Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toinen ihminen loukkaa aina takaisin, jos kerrot että hänen käytös loukkaa sinua?

Vierailija
11.02.2024 |

Meillä siis tilanne ollut aina tämä. Mies on loukannut minua käytöksellään lukemattomat kerrat, saattaa käyttäytyä kuin mikäkin pönttö ja olla itsekäs, mutta sitten kun loukkaannun ja pahoitan mieleni, sen sijaan että hän olisi pahoillaan, hän aina aloittaa vittuilun ja loukkaa takaisin. Tämä on ihan normi riidan kulku aina ollut. 

Miten tällaisen ihmisen kanssa tulla toimeen ja miksi joku käyttäytyy näin?

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain aloituksen, mutta onko tavallaan mikään yllätys että ihminen joka loukkaa tahallaan, ei pahoittele vaan loukkaa vielä enemmän. Luultavasti seurustelet luonnevikaisen kanssa.

Vierailija
62/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimoni sanoisi, että minun käytös loukkaa häntä, niin melko luonnollista olisi jonkinlainen vastareaktio ehkä loukkauksen muodossa riippuen siitä missä mielentilassa olisin. Kuulostaisiko se syytökseltä tai jos olisin vain väsynyt ja valmiiksi huonotuulinen. Minusta tämä on hyvin inhimillistä. 

Mitä jos olisit jonkin aikaa aloittamatta riitoja? 

Siis... Miksi ihmeessä sun pitää loukata vaimoa kun hän koettaa kertoa sulle tunteistaan?

Itse ainakin kuuntelisin, mitä toisella on sanottavaa ja yrittäisin ratkaista ongelmaa jotenkin.

Se ei ole riidan aloittamista, provosointia eikä syyttämistä vaan omien tunteiden esiin tuomista, joka on suhteessa sekä oikeus että velvollisuus että toinen pysyy kartalla.

Vai onko se parempi, että nainen vuosikausia patoaa itseensä ongelmat ja loukkaukset ja yhtäkkiä lähtee huutelemaan, eikä sulla ole hajuakaan miksi?

Mutta joo, jotkut tosiaan ottaa kaikenlaiset tunteen ilmaukset hyökkäyksenä itseään kohtaan, riidan haastamisena  ja hyökkäävät takaisin, vaikka päämäärä olisi ollut keskustella mieltä vaivaavasta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika. Mieheni saattaa loukata ehkä huomaamattakin. Mutta asiasta ei voi hänelle mainita, koska silloin hän vasta suuttuukin. Mies tosin itse saa jatkuvasti arvostella minua.

Mielestäni normaalin ihmisen kanssa tällaisista asioista voisi keskustella ilman riitaa. Ajaudun miehestäni koko ajan kauemmaksi ja oikeastaan en jaksa olla enää yhtään hänen lähellään, koska hän on niin ilkeä. Tämä taas ärsyttää miestäni entisestään, mutta vieläkään hän ei osaa mennä itseensä. Minun pitäisi vain nöyrtyä ja hymyillen ottaa vastaan hänen ilkeydet. Ei enää koskaan. Olkoon yksin. 

Eilen kävin kaupassa ja ulkopuolella haukkui koira joka oli miehellä hihnassa. Mies ei tehnyt elettäkään että olisi torunut tai komentanut koiraa olemaan hiljaa. Paikalle saapui nainen jolle mies ilkeään äänensävyyn alkoi suoraan sanoen vxttuilemaan päin naamaa. Ja koira haukkui edelleen.

Nainen hymyillen ja lempeästi vastasi iloiseen sävyyn jotain ja samalla ojensi kättään ottamaan haukkuvan koiran.

Olivat iältään +70v

Kiitti mulle riitti. Käänsin pääni ja kävelin pois.

Vierailija
64/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et voi tunteillesi mitään, niin miten voit olettaa sitten, että mies voi? 

Naisellakin on tunteet eikä itkeminen on lapsellisuutta. On todella törkeää loukata tahallaan toista koko ajan. Jotkut todella nauttivat siitä alistamisestansa. On selvää ettei kukaan jaksa olla aina rauhallinen vain siksi että toisella on oikeus olla ilkeä. Sivusta.

Tässä ketjussa kuulemme vain yhden osapuolen version tapahtumista. Edelleen, miehelläkin on tunteet, ja ehkä hänkään ei voi niille mitään, aivan kuten nainenkaan ei voi mitään sille, että itkee. Mies osoittaa tunteitaan sitten eri tavalla ja sitä tämä nainen ei hyväksy eikä ymmärrä. 

Se mies ei osaa kommunikoida. Siitä tässä on kyse. Keskenkasvunen autisti-nepsy-aspe

Ihan yhtälailla neurotyypillisissä miehissä on noita keskenkasvuisia itsekeskeisiä tyyppejä, jotka eivät osaa kommunikoida. Inhottaa tuollainen pienen porukan leimaaminen, kun samaa ongelmaa löytyy kaikista ryhmistä.

Vierailija
65/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei muutu. Hän saa voimaa ja valtaa joka kerta kun nitistää sut. Anna olla tai menentät järkes ja mahdollisesti vielä henkes.

Tämä. Erotessa minulla oli kaksi vaihtoehtoa, joko jojottaa itsensä tai erota. Valitsin eron kun pieniä lapsia.

Ota ap selvää asioista. Tukiryhmiä on. Et ole hullu.

Ja eroa. Puolisoasi et muuttumaan saa koska hänessä ei ole mitään vikaa vaan ap "se olet sinä joka olet hankala, aiheutat mielipahaa ja riitelet itsesi kanssa".

Ennenkaikkea hae apua. Älä jää yksin.

Kiitos viestistä. Voitko hieman avata minkälaisia ryhmiä tarkoitat? Tarvisin kyllä jotain tukea ja apua, koska tilanne on aika haastava. T. Ap

Voit myös mennä mihin tahansa keskustelemaan mutta ole varovainen kumppanisi reagoimisesta. Jotkut sanovat että heistä ei saisi puhua joten hän saattaa alkaa yrittää vaikuttamista asiaan jos pelkää mitä sinä asioit siellä tai mitä tapahtuu sen jälkeen. Sivusta.

Vierailija
66/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika. Mieheni saattaa loukata ehkä huomaamattakin. Mutta asiasta ei voi hänelle mainita, koska silloin hän vasta suuttuukin. Mies tosin itse saa jatkuvasti arvostella minua.

Mielestäni normaalin ihmisen kanssa tällaisista asioista voisi keskustella ilman riitaa. Ajaudun miehestäni koko ajan kauemmaksi ja oikeastaan en jaksa olla enää yhtään hänen lähellään, koska hän on niin ilkeä. Tämä taas ärsyttää miestäni entisestään, mutta vieläkään hän ei osaa mennä itseensä. Minun pitäisi vain nöyrtyä ja hymyillen ottaa vastaan hänen ilkeydet. Ei enää koskaan. Olkoon yksin. 

Tähän se menee helposti ja ero tulee koska ei tälläisessä mainitsemassasi elämässä ole mitään hyvää, elämänilo menee ja ihminen väsyy. Jaksamista sinulle.

Vierailija
67/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimoni sanoisi, että minun käytös loukkaa häntä, niin melko luonnollista olisi jonkinlainen vastareaktio ehkä loukkauksen muodossa riippuen siitä missä mielentilassa olisin. Kuulostaisiko se syytökseltä tai jos olisin vain väsynyt ja valmiiksi huonotuulinen. Minusta tämä on hyvin inhimillistä. 

Eli olisi vaan hiljaa ja alistuisi loukkauksiin?

Ei hiljaa oleminen ole alistumista, se on järkevää käytöstä tilanteessa, jossa toinen takuuvarmasti iskee takaisin, sanot mitä tahansa ja etenkin silloin, kun ryhtyy itse loukkaamaan. Kun on hiljaa tai sanoo "jaaha" niin toisella ei ole mahdollisuutta iskeä takaisin, ei ole mitään, mitä vastustaa tai moittia. Toki voi jatkaa alkuperäistä raivoamista, mutta kun toinen ei reagoi, niin ei siin

Just! Vai niin. Mutta kun se ei vain toimi kaikkien kanssa näin. 

Olen ollut parisuhteessa aloittajan kertoman tyyppisen miehen kanssa. Käytin kaikkia keinoja. Käytin neuvottua ilmaisua "minusta tuntuu", suuttui, tunsi, että syytän häntä. Odotin riidan haaltumista ennen kun otin uudelleen puheeksi. "Ai, sinä siis haluat jatkaa riitaa". Kerroin, että hän on loukannut ja hänen pitäisi pyytää anteeksi tai ainakin olla pahoillaan. "Ja minähän en anteeksi akoilta pyydä". Sanoin, ettei akoilta tarvitsekaan, mutta omalta kumppanilta ehkä, tuloksena riita tai mykkäkoulu. Joskus perusteluina käytökselleen oli, kuten aloittajan miehelläkin: minä nyt vain olen tällainen. Mies jopa sanoi joskus, että kun häntä alkaa "syytökseni loukkaantumisesta tms." harmittaa ja ärsyttää niin hän vielä tahallaan heittää lisää löylyä kiukaalle. Eli ei ainakaan silloin myönnä mitään vaan alkaa vielä ilkeämmäksi. 

Alpittajalle sanoisin, että tuskin mies muuttuu. Mutta sinä alat kävellä munankuorilla ja varoa puheita ja tekemisiäsi aina vain enemmän. Ahdistut aina vain enemmän jx alat syyttää itseäsi. Mikä onkin miehesi tarkoitus. Kun olet alistunut alkaa liika alistuminenkin miestä ärsyttämään. Mikään ei kelpaa, miehen on ikäänkuin pakko saada suuttua tai saada riita aikaiseksi. Se jotenkin ilmeisesti helpottaa hänen oloaan kun saa purkaa omaa pahaa oloaan sinuun. Sitten saattaa olla hetken rauhallisempaa. Mutta vain hetken.

Vierailija
68/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, mutta kuulostaa ihan samalta kuin mitä meillä. Mietin vaan, että mistä tällainen käytös kumpuaa ja se kun siitä vielä sanoo, niin ei ollenkaan osata mennä itseensä.

T. Ap

Ei osaa mennä itseensä, ottaa liian koville myöntää mitään virheitä tai tehdä muutoksia. Kieltää kaiken eikä halua olla vuorovaikutuksellinen. Monet ovat aika ehdottomia sekä negatiivisia muutenkin. Ilkeyttäkin voi olla. 

Vierailija
69/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, mutta kuulostaa ihan samalta kuin mitä meillä. Mietin vaan, että mistä tällainen käytös kumpuaa ja se kun siitä vielä sanoo, niin ei ollenkaan osata mennä itseensä.

T. Ap

Turhaa mietit mistä kumpuaa.

Hyväksy ettei miestäsi kiinnosta sinä tai sun jutut. Vain se hyöty mitä tuot miehen elämään on tarkoitus.

Juurihan todistit yllä olevan. Sinulla ei saa olla hauskaa koska sinun tarkoitus on tuttaa miehelle elämän edellytykset: ruoka pöytään, puhtaat vaatteet kaappiin, seksiä, hyvin kasvatetut lapset.

Vierailija
70/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Turhaa

En ole ap mutta komppaan tätä, minulla oli sama tehtävä ydinperheessä. Mielellään toki palvelee miestänsä mutta orjaksi ei kannata alkaa eikä varsinkaan jos toinen on jo niin sairas että rähisee ja meinaa käydä päälle, lapsetkin kärsivät. Ei kestänyt se mies enää ketään talossansa.

Vierailija
71/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisen jännittävää on että kaikki viestini poistuvat.

-Otan osaa suruusi

Vierailija
72/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas todella kamala suhtautuminen miehelläsi. Ehkä se on jotenkin sukua minun exäni käytökselle, joka kuitenkin ilmeni varsin toisin. Hän siis itse loukkaantui silmittömästi, jos sanoin hänen tekemänsä tai sanomansa aiheuttaneen minulle pahaa mieltä. Hän näytti siltä kuin olisin lyönyt häntä, vaikka kuinka varovasti asiasta sanoin ja meni puhumattomaksi, ja sitä mykkäkoulua sitten kesti.

Yleensä lopputulos oli, että päivän-parin mykkäkoulun jälkeen, se että mies tuli ilmoittamaan että meidän kai pitää erota kun en rakasta häntä sellaisena kuin hän on ja olen onneton hänen kanssaan. Hän siis jotenkin otti minun ilmaisemani pienenkin pahan mielen ja loukkaantumisen vakavana syytöksenä itseään kohtaan, eikä todellakaan voinut keskustella asioista eikä halunnut ymmärtää minua tai korjata käytöstään. 

Tarpeeksi monen tällaisen tilanteen jälkeen suhde sitten päättyi. En jaksanut olla hymytyttö, joka saa ilmaista vain positiivisia tunteita ja jota voi kohdella miten huvittaa. 

Vierailija
73/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisen jännittävää on että kaikki viestini poistuvat.

-Otan osaa suruusi

Katsoin myöskin samaa että viestejä poistetaan, se on kyllä harmillista kun mielestäni täällä oli erittäin hyvää keskustelua sekä neuvoja monen kokemuksista.

Vierailija
74/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Ei osaa

Mies juurikin usein negatiivinen ja ehdoton. Tosi monet minun ehdottomani asiat on jotenkin huonoja, mutta ei kuitenkaan itse keksi mitään parempaa tilalle. Myös yksinkertaisista asioista tekee helposti ongelmia. 

T. Ap

Vierailija
75/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen kävin kaupassa ja ulkopuolella haukkui koira joka oli miehellä hihnassa. Mies ei tehnyt elettäkään että olisi torunut tai komentanut koiraa olemaan hiljaa. Paikalle saapui nainen jolle mies ilkeään äänensävyyn alkoi suoraan sanoen vxttuilemaan päin naamaa. Ja koira haukkui

Jos miehellä jonka näit on alzheimer tai muut mikä muuttaa luonnetta.

Vierailija
76/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kuulla, mutta kuulostaa ihan samalta kuin mitä meillä. Mietin vaan, että mistä tällainen käytös kumpuaa ja se kun siitä vielä sanoo, niin ei ollenkaan osata mennä itseens

Eksäni teki samaa, ei halunnut päättää oikein mistään mutta vaati aina minulta keskustelua hänen näkemyksistään asioihin. Se ei haitannut, aina kysyin hänen mielipidettä jotta asiaan saadaan yhteinen ratkaisu. Kuitenkin on uhriutunut vahvasti ja kertonut kuinka olen diktaattori sekä kontrolloin kaikkea yksin ja tein aina kaiken yksin eikä hän ole saanut päättää yhtään mistään tai vaikuttaa mihinkään. Aivan sairas sadistipelle. Ohitte vain tästänäin.

Vierailija
77/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen kävin kaupassa ja ulkopuolella haukkui koira joka oli miehellä hihnassa. Mies ei tehnyt elettäkään että olisi torunut tai komentanut koiraa olemaan hiljaa. Paikalle saapui nainen jolle mies ilkeään äänensävyyn alkoi suoraan

Ihan terve oli. Suorassa seisoi ja silmissä terve katse joka kohdistui.

Mut miten vaan. Olkoon niin kun kerran sanoit.

Vierailija
78/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellaiset loukkaantuu jotka ei näe mitään vikaa omassa käytöksessään. Heidän näkökulmastaan toinen vetää herneet nenään ihan turhasta ja se on ärsyttävää.

Vierailija
79/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olisi vaan hiljaa ja alistuisi loukkauksiin?

Ei hiljaa oleminen ole alistumista, se on järkevää käytöstä tilanteessa, jossa toinen takuuvarmasti iskee takaisin, sanot mitä tahansa ja etenkin silloin, kun ryhtyy itse loukkaamaan. Kun on hiljaa tai sanoo "jaaha" niin toisella ei ole mahdollisuutta iskeä takaisin, ei ole mitään, mitä vastustaa tai moittia. Toki voi jatkaa alkuperäistä r

Mun ex alkoi nännättää, että "puhut aina vaan itsestäsi, MINÄ MINÄ MINÄ", kun koetin ilmaista asioita tuolla "minusta tuntuu pahalta, kun" tavalla. Hän myös koki tilanteet aivan eri mittakaavassa kuin minä. Kerran sanoi, että "ai sinä iltana kun meillä oli se kamala riita?" Sinäkin iltana olin vain sanonut, että pahoitin mieleni asiasta jonka hän teki. Joten kai hän sitten koki mielessään pienenkin käytökseensä kohdistuvan arvostelun siten, kuin olisin hurjapäänä hyökännyt hänen kimppuunsa ja pistänyt kaiken säpäleiksi.

Vierailija
80/159 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sellaiset loukkaantuu jotka ei näe mitään vikaa omassa käytöksessään. Heidän näkökulmastaan toinen vetää herneet nenään ihan turhasta ja se on ärsyttävää.

Kyllä tai sitten hermostuvat vain siitä että eivät halua alkaa keskustelemaan asioista vaikka myöntävät että tietävät kyllä käyttäytyneensä huonosti. Kokevat keskustelemisen turhana koska ei se auta jos ei halua tehdä muutoksia.