Tulevan isovanhemman neuvot ja mielipiteet đ
Odotan esikoistani ja lapsen tuleva mummo antoi omia mielipiteitĂ€nsĂ€, miten lapsen kannattaa nukkua. HĂ€n sanoi, ettĂ€ on hommannut reunapehmusteen, johon sanoin, ettĂ€ en halua laittaa pinnasĂ€nkyyn reunapehmustetta, ettĂ€ ilman kiertÀÀ paremmin ja vauvan on silloin parempi nukkua, sanoin myös ettĂ€ vauva ei vĂ€lttĂ€mĂ€ttĂ€ halua nukkua sĂ€ngyssĂ€ vaan haluaa viereen nukkumaan, jokainen vauva on yksilö ja ei voi tietÀÀ etukĂ€teen mikĂ€ toimii ja mikĂ€ ei. HĂ€n sanoi myös, ettĂ€ ei kannata ottaa viereen nukkumaan, kun vauva voi jÀÀdĂ€ alle... en itse pyöri unissani ja olen perehtynyt miten on turvallista nukkua perhepedissĂ€. ĂrsyttÀÀ mielipiteet ja neuvot, kun niitĂ€ en ole kysynyt. Jossain vaiheessa varmaan pakko sanoa napakasti hĂ€nelle, ettĂ€ kiitos neuvoista, mutta meillĂ€ on oma tapa toimia ja elÀÀ ja kysyn neuvoja sitten jos tarvitsee. Myös tuo tavaroiden hankinta ilman kysymĂ€ttĂ€ on mielestĂ€ni Ă€rsyttĂ€vÀÀ, oma Ă€itini kysyy aina ja oikeastaan minĂ€ kysyn ennemmin, jos tarvitsen jotakin ja sitten hĂ€n sen voi ostaa, jos haluaa. Myös se, kuinka hĂ€n on sanonut, ettĂ€ vauvan synnyttyĂ€ tulee heti hoitamaan vauvaa ja auttamaan saa verenpaineeni nousemaan. Kaipaan vauva-arjen alkuun rauhaa ja lepoa, haluan tutustua vauvaan rauhassa oman perheen kesken ensimmĂ€iset pari viikkoa. En kaipaa vieraita tai isovanhempia hössöttĂ€mÀÀn alkuun. SynnytyksestĂ€ palautuminen, imetyksen opettelu ja uusi arki vievĂ€t paljon energiaa ja introverttina ihmisenĂ€ se, ettĂ€ saa olla vain kolmestaan miehen ja vauvan kanssa on tĂ€rkeintĂ€. Mietin miten voisin sanoa hienovaraisesti anopille, ettĂ€ halutaan olla alkuviikot vain oman perheen kesken. Toisaalta, jos hĂ€n pahoittaa mielensĂ€ niin sitten pahoittaa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa saman tien etÀisyyttÀ ja pitÀÀ huoli, ettei hÀn pÀÀse ollenkaan tunkemaan vÀkisin, koska sitten on vielÀ hankalampi saada rauhaa.
Joo. Kannattaa vaikka eristÀytyÀ kaikilta neuvojilta ja muuttaa saareen, mihin ei pÀÀse kuin omalla veneellÀ.
- saat olla rauhassa.
Vauvan isÀkin on varmasti ihan turhake. EihÀn se mitÀÀn osaa. Joutuisit kaiken sille kuitenkin neuvomaan..
Saareen vaan. PÀÀset helpommalla.
Ăitisi varmaan kuitenkin saa nĂ€hdĂ€ vauvan heti?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa saman tien etÀisyyttÀ ja pitÀÀ huoli, ettei hÀn pÀÀse ollenkaan tunkemaan vÀkisin, koska sitten on vielÀ hankalampi saada rauhaa.
KyllÀ ja muistaa, ettÀ mummua ei hÀiritÀ hoitopyynnöillÀ. Jokainen hoitaa kakrunsa itse. Viihteen ja kahdenkeskisen ajan tilaisuus koittaa kun lapsi kasvaa.
KyllÀ nyky isovanhempia on valistettu aikakauslehdet vaikka eivÀt olisi lukemassa tÀtÀ sivustoa tai netti.Omia oppeja eEI tyrkytetÀ aikuisille lapsille ja heidÀn perheille.Jokaisella on suu ja voi ihan naamatusten asian ilmasta ei tarvita tietoa lasten hoidosta ymm. MikÀ estÀ heti nostaa Kissa pöydÀlle? MitÀ pelkoa on rehelisesti puhua asiasta,asioista asianomaisten kanssa naamatusten?
Jotenkin tulee semmoinen olo tuosta tekstistÀ, ettÀ ihan sama, mitÀ se anoppi tekee tai sanoo, niin aapee on jo ennakkoon pÀÀttÀnyt, ettÀ EI.
No. IkÀvÀltÀ kuulostaa tuo asenteesi, aapee. To del la I kÀ vÀl tÀ.
EnpÀ toivoisi moistasi miniÀÀ. Aina ei voi valita.
Anteeksi mutta mikÀ ihmeen TURVALLISUUSRISKI on REUNAPEHMUSTE??
Kommenteista bongasin.
Kaikki mummot, tehkÀÀ niin kuin minÀ, kun lapsia alkoi jÀlkikasvulle tulla, ilmoitin, heti, ettÀ hoidin itse lapseni ja odotan, ettÀ he tekevÀt myös niin.
Anna anopille vÀhÀn liekaa. Eli ilmoita vierailuajat esim. TÀnÀÀn voi tulla klo 13-15. MeillÀ toimi hyvin kun anoppi asui lÀhellÀ, ettÀ vein vauvan sinne siksi aikaa kun kÀvin kaupassa. Siis silloin kun vauva oli lÀhempÀnÀ 6kk ikÀÀ.
PyydÀ vÀhÀn palveluksia, esim. Voitaisiin tulla kÀymÀÀn ja sopivasti on lounasaika tuolloin.
Viisas ei tietysti jaa neuvoja, jos ei kysytÀ, mutta viisas myös sanoo, ettei jotakin reunustaa tarvita. Suomalaiset lapsiperheet uupuvat, mutta eivÀt kuitenkaan halua yllÀpitÀÀ suhteita isovanhempiin, joilta saisi apua. Miksi se on niin kamalaa, jos joku hössöttÀjÀ neuvoo. Ennen ne vasta neuvoivatkin ja silloin vain ajateltiin, ettÀ hohhoijaa.
PinnasÀngyn reunapehmuste auttaa siihen ettei vauvan raaja kÀÀntyessÀ jÀÀnpinnojennvÀliin kivuliaasti
Jos googlaat ap niin on useita tapauksia maailmalla ettÀ perhepedissÀ vahingossa jÀÀnyt unisen kÀÀntyjÀn alle tukehduksiin
Voit sanoa ettei herÀteostoksia oteta vastaan / ei tilaa / laittaa kuvaa vaikka wgatsapissa ettÀ kÀykö tuote jota ostamassa
Kummasti moni heti haluaa vauvan synnyttyÀ nÀhdÀ erojen joukossa ja sitten nÀkemiset hiipuu
Vierailija kirjoitti:
Anna anopille vÀhÀn liekaa. Eli ilmoita vierailuajat esim. TÀnÀÀn voi tulla klo 13-15. MeillÀ toimi hyvin kun anoppi asui lÀhellÀ, ettÀ vein vauvan sinne siksi aikaa kun kÀvin kaupassa. Siis silloin kun vauva oli lÀhempÀnÀ 6kk ikÀÀ.
PyydÀ vÀhÀn palveluksia, esim. Voitaisiin tulla kÀymÀÀn ja sopivasti on lounasaika tuolloin.
MÀ olen vuorotöissÀ, ei tule toimimaan. Ilmeisesti sun anoppisi ei ollut töissÀ lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Viisas ei tietysti jaa neuvoja, jos ei kysytÀ, mutta viisas myös sanoo, ettei jotakin reunustaa tarvita. Suomalaiset lapsiperheet uupuvat, mutta eivÀt kuitenkaan halua yllÀpitÀÀ suhteita isovanhempiin, joilta saisi apua. Miksi se on niin kamalaa, jos joku hössöttÀjÀ neuvoo. Ennen ne vasta neuvoivatkin ja silloin vain ajateltiin, ettÀ hohhoijaa.
Tuollaiset isovanhemmat kuormittavat. EivÀt auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ olen vuorotöissÀ, ei tule toimimaan. Ilmeisesti sun anoppisi ei ollut töissÀ lainkaan?
Ilmeisesti sulla vuorotyöt sitten tarkoittavat ettet koskaan pysty hoitamaan lapsenlasta. Eli et myöskÀÀn olisi menossa kylÀÀn. Keskustelu ei koske sinua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se anoppi kylÀilisi niin ettei se oma sukulainen ole edes lÀsnÀ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sulla vuorotyöt sitten tarkoittavat ettet koskaan pysty hoitamaan lapsenlasta. Eli et myöskÀÀn olisi menossa kylÀÀn. Keskustelu ei koske sinua.
Mulla ne tarkoittavat, ettÀ kysytÀÀn sopiiko, ei ilmoiteta vierailuaikoja tai tilata lounasta tiettyyn kellonaikaan. Useimmilla on muutakin elÀmÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne tarkoittavat, ettÀ kysytÀÀn sopiiko, ei ilmoiteta vierailuaikoja tai tilata lounasta tiettyyn kellon
Ihan hyvin voi ilmoittaa vierailuajat ja pÀÀttÀÀ lounasajan. SinÀ et vaan sitten pÀÀse. SillÀ perheellÀ kun on oma elÀmÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ne tarkoittavat, ettÀ kysytÀÀn sopiiko, ei ilmoitet
Ihan hyvin voi ilmoittaa vierailuajat ja pÀÀttÀÀ lounasajan. SinÀ et vaan sitten pÀÀse. SillÀ perheellÀ kun on oma elÀmÀ.
Toki nÀin.
Vierailija kirjoitti:
Ăitisi varmaan kuitenkin saa nĂ€hdĂ€ vauvan heti?
No tietysti. Ăiti tulee ehkĂ€ noin kuukaudeksi auttelemaan.
ap
Kunhan kolina rupeaa kÀymÀÀn ja parku, kun on jumissa pinnojen vÀlissÀ, niin silloin rupeaa kyllÀ kovasti harkitsemaan niitÀ pinnasuojia.
YleensÀ ne lapsettomat (kuten ap) ovat aina omasta mielestÀÀn parhaita asiantuntijoita. Kokemus yleensÀ opettaa.
MitÀ tarkoittaa ilman kysymÀttÀ?