Uusi väistämisvelvollisuus edellyttää, että autoilija tuntee alueen entuudestaan
Liikennesäännöt itsessään määrittävät väistämissäännön, sanoo liikennesuunnittelusta vastaava päällikkö.
https://iltalehti.fi/autouutiset/a/eda69597-2209-4e0c-98e4-b0bdf9bfeafb
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tuossa nyt on sit ongelma?
Ajat tietä ja tulet oikealta toiselle tielle. Normaalisti sinulla olisi etuajo-oikeus tai sinulla olis kärkikolmio kertomassa, että oletkin väistämisvelvollinen. Uudessa mallissa luulet olevasi etuajo-oikeutettu ja ajatkin kolarin, varsinkin jos toinen liikkuja tietää sinun olevan väistämisvelvollinen.
No ajan pyörä- tai kävelytien yli niin olen väistämisvelvollinen.
Ei liikennesäännöt sillä tavalla toimi.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai py
Ei väistämisvelvollisuus saa sen perusteella määräytyä näkyykö maassa lumisohjon seasta puoliksi tiilen pinta. Entä jos sataa vähän uutta lunta päälle? Sitten ei näy sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tuossa nyt on sit ongelma?
Ajat tietä ja tulet oikealta toiselle tielle. Normaalisti sinulla olisi etuajo-oikeus tai sinulla olis kärkikolmio kertomassa, että oletkin väistämisvelvollinen. Uudessa mallissa luulet olevasi etuajo-oikeutettu ja ajatkin kolarin, varsinkin jos toinen liikkuja tietää sinun olevan väistämisvelvollinen.
No ajan pyörä- tai kävelytien yli niin olen väistämisvelvollinen.
Ei liikennesäännöt sillä tavalla toimi.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: 4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
Tieliikennelaista.
Jokseenkin epäselvää. Useimmissa risteyksissä varsinkin taajamissa ajetaan pyörätien yli. Yleensä kolmio on ennen pyörätietä mutta yhtähyvin voi olla olematta ja ajotien risteys on silloin tasa-arvoinen.
Tuolta kukkamekkotädiltä olisi pitänyt kysyä, että omistaako itse edes autoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin vaikeaa tuoda se kolmio risteyksiin, joissa syntyy epäselvyyksiä? En ymmärrä.
No niinpä, varsinkin kun sitä ei ole kielletty siihen laittamasta.
Kyllähän mogadishulainen tai bagdadilainen Itiksen tuntee.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan järkyttävän huono idea! Täysin selvää, ettei nuo talvella näy lumen ja loskan alta.
Miten tuo idea on voinut mennä läpi!?
Näiden suunittelijat on vihreitä piipertäjiä, joilla itsellään ei usein ole edes ajokorttia tai käyttävät itse muita kulkuvälineitä kuin autoa.
Kyllä kun tänäänkin on katsellut noita autoilijoiden törttöilyjä, niin turha odottaa että ne mitään uutta oppisivat kun alkeetkin on omaksumatta,
Vierailija kirjoitti:
Tän asian suunnittelija/toteuttaja/päättäjä on varmasti nainen, tästä logiikasta ei voi erehtyä!!!
Älähän ole niin varma, kyllähän miehetkin osaavat esim. suunnitella liian pieniä liikenneympyröitä todeten, että eihän nämä liikennettä sujuvoita, jos kaikki eivät vilkkua käytä ympyrästä poistuessaan. Ja tämähän on tiedossa, että kaikki eivät käytä vilkkua ympyrästä poistuessaan.
Onko taustalla ideologia, halutaan että ihmiset ajaa kolareita pyörien kanssa, jotta voidaan demonisoida yksityisautoilu?
En asu pk-seudulla, mutta käyn siellä kuukausittain ja usein vielä eri paikoissa. Eli säännöllisesti paikoissa, joista en voi tietää mitä lumen alla on.
Pitää varmaan joka risteyksessä alkaa ajamaan oletuksella, että olisi itse väistämisvelvollinen, siltä varalta, että juuri siinä risteyksessä olisikin piilossa jatkettu suojatie. Sori helsinkiläiset, yrittäkää kestää, kun me maalaiset tullaan tukkimaan liikennettä.
Meinaatko että siellä kadun päässä on mutkan merkki tai varo auto tippuu sillalta. Jos erittäin loogisessa paikassa kadun päässä on kolmio, niin 99,99% todennäköisyydellä siellä on väistämisvelvollisuus merkki.