Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotias poikalapseni haluaa pukeutua päiväkotiin prinsessaksi

Vierailija
15.02.2024 |

Miten tähän pitäisi nyt oikein reagoida? Olenko huono äiti jos kiellän tämän häneltä?

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole huono äiti

Vierailija
82/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on jo joku muu rooliasu jonka voi laittaa ja prinsessa-asua ei, voit perustella ettei aleta ostaa uutta asua. Jos taas teiltä löytyy kotoa prinsessa-asu, tai asu pitää joka tapauksessa ostaa, niin miksei lapsi voisi sellaiseksi pukeutua? Se on vaan leikki. Ei kannata ottaa liian vakavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsien sukupuoli- identiteettiä pitää tukea sen oikean sukupuolen kanssa yhteneväiseksi. Sanon tämän nyt kuitenkin vaikka tiedän, että aloitus luultavasti on vaan provo.

Miksi olet takapajuinen juntti? Miksi biologinen poika ei saisi pukeutua prinsessaksi? Entä jos hän kokeekin olevansa oikeasti tyttö?

Minäkin koen olevani Aleksanteri Suuri. Tekeekö tämä kokemukseni minusta Aleksanteri Suuren? 

Ei. se tekee sinusta sen sijaan Aleksanteri-pienen...

Vierailija
84/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi poikaa, en ostais mitään prinsessapukua niille ihan niinku en osta jätti nerfpyssyä tai dronea, kiinnostus noihin loppuu sen verran nopeaan, etten ala mennä hömpötyksiin mukaan.

Nuorempi höpötteli n. nelivuotiaana, että haluais olla tyttö ja kasvaa naiseksi. Kysyin miksi niin syy oli, että voisi käyttää meikkiä ja pinnejä. 

Annoin lapselle vanhan luomivärin ja innoissaan meikkaili itsestään "flankkentstaanin". 

Selitin myös, että pojillekkin on pinnejä ja  kimaltavia paitoja. Halusi sitten mielummin parturiin ja lyhyen tukan ettei tarvinnut pinnejä ja löydettiin kivoja kääntöpaljettipaitoja dinoilla ja legoilla. 

Ei se lapsi tiedä mitä vaihtoehtoja on jos sille ei kerro. Ja ihan pienille pitää opettaa että pojilla on munat ja tytöillä ei. Vähän myöhemmin voi selittää, että joillain on sellanen tosi harvinainen häiriö aivoissa, että haluavat olla jotain muuta kuin ovat ja tulevat onnellisiksi kun saavat ite valita.

Vierailija
85/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyse ei ole pelkästään pukeutumisesta. Vaan viisivuotias poika sanoo haluavansa olla tyttö. (Ja myös parhaat kaverit on tyttöjä.)

Jo pidempään ollut näin.

Mut tällä nyt mennään. En toistaiseksi aio ottaa suurempaa stressiä asiasta.

Vierailija
86/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi halusi pukeutua rosvoksi. Pitääkö olla huolissaan että hän nyt identifioituu rosvoksi ja päätyy vankilaan? 

Paska vertaus. Tuohon ei liity sukupuoliroolit mitenkään.

Vierailija
87/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi halusi pukeutua rosvoksi. Pitääkö olla huolissaan että hän nyt identifioituu rosvoksi ja päätyy vankilaan? 

Ei ole paska vertaus. Rooli kuin rooli. Lapsi haluaa leikkiä jotain mitä ei ole. 

Vierailija
88/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi roolileikki muuttuu jotenkin merkittävästi erilaiseksi, jos se roolihahmo on eri sukupuolta?

Vierailija
89/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisitko tyttölapselle, että ei saa pukeutua Batmaniksi taikka ritariksi? Nämähän on selvästi miespuolisia hahmoja. 

Vierailija
90/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Toiset lapset voi kiusata, joten neuvoisin olemaan pukematta. 

Oma poikani halusi punaiset kumpparit, ja ostin. Eikös ne päiväkodissa kiusanneet häntä että tyttöjen väri. 

Vierailija
91/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä nyt voi pukeutua miksi haluaa. Roolileikkejähän nuo on. En mä ole ikinä ajatellut että mun poika kokee oikesti olevansa dinosaurus vaikka dinopuvun mielellään laittaakin toisinaan päälleen. 

Paska vertaus tuo dinosaurus koska se ei ole mitenkään sukupuolittunutta.

eli siis dinosaurukseksi saa pukeutua, mutta ei toiseksi sukupuoleksi?

Kyllä.

Vierailija
92/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti helpottunut, ettei mulla ole enää pieniä lapsia. Olisin ihan sormi suussa, miten lapsia nykyään tulisi kasvattaa tässä asiassa. Jos siskolla olisi prinsessapuku ja velikin haluaisi sitä käyttää, en osaisi päättää miten toimia. 

Minkä ikäisiä omat lapsesi ovat? Lasten kanssa keskustellaan, kerrotaan että perheet voivat olla erilaisia, voi olla äiti ja isä, voi olla vain  äiti tai isä tai kaksi äitiä jne, joku haluaa pukeutua mekkoon ja toinen vain versioihin, joku tuntee ettei ole poika vaikka onkin pippeli jne

Ja sitten kerrotaan, että on ihmisiä, joiden mielestä vain he tietävät miten ihmisten kuuluu elää ja tuntea ja nämä ihmiset voivat alkaa huutelemaan typeryksiä myös siihen on varaduttava, jos joku nauraa prinsessamekkoa, koska muka poika ei voi sitä jonkun mielestä pitää, totea vaan että sinusta se on kaunis ja ihana ja sinunkin asusi on ihan ok.

Nelikymppisten äiti, joka kävi noita keskusteluja 35-30 vuotta sitten. 

Vierailija
93/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani halusi punaiset kumpparit, ja ostin. Eikös ne päiväkodissa kiusanneet häntä että tyttöjen väri. 

Mun pojalla on ollut vaikka mitä pinkkejä ja punaisia vaatteita eikä kukaan ole kiusannut. Päiväkodin pitäisi kyllä välittömästi puuttua, jos jotain tuollaista esiintyisi. 

Vierailija
94/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin ja poika osasi sanoa ettei masilmassa ole tyttöjen värejä tai poikien värejä. 

Vierailija
95/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojalla on ollut vaikka mitä pinkkejä ja punaisia vaatteita eikä kukaan ole kiusannut. Päiväkodin pitäisi kyllä välittömästi puuttua, jos jotain tuollaista esiintyisi. 

Ja lapselle pitää tehdä selväksi, että jos kiusataan, asiasta pitää kertoa aikuiselle.

Vierailija
96/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sairasta. Siskoni poika oli vihainen kun puin hänelle mekon kun oli 3 vuotta. Leikimme minun kotona.  Se on tervettä että reagoi noin.  

Vierailija
97/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti helpottunut, ettei mulla ole enää pieniä lapsia. Olisin ihan sormi suussa, miten lapsia nykyään tulisi kasvattaa tässä asiassa. Jos siskolla olisi prinsessapuku ja velikin haluaisi sitä käyttää, en osaisi päättää miten toimia. 

Minkä ikäisiä omat lapsesi ovat? Lasten kanssa keskustellaan, kerrotaan että perheet voivat olla erilaisia, voi olla äiti ja isä, voi olla vain  äiti tai isä tai kaksi äitiä jne, joku haluaa pukeutua mekkoon ja toinen vain versioihin, joku tuntee ettei ole poika vaikka onkin pippeli jne

Ja sitten kerrotaan, että on ihmisiä, joiden mielestä vain he tietävät miten ihmisten kuuluu elää ja tuntea ja nämä ihmiset voivat alkaa huutelemaan typeryksiä myös siihen on varaduttava, jos joku nauraa prinsessamekkoa, koska muka poika ei voi sitä jonkun mielestä pitää, totea vaan että sinusta se on kaunis ja ihana ja sinunki

Minusta tuntuu, että nykyisten teinien ja parikymppisen vanhemmat on ollut pahiten hukassa tämän asian kanssa. Kun katsoo miten paljon sen ikäisillä on näitä sukupuoli-identiteettiongelmia. Minä olen kolmekymppinen ja mun lapsuudessa lapset sai vielä leikkiä mitä halusi ja aika usein meidän lamalasten vaatteetkin oli niitä serkkujen vanhoja, ei kovinkaan sukupuolittuneita.

Vierailija
98/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika 4v leikki barbeilla, en ikinä sanonu että olisi tyttöjen leikkejä tai vaatteita, ne olivat suunnattu lapsille!

Nykyään teini, pelaa jääkiekkoa, hänellä on tyttöystävä...

Mistään seksuaalisuuteen liittyvästä en ole puhunut kun vasta alakoulun viimeisillä luokilla. Lapsi saa olla lapsi.

Vierailija
99/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kerrotaan, että on ihmisiä, joiden mielestä vain he tietävät miten ihmisten kuuluu elää ja tuntea ja nämä ihmiset voivat alkaa huutelemaan typeryksiä myös siihen on varaduttava, jos joku nauraa prinsessamekkoa, koska muka poika ei voi sitä jonkun mielestä pitää, totea vaan että sinusta se on kaunis ja ihana ja sinunki

Ihana <3

Paitsi, että annoit lapsillesi turvallisen ja hyväksyvän ympäristön kasvaa sellaisiksi ihmisiksi kuin heille luontaista oli, pidit myös huolen ettei heistä tule näitä huutelijoita. 

Vierailija
100/111 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta hänelle prinsessapuku ja anna leikkiä sen kanssa kotona. Anna myös pukea se päiväkodin vappubileisiin jos haluaa. 

Hän on vielä pieni, ja tuo on viatonta leikkiä. Mennee ohi, jos vanhemmat ei tee siitä isoa juttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi