Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Tulevan isovanhemman neuvot ja mielipiteet 😅

Vierailija
10.02.2024 |

Odotan esikoistani ja lapsen tuleva mummo antoi omia mielipiteitĂ€nsĂ€, miten lapsen kannattaa nukkua. HĂ€n sanoi, ettĂ€ on hommannut reunapehmusteen, johon sanoin, ettĂ€ en halua laittaa pinnasĂ€nkyyn reunapehmustetta, ettĂ€ ilman kiertÀÀ paremmin ja vauvan on silloin parempi nukkua, sanoin myös ettĂ€ vauva ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ halua nukkua sĂ€ngyssĂ€ vaan haluaa viereen nukkumaan, jokainen vauva on yksilö ja ei voi tietÀÀ etukĂ€teen mikĂ€ toimii ja mikĂ€ ei. HĂ€n sanoi myös, ettĂ€ ei kannata ottaa viereen nukkumaan, kun vauva voi jÀÀdĂ€ alle... en itse pyöri unissani ja olen perehtynyt miten on turvallista nukkua perhepedissĂ€. ÄrsyttÀÀ mielipiteet ja neuvot, kun niitĂ€ en ole kysynyt. Jossain vaiheessa varmaan pakko sanoa napakasti hĂ€nelle, ettĂ€ kiitos neuvoista, mutta meillĂ€ on oma tapa toimia ja elÀÀ ja kysyn neuvoja sitten jos tarvitsee. Myös tuo tavaroiden hankinta ilman kysymĂ€ttĂ€ on mielestĂ€ni Ă€rsyttĂ€vÀÀ, oma Ă€itini kysyy aina ja oikeastaan minĂ€ kysyn ennemmin, jos tarvitsen jotakin ja sitten hĂ€n sen voi ostaa, jos haluaa. Myös se, kuinka hĂ€n on sanonut, ettĂ€ vauvan synnyttyĂ€ tulee heti hoitamaan vauvaa ja auttamaan saa verenpaineeni nousemaan. Kaipaan vauva-arjen alkuun rauhaa ja lepoa, haluan tutustua vauvaan rauhassa oman perheen kesken ensimmĂ€iset pari viikkoa. En kaipaa vieraita tai isovanhempia hössöttĂ€mÀÀn alkuun. SynnytyksestĂ€ palautuminen, imetyksen opettelu ja uusi arki vievĂ€t paljon energiaa ja introverttina ihmisenĂ€ se, ettĂ€ saa olla vain kolmestaan miehen ja vauvan kanssa on tĂ€rkeintĂ€. Mietin miten voisin sanoa hienovaraisesti anopille, ettĂ€ halutaan olla alkuviikot vain oman perheen kesken. Toisaalta, jos hĂ€n pahoittaa mielensĂ€ niin sitten pahoittaa. 

Kommentit (132)

Vierailija
121/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi varmaan kuitenkin saa nĂ€hdĂ€ vauvan heti?

No tietysti. Äiti tulee ehkĂ€ noin kuukaudeksi auttelemaan.

ap

Tuo ei ollut oikea ap.

Vierailija
122/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Avaaja sai viisaita neuvoja isovanhemmalta. Tuo reunapehmuste ja se muka estÀÀ ilman kiertÀmisen hersytti mieheltÀni iloiset naurut. HÀn on sisÀilman laadun asiantuntija.

Taitaa tĂ€mĂ€ avaaja olla aika Ă€nkyrĂ€vĂ€nkyrĂ€ ja besserwisser. 😅

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nÀhdÀ heitÀ. MiniÀt on sitÀ mieltÀ, ettÀ vain heidÀn oma Àiti osaa hoitaa heidÀn lapsia.

Olen sopeutunut tilanteeseen ja hemmottelee tyttÀren lapsia

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmÀterÀni, olen saanut olla mukana alusta asti. MiniÀ kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkÀÀn ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniÀ laittaa poikani kautta terkkuja, ettÀ nyt pitÀÀ tulla silloin ja tÀllöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, ettÀ miniÀ hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vÀhÀn katkera kun sisarensa pÀÀsee aina mukaani matkoille lapsen...

Ei taida se narsistimummelin oma poika haluta mummelin seuraa sen enempÀÀ kuin muutkaan perheestÀÀn.

Miksi sitten poika on katkera matkoista? Olisi vain iloinen kun narsistimummo ei ole yhteydessÀ.

Vierailija
124/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ElÀmÀ opettaa. Kun olin nuori Àiti, anopin pyytÀmÀttömÀt ja tÀysin vanhentunet neuvot ÀrsyttivÀt. (Tyyliin: kyllÀ vauva hyvÀksyy tutin jos sen kastaa hunajaan.) Jaksoin pysyÀ ystÀvÀllisenÀ, en viitsinyt provosoitua. Anoppi sai hoitaa vauvaa ja pikkulasta lÀhinnÀ minun ohjeitteni mukaan. Toisen lapsen synnyttyÀ anoppikin jo uskoi, ettÀ selviÀn ilman hÀnen neuvojaan. SitÀ helpompi minun oli sallia anopille enemmÀn liikkumavaraa ja myös omasta puolestani uskoa, ettÀ ei se lapsi mene rikki vaikka anoppi tekisi jonkin pikku virheenkin. Nyt minulla on kaksi miniÀÀ ja neljÀ lastenlasta. Kunnioitan ja arvostan miniöitÀni ja heidÀn tapaansa hoitaa ja kasvattaa lapsiaan. En ole antanut ensimmÀistÀkÀÀn neuvoa, sekÀ siksi ettÀ tiedÀn sellaiset epÀtervetulleiksi ettÀ siksi ettei ole ollut tarvettakaan. Olen onnellinen siitÀ, ettÀ saan olla lasten kanssa, hoitaakin heitÀ miniöiden toiveiden mukaan. Ihan realistina aavistan, ettÀ miniöiden ÀideillÀ on lupa vÀhÀn jopa neuvoa, mutta sehÀn on inhimillistÀ. Kaiken kaikkeaan on hyvÀ keskittyÀ siihen iloon, jota isovanhempien ja lastenlasten suhteet merkitsevÀt kaikille osapuolille.

Vierailija
125/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nÀhdÀ heitÀ. MiniÀt on sitÀ mieltÀ, ettÀ vain heidÀn oma Àiti osaa hoitaa heidÀn lapsia.

Olen sopeutunut tilanteeseen ja hemmottelee tyttÀren lapsia

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmÀterÀni, olen saanut olla mukana alusta asti. MiniÀ kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkÀÀn ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniÀ laittaa poikani kautta terkkuja, ettÀ nyt pitÀÀ tulla silloin ja tÀllöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, ettÀ miniÀ hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vÀhÀn katkera kun sisarensa pÀÀsee aina mukaani matkoille lapsen...

Ei taida se na

Kuka niistÀ pojista? Narsistimummohan ei ole vÀleissÀ kenenkÀÀn poikansa kanssa.

Vierailija
126/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitÀ se anoppi siellÀ kotonasi heti tekee kyttÀÀmÀssÀ kuinka vauvaasi hoidat. Johan on tyhmÀ. PidÀ etÀÀllÀ vain tai tulee hankaluuksia.

Vierailija
127/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin fysioterapeutin nÀkemyksiÀ kapaloinnista. Aiheuttaa hartia- ja niskasÀrkyjÀ, vauva ei pÀÀse yhtÀÀn liikkumaan. LisÀksi kÀdet pitÀisi olla vapaana, jotta vauva pÀÀsisi koskettelemaan kasvojaan. Kapalointi kuuluu 60 luvulle.

Kapaloinnista luovuttiin aikoinaan, kun huomattiin, ettĂ€ kapaloimatta hoidetut lapset kehittyvĂ€t nuorempina. Hoitotavoissakin on muoti-ilmiöitĂ€. 

PerheessÀmme perhepeti ei ole ollut kÀytössÀ, sen jÀlkeen kun Àitini on ollut kuolemaisillaan siihen toisen lapsensa vauva-aikoina. Veljeni on ryöminyt kaulan ja kasvojen pÀÀlle, Àitini on ollut jo tajuton, kun isÀni on herÀtessÀÀn ihmetellyt, ettÀ miksi ei kuule toisen hengitystÀ.

Vierailija
128/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oma anoppini kertoi, ettÀ vauvaa ei saa nostaa pystyasentoon ensimmÀisen kuukauden aikana, yöllÀ voi vauvalle antaa sokerivettÀ pullosta, tutin voi puhdistaa omassa suussa, perunaa saa antaa jo kuukauden ikÀiselle ja se pitÀÀ maustaa suolalla tai suolaisella voilla, kun eihÀn pelkkÀ peruna maistu miltÀÀn. Alle puolivuotiaana lapseni imeskeli mummin antamaa kovaa karkkia ja mummi oli iloinen, kun vauvalle maistui. SyystÀkin jouduin katsomaan, ettÀ lapselle ei syötetÀ mitÀ sattuu.

Sitten, kun lapsi oli isompi ja pystyi syömÀÀn kaikkea eikÀ hÀnellÀ ollut ruoka-aineallergioita, niin mummi oli oikein hyvÀ hoitaja lapselle. Heille tuli hyvÀt ja lÀmpimÀt vÀlit.

Vierailija
129/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ahdistavaa tommonen tuppautuminen. Neuvoja saa antaa, koska niille voi aina viitata kintaalla. Mutta kuka ostelee toiselle kysymĂ€ttĂ€ tarvikkeita ja kutsuu itsensĂ€ hoitamaan lasta? SiinĂ€ menee raja. 

Vierailija
130/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistan tÀÀllĂ€ olleen ketjun, missĂ€ Ă€iti kyseli, oliko sisarensa oikeassa, kun vaati hĂ€ntĂ€ puhumaan lapselle. Äiti perusteli puhumattomuuttaan sillĂ€, ettĂ€ eihĂ€n puolivuotias vielĂ€ ymmĂ€rrĂ€ puhetta. Neuvot voivat olla hyviĂ€ tai huonoja, mutta ainakin ne herĂ€ttĂ€vĂ€t pohtimaan, mitĂ€ tekee ja miksi. 

MinĂ€ kĂ€ytin reunapehmustetta vasta kuopuksella - ilman pehmustetta meitĂ€ olisi varmasti epĂ€ilty lapsen pahoinpitelystĂ€, hĂ€n onnistui jo hyvin nuorena kihnuttamaan itsensĂ€ reunaan ja sitten hakkasi pÀÀtÀÀn sĂ€ngyn reunaan. 

Vierailija
131/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin fysioterapeutin nÀkemyksiÀ kapaloinnista. Aiheuttaa hartia- ja niskasÀrkyjÀ, vauva ei pÀÀse yhtÀÀn liikkumaan. LisÀksi kÀdet pitÀisi olla vapaana, jotta vauva pÀÀsisi koskettelemaan kasvojaan. Kapalointi kuuluu 60 luvulle.

Kapaloinnista luovuttiin aikoinaan, kun huomattiin, ettĂ€ kapaloimatta hoidetut lapset kehittyvĂ€t nuorempina. Hoitotavoissakin on muoti-ilmiöitĂ€. 

PerheessÀmme perhepeti ei ole ollut kÀytössÀ, sen jÀlkeen kun Àitini on ollut kuolemaisillaan siihen toisen lapsensa vauva-aikoina. Veljeni on ryöminyt kaulan ja kasvojen pÀÀlle, Àitini on ollut jo tajuton, kun isÀni on herÀtessÀÀn ihmetellyt, ettÀ miksi ei kuule toisen hengitystÀ.

Kapalointia tehdÀÀn niin kauan kuin vauvalla on vielĂ€ moron heijaste ja tietysti vain uniaikaan. Ei kapaloinnista todellakaan ole luovuttu (opetetaan ihan synnĂ€reillĂ€kin vanhemmille), mutta tietysti varsinaista kapalointia parempia ovat erilaiset unipussit, koska antavat vauvalle kuitenkin tilaa liikkua turvallisesti. 

Vierailija
132/132 |
11.02.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapalointia tehdÀÀn niin kauan kuin vauvalla on vielÀ moron heijaste ja tietysti vain uniaikaan. Ei kapaloinnist

SelitĂ€pĂ€ minulle, mitĂ€ heijaste haittaa - se on vaaraton, sitĂ€ voi ehkĂ€istĂ€ esim selĂ€lleen laittaessa viemĂ€llĂ€ lapsi kylkiasennon kautta selĂ€lleen. Lapsi tunnustelee tilaa kĂ€sillÀÀn refleksinomaisesti. Kumpi sinusta on pelottavampaa kaatua eteenpĂ€in kĂ€det sidottuina kuin kĂ€det vapaana? Sama heijaste tulee esiin lapsen pelĂ€styessĂ€ ja innostuessa. YmmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ jos lapsi on levoton nukkuja ja sĂ€psĂ€htely haittaa nukkumista, lapsi kapaloidaan, mutta lĂ€heskÀÀn kaikille se ei ole tarpeen. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi yhdeksÀn yksi