Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada loppumaan mummon hyväksikäyttö?

Vierailija
13.02.2024 |

Siis, köyhältä mummolta käydään nyysimässä rahat. Mummo "lainaa" hyväntahtoisesti vaikka edelliset velat on maksamatta. Mummo antaa pankkikortitn ja nuoret käy nostamassa rahaa. Puhe on satasesta, mutta tililtä lähti 180+60 €

Tiedän kun hoidan äitini tiliasioita. Nämä nuoret eivät ole sukua, vaan ystäviä joita mummo on auttanut. Rahat lopussa jo tältä kuulta.

Miten saan tän loppumaan? Mulla ei ole heidän osoitteitaan eikä puhelinnumeroita, nimet tiedän.

Millä nuo nuoret oppii? Mummo haluaa itse hoitaa asian, ei halua että kukaan menee kovistelemaan näitä. Mutta kun mullakaan ei oo rahaa maksaa mummon laskuja.

Mielessä on käyny poliisi, mutta kjn en halua mummoa rasittaa. Alaikäsiä nää ei vissiin enää oo. Mummon tuttujakaan en haluaisi vaivata.

Mitä teen? Huoli on myös nuorista kun eivät opi huolehtimaan toisista, kynivät vaan. Eivät käyneet ees mummolle kaupassa. Itken tänne kun en kehtaa tuttuja vaivata.

Onko muilla samanlaista?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet poliisille ilmoituksen ja ne tutkii sitten ja ilmoitus sossuun.

Vierailija
2/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus mummusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti huoli-ilmoitus. Ja kerro tilanne poliisille, he käyvät jututtamassa mummon ja kun poliisi perustelee, miksei saa auttaa niin ehkä ymmärtää.

Onko mummolla muuten muistisairaus? Voisitko alkaa hoitamaan raha-asioita siten ettei mummolla ole kuin pieni summa käteistä käytettävissään?

Vierailija
4/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus. Tuo on rikoslain mukainen petos (otettu eri summa mitä sovittu) ja myös maksuvälinepetos (toisen kortin käyttö, vaikka "luvalla" niin silti rikos), kaksi erillistä rikosta.

Vierailija
5/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kannattaisi ruveta vaivaamaan yhtä ja toistakin tahoa kun äitiäsi käytetään taloudellisesti hyväksi. Tai varkaushan tuo käytännössä on. 

Tekisin ainakin huoli-ilmoituksen koska vaikuttaa siltä että äitisi ei pysty hoitamaan raha-asioitaan itse. 

Vierailija
6/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti huoli-ilmoitus. Ja kerro tilanne poliisille, he käyvät jututtamassa mummon ja kun poliisi perustelee, miksei saa auttaa niin ehkä ymmärtää.

Onko mummolla muuten muistisairaus? Voisitko alkaa hoitamaan raha-asioita siten ettei mummolla ole kuin pieni summa käteistä käytettävissään?

Ei muistisairautta mutta muista syistä lähimuisti heikentynyt. Se on vaan niin hyväntahtonen ja uskoo kaikkia ja nää nuoret on sille niin tärkeitä ja rakkaita. Minäkin vaan toivoisin että nää nuoret kasvaisi ja ymmärtäisi. Täytyy tutustua tuohon huoli-ilmoitukseen. Ei tullut mieleen että tosiaan sosiaalityöntekijään voisi ottaa yhteyttä. Kiitos avusta.

Vierailija
7/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ensikuussa kun rahaa tulee niin maksa heti mummon laskuja ja nostakaa käteistä. Sitten käteinen sinun taakse ettei mummo voi antaa niitä rahoja noille loisille

- selitä mummolle että on rakkautta ettei anna noille enempää ennenkuin ovat maksaneet vanhat velkansa mummolle etteivät opi huonoja tapoja enempää

- selitä mummolle että pankkikorttia ei saa antaa muille. Jos esim kassa huomaa että pojat maksaa mummon kortilla niin kortti takavarikoidaan ja pojat ja mummo joutuvat ongelmiin. Mummo joutuu maksamaan sakkoa pankille sopimusrikkomuksesta. Ja pojat saatetaan vaikka tuomita kavalluksesta ym. Jos mummo tajuaisi ettei tee tosite tuota.

- jos mummon tilille jää rahaa niin laittakaa verkkopankista että voi nostaa vain 20€/päivä. Eli jos saisivatkin kortin niin enempää ei irtoaisi.

- tietysti voisit myös kirjoittaa pojille kirjeen jonka mummo antaisi kun pojat käyvät seuraavan kerran. Siinä voisit asiallisesti kertoa että jos mummo kynitään ja laskut jää maksamatta niin joutunee laitokseen eivätkä saa jatkossa senttiäkään (tuskin auttaa)

Vierailija
8/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ensikuussa kun rahaa tulee niin maksa heti mummon laskuja ja nostakaa käteistä. Sitten käteinen sinun taakse ettei mummo voi antaa niitä rahoja noille loisille

- selitä mummolle että on rakkautta ettei anna noille enempää ennenkuin ovat maksaneet vanhat velkansa mummolle etteivät opi huonoja tapoja enempää

- selitä mummolle että pankkikorttia ei saa antaa muille. Jos esim kassa huomaa että pojat maksaa mummon kortilla niin kortti takavarikoidaan ja pojat ja mummo joutuvat ongelmiin. Mummo joutuu maksamaan sakkoa pankille sopimusrikkomuksesta. Ja pojat saatetaan vaikka tuomita kavalluksesta ym. Jos mummo tajuaisi ettei tee tosite tuota.

- jos mummon tilille jää rahaa niin laittakaa verkkopankista että voi nostaa vain 20€/päivä. Eli jos saisivatkin kortin niin enempää ei irtoaisi.

- tietysti voisit myös kirjoittaa pojille kirjeen jonka mummo antaisi kun pojat käyvät seuraavan kerran. Siinä voisit asiallisesti kertoa

Joo mä maksan aina heti kun mahdollista kaikki laskut, mutta asun itse kaukana enkä voi siksi käteisjutuissa auttaa. Ehkä siihen jonkun saldorajan voisi laittaa, täytyy tutkia onnistuuko se.

Vierailija
9/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne huoli-ilmoitukset mitään auta.

On kokeiltu. Mummolta pitäisi jotenkin saada kortti pois, mutta miten?

Kun hänellä on kuitenkin itsemääräämisoikeus, jos ei ole dementiaa ym. 

Nämä on niin vaikeita asioita. 

Vierailija
10/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon luota pitää häätää nuo rahankuppaajat. Heidät on ilmoitettava poliisille.

Mummon raha-asiat omaiselle hoidettavaksi ja tiukat saldorajat tilille. 

Muutenhan tilanne jatkuu samanlaisena. Siihen on puututtava.

Vierailija
11/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on hankalia juttuja. Tiedän että voisi tehdä rikosilmoituksen, ehkä se opettaisi näitä nuoria, mutta kun tiedän että se rasittais mummon sydäntä. Eihän tämä haittaa jos minua ahistaa ja ärsyttää, kyllä minä kestän, mutta... helpompaa mummolle kun minä vaan nieleksisin täällä laskujen kanssa ja antaisin olla.

Vierailija
12/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imoitus poliisille ilman muuta, todennäköisesti tuo hyväksikäyttö vain pahenee, jos  noille nuorille ei laiteta rajoja. Poliisi ottaa sitten tarv yhteyttä sosiaalitoimeen jos ovat ala-ikäisiä. Saldorajoitukset on yleensä verkkopankissa helppo tehdä.

.

Vierailija
13/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia hyvä että Orpo kehottaa ihmisiä työllistymään eikä elämään laiskana toisten varoilla ja tuilla.

Vierailija
14/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ainakin sopia ettei luovuta pankkikorttiaan muille, edes nuorille. Jos hän välttämättä haluaa auttaa, raha varataan erikseen etukäteen. Ei ole turvallista päästää vieraita nuoria asuntoon automaattisesti, tuntemattomia. Entä jos on huumenuoria tai jengi. Jos ei muista mitään tilanne on hankala, silloin varmaan luovuttaa kortit ja rahat helpostikin. Onneksi ei enempää lähtenyt. Jos kyseessä on varkaus joka tapahtuu yhä uudelleen silloin rikosilmoitus, mutta kukapa nuorista sitä haluaisi tehdä, ettei tule pahempia ongelmia nuorille. Onpa hankala tilanne. Ennen oli tapana kestitä sukulaisia ja auttaa ihmisiä, mutta mitä nuoria ne ovat ja mistä.

Vierailija
15/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on hankalia juttuja. Tiedän että voisi tehdä rikosilmoituksen, ehkä se opettaisi näitä nuoria, mutta kun tiedän että se rasittais mummon sydäntä. Eihän tämä haittaa jos minua ahistaa ja ärsyttää, kyllä minä kestän, mutta... helpompaa mummolle kun minä vaan nieleksisin täällä laskujen kanssa ja antaisin olla.

Jaa, että rikosilmoituksen.

Mitä todisteita sinulla on, siihen rikosilmoitukseen?

Miten voit todistaa että juuri tietyt nuoret ovat rahaa nostaneet.

Ja toiseksi, eihän tuo mikään rikos edes ole.

Mummo itse on pankkikortin ja PIN-koodin nuorille antanut, vapaaehtoisesti, 

täysivaltaisena ihmisenä.

Ei polliisi ala tuollaista rikosilmoitusta tutkimaan edes.

Vierailija
17/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ihmistä voi kieltää antamasta omia rahojaan kenelle haluaa. Joten tästä syystä poliisi ei ehkä voi auttaa.

Ainoa mahdollisuus, siis ellei ole virallinen virallinen edunvalvoja, huoltaja ja mitä lie, niin on keskustelu ja mummon vapaaehtoinen suostuminen ehtoihin, jossa rahaa ei muille anneta.

Vierailija
18/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet poliisille ilmoituksen ja ne tutkii sitten ja ilmoitus sossuun.

Ehdottomasti. Ja varkaiden vanhempiin yhteys. Siis sossuhan sen tekeekin.

Vierailija
19/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus ja huoli-ilmoitus.  Miksi muka ? Mistä se ilmoitus tehdään.

Mummo on terve järjissään oleva ihminen. Pystyy yksin asumaan kotona ja huolehtimaan itsestään.

Ja mummo itse on antanut pankkikortin nuorille.

Eri asia jos olisivat varastaneet kortin mummolta tms.

Kaiken maailman ajattelemattoman tyhmiä kommentteja täällä saakin lukea.

Vierailija
20/71 |
13.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muistisairautta mutta muista syistä lähimuisti heikentynyt. Se on vaan niin hyväntahtonen ja uskoo kaikkia ja nää nuoret on sille niin tärkeitä ja rakkaita. Minäkin vaan toivoisin että nää nuoret kasvaisi ja ymmärtäisi. Täytyy tutustua tuohon huoli-ilmoitukseen. Ei tullut mieleen että tosiaan sosiaalityöntekijään voisi ottaa yhteyttä. Kiitos avusta.

Vaihtakaa PIN-koodi.

Ja jos mummolla on lähimuisti heikentynyt, niin miten mummo itse  muistaa pankkikortin koodin?

Miten hän itse pystyy rahaa nostamaan?  Ja miten maksamaan kortilla kaupoissa.

Aloitus on haiseva provo.