Ahdistaako muita läheiset ja perheenjäsenet, jotka äänestivät oikeistohallituksen puolueita?
Olen itse kroonisesti sairas osatyökykyinen, en mitenkään pysty fyysisellä työkyvylläni täysiin kokopäivätunteihin, tuntipalkkani on pieni, ja hallituksen leikkaukset rokottavat valmiiksi pientä budjettiani pahasti.
Olenko ainoa, jota ahdistaa läheiset ja perheenjäsenet, koska he äänestivät oikeistohallituksen puolueita? Tiedän, että esim. kaikki lapsuudenperheeni jäsenet äänestivät kokoomusta, persuja tai kristillisdemokraatteja. Välejäni heihin on etäännyttänyt tämä oikeistolainen politiikka, jota heidän kannattamansa puolueet ovat panneet voimaan. Ahdistaa myös se, miten kristityt ovat äänestäneet KD:tä, jolle köyhien leikkaukset ovat ookoo. Itse olen tunnustuksellinen kristitty, ja tuokin kristittyjen kannatus kyseiselle puolueelle tuntuu pahalta.
Kommentit (61)
Epäilen, että nämä persut ja kokoomuslaiset elävät omissa kuplissaan, jossa eivät koskaan törmää työntekijöihin tai työttömiin/työkyvyttömiin. Jos heidänkin pitäisi itse viedä sairaalta yksinhuoltajalta, tai tämän lapselta, ruoka pöydästä, saattaisi jäädä homma hoitamatta. Mutta kun eivät itse tunne ketään, jonka elämä menee näiden uudistusten takia vessasta alas, niin helppo huudella, että menisivät töihin.
Ärsyttävin persuöyhö omassa tuttavapiirissä on ikuinen kotiäiti, joka on elänyt miehensä rahoilla edelliset 20 vuotta. Lapset aikuisia, mutta rouva jäänyt kotiin makaamaan loppuiäkseen. Siellä sitten ehtii huudella, miten itsekin on aina itse pärjännyt omillaan... voi hyvänen aika.
Ei ahdista, en ole ahdasmielinen. Mielipiteiden kirjo on rikkaus demokratiassa. Nyt on menty pitkään punavihreällä linjalla, on ihan luonnollista että välillä heiluri heilahtaa vastapuolelle, koska ihmiset eivät ole koskaan tyytyväisiä, eikä yhteiskunta valmis
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Itse äänestin nimenomaan "kristittyjä", kun ajattelin, että oikeistohallitus tulee, mutta että kristityt eivät veisi köyhiltä ruokaa pöydästä. Väärässäpä olin. Tästä lähtien tulen aina äänestämään vasemmistoa, ihan sama mikä on maan taloustilanne.
t. vahingosta viisastunut
Siinä on vain se ongelma, että Suomen köyhiä (joihin itsekin kuulun) ei hyödytä vasemmisto sen koommin. Vasemmistoa saattavat köyhät ja kärsivät kiinnostaa niinkin paljon, että tippa linssissä heistä puhuvat, mutta tuo välittäminen ei kohdistu syntyperäisiin suomalaisiin vaan hyvesignaloiden kolmansien maiden ihmisiin ja siellähän sitä porukkaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jo on ahdistuksen aiheet. Olisi hyvä tutustua sanaan demokratia. Ei sitä tarvitse ahdistua,jos on eri mieltä. Ja jokaisella on mahdollisuus Suomessa opiskella koko eliniän. Henk.koht.minulla menee hyvin verraten siskooni. Kävin kouluja enkä luuhannut diskoissa,ravintoloissa,poikaystävien kainaloissa. Keskityin ammatinhankintaan. Nyt siskon mielestä olen lempilapsi,kun minulla on hyvä ammatti. Ihan kuin vanhemmat olisivat ne kouluni käyneet.Hänellä oli aivan sama mahdollisuus,mutta kun ei ollut kiva käydä koulua.
Kaikkia kuitenkin tarvitaan. Siskosi on saattanut omaa elämää eläessään tehdä tekoja, joista joku on hyötynyt huomattavasti enemmän kuin sinun työpanoksestasi. Ei elämä ole niin yksinkertaista kuin oikeisto kuvittelee. Raha ei merkitse kaikkea. Voidaan jopa väittää, että se ei lopulta merkitse mitään.
Meillä ei toitoteta ketä äänestettiin. Vaalisalaisuus. En edes tiedä ketä mieheni äänesti, eikä hän tiedä ketä minä äänestin. Eikä kysellä keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdisti Marinin hallituksen tapa hoitaa kaikki velkarahalla ja jättää epämiellyttävät päätöksen tekemättä. Ahdistus helpottui oikeistohallituksen myötä.
Koen aivan samoin. Nyt on hyvä.
Ahdistaa
Näin KD:tä äänestäneenä ollaan tultu kyllä kauaksi "Tee toisille sitä mitä haluat itsellesi tehtävän" mitä Raamatussakin sanotaan. En olisi uskonut, että kristilliset arvot lentävät historian romukoppaan näin nooeasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Jotkut on itsekin aika köyhiä eikä tunnu tajuavan ketä kannattaa silloin äänestää. Menevät voittajan kelkkaan ja imagokeskeisten lankaan.
Millä lailla vas.puolueet ovat jeesanneet köyhiä? Armottomalla velkarahalla ja jota nyt sitten maksellaan takaisin. Kirpaisee se kyllä minuakin, iänikuista veronmaksajaa.
Meillä ei ystävien kesken politiikasta puhuta, saati aleta ketään sulkemaan ulos joukosta jonkun äänestyksen tähden
Ei ahdista, kun lähipiiriini ei kuulu sellaisia. No mieheni saattoi äänestää viime eduskuntavaaleissa persua, mutta ei varmasti äänestä enää ikinä tämän hallituksen jälkeen. Olen itsekin aiemmin äänestänyt pari kertaa persuja, mutta viime vaaleissa vapauden liittoa. No, oikealle kallellaan sekin puolue on, mutta äänestämisen taustalla olikin ne kaikki muut syyt ja varmasti talousosaaminen olisi oikeistolaisuudesta huolimatta ollut parempaa kuin näillä nykyisillä.
Kokoomusta, rkp:tä tai kristillisiä lähipiirissäni ei ole äänestetty koskaan, eikä tulla äänestämään.
Ei ahdista. Äänestyspäätös on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen asia, ei minulla ole oikeutta yrittää muokata toisten mielipiteitä tai tuomita jollain toisella perusteella äänestämistä "vääräksi".
En myöskään kysele noita asioita sukulaisiltani tai läheisiltäni. Vaalisalaisuus. Ja demokratiassa nyt vaan voi käydä niin, että joskus voit olla valtaosaan nähden eri mieltä. Aina ei voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Jotkut on itsekin aika köyhiä eikä tunnu tajuavan ketä kannattaa silloin äänestää. Menevät voittajan kelkkaan ja imagokeskeisten lankaan.
Millä lailla vas.puolueet ovat jeesanneet köyhiä? Armottomalla velkarahalla ja jota nyt sitten maksellaan takaisin. Kirpaisee se kyllä minuakin, iänikuista veronmaksajaa.
Ei nyt maksella mitään takaisin. Päinvastoin nykyinen hallitus ottaa velkaa enemmän kuin edellinen.
Tietääkseni kukaan lähipiirissä ei äänestänyt persuja. Mutta jos olisi, välit viilenisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Äitini esim. äänesti KD:tä, mutta nyt häntä ketuttaa nämä leikkaukset, joita KD on ollut mukana suunnittelemassa. Hän on itse köyhä eläkeläinen, kristitty, ja pitää kristinuskon tärkeänä arvona sitä, että köyhistä pidetään huolta. Äänestää KD:tä ja luulen että jatkossakin jatkaa kuitenkin samaa hommaa, koska "haluaa että kristillisdemokraatit puolueena säilyy". Ei hän varmaan oikein ymmärrä edes, mitä vasemmistolaiset ja oikeistolaiset arvot tarkoittavat politiikassa. Itse olen aina ymmärtänyt KD:n niin, ettei puolueena mitenkään erityisesti kanna huolta köyhistä tai esim. sairaiden pienituloisten köyhyydestä. Eikös alunperin ole kokoomuksesta irtautunut puolue.
KD on oikeistopuolue, mutta heillä on harhautuksena nimessä kristillisyys. Ja Essayah'han on itsekin joku hihhuliuskovainen, eli ehkä äänestäjät typeryyksissään ovat ajatelleet, että puolue
Jeesushan oli pesunkestävä kommunisti. Eli aika vaikea on oikeistovinkkelistä ryhtyä kristilliseksi.
Ehkä termit 'kommunisti' ja 'kapitalisti' ovat nykyään vanhanaikaisia, ihmisten on pakko alkaa keksiä uusia lähestymistapoja ja ideologioita, koska tekoäly mullistaa yhteiskunnat pian joka tapauksessa. Jakaminen ja ei-rahallinen palkitseminen kokenevat renessanssin.
Jos toisen poliittinen näkemys ahdistaa, kertoo se enemmän ahdistujasta. Kannattaa antaa tilaa muiden mielipiteille ja valinnoille ja keskittyä sellaiseen mikä itselle on tärkeää eikä miettiä muiden valintoja.
En ole tuossa tilanteessa, mutta ymmärrän ahdistuksen oikein hyvin. Tuntuisi minustakin pahalta, jos läheiset äänestäisivät sellaisen poliitikan puolesta, joka aiheuttaa itselleni monenlaista haittaa ja ongelmaa.
Jotenkin lähden siitä, että haluan läheisteni olevan ns. minun puolellani ja haluavan minulle hyvää, tai eivät ainakaan ollsi minua vastaan tai haluaisi minulle vahinkoa. Siksi tuntuisi todella pahalta, jos he äänestyskäyttäytymisellään osoittaisivat, että ovat minua ja minun etujani vastaan. :(
Mutta varmaan tässäkin voittajan ja vahvemman osapuolen on helpompi olla "jalomielinen" ja ajatella, että ei mitään väliä, miten kukin äänestää - siitä kun ei itse mitenkään kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa
Näin KD:tä äänestäneenä ollaan tultu kyllä kauaksi "Tee toisille sitä mitä haluat itsellesi tehtävän" mitä Raamatussakin sanotaan. En olisi uskonut, että kristilliset arvot lentävät historian romukoppaan näin nooeasti.
Uskovaiset ovat aina olleet suurimpia tekopyhiä kaikista. Raamattu on heille aina ollut pelkkä väline, jolla se oma tahto manipuloidaan läpi. Jumalaahan ei ole olemassakaan. Jos olisi, hän olisi jo aikaa sitten rangaissut nimensä väärinkäyttäjiä. Vaan kovin hiljaista on.
Vierailija kirjoitti:
Jos toisen poliittinen näkemys ahdistaa, kertoo se enemmän ahdistujasta. Kannattaa antaa tilaa muiden mielipiteille ja valinnoille ja keskittyä sellaiseen mikä itselle on tärkeää eikä miettiä muiden valintoja.
En anna mitään tilaa samaan aikaan kun minut yritetään näännyttää!
Joo tätä juuri ajoin takaa, äitinikin tuntuu äänestävän vain koska puolueen nimessä sana "kristillis". Typerää.