Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias poikalapseni haluaa pukeutua päiväkotiin prinsessaksi

Vierailija
15.02.2024 |

Miten tähän pitäisi nyt oikein reagoida? Olenko huono äiti jos kiellän tämän häneltä?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi halusi pukeutua rosvoksi. Pitääkö olla huolissaan että hän nyt identifioituu rosvoksi ja päätyy vankilaan? 

Pitää, ala totuttaa sitä jo vankila-ajatukseen.

Vierailija
42/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä maailma on mennyt tällaiseksi, että jopa sukupuolet ovat menneet sekaisin? Kaikki on muka suotavaa ja normaalia, vaikka hoitoon tuommoiset pitäisi toimittaa.

Eikös lapsi nimenomaan ole hoidossa, jos kyseessä oli päiväkodin naamiaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti helpottunut, ettei mulla ole enää pieniä lapsia. Olisin ihan sormi suussa, miten lapsia nykyään tulisi kasvattaa tässä asiassa. Jos siskolla olisi prinsessapuku ja velikin haluaisi sitä käyttää, en osaisi päättää miten toimia. 

Oikeasti? Eihän tuossa ollut mitään miettimistä edes minun lapsuudessa ysärillä. Ihan saatiin serkkujen kanssa leikkiä mitä haluttiin. Tai ehkä tästä on tullut ongelma vasta myöhemmin. 

No just tämä. Itsekin elin lapsuuden ysärillä ja aina meillä oli pikkuveli prinsessaleikeissä mukana mekossa ja muissa tamineissa. Eikä tosiaankaan minkään manipuloinnin tuloksena, vaan omasta tahdostaan. Samoin kuin me tytöt sitten oltiin poikien leikeissä mukana.

Kaikista meistä kasvoi ihan heteroita ilman haasteita sukupuoli-identiteetin kanssa. Enkä nyt siis sano että ns. cis-hetero on se mitä olla pitää. Uskon, että vapaiden ei sukupuolinormien mukaisten leikkien sijasta olisi ollut huomattavasti haitallisempaa, että meille olisi asetettu tiukka muotti siitä mitä pojat ja tytöt saavat tehdä tai olla tekemättä perustuen sukupuoleensa.

Omat vanhempamme kun olivat niin pihalla, että kasvattivat meidät ihmisiksi ei sukupuoliksi.

Vierailija
44/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsien sukupuoli- identiteettiä pitää tukea sen oikean sukupuolen kanssa yhteneväiseksi. Sanon tämän nyt kuitenkin vaikka tiedän, että aloitus luultavasti on vaan provo.

Miksi olet takapajuinen juntti? Miksi biologinen poika ei saisi pukeutua prinsessaksi? Entä jos hän kokeekin olevansa oikeasti tyttö?

Miksi biologinen poika ei voisi pukeutua prinsessaksi ja kokea silti olevansa ihan poika? Leikki-ikäisen maailma on yhtä leikkiä ja kokeilua, ei kannata vetää mitään kovin pitkälle vietyjä päätelmiä siitä mitä sen ikäinen haluaa milloinkin leikkiä. 

Vierailija
45/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tyttökin voi pukeutua ritariksi tai vaikka prinssiksi, miksei myös poika prinsessaksi. On hassua, että naiset saavat käyttää täsmälleen samoja vaatteita kuin miehet eikä se ole outoa, mutta toisin päin onkin maailmanloppu. 

Vierailija
46/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olet huono äiti jos kiellät. Tuo ei kerro sukupuolisuuntautumisesta yhtään mitään. Moni päiväkoti-ikäinen poika rakastaa glitteriä ja timantteja ja kasvaa silti ihan heteroksi, jos sitä pelkäät. 

Anna pukeutua miksikä haluaa, se ei merkitse yhtään mitään mitä me aikuiset kuvitellaan. 

Vierailija
47/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti helpottunut, ettei mulla ole enää pieniä lapsia. Olisin ihan sormi suussa, miten lapsia nykyään tulisi kasvattaa tässä asiassa. Jos siskolla olisi prinsessapuku ja velikin haluaisi sitä käyttää, en osaisi päättää miten toimia. 

Oikeasti? Eihän tuossa ollut mitään miettimistä edes minun lapsuudessa ysärillä. Ihan saatiin serkkujen kanssa leikkiä mitä haluttiin. Tai ehkä tästä on tullut ongelma vasta myöhemmin. 

No just tämä. Itsekin elin lapsuuden ysärillä ja aina meillä oli pikkuveli prinsessaleikeissä mukana mekossa ja muissa tamineissa. Eikä tosiaankaan minkään manipuloinnin tuloksena, vaan omasta tahdostaan. Samoin kuin me tytöt sitten oltiin poikien leikeissä mukana.

Kaikista meistä kasvoi ihan heteroita ilman haasteita sukupuoli-identiteetin kanssa. Enkä

Joo, itse ajattelen että just se, ettei sukupuolia aseteta tiukkaan lokeroon on avain terveeseen sukupuoli-identiteetin kehitykseen. Epäilen että tää on nyrjähtänyt jossain 2000-luvun alkuvaiheessa tähän nykyiseen hirveän tiukkaan roolijakoon ja siksi nykynuoret oireilee. Miksei vaan voisi olla poika joka tykkää kimalluksesta ja tyttö joka vihaa mekkoja? Ihan normaalia. 

Vierailija
48/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden pressa tai ainakin (mies pressan) puoliso. 

Vierailija
49/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet huono äiti jos kiellät. Tuo ei kerro sukupuolisuuntautumisesta yhtään mitään. Moni päiväkoti-ikäinen poika rakastaa glitteriä ja timantteja ja kasvaa silti ihan heteroksi, jos sitä pelkäät. 

Anna pukeutua miksikä haluaa, se ei merkitse yhtään mitään mitä me aikuiset kuvitellaan. 

Miesystäväni poika halusi päiväkotiaikoina käyttää kynsilakkaa ja käsilaukkuja. Pinkki oli myös hänen lempivärinsä. On nykyään ihan perinteinen flanellipaitahetero ja raksalla töissä. Pinkki on edelleen hänen lempivärinsä, mutta kynsilakat ja käsilaukut jäivät päiväkoti-ikään.

Vierailija
50/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tyttökin voi pukeutua ritariksi tai vaikka prinssiksi, miksei myös poika prinsessaksi. On hassua, että naiset saavat käyttää täsmälleen samoja vaatteita kuin miehet eikä se ole outoa, mutta toisin päin onkin maailmanloppu. 

Tää on aivan älytöntä ja pikkupojan äitinä pistää vihaksi tämäkin keskustelu. Että oikeasti, miksi poikien sukupuolirooli on edelleen niin hemmetin ahdas, että joittenkin mielestä poika on päästänsä sekaisin jos haluaa rimpsumekon. No, tää oma vaikuttaa "onneksi" olevankin hyvin stereotyyppinen poikapuolinen, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään kieltää prinsessamekolla leikkimistä jos on sitä joskus halunnut kokeilla. Niinkuin en ole kieltänyt tyttäreltäkään mitään "poikamaiseksi" miellettyjä leikkejä. 

Vierailija
51/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojastasi tulee Mekko-Einari.

Vierailija
52/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten pukuun pukeutuva tyttö = cool ja rohkeasti rajoja rikkova. Prinsessamekkoon pukeutuva poika = kamalaa, hoitoon joutaisi, ei saa!

Jepjep. 

Vierailija
53/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pue mustaksi prinsessaksi niin kukaan ei uskalla leimautumisen pelossa aukoa päätään.

Vierailija
54/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikista meistä kasvoi ihan heteroita"

-eipä asenne paista läpi

Vierailija
55/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiktokissa olen törmännyt videoihin joissa nuori kertoo, että ei tykkää "tyttömäisistä" jutuista ja listannut esimerkkejä kuten mekot, juoruilu, leipominen vaan on kiinnostunut vaikka autoista. 

Sitten kertoo että ei tästä syystä koe olevansa nainen. Kummallisen kapeiksi on mennyt sukupuoliroolit, kaikki sukupuolesta riippumatta on yksilöitä joilla on omanlaisensa kiinnostuksen kohteet. 

Vierailija
56/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikakin halusi joskus ihan pienenä prinsessa-asun, koska leikki silloin tyttöjen kanssa päiväkodissa. En hommannut, hommattiin muistaakseni joku hieno eläinasu, joka olikin parempi hänestä, eikä enää edes olisi halunnut ihmisvaatetta. Myöhemmin päiväkodissa leikki edelleen saman tytön kanssa, mutta nyt tyttö oli pukeutunut poikamaisesti ja näyttikin aika pojalta, hänelläkin oli kai joku vaihe. Nykyisin vähemmän juttuja on ns. sukupuolittunutta edes, tytötkin tykkää autoista ja pojat voivat leikkiä ihan hyvin nukeilla, eikä siinä ole mitään outoa. Sukupuolia on silti 2, siitä en jousta.

Vierailija
57/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä nyt voi pukeutua miksi haluaa. Roolileikkejähän nuo on. En mä ole ikinä ajatellut että mun poika kokee oikesti olevansa dinosaurus vaikka dinopuvun mielellään laittaakin toisinaan päälleen. 

Paska vertaus tuo dinosaurus koska se ei ole mitenkään sukupuolittunutta.

eli siis dinosaurukseksi saa pukeutua, mutta ei toiseksi sukupuoleksi?

Vierailija
58/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiktokissa olen törmännyt videoihin joissa nuori kertoo, että ei tykkää "tyttömäisistä" jutuista ja listannut esimerkkejä kuten mekot, juoruilu, leipominen vaan on kiinnostunut vaikka autoista. 

Sitten kertoo että ei tästä syystä koe olevansa nainen. Kummallisen kapeiksi on mennyt sukupuoliroolit, kaikki sukupuolesta riippumatta on yksilöitä joilla on omanlaisensa kiinnostuksen kohteet. 

No kyllä, tämä on ihan älytöntä. Jos lapset saisi vapaasti olla lapsia ilman sen kummempia sukupuoliroolituksia, voisi kasvaa sellaiseksi tytöksi/pojaksi kuin kasvaa. Eikä tarttis epäillä omaa sukupuoli-identiteettiään jostain tuollaisista ihan pinnallisista syistä. 

Vierailija
59/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selvääkin selvempi  provo taas  !

Vierailija
60/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on aivan älytöntä ja pikkupojan äitinä pistää vihaksi tämäkin keskustelu. Että oikeasti, miksi poikien sukupuolirooli on edelleen niin hemmetin ahdas, että joittenkin mielestä poika on päästänsä sekaisin jos haluaa rimpsumekon. No, tää oma vaikuttaa "onneksi" olevankin hyvin stereotyyppinen poikapuolinen, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään kieltää prinsessamekolla leikkimistä jos on sitä joskus halunnut kokeilla. Niinkuin en ole kieltänyt tyttäreltäkään mitään "poikamaiseksi" miellettyjä leikkejä. 

Tämä on niin totta ja niin surullista. 

Itse olin (tyttö)lapsena kiinnostunut pojille tyypillisistä asioista kuten kalastuksesta ja puutöistä. Sain tästä lähinnä ylistystä. Veljelleni taas suvut miehet naureskelivat, kun oli leiponut itse rippijuhliinsa kakun.

Ei tästä oikein voi vetää muita johtopäätöksiä kuin, että perinteisesti naismaiset piirteet nähdään huonoina, mutta miesmäiset taas hyvinä. Ei oikein mikään muu selitä sitä miksi ns. poikatytöt nähdään positiivisessa valossa ja taas neitipojaksi sanominen on aina haukkumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän