Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevan isovanhemman neuvot ja mielipiteet 😅

Vierailija
10.02.2024 |

Odotan esikoistani ja lapsen tuleva mummo antoi omia mielipiteitänsä, miten lapsen kannattaa nukkua. Hän sanoi, että on hommannut reunapehmusteen, johon sanoin, että en halua laittaa pinnasänkyyn reunapehmustetta, että ilman kiertää paremmin ja vauvan on silloin parempi nukkua, sanoin myös että vauva ei välttämättä halua nukkua sängyssä vaan haluaa viereen nukkumaan, jokainen vauva on yksilö ja ei voi tietää etukäteen mikä toimii ja mikä ei. Hän sanoi myös, että ei kannata ottaa viereen nukkumaan, kun vauva voi jäädä alle... en itse pyöri unissani ja olen perehtynyt miten on turvallista nukkua perhepedissä. Ärsyttää mielipiteet ja neuvot, kun niitä en ole kysynyt. Jossain vaiheessa varmaan pakko sanoa napakasti hänelle, että kiitos neuvoista, mutta meillä on oma tapa toimia ja elää ja kysyn neuvoja sitten jos tarvitsee. Myös tuo tavaroiden hankinta ilman kysymättä on mielestäni ärsyttävää, oma äitini kysyy aina ja oikeastaan minä kysyn ennemmin, jos tarvitsen jotakin ja sitten hän sen voi ostaa, jos haluaa. Myös se, kuinka hän on sanonut, että vauvan synnyttyä tulee heti hoitamaan vauvaa ja auttamaan saa verenpaineeni nousemaan. Kaipaan vauva-arjen alkuun rauhaa ja lepoa, haluan tutustua vauvaan rauhassa oman perheen kesken ensimmäiset pari viikkoa. En kaipaa vieraita tai isovanhempia hössöttämään alkuun. Synnytyksestä palautuminen, imetyksen opettelu ja uusi arki vievät paljon energiaa ja introverttina ihmisenä se, että saa olla vain kolmestaan miehen ja vauvan kanssa on tärkeintä. Mietin miten voisin sanoa hienovaraisesti anopille, että halutaan olla alkuviikot vain oman perheen kesken. Toisaalta, jos hän pahoittaa mielensä niin sitten pahoittaa. 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi varmaan kuitenkin saa nähdä vauvan heti?

No tietysti. Äiti tulee ehkä noin kuukaudeksi auttelemaan.

ap

Tuo ei ollut oikea ap.

Vierailija
122/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaaja sai viisaita neuvoja isovanhemmalta. Tuo reunapehmuste ja se muka estää ilman kiertämisen hersytti mieheltäni iloiset naurut. Hän on sisäilman laadun asiantuntija.

Taitaa tämä avaaja olla aika änkyrävänkyrä ja besserwisser. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nähdä heitä. Miniät on sitä mieltä, että vain heidän oma äiti osaa hoitaa heidän lapsia.

Olen sopeutunut tilanteeseen ja hemmottelee tyttären lapsia

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmäteräni, olen saanut olla mukana alusta asti. Miniä kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkään ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniä laittaa poikani kautta terkkuja, että nyt pitää tulla silloin ja tällöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, että miniä hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vähän katkera kun sisarensa pääsee aina mukaani matkoille lapsen...

Ei taida se narsistimummelin oma poika haluta mummelin seuraa sen enempää kuin muutkaan perheestään.

Miksi sitten poika on katkera matkoista? Olisi vain iloinen kun narsistimummo ei ole yhteydessä.

Vierailija
124/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä opettaa. Kun olin nuori äiti, anopin pyytämättömät ja täysin vanhentunet neuvot ärsyttivät. (Tyyliin: kyllä vauva hyväksyy tutin jos sen kastaa hunajaan.) Jaksoin pysyä ystävällisenä, en viitsinyt provosoitua. Anoppi sai hoitaa vauvaa ja pikkulasta lähinnä minun ohjeitteni mukaan. Toisen lapsen synnyttyä anoppikin jo uskoi, että selviän ilman hänen neuvojaan. Sitä helpompi minun oli sallia anopille enemmän liikkumavaraa ja myös omasta puolestani uskoa, että ei se lapsi mene rikki vaikka anoppi tekisi jonkin pikku virheenkin. Nyt minulla on kaksi miniää ja neljä lastenlasta. Kunnioitan ja arvostan miniöitäni ja heidän tapaansa hoitaa ja kasvattaa lapsiaan. En ole antanut ensimmäistäkään neuvoa, sekä siksi että tiedän sellaiset epätervetulleiksi että siksi ettei ole ollut tarvettakaan. Olen onnellinen siitä, että saan olla lasten kanssa, hoitaakin heitä miniöiden toiveiden mukaan. Ihan realistina aavistan, että miniöiden äideillä on lupa vähän jopa neuvoa, mutta sehän on inhimillistä. Kaiken kaikkeaan on hyvä keskittyä siihen iloon, jota isovanhempien ja lastenlasten suhteet merkitsevät kaikille osapuolille.

Vierailija
125/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nähdä heitä. Miniät on sitä mieltä, että vain heidän oma äiti osaa hoitaa heidän lapsia.

Olen sopeutunut tilanteeseen ja hemmottelee tyttären lapsia

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmäteräni, olen saanut olla mukana alusta asti. Miniä kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkään ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniä laittaa poikani kautta terkkuja, että nyt pitää tulla silloin ja tällöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, että miniä hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vähän katkera kun sisarensa pääsee aina mukaani matkoille lapsen...

Ei taida se na

Kuka niistä pojista? Narsistimummohan ei ole väleissä kenenkään poikansa kanssa.

Vierailija
126/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se anoppi siellä kotonasi heti tekee kyttäämässä kuinka vauvaasi hoidat. Johan on tyhmä. Pidä etäällä vain tai tulee hankaluuksia.

Vierailija
127/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin fysioterapeutin näkemyksiä kapaloinnista. Aiheuttaa hartia- ja niskasärkyjä, vauva ei pääse yhtään liikkumaan. Lisäksi kädet pitäisi olla vapaana, jotta vauva pääsisi koskettelemaan kasvojaan. Kapalointi kuuluu 60 luvulle.

Kapaloinnista luovuttiin aikoinaan, kun huomattiin, että kapaloimatta hoidetut lapset kehittyvät nuorempina. Hoitotavoissakin on muoti-ilmiöitä. 

Perheessämme perhepeti ei ole ollut käytössä, sen jälkeen kun äitini on ollut kuolemaisillaan siihen toisen lapsensa vauva-aikoina. Veljeni on ryöminyt kaulan ja kasvojen päälle, äitini on ollut jo tajuton, kun isäni on herätessään ihmetellyt, että miksi ei kuule toisen hengitystä.

Vierailija
128/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma anoppini kertoi, että vauvaa ei saa nostaa pystyasentoon ensimmäisen kuukauden aikana, yöllä voi vauvalle antaa sokerivettä pullosta, tutin voi puhdistaa omassa suussa, perunaa saa antaa jo kuukauden ikäiselle ja se pitää maustaa suolalla tai suolaisella voilla, kun eihän pelkkä peruna maistu miltään. Alle puolivuotiaana lapseni imeskeli mummin antamaa kovaa karkkia ja mummi oli iloinen, kun vauvalle maistui. Syystäkin jouduin katsomaan, että lapselle ei syötetä mitä sattuu.

Sitten, kun lapsi oli isompi ja pystyi syömään kaikkea eikä hänellä ollut ruoka-aineallergioita, niin mummi oli oikein hyvä hoitaja lapselle. Heille tuli hyvät ja lämpimät välit.

Vierailija
129/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa tommonen tuppautuminen. Neuvoja saa antaa, koska niille voi aina viitata kintaalla. Mutta kuka ostelee toiselle kysymättä tarvikkeita ja kutsuu itsensä hoitamaan lasta? Siinä menee raja. 

Vierailija
130/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan täällä olleen ketjun, missä äiti kyseli, oliko sisarensa oikeassa, kun vaati häntä puhumaan lapselle. Äiti perusteli puhumattomuuttaan sillä, että eihän puolivuotias vielä ymmärrä puhetta. Neuvot voivat olla hyviä tai huonoja, mutta ainakin ne herättävät pohtimaan, mitä tekee ja miksi. 

Minä käytin reunapehmustetta vasta kuopuksella - ilman pehmustetta meitä olisi varmasti epäilty lapsen pahoinpitelystä, hän onnistui jo hyvin nuorena kihnuttamaan itsensä reunaan ja sitten hakkasi päätään sängyn reunaan. 

Vierailija
131/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin fysioterapeutin näkemyksiä kapaloinnista. Aiheuttaa hartia- ja niskasärkyjä, vauva ei pääse yhtään liikkumaan. Lisäksi kädet pitäisi olla vapaana, jotta vauva pääsisi koskettelemaan kasvojaan. Kapalointi kuuluu 60 luvulle.

Kapaloinnista luovuttiin aikoinaan, kun huomattiin, että kapaloimatta hoidetut lapset kehittyvät nuorempina. Hoitotavoissakin on muoti-ilmiöitä. 

Perheessämme perhepeti ei ole ollut käytössä, sen jälkeen kun äitini on ollut kuolemaisillaan siihen toisen lapsensa vauva-aikoina. Veljeni on ryöminyt kaulan ja kasvojen päälle, äitini on ollut jo tajuton, kun isäni on herätessään ihmetellyt, että miksi ei kuule toisen hengitystä.

Kapalointia tehdään niin kauan kuin vauvalla on vielä moron heijaste ja tietysti vain uniaikaan. Ei kapaloinnista todellakaan ole luovuttu (opetetaan ihan synnäreilläkin vanhemmille), mutta tietysti varsinaista kapalointia parempia ovat erilaiset unipussit, koska antavat vauvalle kuitenkin tilaa liikkua turvallisesti. 

Vierailija
132/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapalointia tehdään niin kauan kuin vauvalla on vielä moron heijaste ja tietysti vain uniaikaan. Ei kapaloinnist

Selitäpä minulle, mitä heijaste haittaa - se on vaaraton, sitä voi ehkäistä esim selälleen laittaessa viemällä lapsi kylkiasennon kautta selälleen. Lapsi tunnustelee tilaa käsillään refleksinomaisesti. Kumpi sinusta on pelottavampaa kaatua eteenpäin kädet sidottuina kuin kädet vapaana? Sama heijaste tulee esiin lapsen pelästyessä ja innostuessa. Ymmärrän, että jos lapsi on levoton nukkuja ja säpsähtely haittaa nukkumista, lapsi kapaloidaan, mutta läheskään kaikille se ei ole tarpeen.