Ahdistaako muita läheiset ja perheenjäsenet, jotka äänestivät oikeistohallituksen puolueita?
Olen itse kroonisesti sairas osatyökykyinen, en mitenkään pysty fyysisellä työkyvylläni täysiin kokopäivätunteihin, tuntipalkkani on pieni, ja hallituksen leikkaukset rokottavat valmiiksi pientä budjettiani pahasti.
Olenko ainoa, jota ahdistaa läheiset ja perheenjäsenet, koska he äänestivät oikeistohallituksen puolueita? Tiedän, että esim. kaikki lapsuudenperheeni jäsenet äänestivät kokoomusta, persuja tai kristillisdemokraatteja. Välejäni heihin on etäännyttänyt tämä oikeistolainen politiikka, jota heidän kannattamansa puolueet ovat panneet voimaan. Ahdistaa myös se, miten kristityt ovat äänestäneet KD:tä, jolle köyhien leikkaukset ovat ookoo. Itse olen tunnustuksellinen kristitty, ja tuokin kristittyjen kannatus kyseiselle puolueelle tuntuu pahalta.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Olen samanlaisessa asemassa kuin sinä, myös osatyökykyinen. Suunnitelmissa oli esim. etsiä edullisempi vuokra-asunto, mutta miten etsin kun jatkossa kuukausibudjettini tulee olemaan niin pieni, etten saa takuuvuokraa ja muuttokustannuksia kokoon. Tämä vain yhtenä esimerkkinä... Lapsuudenperheessä kaikki muut kuin minä ja lähihoitajana työskentelevä siskoni äänestivät hallituspuolueita. Hallituspuolueita äänestäneet perheessäni on hyväpalkkaisia ja hyvällä eläkkeellä. Välit heihin etääntyneet ja elän aivan erilaisissa sosioekonimisissa todellisuuksissa kuin he, en pysty heidän lapsilleenkaan koskaan mitään synttärilahjoja esim. ostelemaan.
NIin miksi kukaan toinen on velvollinen vetämään tätä rekä perässään? Toisille vain kuuluu vähemmän jollei täysipäiväisesti pysty yhteiskuntaan osallistumaan. Vasemmistolaisen hötön aika on ohi, se on juuri johtanut näihin talousongelmiin.
Ei. Eikä tuttuihini tai läheisiini ei kuulu työnvieroksujia.
Ei ahdista. Demokratiassa haetaan kompromisseja eri arvojen välillä ja tiedän että omat arvoni eivät ole samat kaikessa kuin muiden arvot. Ei täällä rakenneta maailmaa ja yhteiskuntaa minulle tai sinulle, vaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on ahdistuksen aiheet. Olisi hyvä tutustua sanaan demokratia. Ei sitä tarvitse ahdistua,jos on eri mieltä. Ja jokaisella on mahdollisuus Suomessa opiskella koko eliniän. Henk.koht.minulla menee hyvin verraten siskooni. Kävin kouluja enkä luuhannut diskoissa,ravintoloissa,poikaystävien kainaloissa. Keskityin ammatinhankintaan. Nyt siskon mielestä olen lempilapsi,kun minulla on hyvä ammatti. Ihan kuin vanhemmat olisivat ne kouluni käyneet.Hänellä oli aivan sama mahdollisuus,mutta kun ei ollut kiva käydä koulua.
Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Siskosi on saattanut omaa elämää eläessään tehdä tekoja, joista joku on hyötynyt huomattavasti enemmän kuin sinun työpanoksestasi. Ei elämä ole niin yksinkertaista kuin oikeisto kuvittelee. Raha ei merkitse kaikkea. Voidaan jopa väittää, että se ei lopulta merkitse mitään.
Tuolle siskolle se nyt kuitenkin näyttää merkitsevän enemmän kuin "ei mitään". Ja niin tuntuu monelle muullekin pienituloiselle tällä palstalla vaikka muuta yrittävät väittää.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Olen samanlaisessa asemassa kuin sinä, myös osatyökykyinen. Suunnitelmissa oli esim. etsiä edullisempi vuokra-asunto, mutta miten etsin kun jatkossa kuukausibudjettini tulee olemaan niin pieni, etten saa takuuvuokraa ja muuttokustannuksia kokoon. Tämä vain yhtenä esimerkkinä... Lapsuudenperheessä kaikki muut kuin minä ja lähihoitajana työskentelevä siskoni äänestivät hallituspuolueita. Hallituspuolueita äänestäneet perheessäni on hyväpalkkaisia ja hyvällä eläkkeellä. Välit heihin etääntyneet ja elän aivan erilaisissa sosioekonimisissa todellisuuksissa kuin he, en pysty heidän lapsilleenkaan koskaan mitään synttärilahjoja esim. ostelemaan.
Eli tähän asti sinulla olisi ollut mahdollista säästää, mutta et ole tehnyt sitä, koska olet kuvitellut, että rahahanat olisivat jatkossakin täysillä auki?
Pyydä lainaa tuolta perheeltäsi.
Äänestin itsekin oikeistopuolueita, olen aina äänestänyt ja tulen aina äänestämäänkin. Edellisen hallituksen talouspolitiikkaa oli niin hirvittävää sivusta seurata, että se kyllä ahdisti ja paljon!
Eikös se ollut tutkittu juttu että mitä varakkaampi ihminen sitä itsekkäämpi. Eivät välitä meistä elämän kolhimista ja tukien varassa elävistä ja meidän kohtalosta. Ei vaikka olisi oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Eikä tuttuihini tai läheisiini ei kuulu työnvieroksujia.
Täällä viitataan todella rumasti viestiketjun aloittajaan, joka on fyysisen sairauden takia osatyökykyinen. Vai mihin oikein viittaat "työnvieroksujina", jos et tämän ketjun aloittajaan? Toivottavasti sairastut vielä itsekin pahasti, niin että joudut kokemaan mitä on tämä sinun "työnvieroksunnaksi" leimaamasi osatyökykyisyys.
Minun perheessäni kaikki äänestivät vasemmistoa, mutta toki heidänkin kanssa tulee väiteltyä välillä esim siitä onko lihansyönti oikein. Oikeistopuolueita äänestävät eivät juuri välitä köyhien vaikeuksista, mutta ei heidän kanssaan ole pakko olla missään tekemisissä. Ei edes perheen kanssa.
Yritän itse olla suvaitsevainen eri ihmisiä kohtaan, mutta kovien arvojen ihmisten kanssa en yleensä viihdy, sillä monet heistä eivät osaa hyväksyä erilaisuutta, esim kehitysvammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut tutkittu juttu että mitä varakkaampi ihminen sitä itsekkäämpi. Eivät välitä meistä elämän kolhimista ja tukien varassa elävistä ja meidän kohtalosta. Ei vaikka olisi oma lapsi.
Eikö ole itsekästä vaatia itselleen yhteiskunnan tukia? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit vaikka kehitysvammaisen pärjäävän ilman yhteiskunnan tukia?
Vierailija kirjoitti:
AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA
Ahdistus on normaali ihmisen tunne ja hyvin yleinen itse asiassa. Ongelmat ja vaikeudet tuppaavat aiheuttamaan ihmisissä ahdistusta, ja se on ihan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit vaikka kehitysvammaisen pärjäävän ilman yhteiskunnan tukia?
Moni kehitysvammainen on muuten hyvin itsekäs.
Ei ahdista. Meille tehtiin selväksi jo muksuna; äänestä ketä äänestät, mutta älä itke jos ovatkin täysiä takinkääntäjämulkkuja, jotka pyyhkii persettään rahoillaan.
Olen päättänyt aikoinaan, että äänestän vain jos tuntuu siltä. Eipä ole tullut vieläkään ajankohtaiseksi.
Meidän suvussa on yksi presidenttinäkin ollut. Se, että milloin ja kuka, niin ei kuulu muille tippaakaan.
Politiikka ja uskonto on asioita, josta ei vaan keskustella. Tulee vaan riitoja. Se on kuin musiikkimaku tai suklaa. Toiselle käy se fazerin sininen ja toiset vaan haluu sen suklaansa marsipaanilla.
olet aika itsekäs, kun katsot politiikkaa vaan omasta asemastasi. Eikö politiikan tehtävä ole huolehtia asioista koko maan parhaaksi - silloin on myös varaa huolehtia paremmin vähäosaisistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on ahdistuksen aiheet. Olisi hyvä tutustua sanaan demokratia. Ei sitä tarvitse ahdistua,jos on eri mieltä. Ja jokaisella on mahdollisuus Suomessa opiskella koko eliniän. Henk.koht.minulla menee hyvin verraten siskooni. Kävin kouluja enkä luuhannut diskoissa,ravintoloissa,poikaystävien kainaloissa. Keskityin ammatinhankintaan. Nyt siskon mielestä olen lempilapsi,kun minulla on hyvä ammatti. Ihan kuin vanhemmat olisivat ne kouluni käyneet.Hänellä oli aivan sama mahdollisuus,mutta kun ei ollut kiva käydä koulua.
Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Siskosi on saattanut omaa elämää eläessään tehdä tekoja, joista joku on hyötynyt huomattavasti enemmän kuin sinun työpanoksestasi. Ei elämä ole niin yksinkertaista kuin oikeisto kuvittelee. Raha ei merkitse kaikkea. Voidaan jopa väittää, että se ei lopulta merkitse mitään.
Niin, raha ei merkitse kaikkea, eikä lopulta mitään, mutta silti sitä pitäisi yhteiskunnan jakaa avokätisesti kaikille niille, jotka eivät itse tikkua ristiin laita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, raha ei merkitse kaikkea, eikä lopulta mitään, mutta silti sitä pitäisi yhteiskunnan jakaa avokätisesti kaikille niille, jotka eivät itse tikkua ristiin laita.
Sehän on näille kato vaan rahaa. Kun ei tarvitse tehdä itse sen eteen juuri mitään, niin se on helppo sanoa. Jostain sitä vaan tilille tupsahtaa niin kuin sieltä kuuluisasta taikaseinästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NIin miksi kukaan toinen on velvollinen vetämään tätä rekä perässään? Toisille vain kuuluu vähemmän jollei täysipäiväisesti pysty yhteiskuntaan osallistumaan. Vasemmistolaisen hötön aika on ohi, se on juuri johtanu
Kannattaa tutkia minkä laisia hallituksia viimeisen 20 vuoden aikana on ollut.Kyllä melko oikeistovetoista meno on ollut, myös Lipposen hallitusten aikana...
Vierailija kirjoitti:
Epäilen, että nämä persut ja kokoomuslaiset elävät omissa kuplissaan, jossa eivät koskaan törmää työntekijöihin tai työttömiin/työkyvyttömiin. Jos heidänkin pitäisi itse viedä sairaalta yksinhuoltajalta, tai tämän lapselta, ruoka pöydästä, saattaisi jäädä homma hoitamatta. Mutta kun eivät itse tunne ketään, jonka elämä menee näiden uudistusten takia vessasta alas, niin helppo huudella, että menisivät töihin.
Ärsyttävin persuöyhö omassa tuttavapiirissä on ikuinen kotiäiti, joka on elänyt miehensä rahoilla edelliset 20 vuotta. Lapset aikuisia, mutta rouva jäänyt kotiin makaamaan loppuiäkseen. Siellä sitten ehtii huudella, miten itsekin on aina itse pärjännyt omillaan... voi hyvänen aika.
On se eri asia kuin elää veronmaksajien rahoilla.Sinäkin voit jäädä vaikka loppuiäksi kotiin kunhan teet sen perheen rahoilla.
Ymmärrän kyllä. Tietysti jossain menee joku raja. Jos läheistesi äänestämät puolueet vievät sinut leikkauksillaan taloudelliseen kohtuuttomaan kurimukseen, ei se mihin tahansa asti ole ookoo, ja tuntuu varmaan tosi pahalta. Aloittajahan tässä tapauksessa käy töissä työkykynsä mukaan. Tiedän itsekin lähipiiristä sairastavan ihmisen tilanteen, tulee jatkossa kärsimään pahasti hallituksen leikkausten takia, ja miettii millä ihmeellä esim. pystyy enää lyhentämään opintolainaansa. Sairastui siis valmistumisensa jälkeen eikä pysty käytännössä enää kokoaikatyöhön.