Uusi suhde ahdistaa, onko tähän lääkettä?
Edellisessä suhteessani oli rankkaa henkistä väkivaltaa, siitä on nyt 1,5 vuotta aikaa. Olin mielestäni käsitellyt asiat jo hyvän aikaa sitten, ne ei paina, saan nukuttua jne. Ystävien kanssa puhuttu asiat puhki. Nyt alkamassa uusi suhde ja käsittämätön fyysinen ahdistus. Luotan tähän mieheen. Hän on hyvin avoin ja ymmärtäväinen, mutta ilmeisesti mun keho ei luota vaan reagoi puristavalla tunteella rinnassa. Jutteluapua en kaipaa, koska tiedän mistä tämä johtuu. Mutta tämä fyysinen tunne, sen kun saisi pois. Entäpä sitten se, että pitäisikö kuunnella kehoa ja olla aloittamatta vielä mitään uutta?
Kommentit (10)
Mistä sen sitten tietää, milloin ne traumat on käsitelty, jos sinkkuna ollessa mitään oireita ei ole?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen sitten tietää, milloin ne traumat on käsitelty, jos sinkkuna ollessa mitään oireita ei ole?
Ap
Ehkäpä ei tiedäkään, jos on traumoja itseltäkin piilossa. Minäkään en tiennyt. Valitettavasti sen huomaamiseen, että käsiteltävää vielä olisi, saattaa tarvita epäonnistuneen uuden suhteen aloitusyrityksen. Näin kävi minullekin yhden kerran, ennen kuin löysin kaiken mitä oli piilossa asioista.
Minua ahdisti myös uuden suhteen alussa. Se meni ohi kun mieli ja keho tottui. Aika auttoi, ehkä kuukauden kesti pahinta ahdistuksen tunnetta rinnassa ja unettomuutta.
En oikein usko tuohon edellisen kirjoittajan teoriaan, että ei saisi olla kehollisia tunteita jos aikoo uuteen suhteeseen. Itsellä edellisestä erosta on vuosia. En usko että olisin enää yksin, ystävien tai terapeutin kanssa sen enempää saanut käsiteltyä tunteita/traumoja, vaan ne vaativat nimenomaan uuden parisuhteen, että ilmiintyivät ja laukesivat.
Kaikkeen ei ole helppoa lääkettä, silloin on vaan kohdattava se ahdistus, yritettävä löytää keinot sietää se ja uskoa, että se menee kyllä ohi.
Itse olen vastaavassa tilanteessa lopettanut uuden suhteen, vaikka tiesin että kyse on vain minun omasta ahdistuksesta, mikä ei liittynyt mieheen millään tavalla, mutta en vaan vielä siihen aikaan osannut mennä läpi niin vaikeista tunteista.
Nyt jos sama tulisi vastaan, niin ainakin yrittäisin vähän pitempään sietää sitä ahdistusta. Ehkä lohduttaisin itseäni (kuulostaa omituiselta mutta auttaa), puhuisin samalla tavalla kuin vaikka pienelle lapselle, jota pitää lohduttaa, halaisin ja taputtaisin itseäni. Muistuttaisin, että vaikka nyt tuntuukin pahalta, niin silti ei ole mitään hätää, kaikki on oikeasti ihan hyvin. Ja että tämäkin menee kyllä ohi, juuri nyt vaan on hetken aikaa paha olla, mutta sellaista elämä on.
Intuitio. Ei ole luotettava, turvallinen, sitoutunut, tosissaan. Ei rakasta.
Ota rauhoittavia, sua ahdistaa aina ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdisti myös uuden suhteen alussa. Se meni ohi kun mieli ja keho tottui. Aika auttoi, ehkä kuukauden kesti pahinta ahdistuksen tunnetta rinnassa ja unettomuutta.
En oikein usko tuohon edellisen kirjoittajan teoriaan, että ei saisi olla kehollisia tunteita jos aikoo uuteen suhteeseen. Itsellä edellisestä erosta on vuosia. En usko että olisin enää yksin, ystävien tai terapeutin kanssa sen enempää saanut käsiteltyä tunteita/traumoja, vaan ne vaativat nimenomaan uuden parisuhteen, että ilmiintyivät ja laukesivat.
Erittäin kiinnostava aihe! Uskon ylläolevan kirjoittajan lailla, että altistaminen ja itsensä haavoittuvaiseksi asettaminen tuo uudessa suhteessa pintaan asioita, joita ei välttämättä missään muussa tilanteissa tulisi. Jos ap kykenet hoitamaan ahdistustasi nyt ja käymään sitä vähän läpi myös uuden kumppanin kanssa rakentavasti, niin uusi suhde saattaa toimia tervehdyttävänä asiana.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nehän triggeröityy vasta tilanteissa, joissa keho muistaa edelliset samankaltaiset tilanteet. Eihän niitä voi kokeakaan kun vasta parisuhteessa. Hanki apua siihen, miten käsitellä niitä siinä vaiheessa kun se tunne tulee, niin kokemus laimenee ajan kanssa.
Rosen terapiaa ehkä? https://www.rosenterapeutit.fi/rosen-terapiasta/
Siinä etsitään ja löydetään kehosta niitä sinne varastoituneita ja lukittuneita tunteita.
Lisäksi tulee mieleen, että jos uusi suhde ahdistaa ihan kehon tasollakin, niin sen edellisen aiheuttamia traumoja ei ole vielä käsitelty kunnolla loppuun saakka. Siinä tilanteessa ei kannattaisi aloittaa vielä uutta suhdetta, koska ne traumat saa helpommin käsiteltyä sinkkuna, parisuhde haittaa ja hidastaa.