Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi kun häkellyn tylyjen ihmisten kohdalla? Töissä varsinkin ongelmana jos kollega on tyly ja hapan

Vierailija
11.02.2024 |

Jotenkin jäädyn, jos en saa ystävälliseen käytökseen vastakaikua. Esimerkkinä, että tulen uutena taloon, tervehdin ja hymyilen. Vastaukseksi saan kalsean hein, kylmää tuijotusta, puhumattomuutta, ignooraamista. Mulle tulee ihan fyysisiä oireita sellaisten ihmisten läheisyydessä: verenpaine nousee, hikoiluttaa, sekoilen sanoissa ja tekemisissä.

Olen hoitoalalla, ja siellä siis tämmöistä (vaihdan paikkaa vaihtelun vuoksi silloin tällöin). Mulle on vaikeaa tajuta että joiltain puuttuu perus käytöstavat töissä. Huomaan että tällaisien ihmisten kohdalla rupean tsemppaamaan kauheasti. Esitän sotilaallisen tehokasta ja jämptiä ettei vain tulisi selän takana sanomista. Suoritan ja suoritan ja olen aina ystävällinen, avulias ja kohtelias, ja koitan näin ostaa hyväksynnän. Olen lopulta saanut nämä kalseat ihmiset puolelleni, mutta se vaatii ihan hirveästi voimia. Sitä paitsi siinä vaiheessa kun olen saanut heidän ns. luottamuksensa, niin itse koen heitä kohtaan salaa enää vain suurta vastenmielisyyttä.

Mulla on mennyt usko ihmisiin hoitoalalla jotenkin ihan kokonaan. Hyviäkin ihmisiä on, vähintään neutraaleja, mutta ne kamalimmat ovat sitten sellaisia että ovat todellakin traumatisoivan kamalia.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommoiset tervehtimättömät ja hymyilemättömät voit jättää ihan omaan arvoonsa, mutta jos joku sanoo jotain ilkeästi sinulle, niin parasta on opetella kohtaamaan se toinen ihminen suoraan ja kysyttävä häneltä suoraan, että miksi hän koki tarpeelliseksi sanoa ilkeän asian.

Vierailija
2/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tiedä näiden ihmisten taustaa, voivat olla väsyneitä tai muuten huono päivä. Yleensä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti kun tuskin on henkilökohtaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla vähän sama. Olen opettaja ja pitäisi olla tosi sanavalmis, mutta joskus jäätynyt ihan täysin, kun jotkut vanhemmat on niin tylyjä ja jopa vetää sanallisesti suoran vyön alle. 

Yksi supliikki kaveri teki samaa, tykkäsi nolata mua joko kaksin tai muiden edessä. En koskaan osannut reagoida, koska en jotenkin pystynyt uskomaan läheisestä kaverista sellaista. Enää en todellakaan ole tekemisissä tämän ihmisen kanssa.

Vierailija
4/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi onkin vaikea koska tuollaiset k-päät voivat jopa tehdä elämästä helvettiä ja mielistely on ihan ymmärrettävä itsensäsuojakeino. Joks tapauksessa tavalla tai toisella tuollainen ihminen vie valtavasti voimia. Vaikea antaa mitään neuvoa.

Vierailija
5/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et tiedä näiden ihmisten taustaa, voivat olla väsyneitä tai muuten huono päivä. Yleensä ei pidä ottaa henkilökohtaisesti kun tuskin on henkilökohtaista. 

En ole koskaan ollut kenellekään töykeä, vaikka olisin kuinka väsynyt, enkä myöskään silloin, kun päiväni on ollut huono. Miksi ihmeessä purkaisin oman huonon oloni toiseen ihmiseen, jolla ei ole mitään osaa eikä arpaa siihen kurjaan olotilaani?

Vierailija
6/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tekemisissä niiden kanssa jos se ei tunnu hyvältä. Vain pakolliset lyhyesti. Eiköhän niiden käytös jatku samana. Väsyneenä moni ei ilahdu hymystä tai tervehdyksistä, se koetaan rasittavaksi mahdollisesti tai teennäiseksi. Oikealla hetkellä osa jaksaa sitä. Moni etsii rauhallista ilmapiiriä tai neutraalia. Ellei ole ala joka on kevyempi, että ilon voi näyttää ulospäin enemmän.

Osa ei jaksa muita ihmisiä jatkuvasti, jos ala on ylisosiaalinen, ei ole lepotaukoja tai vaihtomiehiä. Ehkä ylisuorittaminen ja jämptiys koetaan rasittavaksi jos sillä pitää päteä. Ai se olikin hoitoala, no ei ihme.

Vierailija
7/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niin onnekas ettet koskaan ole törmännyt huomattavan kauheisiin ihmisiin joiden henkinen väkivalta on pikkuisen eri luokkaa kuin että on "huono päivä". 

Vierailija
8/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, mullakin on usein huono päivä ja olen niin väsynyt että hyvä kun pystyssä pysyn. Silti olen ystävällinen kollegoille ja potilaille. Sanon jos on huono päivä, ettei muut ota henkilökohtaisesti sitä jos en vaikka jaksa jutella paljon tai näytän huolestuneelta, väsyneeltä tms. 

Ap

Vierailija
9/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys ei oikeuta toisten huonoon kohteluun. 

Ei muuta kun heti vaan kysymään, miksi on ilkeä tms ja asia selvittämään! Älä missään nimessä hyväksy, siitä se stressi tulee. Selvitetty asia helpottaa oloa. Mutta on se raskasta, kun pitää näitä mölöpäitä olla aina opettamassa tavoille.  

Vierailija
10/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuallakin naisvaltaisilla aloilla on tuota samaa. Siskollani on autismia ja esim. hän on todella huono sosiaalisissa tilanteissa, valehtelee eikä keskustele luontevasti asioista. Seisoo vain kädet puuskassa ja pitää oman päänsä. Sitten niitä availlaan esimiehen kanssa. Ikävää, jos on tullut juuri töihin uutena, kun voimavaroja menee työn oppimiseen. Hirvittävästi kuitenkin vie omia voimavaroja, että tulee näiden kanssa toimeen. Saattaa käydä myös niin, että et pysty puolustautumaan, näillä kun on ihan eri (itsekkäät) säännöt ja näkökulmat.

Uuvuin ja jouduin jäämään aikaisemmin eläkkeelle, kun näitä tuntui olevan joka paikassa. Kummallista, että töissä pitää riidellä nykyisin ja sitä katsellaan vain sormien läpi. Parikymmentä vuotta sitten tällaista ei juuri esiintynyt.

Vierailija
11/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, tämä on kuultu niiiiin monta kertaa. Vika on aina kuulijassa. Opetelkaa jumalauta käsittelemään tunteitanne ja käyttäytymään asiallisesti edes töissä.

Vierailija
12/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hapannaama työkaverilta:- "Minkälaisella mittarilla sun vi**tusta pitäisi tänään mitata?"  (huuto-röhönaurua päälle). Oppiipahan olemaan! Ei tarvitse sietää!

Vierailija
13/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat, että viet heiltä mukavat työt ja etenemisen (paremman palkan).

Vierailija
14/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jäädyn, jos en saa ystävälliseen käytökseen vastakaikua. Esimerkkinä, että tulen uutena taloon, tervehdin ja hymyilen. Vastaukseksi saan kalsean hein, kylmää tuijotusta 

Jotkut saattavat jännittää uusia ihmisiä eivätkä ole sujuvia ja sosiaalisia tuollaisissa tilanteissa. Pitäisi kohteliaisuudeksi aluksi riittää että tervehtii uutta työntekijää. Kyse ei välttämättä ole sinusta, koita jatkossa olla tuomitsematta heti ja anna myös muille aikaa ihmisille tottua sinuun uutena ihmisenä työyhteisössä. Töykeä ei toki saa olla, mutta tästä lauseesta tulee mieleen, että sinua varten muiden pitäisi esittää jotain. Eikö saa rauhassa tutustua uusiin ihmisiin? 

Vierailija
15/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten tuttua. Yrität saada mulqvistin kunnioittamaan sinua ollaksesi turvassa, sitten huomaat että se alkaakin helvetti sentään oikein yrittää kaveerata mikä on myös kamalaa! Noiden kanssa on vaikea voittaa.

Vierailija
16/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyttäydyn aina hyvin ja asiallisesti. Joskus hyvin harvoin on tullut vastaan ihan ilman syytä jonkinlaista tylyä kohtelua. Kyllä ne jää mieleen ja vähän ihmetyttää. Hillitsen itseni, enkä lähde kostovittuilemaan, korkeintaan avaan silmät suuriksi, että hän huomaisi, että reagoin.

Vierailija
17/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Älä selitä siellä. Suurin osa kykenee handlaamaan tunteensa vaikka kuinka väsyttäisi tai vtuttaisi.

Vierailija
18/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa ainakaan minä en uskalla sanoa näille ilkiöille mitään,hyökkäävät vaan pahemmin ja äänen volyymikin nousee...sietämätöntä.

Vierailija
19/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten tuttua. Yrität saada mulqvistin kunnioittamaan sinua ollaksesi turvassa, sitten huomaat että se alkaakin helvetti sentään oikein yrittää kaveerata mikä on myös kamalaa! Noiden kanssa on vaikea voittaa.

Huh, tämä. Nuo vastenmieliset ihmiset haluavat istua kanssani tauoilla, huokuvat siinä kintereillä ilkeää energiaansa ja kuvittelevat että ollaan samaa pataa. Siinä sitten olet ja kuuntelet sitä myrkyllistä kollegaa ja ahdistut lisää. Aina menee huti näiden kanssa.

Ap

Ap

Vierailija
20/33 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras resepti näille: hymyile, älä sano mitään. Tai hymyile, älä sano mitään ja poistu huoneesta, jos ei ole liian huomiota herättävää. Tai älä hynyile, älä sano mitään, ja katso jotakuta muuta silmiln, ohitse tämän ilkiön.