Valtava pudotus vuoteen 2022 nähden: Ostovoima romahtanut
Näkee hyvin taantuman vaikutuksen jo nyt, kun meidän pienelle perheraflalle tulee enää 95%:sesti resq:n hävikkitilauksia eikä juuri kukaan enää tilaa annoksia omalla rahalla. Kate on jo nyt pari prosenttia eikä raaka-aineita saa halvemmalla.
Porukalla ei yksinkertaisesti ole rahaa. Itse laitan lapun luukulle maaliskuun aikana, kun ei ole järkeä myydä vain edellispäivän annoksia 80% alella.
Jos ostovoimaa tai tukia leikataan entisestään, menee vielä useammalla alalla ja yrittäjällä lappu luukulle.
Muutos ei ole olluy vaiheittainen vaan todella nopea. Vielä koronan jälkeen kauppa kävi hetken aikaa kuin häkä. Nyt on säästöt loppu ja kotiinkuljetuksiakin tulee woltin kautta 30 sijasta 0 tai 1.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsotaan miten köyhdyttämisen agendaa on ajettu Suomeen 2020-2024, Marin ex viisikko hallinto tuhosi ensin suomalaisten talouden ja ostovoiman 2020-2023 mikä aloitti yritysten konkurssien valtavan määrän... ja Orpon hallinto vie tuet pois, niin tällä tuotteiden ja palveluiden ja sähkön. yms. kymmenien ja satojen prosenttien vuosittaisilla hintojen/katteiden nostoilla on suomalaisten tulevaisuus tuhottu pian... mitään ei jää jäljelle...
Ja EU ja WEF miljardöörit rikastuvat samaan aikaan valtavasti ilman kapinaa...
Suomalaiset muutaman vuoden päästä kun köyhdyttäminen etenee näin: ei sähköä,ei valoja, ei lämpöä, ei asuntoa, ei ruokaa...
Joopa joo. Pûtinistien propagandaketju ja väkivaltaan yllyttäminen ilmiannettu. Painu sinne convoihisi.
Lapsellista ilmiantaa totuuksia, koska ne ahdistavat.
Kiitos Sipilä ja Orpo kun teitte Suomelle suuren velan, 106 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Sipilä ja Orpo kun teitte Suomelle suuren velan, 106 miljardia.
Onneksi välissä oli Sanna Marin joka ei ymmärtänyt taloudesta mitään.
Käytän hyvin harvoin julkista liikennettä, mutta eilen tulin keskustasta useammalla kulkuvälineellä pk-seudun pohjoisosaan. Niin sanottava, että ei hyvin mene Suomella. Psykiatrinen osasto, vankila, päihdekuntoutuslaitos tai lastenkoti - joku näiden yhdistelmä siinä tunnelmassa mikä vallitsee. Loputtomiin hukassa olevia ja pahoinvoivia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima katosi viime vuonna heti alkuvuodesta kun samaan aikaan nousivat reilusti bensa, korot, sähkö ja kaikki mitä kaupasta saa. Eli siis ihan kaikki mahdollinen mistä ihminen joutuu maksamaan. Palkat taas nousivat vain kämäsiä prosentteja, joka useimmilla tarkoittaa muutamaa kymppiä kuussa lisää käyttörahaa.
Itse jäin tätä eniten pohtimaan, kun katselin kotiin jotain edullista tuoremehua. Kaupan oma merkki, joka ennen maksanut vajaa euron litra, oli nyt yli kaksi euroa. Sama mehu 2dl pillimehuna oli nyt sen euron, ennen ollut tietysti paljon vähemmän.
En ostanut mehua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsotaan miten köyhdyttämisen agendaa on ajettu Suomeen 2020-2024, Marin ex viisikko hallinto tuhosi ensin suomalaisten talouden ja ostovoiman 2020-2023 mikä aloitti yritysten konkurssien valtavan määrän... ja Orpon hallinto vie tuet pois, niin tällä tuotteiden ja palveluiden ja sähkön. yms. kymmenien ja satojen prosenttien vuosittaisilla hintojen/katteiden nostoilla on suomalaisten tulevaisuus tuhottu pian... mitään ei jää jäljelle...
Ja EU ja WEF miljardöörit rikastuvat samaan aikaan valtavasti ilman kapinaa...
Suomalaiset muutaman vuoden päästä kun köyhdyttäminen etenee näin: ei sähköä,ei valoja, ei lämpöä, ei asuntoa, ei ruokaa...Sähköä, valoa, lämpöä ja asuntoa saa elämäänsä käymällä töissä kuten ennenkin. Miten olet niitä tähän saakka saanut?
Voihan ruokakaupassa kassalla sanoa rahoja antaessaan, että kyllä tässä on tarpeeksi rahaa mutta niistä on valtio vienyt osan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia ostanut ruokani pääosin punalapulla tai vielä paremmin resq niin säilyy tekemisen vaivaltakin itse. Juurikin tänään esim. kiinalaista 2 annosta (peking härkää ja hapanimelä-kanafrittiä + riisiä) yht. 15 € ja tuosta syö kolmesti eli saan vielä maanantain eväät töihinkin. Mutta miten kiinalaisravintoloilla on varaa myydä tuoretta resq:lla? Tuolta josta hain, he tekevät annokset valmiiksi ja ne ovat lämpimiä.
Minä ostin superpäivän tarjouksesta kaksi kiloa broilerin fileitä noin 16€ yhteensä. Syön niistä 3-4 viikkoa! Lisukkeeksi perunaa/riisiä ja kasviksia.
Minulla tuo määrä broilerinlihaa kestäisi ehkä 4-5 päivää. Kun tsekkaisin kalorit ja muut, niin ei minunkaan tahdillani suositeltu 1,6g/omapaino kg oikein tule täyteen. Joku suosittelee jopa 2 g/1 kg paino, joten minul
Onko rasvaprosenttisi normaali eli ei ole löllerökerrosta? Miehillä se normaali rasvaprosentti on korkeintaan 15, jos on yli niin et tarvitse tuollaisia ruokamääriä.
Kaverin kaveri on odottanut työttömyyskorvauksia YTK:sta melkein 2kk.
Mikä on syy?
No syy on se, että niitä korvaushakemuksia on niin paljon jonossa siellä.. Eli jonkinlainen massatyöttömyys..
Suomi nousuun, leikataan tukia, työllistävä vaikutus.. HAH HAH HAH.
Vierailija kirjoitti:
Kodin vierestä meni parturi-kampaamo konkkaan tammikuussa. Harmittaa vietävästi. Leikkasivat hintojakin rajusti ja google-arvostelut erinomaiset. Esim. miesten hiustenleikkuu halpuutettiin 12 euroon. Ei mitään vaikutusta. Ihmiset tuntuvat poistavan kaiken kulutuksen mikä ei ole pakollista ruokaa, lääkitystä tai lämmitystä.
Ei moderni yhteiskunta voi toimia siten että leijonanosa kulutuksesta kohdistuu ruokaan ja kaikki muu jätetään pois. Se johtaa valtiontalouden romahtamiseen.
Kyse ei edes ole yrittäjän vakaudesta taloudellisesti vaan siitä, että asiakkailla on rahat loppu muuhun kuin absoluuttisiin perustarpeisiin, kaikki kallistuu samalla kun palkat ja tuet laahaavat samassa pisteessä tai jopa laskevat.
Niin. Tällainen on Sipilän "palveluyhteiskunta". Hieno himmeli on vaipanvaihtoyhteiskunta, missä kenelläkään ei ole rahaa vaipanvaihtopalveluihin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa: Orpon hallitus ollut vallassa vasta vähän aikaa. Kahtiajako, vihamielisyys, konkurssit, työttömyys, yleinen pahoinvointi lisääntynyt järkyttävän paljon. Mikään ei toimi. Ilmapiiri on kiristynyt, ihmisillä hermot kireällä, kuten Usa: ssa. Koska aletaan ampumaan kaduilla? Hallituksen taival on vasta alussa. Miltä yhteiskunta näyttää tulevina vuosina, jos tämä hallitus saa mellastaa? En uskalla edes ajatella. Itse olen rauhallinen henkilö, mutta huomaan asenneilmapiirin vaikuttavan.
Ilmapiiri kiristyy, koska olette tottuneet toimimaan toisten rahoilla, ja kun nyt tämä loppuu omaan mahdottomuuteensa, niin ette sopeudu.
"toisten rahoilla". LOL
Kukahan sen ihmisten ostovoiman tuhosi, eli VARASTI kansalaisten rahat?
Piti oikein miettiä läpi lista, kenen kaikkien pienyrittäjien leivästä olemme itse nipistäneet vuoden kuluessa palan pois.
Emme enää:
Käy työpaikan kahvilassa.
Käy oman pikkukaupungin intialaisessa ravintolassa.
Käy paikallisen koirakoulun arkitottelevaisuus ja nosework-tunneilla.
Käytä kampaajan palveluita (mies ei ennenkään käynyt parturissa, minä leikkaan)
Osta naapurin luomutilalta lihaa.
Käy hierojalla.
Käytä koiraa hierojalla.
Eli äkkiä laskien olemme vuoden sisällä vaikuttaneet seitsemän pienyrittäjän tilipussiin tuloja heikentäen.
Nämä muutokset on tehty siksi, että rahat ovat todella tiukilla etenkin sähkölämmitteisen omakotitalon sähkölaskun, lainan korkojen nousun ja dieselin pumppuhinnan nousun takia (pitkä työmatka).
Lisäksi on toki tingitty siitä sähkön kulutuksesta ja ruokaostoksista ym., eikä uusia vaatteita ole osteltu, mutta tämä kulutuksen väheneminen ei koske pienyrittäjiä.
On kyllä jotenkin absurdia, että menee lähes kaikki liikenevä raha ruokaan. Meistä on tullut kehitysmaa. Kulutamme vain siten, että selviämme hengissä.