli tärkein ja rakkain ja jonka eteen hän oli valmis tekemään ihan mitä vaan. (millaiselle äidille joku random-poikkis menee oman lapsen ohi tärkeydessä?!)
Äiti myös mainitsee, ettei ymmärrä miten niin rakas mies muuttua ja voi tehdä jotain noin julmaa ja kamalaa eli kyllä äiti taisi tietää vallan hyvin mitä ip oli lapselle tehnyt (ja millä!) ja että lapsi oli palovammoilla. Ei vain välittänyt, koska tiesi että lapsi otetaan taatusti huostaan plus miehellekin tulee seurauksia jos lapsen vie päivystykseen tai soittaa ambulanssin eli ilmeisesti ajatuksena oli salata tapahtunut ja odottaa että vammat paranee itsestään.