Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulussa yksi ADHD saa kaiken anteeksi, muilla lapsilla tiukka kuri

Vierailija
15.02.2024 |

Provosoiva otsikko, mutta ehkä täällä on joku jonka lapsella on ko. diagnoosi ja osaa vastata.

Lapseni koulussa siis yksi oppilas tulee myöhässä useamman kerran viikossa. Opettaja ei kysy lapselta mitään, Wilma-merkinnöistä en luonnollisesti tiedä. Jos joku muu lapsi tulee myöhässä, tenttaus alkaa ovelta ja merkintä tulee.

Sama lapsi saattaa ruokalassa ottaa lautasen täyteen ruokaa, maistaa yhden herneen ja viedä lautasen pois. Kukaan ei sano mitään. Muut lapset eivät nauti samaa oikeutta, vaan koulun sääntönä on "maistaa kolme haarukallista". Jos joku on syönyt salaattia ja leipää ja maistanut sen kolme kertaa, mutta ei tykkää ja olisi lähdössä ruokalasta pois, koulunkäyntiavustaja käskee syömään lautasen tyhjäksi.

Diagnoosin saanut hälisee ja häiritsee tunnilla, mutta hänelle ei sanota mitään. Yksi lapsi kysyy toiselta viivoitinta lainaksi ja opettaja sähähtää, että ei puhuta.

Kertokaa nyt oikeasti, että voiko tämä mennä näin? Mitä tässä on takana? Opettajalta en viitsi enää kysellä, kutosluokan kevät ja oma lapsi ei halua joutua silmätikuksi. Samaa on kuitenkin ihmetellyt muutama muu luokan vanhempi kanssani ihan kasvotusten, että yksin oman lapsen kertoman varassa tämä ei ole. 

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä onkin pulmaa kerrakseen: tekeekö asialle jotain, vai antaako kaiken vaan jatkua, kun pelkää lapsensa joutuvan silmätikuksi?

Kai sinä näet, että ei silmätikuksi joutuminen ole millään tavalla ADHD-lasta  haitannut, miksi haittaisi sinun lastasi?

Vierailija
82/84 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä NORMAALEILLE hyvin käyttäytyville normiperheiden lapsille sais olla erityisluokka, jossa pidettäisiin kuria. ADHD tapauksia on nykyään enemmistö, eli heille jäis se normiluokka. Mun lapsen luokalla on 25 oppilasta, joista 10 on ADHD diagnoosi, ainakin 3 on muuta nepsy juttua, ja sit vielä häiriköt, joilla ei vielä ole diagnoosia. Ja nyt on vasta 3.lk menossa.

Että ole ap iloinen, jos oikeasti vain yksi lapsesi luokalla. Tosin ei ole kauaa, kyllä vanhemmat nykyään osaavat näitä hankkia, jos tulee mitään vaikeuksia elämässä jotka oireilevat lapsessa, se on ADHD. Näistäkin mukulan luokkakavereiden vanhemmista suurin osa on alkkiksia tai yh äitejä, joilla ei elämässä muuta kuin vaihtuvat miehet, rahaogelmat ja some. Ihmekö että lapset on levottomia javika muka aivoissa. No, toki olosuhteet muokkaavat aivoja.

Minä olen työssäkäyvä yksinhuoltaja ja en ymmärrä miksi tuo yksinhuoltajuus vedetään aina syyksi ongelmiin. Minulla on hyvin koulussa menestyvä normaali lapsi, itseasiassa luokkansa parhaita.

Hän kärsii näistä oireilevista lapsista ja tiedän että yksi niistä on korkeasti koulutetun perheen lapsi jonka he laittavat joka leirille, jälkkäriin yms että voivat keskittyä takomaan rahaa itselleen. 

Minulla ei ole rahaongelmia, säästän joka kuukausi ja meillä on omistusasunto. Miehiä en ole elämääni lapsen syntymän jälkeen ottanut/ ei ole löytynyt kun en ole oikein käynyt missään muualla kuin töissä. Mieheni on kuollut. En ole missään facebookissa, tik Tokissa tms. Joskus selaan vauva.fi, iltalehti ja iltasanomat. 

Joten murran tämän mielikuvasi yksinhuoltajista pois. Ongelmia on myös niissä NS paremmissa perheissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täysin sama, miehen yksi lapsi adhd, muita lapsiaan kasvattaa kyllä asiallisesti, mutta tämä yksi elää kuin pellossa. Kuulemma siksi, että mikään ei auta. No ei varmaan auta jos kaikki annetaan periksi. 

Omia jälkiä, edes omien hölmöilyjen jälkiä ei tarvitse siivota, sekoilusta, pahastakaan (mm. poliisi ja sosiaalityö puuttuneet, joutunut vaihtamaan koulua) ei tule minkäänlaisia seurauksia suullista nuhtelua lukuunottamatta. 

Vierailija
84/84 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä täysin sama, miehen yksi lapsi adhd, muita lapsiaan kasvattaa kyllä asiallisesti, mutta tämä yksi elää kuin pellossa. Kuulemma siksi, että mikään ei auta. No ei varmaan auta jos kaikki annetaan periksi. 

Omia jälkiä, edes omien hölmöilyjen jälkiä ei tarvitse siivota, sekoilusta, pahastakaan (mm. poliisi ja sosiaalityö puuttuneet, joutunut vaihtamaan koulua) ei tule minkäänlaisia seurauksia suullista nuhtelua lukuunottamatta. 

Eli adhd on seuraus eikä syy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi