Jos Iittala on nyt pois kuvioista, mitä suomalaista astiamerkkiä suosittelet?
Hinnalla ei ole väliä, mutta pitäisi kestää käyttöä arjessa. Iittalaa en enää halua. Poika muuttaa omaan kotiin ja haluaisi meiltä astioita mukaansa, joten voisin samaan syssyyn uusia meidän.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostan käsityön jälkeä keramikassa, saa olla rouheutta, mitä enemmän luonnetta - sen parempi. Massatuotantoa ja muovinen halpakeramiikka ei sytytä. Rumakin voi olla kaunista. Rakastan esim. Pentikin rumankaunista Kaamoskiveä. Upea taide-esine skandinaavisessa, modernissa kodissa.
Just tommoista paksuja klopsuja ja paksuja savikippoja tekee lähes kaikki keaamikot. Tekeekö joku kaunista ja eleganttia? .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kiinnittäneet huomiota Pentikin uuden Tuntu-asiasarjan lanseeraukseen? Niin upea ja laadukas, ihanat värit ja lasitteet - ja mikä hienointa, ne on valmistettu Suomessa Pentikin omalla keramiikkatehtaalla! Pentikin keramiikka ja uusi visuaalinen ilme pesee mennen tullen Iittalan - rakastan! https://www.pentik.com/pages/tuntu
Kuin jotain brändittömiä mukeja 60-luvulta, joita näkee kirppiksellä 50 sentillä.
Tuntu on astiasarja, ei pelkkiä mukeja. Jokaisessa tuotteessa lasite on yksilöllinen, käsityönä tehty Suomessa. Se ei ole muovista ja halpaa keramiikkatuotantoa Thaimaasta kuin Iittalan Play ja monet vastaavat joihin olen törmännyt - suosittelen vertaamaan asioita. Laadun eron kyllä näkee ja tuntee kädessä. Vintage on nyt suuressa arvossa, erittäin ajassa oleva astiasto siis, ja v
No jos ei pidä tuollaisen paksun keramiikan ulkonäöstä ja tuon tyyppisestä kuvioinnista niin ei pidä. Minkäs sille voi. Sellaista ihmiset ostaa mistä tykkää ja mitä pitää kauniina.
Minkälaisista asioista tykkäätte?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisista asioista tykkäätte?
ASTIOISTA ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on mökkiastioissa? Eikös me suomalaiset olla mökkikansaa ;) Itse vietän talviasuttavassa mökissäni enemmän aikaa kuin omassa kodissani. Ihan mielenkiinnosta, minkä näköinen astiasarja ei ole mökkisarja? Itselläni mökillä Iittalaa, Arabiaa, Marimekkoa ja Pentikkiä.
No tietenkin on aina ihmisiä joilla on kotona ihan samaa astiasarjaa käytössä kuin mökilläkin, mutta varmaan siinä tarkoitetaan sellaista rouheampaa tyyliä. Mikä minulle on mökkisarja (just noi tässä ketjussa linkatut pentikit yms paksut keraamiset) on toisella kotikäytössä. Kotona mulla on arkena Iittalan Illusiaa ja juhlapäivinä Lomonosovin verkkosarjaa ja antiikki Arabiaa sekaisin.
Meillä myös lomonosovin verkkosarjan astiasto. Ja vaikka miten venäjä nykyisin ärsyttääkin ja voisin toivoa sen vajoavan syväl
Meillä myös lomonosovin verkkosarjan astiasto. Ja vaikka miten venäjä nykyisin ärsyttääkin ja voisin toivoa sen vajoavan syvälle manalaan ilman takaisinpaluun mahdollisuutta, niin osasivat tehdä tyylikkäitä astioita
Kyllä. Siinä on juhlan tuntua kun Lomonosovit kultakoristeineen katetaan pöytään.
Pohjoismaista tuotantoa suosin. Saisimme työpaikkoja Tanskaan, Norjaan, Suomeen ja Ruotsiin. Kaipa Islannissakin on jotain keramiikkatuotantoa en tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on mökkiastioissa? Eikös me suomalaiset olla mökkikansaa ;) Itse vietän talviasuttavassa mökissäni enemmän aikaa kuin omassa kodissani. Ihan mielenkiinnosta, minkä näköinen astiasarja ei ole mökkisarja? Itselläni mökillä Iittalaa, Arabiaa, Marimekkoa ja Pentikkiä.
No tietenkin on aina ihmisiä joilla on kotona ihan samaa astiasarjaa käytössä kuin mökilläkin, mutta varmaan siinä tarkoitetaan sellaista rouheampaa tyyliä. Mikä minulle on mökkisarja (just noi tässä ketjussa linkatut pentikit yms paksut keraamiset) on toisella kotikäytössä. Kotona mulla on arkena Iittalan Illusiaa ja juhlapäivinä Lomonosovin verkkosarjaa ja antiikki Arabiaa sekaisin.
Meillä myös lomonosovin verkkosarjan astiasto. Ja vaikka miten venäjä nykyisin
Kyllä. Ja sitten käsin tiskaaminen aterian jälkeen.... se onkin varsinainen operaatio. Yksi astia kerrallaan tiskialtaaseen ja varovaista käsittelyä ettei vaan hajoa (sillä markkinoilta ei helposti hajonneita saa korvaamaan rikki menneitä ja hinnat aika korkeita).
Vierailija kirjoitti:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/1207967-astiasto-24-osaa-cobalt-net-l…
ja huutokauppa on päättynyt...
Mulla on yksi Lomonosovin tehtaalta lahjaksi saatu luuposliininen verkkokuppipari. Siinä on huonosti muotoiltu korva eikä siitä voi juoda kahvia polttamatta sormiaan.
Rystyset osuvat aina aivan liian ohueen posliiniin ja polttaa.
Makuja on monia eikä mulle Lomonosov edusta silmää miellyttävää estetiikkaa edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja huutokauppa on päättynyt...
Toki, laitoin tuon vain malliksi Lomonosovin designista. Karseeta mun silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kiinnittäneet huomiota Pentikin uuden Tuntu-asiasarjan lanseeraukseen? Niin upea ja laadukas, ihanat värit ja lasitteet - ja mikä hienointa, ne on valmistettu Suomessa Pentikin omalla keramiikkatehtaalla! Pentikin keramiikka ja uusi visuaalinen ilme pesee mennen tullen Iittalan - rakastan! https://www.pentik.com/pages/tuntu
Kuin jotain brändittömiä mukeja 60-luvulta, joita näkee kirppiksellä 50 sentillä.
Kävin katsomassa, ja se Tuntu-sarjan mukit Pingviini ja Metsänväki on ihanat. Taitavat olla lapsille tarkoitettuja, mutta nyt haluan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua kyllä tuollainen rouhea mökkimäisyys on nykyään maailmalla muotia.
Huvitti tässä jonkin aikaa sitten, kun luin artikkelia astiatrendeistä, ja jotkut esimerkkiastiastot näyttivät ihan siltä Kultakeramiikan vanhalta mallistolta - siis siltä mikä oli osittain valkoinen ja osittain eri pinkkiä, vaaleanvihreää tai vaaleansinistä.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele käyttämään tällaisia vanhoja astioita arjessa. Tuollainen koboltinsininen ja muut kirkkaat/tummat värit ovat juuri niitä, joissa on eniten lyijyä.
Kyllä niitä "pyhäastioina" voi käyttää, mutta jokapäiväiseen käyttöön en ottaisi. Kukin tyylillään tietysti.
Mikä vain paikallinen keramiikkataiteilija tekee parempia astioita kuin nämä massavalmistajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset astiat on kömpelöä ja rumaa kivitavaraa.
Itse suosin posliinia, edullisimmin laadukasta olen ostanut Ikeasta
Jos ei halua kiinalaista tuotantoa, ei Ikea taida oll ratkaisu. Ihan nättejä asioitahan siellä on, mutta itse haluaisin suomalaista tai ainakin eurooppalaista.
- Se syviä lautasia etsivä.
Ikea on ihan yhtä OK kuin iittala ja marimekko, kaikki valmistetaan vinkuintiassa. Vain hinnassa on eroa, Ikean eduksi.
Ja laatu. Kivitavara on eri kuin posliini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset astiat on kömpelöä ja rumaa kivitavaraa.
Itse suosin posliinia, edullisimmin laadukasta olen ostanut Ikeasta
Jos ei halua kiinalaista tuotantoa, ei Ikea taida oll ratkaisu. Ihan nättejä asioitahan siellä on, mutta itse haluaisin suomalaista tai ainakin eurooppalaista.
- Se syviä lautasia etsivä.
Ikea on ihan yhtä OK kuin iittala ja marimekko, kaikki valmistetaan vinkuintiassa. Vain hinnassa on eroa, Ikean eduksi.
Ja laatu. Kivitavara on eri kuin posliini
Ikea tekee senverran suuria tilauksia, että sekin kannattaa ottaa huomioon laadussa. Saavat hintaa alemmaksi sillä tavoin ja laadukkaampia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele käyttämään tällaisia vanhoja astioita arjessa. Tuollainen koboltinsininen ja muut kirkkaat/tummat värit ovat juuri niitä, joissa on eniten lyijyä.
Kyllä niitä "pyhäastioina" voi käyttää, mutta jokapäiväiseen käyttöön en ottaisi. Kukin tyylillään tietysti.
ei noita ole tehtykään jokapäiväiseen käyttöön (kupeissa siis aitoa kultaa ja se kylä kuluisi pois jokapäiväisessä käytössä)
Jos sinulla on rahaa, niin teetä mieleisesi astiasto keraamikolla :)
Meillä myös lomonosovin verkkosarjan astiasto. Ja vaikka miten venäjä nykyisin ärsyttääkin ja voisin toivoa sen vajoavan syvälle manalaan ilman takaisinpaluun mahdollisuutta, niin osasivat tehdä tyylikkäitä astioita