Sinä duunari, joka vastustat ay-liikettä/vasemmistopuolueita. Miksi?
Ymmärrätkö, että ay-liikkeen ja vasemmistopuolueiden ansiosta sinulla on mm. 8 tunnin työpäivä, viisipäiväinen työviikko, oikeus lomaan ja lomarahaan, oikeus sairausajan palkkaan, oikeus ylityökorvauksiin ja vuorolisiin, työterveyshuolto, irtisanomissuoja yms. Haluatko luopua noista eduista ja miksi ihmeessä? Vasemmistopuolueiden ansiosta meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio. Miksi haluat murentaa sen? Haluaisin aidosti ymmärtää näitä oikeistoa äänestäviä ja ay-liikettä kritisoivia duunareita.
Kommentit (408)
Koska oon lihaa syövä, autoileva heteromies joka on aktiivinen reserviläinen.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Onneksi AY liike antaa sinulle hyvän pohjan josta voit neuvotella parempia etuja.
Jos osaa tehdä omat sopimuksensa kuin aikuinen ihminen, ei tarvitse sellaista holhousta. Voi vaikkapa luopua enimmistä sairausajan palkoista, kun tietää, ettei saikuttele. Silloin saa paremman kuukausipalkan.
Kaikki ap:n luettelemat asiat ovat pääsoin Eduskunnan päättämiä asíoita. Loput ovat TES-kysymyksiä. Ja ennen kaikkea kaikki nuo on neuvoteltuja tuloksia. Ja mitä hyvinvointivaltioon tulee, sitä ei ole ollut olemassa enää pitkään aikaan.
Meidän firman TJ taas kehuu liittoja.
Pitää kilpailun selkeänä ja reiluna.
Työehdot on kaikille samat. Myös kilpailijoille.
Pysyy työrauha ja hommat hoituu. Paitsi jos hallitus alkaa puuttua niihin, niinkuin nyt.
Hallitushan nämä lakot aiheutti.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten tehdä että ne jotka eivät kuulu liittoihin sopivat itse kaikki työehtonsa eli palkan. lomat, työaikansa, irtisanomisehtonsa ihan itse? Vain ne jotka kuuluvat saisivat liittojen sopimat työehdot? Olisko sellainen reilua? Siinä ainakin huomaisitte kuinka paljosta liitot ovat puolestanne sopineet. Käytännössä se tarkoittaisi sitä että jos joku tekee samat työt halvemmalla eikä lomaile saisi töitä. Eli aina löytyy joku joka käytännössä mahdollistaa liian kalliin työntekijän potkimisen pellolle ja työnantaja hymyilee leveästi? Nyt muuten on jo sallittua työnantajalle tarjota parempaa palkkaa kuin ehdoissa lukee.
Tämä olisikin hyvä ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovin itse työehtoni ja palkkani, en tarvitse siihen ammattiliittoa. Ihan turha rahareikä.
T. Duunari
Ilman ay-liikettä työviikkosi voisi olla 60-tuntinen. Kuten ap tuo esiin, ay-liike on saanut aikaan todella paljon hyvää. Siitä ei kannata luopua, vaikka juuri nyt jostakusta voi tuntua siltä, että on niin hyvä ja aikaansaapa tyyppi, että työnantaja kohtelee hyvin, eikä tarvitse liittoa mihinkään. Tilanne voi muuttua esim. jos esimies vaihtuu tai omistaja vaihtuu tai kun työntekijä ikääntyy. Kannattaako todella tuudittautua "paikalliseen sopimiseen" (=työnantajan mielivaltaan)?
Ei voisi, koska työaikalaki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovin itse työehtoni ja palkkani, en tarvitse siihen ammattiliittoa. Ihan turha rahareikä.
T. Duunari
Ilman ay-liikettä työviikkosi voisi olla 60-tuntinen. Kuten ap tuo esiin, ay-liike on saanut aikaan todella paljon hyvää. Siitä ei kannata luopua, vaikka juuri nyt jostakusta voi tuntua siltä, että on niin hyvä ja aikaansaapa tyyppi, että työnantaja kohtelee hyvin, eikä tarvitse liittoa mihinkään. Tilanne voi muuttua esim. jos esimies vaihtuu tai omistaja vaihtuu tai kun työntekijä ikääntyy. Kannattaako todella tuudittautua "paikalliseen sopimiseen" (=työnantajan mielivaltaan)?
Ja se laki on saatu aikaan miten?
Vierailija kirjoitti:
Meidän firman TJ taas kehuu liittoja.
Pitää kilpailun selkeänä ja reiluna.
Työehdot on kaikille samat. Myös kilpailijoille.
Pysyy työrauha ja hommat hoituu. Paitsi jos hallitus alkaa puuttua niihin, niinkuin nyt.
Hallitushan nämä lakot aiheutti.
Kyllä, se edellinen pikavippihallitus
No, minulla ei ole koskaan ollut 8h työpäivää, vaan 7,5h. Ei lomarahaa, eikä ylityökorvauksia, työterveydenhoito on se pakollinen työhöntulo tarkastus, irtisanomissuoja pätkätyössä?! Olen kohta ollut 10 vuotta työelämässä, eikä minulla ole ollut yhtään vakituista työsuhdetta.
Miten luovutaan eduista joita ei ole koskaan edes ollut?
Kaikkea ne työttömät täällä kuvittelee. Siitä vaan neuvottelemaan vaikka aluksi sen kelan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Onneksi AY liike antaa sinulle hyvän pohjan josta voit neuvotella parempia etuja.
Jos osaa tehdä omat sopimuksensa kuin aikuinen ihminen, ei tarvitse sellaista holhousta. Voi vaikkapa luopua enimmistä sairausajan palkoista, kun tietää, ettei saikuttele. Silloin saa paremman kuukausipalkan.
Hienoa, että tiedät varmasti, ettet koskaan sairastu. Et varmaan tarvitse vakuutuksiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Kummasti nuo esimerkit ay-liikkeen "saavutuksista" ovat teillä vähintään 50-vuoden takaa. Ei taida olla mitään annettavaa nykypäivään.
Vasemmiston taistolaishenkinen sanelutyyli ja keskusteluhaluttomuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Työaikalaki mahdollistaa 60h työviikon jo nyt tietyille henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Voi höppänää! Nuo kaikki listaamasi asiat hoituu puhtaasti työlainsäädännöllä. AY on helisemässä ja yrittää nyt vaan yksinkertaisten duunarien "etujen ajamisen" varjolla lakkoilla, mutta todellisuudessa AY:n ihrapallerot(syöttöporsaat) ajavat vain omia etujaan, kun ovat tottuneet 20-30 tuhannen euron kuukausiliksoihinsa. Korruptiota on koko AY!
Eivät hoidu. Se työnlainsäädäntö on kaikki AY liikkeen aikaansaamaa.
Meillä tehtaalla eräs edesmennyt operaattori sanoi, että nämä nykynuoret eivät tajua, että ammattiliitto on heidän tuki ja turva. Oikeassa näköjään oli, ammattiliittoa vastustava työläinen pelaa porvarin pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö sitten tehdä että ne jotka eivät kuulu liittoihin sopivat itse kaikki työehtonsa eli palkan. lomat, työaikansa, irtisanomisehtonsa ihan itse? Vain ne jotka kuuluvat saisivat liittojen sopimat työehdot? Olisko sellainen reilua? Siinä ainakin huomaisitte kuinka paljosta liitot ovat puolestanne sopineet. Käytännössä se tarkoittaisi sitä että jos joku tekee samat työt halvemmalla eikä lomaile saisi töitä. Eli aina löytyy joku joka käytännössä mahdollistaa liian kalliin työntekijän potkimisen pellolle ja työnantaja hymyilee leveästi? Nyt muuten on jo sallittua työnantajalle tarjota parempaa palkkaa kuin ehdoissa lukee.
Minä teen jo näin. Pomo maksaa parempaa palkkaa kuin mitä tes ja ihan kaikki asiat on meillä neuvoteltavissa. Joustetaan puolin ja toisin.
Ennen tein firman kautta töitä ja kaikki oli niin jäykkää, ettei vaan lipsuta mistään. Mitään ei voinut neuvotella, ei mitään joustoa, paitsi työntekijän olisi pitänyt jatkuvasti suostua lukkoon lyödyn listan muokkauksiin. Oli aina tes sitä tes tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Kyllä voisi koska työaikalaki on AY-liikkeen aikaansaama. Ilman sitä porvarit muuttaisivat sen haluamakseen kuten nyt kovasti yrittävät. Onneksi on AY-liike joka sen tarvittaessa estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Duunari
Ja se laki on saatu aikaan miten?
Eduskunta hyväksyy ja työryhmät sopivat. Siellä ei AY-liikettä ole ollut
Sitähän ne just on muuttamassa.