Sinä duunari, joka vastustat ay-liikettä/vasemmistopuolueita. Miksi?
Ymmärrätkö, että ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden ansiosta sinulla on mm. 8 tunnin työpäivä, viisipäiväinen työviikko, oikeus lomaan ja lomarahaan, oikeus sairausajan palkkaan, oikeus ylityökorvauksiin ja vuorolisiin, työterveyshuolto, irtisanomissuoja yms. Haluatko luopua noista eduista ja miksi ihmeessä? Vasemmistopuolueiden ansiosta meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Miksi haluat murentaa sen? Haluaisin aidosti ymmärtää näitä oikeistoa äänestäviä ja ay-liikettä kritisoivia duunareita.
Kommentit (408)
Ay liikkeet ja niiden jäsenet luulee että työpaikka on paikka mistä saa palkkaa eikä väliä mitä siellä työpaikalla tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovin itse työehtoni ja palkkani, en tarvitse siihen ammattiliittoa. Ihan turha rahareikä.
T. Duunari
Jos työnantaja sanoo sinulle, "me ei tarvita sinua enää, otamme nuoremman, kauniimman ja halvemman tilalle", se on sitten vaan lähdettävä, kukaan ei tule apuun.
Kaikki on sopimuksessa, irtisanominen ei ole halpaa. Eivät irtisano elleivät ole valmiita maksamaan 8kk+4kk palkkaa ennakkoon.
T. Duunari
Meillä tehtiin juuri tämän tyyppinen siivous. Muutosneuvotteluissa lähti kaikki, joilla oli irtisanomisiaika yli kuukauden. Koko toimipiste lakkautettiin ja jäljelle jääneet siirrettiin toisaalle. Itse olin juuri tullut ja nyt aloitan toukokuussa uudessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovin itse työehtoni ja palkkani, en tarvitse siihen ammattiliittoa. Ihan turha rahareikä.
T. Duunari
Ilman ay-liikettä työviikkosi voisi olla 60-tuntinen. Kuten ap tuo esiin, ay-liike on saanut aikaan todella paljon hyvää. Siitä ei kannata luopua, vaikka juuri nyt jostakusta voi tuntua siltä, että on niin hyvä ja aikaansaapa tyyppi, että työnantaja kohtelee hyvin, eikä tarvitse liittoa mihinkään. Tilanne voi muuttua esim. jos esimies vaihtuu tai omistaja vaihtuu tai kun työntekijä ikääntyy. Kannattaako todella tuudittautua "paikalliseen sopimiseen" (=työnantajan mielivaltaan)?
Ei voisi, koska työaikalaki
Kyllä voisi, kun lakeja voidaan muuttaa ja niitä tullaan muuttamaan,
No jos kansan enemmistö haluaa niitä muutettavan, niin miksei niitä saisi sitten muuttaa?
"Eduskunta hyväksyy ja työryhmät sopivat. Siellä ei AY-liikettä ole ollut"
Nykyinen hallitus tekee mitä EK ehdottaa. Ja kun hallituspuolueilla on eduskunnassa enemmistö, ei lakien muuttamisessa ole mitään estettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Jos työnantaja sanoo sinulle, "me ei tarvita sinua enää, otamme nuoremman, kauniimman ja halvemman tilalle", se on sitten vaan lähdettävä, kukaan ei tule apuun.
Kaikki on sopimuksessa, irtisanominen ei ole halpaa. Eivät irtisano elleivät ole valmiita maksamaan 8kk+4kk palkkaa ennakkoon.
T. Duunari
Meillä tehtiin juuri tämän tyyppinen siivous. Muutosneuvotteluissa lähti kaikki, joilla oli irtisanomisiaika yli kuukauden. Koko toimipiste lakkautettiin ja jäljelle jääneet siirrettiin toisaalle. Itse olin juuri tullut ja nyt aloitan toukokuussa uudessa työpaikassa.
Ei haittaa, saan 12 kuukauden palkan välittömästi tililleni. Irtisanomisajan palkka maksetaan korotettuna eli työnantajalle tulee vaan kalliiksi. Itse menen töihin heti sen jälkeen ja rahan tuloa ei voi estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ap:n luettelemat asiat ovat pääsoin Eduskunnan päättämiä asíoita. Loput ovat TES-kysymyksiä. Ja ennen kaikkea kaikki nuo on neuvoteltuja tuloksia. Ja mitä hyvinvointivaltioon tulee, sitä ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan.
Luuletko, että ay-liike on vain vierestä seurannut, kun kansanedustajat ovat esittäneet ja säätäneet työehtoja koskevia lakeja? Ja jos nyt annetaan periksi Orpon hallitukselle, elämme todella samanlaisessa yhteiskunnassa kuin jokin Venezuela. Miten ihmeessä sotien jälkeen suomalaiset kykenivät nostamaan itsensä hyvinvointivaltioksi, hävityn sodan jälkeen? Monilla nykysuomalaisilla on paha asenneongelma.
No sitten takaisin neuvottelupöytään ay-liike! neuvottelemalla ne ratkaisut ja diilit tulee. Neuvottelupöydissä se hyvinvointivaltiokin tehtiin
Orpo on moneen kertaan sanonut, että muutokset otetaan käyttöön. Sitten hän sanoo, että että pitäisi neuvotella. Niin mistä neuvotellaan, kun lopputulos on jo päätetty?
Niin on. Mutta vain niin kauan kun kun olet "töissä". Kun joudut työttömäksi tai työkyvyttömäksi ei Sinua piru eikä humala. Olet kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivoaja ja sopinut palkkani ja työehtoni ilman ay-liikettä.
Palkka on 3300€/kk ja työaika joustava, saan myös itse päättää kohteet niistä mitä työnantaja antaa. Työaika viikossa 20 tuntia, koska arvostan vapaata enemmän ja palkka on noin hyvä 20 tunnilta niin ei haittaa.
Kas kun et tienaa 10 000€/kk puhtaana. Työtuntejakin noin paljon. Kolme tuntia viikossa sisältäen ruokatunnin olisi kohtuullisempi. Työnantaja varmaan maksaa taksikyydinkin töihin ja takaisin.
Kateus, tuo suomalaisten perinteinen synti.
Voit sopia itse moisen, olen nykyiseen tyytyväinen. Moni siivojista tyytyy johonkin 1000 euron palkkaan, jolle naureskelen. En huonolle palkalle vaan kuinka tyhmiä ihmiset ovat kun eivät neuvottele.
Työnantajan kanssa neuvottelu on samaa kuin yrittäisi sopia Orpon kanssa työehdoista.
"Työelämäpoliitikasta puhuttaessa pääministeri totesi, ettei hallitus aio perääntyä hallitusohjelman työelämäsääntöjen muutoksista, vaikka ne aiheuttavat ay-puolella vastustusta."
Helvet*i porukka on tyhmää. Just sen takia niitä työelämän lakiheikennyksiä ajetaan, että jatkossa työt tekee se joka halvimmalla/huonoimmillaan eduilla ne on valmis tekemään. Tällä hetkellä työttömyysaste Suomessa on niin pieni, että työnantajat joutuvat kilpailemaan työntekijöistä PAREMILLA eduilla
Virastot ovat laiskurien lihotuspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta.
Voisit olla minun lapseni. Minä menetin laman takia työpaikkani vuonna 1991. Sen jälkeen olen tehnyt töitä vaikka minkälaisissa työsuhteissa. Kurja muistuttaa, mutta sinäkin vanhenet ja iän myötä voi sinullakin työkyky heikentyä. Sitten kukaan ei pidä sinun puoliasi, kun työnantajasi haluaa irtosanoa sinut. Toivottavasti säästät ahkerasti työttömyysvuosia varten.
Olet työnantajalle aina pelkkä kasvoton kuluerä. Sain jo lapsuudenkodin perintönä, että menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää myös tulojen laskiessa. En ole kilpavarustellut elämääni. Sitä ennnustettavuutta kun ei ole koskaan ollut. Työttömyys, sairaudet, erot, kuolemat, jne ovat olleet kautta aikojen ihmisten arkipäivää. Naiviiahan se olisi ajatella, että hyvät ajat olisivat jotenkin ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä duunari joka kaupan kassalla. Kaikki sopinut itse, tunteja on 10-20 viikossa ja palkka on 3900€/kk.
Työnantajat arvostavat ammattilaisia.
Hyvä provo, joku vielä uskoo tuon.
AY on jees, mutta vasemmistopuolueet ovat irtautuneet ihan totaalisesti duunareiden huolenaiheista. Voin kertoa, että persoonapronominit eivät ole kärjessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
T. Duunari
Edellisessä työpaikassani sanottiin irti koko suorittava porras ja jäljelle jäi vain työjohto. Kaikki muu ostetaan aliurakointina.
Vierailija kirjoitti:
Helvet*i porukka on tyhmää. Just sen takia niitä työelämän lakiheikennyksiä ajetaan, että jatkossa työt tekee se joka halvimmalla/huonoimmillaan eduilla ne on valmis tekemään. Tällä hetkellä työttömyysaste Suomessa on niin pieni, että työnantajat joutuvat kilpailemaan työntekijöistä PAREMILLA eduilla
Pieni? 23% työttömyys. Työkkärissä vain 7% ilmoittautunut työttömäksi mutta kun lasketaan jokainen työikäisistä, jotka eivät ole eläkkeellä tai opiskelemassa pääsääntöisesti (opintotuilla/lainalla) niin työttömyys 23%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun laman vuosina syntynyttä saapumiserää. Olen koko "työurani" ollut hyvin epävarmoissa olosuhteissa, enkä ole päässyt nauttimaan aiemman saapumiserän suojatyöpaikoista. Luotan omaa osaamiseeni, jne, enkä pelkää sen oman asemani puolesta.
Voisit olla minun lapseni. Minä menetin laman takia työpaikkani vuonna 1991. Sen jälkeen olen tehnyt töitä vaikka minkälaisissa työsuhteissa. Kurja muistuttaa, mutta sinäkin vanhenet ja iän myötä voi sinullakin työkyky heikentyä. Sitten kukaan ei pidä sinun puoliasi, kun työnantajasi haluaa irtosanoa sinut. Toivottavasti säästät ahkerasti työttömyysvuosia varten.
Miksi kenenkään pitäisi pitää puoliani jos suoriudun työstäni niin heikosti että työnantaja ei katso sen olevan rahan arvoista?
Sinun työkyky voi laskea yhden prosentin (1 %) tai sinulle tulee poissaoloja työstä muutaman kerran. Tai lapsesi sairastuu vakavasti ja sinun pitää päättää, menetkö töihin vai lapsesi mukana syöpähoitoihin. Helppo sinun on nyt uhota, mutta katsotaan sitten, kun olet viisikymppinen ja tyvuosia pitäisi olla edessä vielä parikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja, palkka 7400 e/kk. Työtunteja voin tehdä niin paljon kuin haluan mutta vähintään tunti viikossa. Palkka on ja pysyy samana.
Miksi olisin liitossa?
Voisin tulla tekemään työsi sanotaan vaikka pari tonnia halvemmalla. Liitto ei suojaa sinua joten työnantaja voi potkia sinut pihalle ja ottaa minut. Kiva.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä on muutakin kuin vain työ.
Mistä niitä halvempia tekijöitä löytyy, kun ei kalliimpiakaan saa vaikka mitä tekisi? Palkataan heti kaikki kunhan vaat kerrot minne olet heidät kätkenyt. .