Punastumisen pelko
Olen nuoresta pitäen ollut todella kova punastelemaan. Punastun ollessani hermostunut tai jännittynyt MUTTA myös tehdessäni jotain fyysistä, nauraessani, yskiessäni, silloin kun on liikaa vaatetta päällä... Pahinta on epälooginen ja tilanteisiin sopimaton punastuminen, joka voi iskeä missä ja milloin tahansa.
Ihmiset huomauttelevat punaisuudesta tai katsovat ihmetellen. Kouluaikoina minua kiusattiin tästä ja haukuttiin vaikka millä nimillä.
Tämä on todella ärsyttävä ja kiusallinen vaiva, joka rajoittaa elämää merkittävästi. Pelkään ihmisten kommentteja ja olen osittain eristäytynyt tämän takia.
Tänään naamani on melko kalpea, mutta olen vain pysytellyt kotosalla ja itkenyt. Ahdistaa tuleva työpäivä ja ihmisten katseet jo valmiiksi.
Kärsiikö kukaan samasta? Siis elämää rajoittavasta punastelusta ja punastelun pelosta.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Propral estää punastumasta. Jos oikein noin pahasti vaivaa, niin pyydä resepti lääkäriltä.
Olen kokeillut, mutta en huomannut mitään vaikutusta.
- ap
Onpa outoa. Mahdoitko katsoa itseäsi peilistä, kun olit ottanut Propralin, tai olikohan liian mieto tabletti?
En todellakaan huomannut mitään vaikutusta punasteluun. Pitää kai kokeilla uudestaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Propral estää punastumasta. Jos oikein noin pahasti vaivaa, niin pyydä resepti lääkäriltä.
Olen kokeillut, mutta en huomannut mitään vaikutusta.
- ap
Onpa outoa. Mahdoitko katsoa itseäsi peilistä, kun olit ottanut Propralin, tai olikohan liian mieto tabletti?
En todellakaan huomannut mitään vaikutusta punasteluun. Pitää kai kokeilla uudestaan.
- ap
Minullakaan ei aina auta, joskus lehahdus tulee läpi lääkkeen vaikutuksen. Annosta ei kuitenkaan voi kasvattaa kun paineet droppaa liikaa.
Ehkä jotain bentsoja pitäisi pyytää, voisi olla niin mömmöissä ettei ihmisten typerät kommentit kiinnosta
"Pahinta on epälooginen ja tilanteisiin sopimaton punastuminen, joka voi iskeä missä ja milloin tahansa."
Mulla on tota ihan samaa! Onhan se kiusallista ja ärsyttävää. Työkaverit joskus alussa huomautteli mutta nyt ovat varmaan jo tottuneet. Heitin vain niille että ehkä mulla on aikaiset vaihdevuodet (olin joku 25v...) Luulisi että sunkin työkaverit joskus tottuisi sinuun. Ootko kuinka kauan ollut niiden kanssa samassa työpaikassa?
On sama vaiva ollut ihan lapsesta saakka ja ihmiset siihen ovat reagoineet. Opettaja tykkäsi asialla kiusata. En ehkä ilman sitä opettajan asiaan puuttumista olisi niin sitä miettinyt.
Kävin muista syistä ihotautilääkärillä joku vuosi sitten. Tämä kirjoitti voidetta tähän punaisuuteen. En kysynyt sitä, en pyytänyt, enkä asiasta puhunut, mutta ehkä ammattinsa puolesta sitä mietti. Kertoi voiteen vievän punaisuuden noin kahdeksaksi tunniksi kerrallaan ja tästä syystä ihmiset sitä työpäiviensä ajaksi sitä kuulema laittoivat.
Voiteen saa siis käymällä ihotautilääkärillä, se on reseptilääke eikä sitä välttämättä yleislääkärit osaa edes kirjoittaa. Yritin etsiä sitä nyt netistä, mutta en ehdi. Tällä palstalla siitä oli puhetta keskustelussa, jossa puhuttiin ruusufinnistä - sillä hakusanalla löytää.
Olen jo vuosikymmeniä punastellut tai ollut lähinnä kestopunainen, mutta ymmärrän, että asia on näin enkä ole sitä ajatellut enkä tuota voidettakaan käyttänyt - ei ole henkistä tarvetta sille ja muutenhan se auttaa... sen kahdeksan tuntia.
Voimia.
Vierailija kirjoitti:
On sama vaiva ollut ihan lapsesta saakka ja ihmiset siihen ovat reagoineet. Opettaja tykkäsi asialla kiusata. En ehkä ilman sitä opettajan asiaan puuttumista olisi niin sitä miettinyt.
Kävin muista syistä ihotautilääkärillä joku vuosi sitten. Tämä kirjoitti voidetta tähän punaisuuteen. En kysynyt sitä, en pyytänyt, enkä asiasta puhunut, mutta ehkä ammattinsa puolesta sitä mietti. Kertoi voiteen vievän punaisuuden noin kahdeksaksi tunniksi kerrallaan ja tästä syystä ihmiset sitä työpäiviensä ajaksi sitä kuulema laittoivat.
Voiteen saa siis käymällä ihotautilääkärillä, se on reseptilääke eikä sitä välttämättä yleislääkärit osaa edes kirjoittaa. Yritin etsiä sitä nyt netistä, mutta en ehdi. Tällä palstalla siitä oli puhetta keskustelussa, jossa puhuttiin ruusufinnistä - sillä hakusanalla löytää.
Olen jo vuosikymmeniä punastellut tai ollut lähinnä kestopunainen, mutta ymmärrän, että asia on näi
Kyseessä on varmaan ollut pimekrolimuusi voide mitä myydään nimellä Elidel. Tätä voi kirjoittaa kuka vain lääkäri, mutta ilman B-lausuntoa hyväksyttyyn käyttötarkoitukseen kuten atooppiseen ekseemaan, siitä ei saa Kelakorvausta. On kuitenkin riittoisa kasvoille käytettynä niin harvoin hinta tulee ongelmaksi, hinta on noin euron per gramma.
Iholekuri
Itselläni oli tuota vaivaa, ja minullekin huomauteltiin asiasta ja kiusattiinkin siitä, mikä tietysti vain pahensi vaivaa.
Joillakin ihmisillä verisuonet ovat aika pinnassa, olen itse vaalea ja vaaleaihoinen. Punastuminen näkyy helposti. Osahan meistä ei punastu mitenkään.
Pääsin itse vaivasta eroon käyttämällä Joe Blascon meikkivoidetta. En tiedä, valmistetaanko sitä enää, mutta varmaan jotain vastaavaa on saatavilla. Se peitti kaiken, eli punastuminen ei vain näy sen alta. Samaa voidetta käyttivät myös isoista luomista kärsivät, sillä sai sellaiset koko posken kokoiset violetit luometkin piiloon.
Kun tietää, että voi punastella, mutta se ei näy, punastelukin vähenee.
En ole enää tuota voidetta käyttänyt. Ihoni on edelleen, mikä on. Olen juoksulenkin tai jumpan jälkeen punainen kuin rapu, pakkanen tekee minulle punaiset posket. Iän myötä olen tämän oppinut hyväksymään, ja jos joku nyt tulisi jotain ilkeää sanomaan, nauran asialle yleensä itsekin, niin tuolta pilkalta menee terä.
Kaikkea hyvää sinulle!
Miehet tykkää punastelevista naisista...
Vierailija kirjoitti:
"Pahinta on epälooginen ja tilanteisiin sopimaton punastuminen, joka voi iskeä missä ja milloin tahansa."
Mulla on tota ihan samaa! Onhan se kiusallista ja ärsyttävää. Työkaverit joskus alussa huomautteli mutta nyt ovat varmaan jo tottuneet. Heitin vain niille että ehkä mulla on aikaiset vaihdevuodet (olin joku 25v...) Luulisi että sunkin työkaverit joskus tottuisi sinuun. Ootko kuinka kauan ollut niiden kanssa samassa työpaikassa?
Eivät työkaverit enää sillä lailla huomauttele, mutta jotkut katsovat vähän ihmeissään kun punastun yhtäkkiä ilman mitään sen kummempaa syytä. Kiusallista joka tapauksessa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ai myös silloin, kun naisen muuttuu sinisenvioletiksi otsaa myöten? En todellakaan puhu mistään ruusunterälehtimäisestä kevyestä punasta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai myös silloin, kun naisen muuttuu sinisenvioletiksi otsaa myöten? En todellakaan puhu mistään ruusunterälehtimäisestä kevyestä punasta.
- ap
Kyllä tuokin voi olla miesten mielestä viehättävää ja seksikästä. Siksihän naiset käyttävät poskipunaa, koska terve puna kasvoilla on seksikästä ja poskipuna jäljittelee sitä lookia, miltä kiihottunut nainen näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kyllä tuokin voi olla miesten mielestä viehättävää ja seksikästä. Siksihän naiset käyttävät poskipunaa, koska terve puna kasvoilla on seksikästä ja poskipuna jäljittelee sitä lookia, miltä kiihottunut nainen näyttää.
Hohhoi. En puhu mistään terveestä punasta vaan EPÄTERVEESTÄ, sairaalloisen näköisestä, auringonpolttaman näköisestä punoituksesta.
Tämän vaivan takia minua on mm. luultu alkoholistiksi (en käytä alkoholia) ja on vihjailtu huonokuntoisuudesta (vaikka teen fyysistä työtä ja liikun päivittäin).
Yksikään mies ei ole pitänyt minua viehättävänä. Päinvastoin, punaisuudelleni on ilkuttu ja naurettu. Mitään seksikästä tässä ei todellakaan ole.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Hohhoi. En puhu mistään terveestä punasta vaan EPÄTERVEESTÄ, sairaalloisen näköisestä, auringonpolttaman näköisestä punoituksesta.
Tämän vaivan takia minua on mm. luultu alkoholistiksi (en käytä alkoholia) ja on vihjailtu huonokunt
Et silti voi tietää, mitä miehet sinusta ajattelevat. Kuten sanoinkin, todennäköisesti pitävät sinua viehättävänä. Punastuva nainen nimittäin on yleensä seksikäs, ellei kyse ole pubiruusun punoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Tämän vaivan takia minua on mm. luultu alkoholisti
Ap juuri linjasi että punoitus näyttää alkkispunoitukselta tai palaneelta iholta, se on eri asia kuin hennompi puna joka usein todella koetaan viehättävänä.
Jaajaa luin ketjun ja vielä kaipaisin muiden punaposkien kokemuksia kuulla
Propral laski minulla sykettä ( ei tehoa verenpaineeseen, yhtä korkealla pysyi). Ei tehonnut punastumiseen.
Mutta kun sain oikean verenpainelääkkeen korkeaan verenpaineeseen alkoi tulla muitakin myönteisiä vaikutuksia kuin verenpaineen tippuminen. Punaisuus ja punastuminen väheni. Nyt pystyn paremmin olemaan ihmisten parissa .
Itsellä sama ongelma, eikä siinä kyllä mitään söpöä saati kaunista ole. Näyttää lähinnä joltain ihottumalta. Minulle on huomauteltu tästä, naurettu päin naamaa ja nuorena suorastaan kiusattiin.
Mulla ollut samaa ongelmaa, joskin nyt ei ole pitkään aikaan vaivannut, ehkä oon jo pitkään kans vältellyt kiusallisia sosiaalisia tilanteita. Kun tuli raudanpuutos niin tuntuu että ei tuu niin helpolla naaman kuumotuksia :D
Mua kanssa kiusattiin asiasta koulussa ja jopa kotona perhe huomautteli asiasta vaikka tuskin pahantahtoisesti.
Ikävintä on että en ole löytänyt asiaan mitään ratkaisua. Ei kai se punastelu muuten haittaisi mutta kun joku kuitenkin siitä huomauttelee. Jotenkin pitäis vaan antaa olla jos joku huomauttaa, sanoo vaan että "jaa" ja vaihtaa vaikka heti puheenaihetta, yrittää siirtää ihmisten huomion muualle.
Itse etsin meikkivoiteen jolla aamuisin pakkeloin naamani. Se tuo minulle vähän itseluottamusta kun ajattelen että sen alta ei punaisuus näy. En tiedä toimiiko oikeasti mutta en muista että kukaan olisi huomautellut mitään silloin kun mulla on tota meikkivoidetta. Käytän Max Factorin Lasting performance meikkivoidetta sävyllä 100 Fair. Mulla on kans normaalisti vaalea ja kalpeakin iho.
Uskon että naisilla myös hormonitoiminta aiheuttaa punastelua, mulla ainakin tiettyyn aikaan kuussa tulee enemmän ja helpommin sellasia kuumotuslehahteluja, joskin toki aina kiusallisissa sosiaalisissa tilanteissa kuten ruokapöydässä. Muistaakseni liittyy jotenkin estrogeenin vähenemiseen tiettyyn aikaan kuussa.
Tää on mun mielestä sellanen asia josta pitäisi voida saada terapiaa, voi olla jonkinasteista sosiaalisten tilanteiden pelkoakin, mulla on se diagnosoitu, ja ahdistusta yleensäkin.
En tiedä ikääsi, mutta jos olet nuori niin toi voi tosiaan helpottaa itsestäänkin kun tulee lisää ikää. Ja pidä mielessä että vaikka joku huomauttaisi punastumisesta niin ei se välttämättä hetken päästä enää muista koko asiaa. Ihmisillä on päivän mittaan 12 000 - 60 000 ajatusta päässä ja töissäkin paljon asioita mihin keskittyä. Kukaan ei muista illalla kotona että "se yks oli tänään ihan punainen".
Tsemppiä sulle! Jos menee liian hankalaksi niin kannattaa hakea terapiaan. Ja muista että sinussa on paljon eri hyviä puolia, tuo ongelmasi on vain yksi osa sinua. <3