Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä duunari, joka vastustat ay-liikettä/vasemmistopuolueita. Miksi?

Vierailija
12.02.2024 |

Ymmärrätkö, että ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden ansiosta sinulla on mm. 8 tunnin työpäivä, viisipäiväinen työviikko, oikeus lomaan ja lomarahaan, oikeus sairausajan palkkaan, oikeus ylityökorvauksiin ja vuorolisiin, työterveyshuolto, irtisanomissuoja yms. Haluatko luopua noista eduista ja miksi ihmeessä? Vasemmistopuolueiden ansiosta meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Miksi haluat murentaa sen? Haluaisin aidosti ymmärtää näitä oikeistoa äänestäviä ja ay-liikettä kritisoivia duunareita.

Kommentit (408)

Vierailija
81/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAK ei vaikuta tehneen mitään elinaikanani. Mafiosot joutuvat vetoamaan isoisiensä aikaisiin asioihin.

Vierailija
82/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta. 

Nuo ap luettelemat edut tosiaan ovat vahvasti niiden etuuksia, jotka ovat notkuneet samassa työpaikassa vuosikausia. 

Olen ICT-alalla ja joka marraskuu "kierretään" irtisanomissuoja, muutosneuvotteluilla eli lunastat sen paikkasi kerran vuodessa. 

Haluisin myös tietää, kuinka monella on se 8h työpäivä? 

Omapa on mokasi jos et pidä omista oikeuksista kiinni. Maksat varmaan kaupassakin ylimääräistä jos kauppias pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ap:n luettelemat asiat ovat pääsoin Eduskunnan päättämiä asíoita. Loput ovat TES-kysymyksiä. Ja ennen kaikkea kaikki nuo on neuvoteltuja tuloksia. Ja mitä hyvinvointivaltioon tulee, sitä ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan. 

Luuletko, että ay-liike on vain vierestä seurannut, kun kansanedustajat ovat esittäneet ja säätäneet työehtoja koskevia lakeja? Ja jos nyt annetaan periksi Orpon hallitukselle, elämme todella samanlaisessa yhteiskunnassa kuin jokin Venezuela. Miten ihmeessä sotien jälkeen suomalaiset kykenivät nostamaan itsensä hyvinvointivaltioksi, hävityn sodan jälkeen? Monilla nykysuomalaisilla on paha asenneongelma.

Minulla on sen verran luottoa, että luulen  Orpon hallituksella olevan hippasen parempaa dataa kuin itselläni siitä miten moni ideologisesti työttömänä, kuinka moni tehtailee lisää pentuja ettei tarvitse kouluttautua, mennän töihin, jne...

Tehyn edustaja jopa myönsi, että yhdenpäivän sairauspoissa olot ovat ennen kaikkea ongelma naisvaltaisilla aloitta. (koska kuukautiset ja migreeni)

Vierailija
84/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen merkittävämmät palkankorotukset neuvotellut itse enkä ole sitten opiskeluaikojen tyytynyt mihinkään liittojen taulukkopalkkoihin. Näin ollen en ole katsonut ay-jäenyyttä tarpeelliseksi ja työttömyyskassoja ilman ay-jäsenyyttä on ollut jo 1980-luvulla. Minun mielestäni työntekijän pitäisi ansaita palkkansa tekemänsä tuloksen ja työjäljen eikä ay-jäsenyyden perusteella eikä kaikilla samaa työtä tekevillä tarvitse välttämättä olla sama palkka.

Vierailija
85/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä toimi 100 vuotta sitten ei välttämättä toimi enää. Maailma muuttuu.

Vierailija
86/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ay-liike neuvottelee myös vuosittaiset palkankorotukset, nekin jää saamatta teiltä "oman palkkansa neuvottelevilta". Jos mennään USA:n malliin, jossa unioniin kuuluvilla on selkeitä etuuksia, voi työnantaja päättää olla palkkaamatta liittoon kuuluvia, koska siten saa neuvoteltua itselleen edullisimmin ehdoin työntekijöitä. 

Te, jotka vastustatte liittoja, ette ota huomioon, että joukossa on aina voimaa enemmän kuin yksilössä ja työntekijä on aina heikommassa asemassa työnantajaan nähden.

Vierailija
87/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustat...

eli jos ei ole jokaisesta asiasta täysin samaa mieltä jonku ay-pampun kanssa, vastustaa ay-liikettä?

Melkoista "luokkasota" ajattelua... ihanan ummehtunut tuulahdus 1800-luvulta.

Vierailija
88/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaus aloittajan tekstistä "Vasemmistopuolueiden ansiosta meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio."

Onko historia kirjoitettu uudelleen vai mistä vetäisit tuon?

Ja huom. koko Suomen valtiota ei olisi ilman porvareita. SDP muine vassareineen vastustivat Suomen itsenäistymistä vuonna 1917 ja aloittivat tämän jälkeen punasodan.

Vierailija
89/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi höppänää!  Nuo kaikki listaamasi asiat hoituu puhtaasti työlainsäädännöllä.  AY on helisemässä ja yrittää nyt vaan yksinkertaisten duunarien "etujen ajamisen" varjolla lakkoilla, mutta todellisuudessa AY:n ihrapallerot(syöttöporsaat) ajavat vain omia etujaan, kun ovat tottuneet 20-30 tuhannen euron kuukausiliksoihinsa.  Korruptiota on koko AY!

Juurihan tässä ollaan lainsäädäntöä muuttamassa, ap:n mainitsemat asiat voidaan myös poistaa työlainsäädännöstä.

Niin. Kumpaankaan ei ammattiliittoja tarvita, kuten huomaat. 

Vierailija
90/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivoaja ja sopinut palkkani ja työehtoni ilman ay-liikettä.

Palkka on 3300€/kk ja työaika joustava, saan myös itse päättää kohteet niistä mitä työnantaja antaa. Työaika viikossa 20 tuntia, koska arvostan vapaata enemmän ja palkka on noin hyvä 20 tunnilta niin ei haittaa.

Vierailija
91/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi höppänää!  Nuo kaikki listaamasi asiat hoituu puhtaasti työlainsäädännöllä.  AY on helisemässä ja yrittää nyt vaan yksinkertaisten duunarien "etujen ajamisen" varjolla lakkoilla, mutta todellisuudessa AY:n ihrapallerot(syöttöporsaat) ajavat vain omia etujaan, kun ovat tottuneet 20-30 tuhannen euron kuukausiliksoihinsa.  Korruptiota on koko AY!

Juurihan tässä ollaan lainsäädäntöä muuttamassa, ap:n mainitsemat asiat voidaan myös poistaa työlainsäädännöstä.

Lainsäädäntöä EI OLLA muuttamassa

Lakiin kirjattava vientimalli tarkoittaisi sitä, että työnantajat tarjoaisivat muille aloille automaattisesti vientialojen palkankorotuksia alempia korotuksia. Tällöin neuvottelut väistämättä ajautuisivat valtakunnansovittelijalle, joka ei kuitenkaan lain puitteissa voisi ehdottaa muuta ratkaisua. Valtakunnansovittelijan instituutio muuttuisi täysin turhaksi, ja häiriöt työmarkkinoilla lisääntyisivät. Lakiin kirjattava vientimalli puuttuisi merkittävällä tavalla neuvottelutoimintaan ja sopimusvapauteen, mitä ei voi pitää hyväksyttävänä.  (OAJ)

Elinkeinoelämän keskusliitto puolestaan kehottaa hallitusta kiirehtimään kiisteltyjä työmarkkinauudistuksia. (HS)

Vierailija
92/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi, koska työaikalaki

Ja se laki on saatu aikaan miten?

Demokraattisesti valittu parlamentti on tietenkin säätänyt sen.

Ja minkähän vuoksi tämä demokraattisesti valittu parlamentti on suostunut säästämän tämän lain? 

Vierailija
93/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi tulla pois sieltä 1800-luvulta tänne nykypäivään meidän muiden seuraksi, niin ei tarvitsisi kysellä noin tyhmiä. 

Vierailija
94/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä duunari joka kaupan kassalla. Kaikki sopinut itse, tunteja on 10-20 viikossa ja palkka on 3900€/kk. 

Työnantajat arvostavat ammattilaisia. 

Vierailija
95/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen merkittävämmät palkankorotukset neuvotellut itse enkä ole sitten opiskeluaikojen tyytynyt mihinkään liittojen taulukkopalkkoihin. Näin ollen en ole katsonut ay-jäenyyttä tarpeelliseksi ja työttömyyskassoja ilman ay-jäsenyyttä on ollut jo 1980-luvulla. Minun mielestäni työntekijän pitäisi ansaita palkkansa tekemänsä tuloksen ja työjäljen eikä ay-jäsenyyden perusteella eikä kaikilla samaa työtä tekevillä tarvitse välttämättä olla sama palkka.

Ei tarvitsekkaan. Työnantaja saa nytkin maksaa sinulle vaikka 1000e tunti, kukaan ei estä. Joten miksi Ay liike sinua haittaa.

Vierailija
96/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovin itse työehtoni ja palkkani, en tarvitse siihen ammattiliittoa. Ihan turha rahareikä. 

T. Duunari

Jos työnantaja sanoo sinulle, "me ei tarvita sinua enää, otamme nuoremman, kauniimman ja halvemman tilalle",  se on sitten  vaan lähdettävä, kukaan ei tule apuun. 

Vierailija
97/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta. 

Nuo ap luettelemat edut tosiaan ovat vahvasti niiden etuuksia, jotka ovat notkuneet samassa työpaikassa vuosikausia. 

Olen ICT-alalla ja joka marraskuu "kierretään" irtisanomissuoja, muutosneuvotteluilla eli lunastat sen paikkasi kerran vuodessa. 

Haluisin myös tietää, kuinka monella on se 8h työpäivä? 

Omapa on mokasi jos et pidä omista oikeuksista kiinni. Maksat varmaan kaupassakin ylimääräistä jos kauppias pyytää.

En puhunut nyt itsestäni vaan ihan yleisellä tasolla. Itse olen ns kausityöntekijä. Teen kesällä enemmän töitä, että voi olla talvet etelässä. Eli olen työelämän joustavuuden kannalla. Meillä kun kaikilla on ne omat motiivit olla töissä. 

Vierailija
98/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainsäädäntöä EI OLLA muuttamassa

Lakiin kirjattava vientimalli tarkoittaisi sitä, että työnantajat tarjoaisivat muille aloille automaattisesti vientialojen palkankorotuksia alempia korotuksia. Tällöin neuvottelut väistämättä ajautuisivat valta

Kyllä sinä saat paikallisesti edelleen sopia ihan kuinka suurista korotuksista tahansa. 

Vierailija
99/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demokraattisesti valittu parlamentti on tietenkin säätänyt sen.

Ja minkähän vuoksi tämä demokraattisesti valittu parlamentti on suostunut säästämän tämän lain? 

Vaaleissa ovat saaneet enemmistön sellaiset puolueet, jotka ovat lakia kannattaneet.

Vierailija
100/408 |
12.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin pois ammattiliitosta, koska jäsenmaksuilla en saanut mitään hyödyllistä. Työttömyyskassan jäsenmaksu on tosi pieni vs. ammattiliiton maksuihin. Oli myös pakko osallistua lakkoihin, nyt saan valita itse osallistunko. Enkä osallistu näihin typeriin poliittisiin lakkoihin. Ay-liikkeen ei pidä säätää lakeja, vaan demokraattisesti äänestettyjen päättäjien. Kaikki toimii nyt niin kuin pitääkin, kun hallitus hakee parannusta talouskasvuun.

Olen myös havainnut että TES on turha. Oma palkka ei ole sen mukainen, vaan on neuvoteltu työnantajan kanssa ja on paljon parempi kuin TES. Ay-liike oli ehkä hyvä vuosikymmeniä sitten. Nykyään työelämä on erilaista. Enää ei tehdä samaa työtä samassa firmassa 40 vuotta.