Paras pikkupaikkakunta, jossa olet asunut ja jonne voisit palata
Vaihteeksi tällainen hyvän mielen ketju :)
Itsellä Oulu. Parinkymmenen ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen olen alkanut lämmetä ajatukselle kotiseudulle paluusta.
Kommentit (524)
Vierailija kirjoitti:
Dublin Irlanti
No anteeksi nyt vaan mutta mitä Dublin tekee tässä keskustelussa? Tässä ei kysytty lempikaupunkia vai suomalaista pikkupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu, pikkupaikkakunta? :D
Sanon Savonlinna
On se mm. Los Angelesissa asuneen silmin :)
ap
Puhutaankin SUOMEN mittakaavassa.
Sun losangelesi on pikku paikkakunta riadin rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Pieksämäki. Upea luonto.
Ja Jäppilä.
monet sanoo että kamalan sisäsiittoinen mutta siis Tammisaari, osa Raaseporia nykyään. Ihana! Hankoonkin pääsee äkkiä ja ei kovin paha siitä pk-seudulle ja muualle.
Porvoo, nykyään toki yli 50K asukasta. 30 vuotta sitten 20K as. ja 19.3km2 pinta-ala. Vanha Porvoo tietty aina houkuttaa takaisin.
Oon työn perässä muuttanut monellekin pikkupaikkakunnalle ja sellainen yhteinen piirre niillä on, että kukaan ei koskaan pienen paikkakunnan työyhteisössä tai muutenkaan tule tutustumaan tai ehdota mitään yhteistä vapaa-ajan tekemistä. Itse pitää ehdotella. Mutta eipä niihin ehdotuksiin kukaan tartu, kun kaikilla on kiire kotiin keittämään perunoita. Sitten möllötetään kotona loppuilta. Pienillä paikkakunnilla asuu ihmiset, joille riittää työ ja koti. Harrastuksia ja ystäviä ei haluta, ainakaan uusia.
Mutta JOS joku tietää pienen paikkakunnan, missä ihmiset ovat sen verran ulospäin suuntautuneita että niihin voisi tutustuakin, niin jään seuraamaan ketjua. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle hiljaisuuden ja rauhan takia, mutta en halua mihinkään aspergerilään.
Sotkamo-Vuokatti erittäin vireää seutua, varsinkin jos on liikuntaharrastuksiin kallellaan.
Vierailija kirjoitti:
Porvoo, nykyään toki yli 50K asukasta. 30 vuotta sitten 20K as. ja 19.3km2 pinta-ala. Vanha Porvoo tietty aina houkuttaa takaisin.
Siitäkin kiva paikkakunta, että siellä asuu tosi paljon palstalaisia.
Olen itsekin Humppilasta ja Lasitehtaalla tuli hengailtua. Rautatieasema löytyy joten junall reissaaminen helppoa...Humppila kaunis etenkin kesällä. Vanhempani asuvat edelleen,joten siellä tulee käytyä useamman kerran vuodessa.
Lieksa! Tyttäreni oli aivan ihmeissään kun vieraat lapset tulivat kaupassakin juttelemaan. Siellä juttuseuraa piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Oulu on pieni, tai keskisuuri kaupunki Suomenkin mittakaavassa. Väkiluku on kasvanut kuntaliitosten myötä.
Itse voisin muuttaa takaisin Kemiin, jossa olin pari vuotta töissä. Kyllä, luitte oikein. Meren läheisyys on siellä aivan ainutlaatuista, toisin kuin vaikkapa Oulussa, josta olen kotoisin. Koin myös, että ihmiset Meri-Lapissa olivat mukavampia kuin kotiseudulla.
Oulussa parisataa tuhatta asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dublin Irlanti
No anteeksi nyt vaan mutta mitä Dublin tekee tässä keskustelussa? Tässä ei kysytty lempikaupunkia vai suomalaista pikkupaikkaa.
Ei rajattu, että pitäisi olla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Oon työn perässä muuttanut monellekin pikkupaikkakunnalle ja sellainen yhteinen piirre niillä on, että kukaan ei koskaan pienen paikkakunnan työyhteisössä tai muutenkaan tule tutustumaan tai ehdota mitään yhteistä vapaa-ajan tekemistä. Itse pitää ehdotella. Mutta eipä niihin ehdotuksiin kukaan tartu, kun kaikilla on kiire kotiin keittämään perunoita. Sitten möllötetään kotona loppuilta. Pienillä paikkakunnilla asuu ihmiset, joille riittää työ ja koti. Harrastuksia ja ystäviä ei haluta, ainakaan uusia.
Mutta JOS joku tietää pienen paikkakunnan, missä ihmiset ovat sen verran ulospäin suuntautuneita että niihin voisi tutustuakin, niin jään seuraamaan ketjua. Haluaisin muuttaa pienelle paikkakunnalle hiljaisuuden ja rauhan takia, mutta en halua mihinkään aspergerilään.
Höpsis. Ei möllötetä kotona.. Mutta niihin, joilla on ruma suhtautuminen siihen paikkakuntaa, jolle on muuttanut, ei viitsitä tutustua.
Kuka viitsii kuunnella, kun joku kulttuurishokin pahinta angstivaihetta elävä paikkakunnalle muuttanut haukkuu kaikkea.
Kunniottava suhtautuminen siihen ympäristöön, johon muuttaa, helpottaa piireihin pääsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu, pikkupaikkakunta? :D
Sanon Savonlinna
On se mm. Los Angelesissa asuneen silmin :)
ap
No nyt olet Suomessa ja keskustelet suomalaisten kanssa. Voit lopettaa ton lesoilun.
Tässä on tällä hetkellä 144 tykkäystä=tyyppiä, jotka eivät selvästi ole ulkomailla viihtyneet (valmiiksi järkättyä aurinkolomaa ja Haaparannan Ikeareissuja ei lasketa). Ulkomailla asuneilla ei tule mieleenkään, että neutraali toteamus "Olen asunut jenkeissä tms" olisi leuhottamista. Tällainen oli takavuosina vielä yleisempää, mutta kansainvälistymisen myötä enää junteimmat jatkavat harrastusta.
Liperi Pohjois-Karjalassa. Siellä asuin lapsuuteni 18v ikään saakka.
Nyt täytän tänä vuonna 70v ja takana on 17 kuntaa ja 7 eri lääniä.
Viimeiset 19v olen asunut Hailuodon saaristokunnassa; Pinta-ala liki sama kuin Helsingin (yli 200 neliökilometriä) ja asukkaita alle 1 000.
Ukko Hailuodosta
Oulu tähän nyt pitää kuntaliitosten jälkeen vastata.
Eräs Tornionjokilaakson paikkakunta
on jäänyt mieleeni lähtemättömästi.
On niin pieni paikka, etten tohdi nimetä.
Käsinkosketeltava maagisuus energioissa.
Kempele.
Kuusamo.
Naantali.
*En ole näissä asunut, mutta silti -
syistä x.
Myös: nykyinen kunta; mummola-
muistojen takia. Ikuinen rakkaus ja kiintymys. Mummi ja Ukki f🤍rever.
E
Dublin Irlanti