Ostin käytettynä sohvan ja siinä on outo haju
Ostin elämäni ensimmäistä kertaa käytetyn huonekalun ja nyt harmittaa :( Oli juuri sellainen sohva, mitä olin katsellut.
En sitä hajua hakiessa niin ajatellut, vaikka ovella silmään pistikin vanhahko haju.
Todella siisti perhe ja täysin rempattu vanha talo.
Heti kun sohvan kantoi tänne meidän puhtaaseen kotiin, niin haju oikein korostuu. Ensimmäiset päivät oli pahimpia, nyt kun ollut viikon niin haju ehkä hieman laantunut.
Kaikki päälliset on pesty koneessa ja tuuletettu pari päivää pihalla, imuroitu kaikkialta hyvin.
Haju on siis sellainen "vanhahko", mihin monissa vanhoissa taloissa törmännyt, ei kuitenkaan niin paha kun joskus vaikka kaupassa kävellessä jonkun vaatteessa.
Mutta onko tämä nyt selvä peli.. Sohva on homeinen/käyttökelvoton? Suoraan kaatopaikalle ja rahat hukkaan? Oli tasan eka ja vika kerta kun huonekalu tulee tähän kotiin käytettynä!
Kommentit (54)
Eihän siellä alalaatikossa ole nistin kalmoa muoveihin käärittynä?
Jos sohva on tyyppiä "casting couch", hajun alkuperä on ainakin asianharrastajien tiedossa.
Entisen aaveelaisen sohva? Selvä tapaus. Perseen haju.
Vierailija kirjoitti:
Tästä hajusta lie kyse:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4383693/ketju/sohva_haisee_perseelta_mi…
Liekö sama sohvakin :D
Vierailija kirjoitti:
Jos se on ns. "mummolan haju", eli se tetra-jotain, niin ei lähe kyllä millään. Jos haju ei lähe kunnon tuuletuksella (tyyliin 2 viikkoa parvekkeella pakkasella", niin sitten sohva on käyttökelvoton ;/
Itse olen monet tavarat ostanut käytettynä ja juurikin tuo mummolan/vanhan talon haju on siitä viheliäinen kun ei välttämättä haise ostotilanteessa mutta kun kalusteen tuo kotiin niin tuntuu että se leviää kaikkialle. Ja haisee omassa nenässä muutenkin koko ajan. Ei varmasti ole terveydelle hyväksi, itse saan nykyään ko. hajusta päänsäryn.
Se perus vanhan talon haju ja tetra..jne haju on ihan erilaiset.
Sohva on voinut olla käytössä alkukantaisten kulttuurien edustajilla.
Pese höyrypesurilla, semmoinen tekstiilipesuri on vuokrattavissa.
Täällä sama ongelma variaatiolla: ostin käytetyn nahkasohvan. Ihana menneiden vuosien malli, jota olen kytännyt ties kuinka pikään. Haisi vahvasti partavedelle, totesin kotona. Saan allergiaoireita. Teetin siihen uudet päälliset ja nahka on nyt kokonaan poistettu, mutta nyt kun se eilen tuli kotiin, sama allergiashow jatkuu vaikkakin miedompana. Herkistyneellä nenälläni tunnistan myös ällöttävän partaveden lemun, varsinkin istuintyynyissä. Ne nyt onneksi pystyy suht kivuttomasti vaihtamaan uusiin ja sen teen ehdottomasti. Mutta vaikka nekin olisivat parvekkeella, itse sohvan kanssa on olo samanlainen kuin kissa-allergisella kissan kanssa.
Kysymys kuuluu: kannattaako hassata vielä otsonointiin, vai pitääkö tunnustaa, että pieleen meni taas ja hankkiutua siitä eroon? Ja toki yritän nyt heti etikka- ja ruokasoodakonsteja...
Puhdistusspray. Niin monta käsittelyä kuin vaatii. Biohajoava, myrkytön. Sohvissa on hikeä, persettä, vauvan ja koiran oksennusta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama ongelma variaatiolla: ostin käytetyn nahkasohvan. Ihana menneiden vuosien malli, jota olen kytännyt ties kuinka pikään. Haisi vahvasti partavedelle, totesin kotona. Saan allergiaoireita. Teetin siihen uudet päälliset ja nahka on nyt kokonaan poistettu, mutta nyt kun se eilen tuli kotiin, sama allergiashow jatkuu vaikkakin miedompana. Herkistyneellä nenälläni tunnistan myös ällöttävän partaveden lemun, varsinkin istuintyynyissä. Ne nyt onneksi pystyy suht kivuttomasti vaihtamaan uusiin ja sen teen ehdottomasti. Mutta vaikka nekin olisivat parvekkeella, itse sohvan kanssa on olo samanlainen kuin kissa-allergisella kissan kanssa.
Kysymys kuuluu: kannattaako hassata vielä otsonointiin, vai pitääkö tunnustaa, että pieleen meni taas ja hankkiutua siitä eroon? Ja toki yritän nyt heti etikka- ja ruokasoodakonsteja...
Kirjoitin tuon eilen. Kai oppi tästä kaikesta on, että käytetyn sohvan voi kyllä ostaa, KUNHAN sopii jo ennen kaupantekoa, että sillä on esim. viikon koeaika ja sitten kaupan voi purkaa vaikka sitten niin, että kuljetuskulu omaan piikkiin.
Ja: etikka ja ruokasooda auttaa vähän ja pelkään, että otsonointikin auttaa vähän, mutta vähän on laiha lohtu, kun allergiareaktio on koko ajan päällä. Parempi terveys tallella ilman sohvaa.. Elämässä tulee tehtyä virheitä, mutta ei niihin tarvitse jumittaa vaan ne voi todeta, ottaa opikseen ja jatkaa eteenpäin.