Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevan isovanhemman neuvot ja mielipiteet 😅

Vierailija
10.02.2024 |

Odotan esikoistani ja lapsen tuleva mummo antoi omia mielipiteitänsä, miten lapsen kannattaa nukkua. Hän sanoi, että on hommannut reunapehmusteen, johon sanoin, että en halua laittaa pinnasänkyyn reunapehmustetta, että ilman kiertää paremmin ja vauvan on silloin parempi nukkua, sanoin myös että vauva ei välttämättä halua nukkua sängyssä vaan haluaa viereen nukkumaan, jokainen vauva on yksilö ja ei voi tietää etukäteen mikä toimii ja mikä ei. Hän sanoi myös, että ei kannata ottaa viereen nukkumaan, kun vauva voi jäädä alle... en itse pyöri unissani ja olen perehtynyt miten on turvallista nukkua perhepedissä. Ärsyttää mielipiteet ja neuvot, kun niitä en ole kysynyt. Jossain vaiheessa varmaan pakko sanoa napakasti hänelle, että kiitos neuvoista, mutta meillä on oma tapa toimia ja elää ja kysyn neuvoja sitten jos tarvitsee. Myös tuo tavaroiden hankinta ilman kysymättä on mielestäni ärsyttävää, oma äitini kysyy aina ja oikeastaan minä kysyn ennemmin, jos tarvitsen jotakin ja sitten hän sen voi ostaa, jos haluaa. Myös se, kuinka hän on sanonut, että vauvan synnyttyä tulee heti hoitamaan vauvaa ja auttamaan saa verenpaineeni nousemaan. Kaipaan vauva-arjen alkuun rauhaa ja lepoa, haluan tutustua vauvaan rauhassa oman perheen kesken ensimmäiset pari viikkoa. En kaipaa vieraita tai isovanhempia hössöttämään alkuun. Synnytyksestä palautuminen, imetyksen opettelu ja uusi arki vievät paljon energiaa ja introverttina ihmisenä se, että saa olla vain kolmestaan miehen ja vauvan kanssa on tärkeintä. Mietin miten voisin sanoa hienovaraisesti anopille, että halutaan olla alkuviikot vain oman perheen kesken. Toisaalta, jos hän pahoittaa mielensä niin sitten pahoittaa. 

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole raportoitu vauvojen tukehtumista sängyssä olleisiin peittoihin tai pehmoleluihin. Sen sijaan vanhemman kierähtäminen vauvan päälle on ollut muutaman jerran todennäköinen syy vauvan menehtymiseen.

Vierailija
102/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta mikä ihmeen TURVALLISUUSRISKI on REUNAPEHMUSTE??

Kommenteista bongasin.

Samaa mietin. Ilma ainakin meidän pinnasängyssä kiersi oikein hyvin reunapehmusteenkin kanssa. Eihän se koko sängyn reunoja peittänyt vaan alaosasta. Oli oikein hyvä olemassa meidän lapsilla.

Tukehtumisriski? Eikö se ole sitten jo ihan peitonkin kanssa ja vielä enemmän? Onneksi lapset ovat parikymppisiä, vaarallinenhan minä heille tänä päivänä olisin.

Tukehtumisriski nimenomaan. Samasta syystä sinne sänkyyn ei saa laittaa peittoa, tyynyä, pehmoleluja tai muutakaan ylimääräistä. Samoin kosteussuojatut, muoviset patjansuojukset aiheuttavat tukehtumis

No juuri näin ja vaikka tämä ei nyt sinua vielä koskekaan, niin usein juuri tästä syystä ne isovanhempien neuvot alkavat ärsyttämään, koska ovat pahimmillaan jopa vaarallisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kun miniä on tehnyt selväksi, että anoppi ei ole tervetullut lastenhoitaja eikä anoppi saa neuvoa missään vaiheessa mistään asiasta ja anopin puheet otetaan vain pelkästään neuvoina tai arvosteluina eikä esim. keskustelun avauksina, on anoppi se teinin asteelle jäänyt?

Annettu anopin ymmärtää, että häneltä ei kaivata mitään, niin sitten kun anoppi kunnioittaa tätä, eikä ole tunkemassa lastenhoitajaksi, vaan antaa poikansa perheen olla rauhassa, niin silloin on teinit -ikäisen kiukuttelua anopilta?

Kukahan tässä nyt on teini-ikäinen tasolla?

Ohis, joka ei ole anoppi

No se mummo, joka on pilannut suhteet OMAAN LAPSEENSA. Ei se voi olla lapsen vika.

Onko sulla ymmärryksessä vikaa? Pojan vaimo ei halua anoppia heille, vain oma äiti kelpaa lapsen hoitajaksi. Miniät ei koskaan kaipaa anoppejaan. Joten viisautta se vaan on olla tunkematta sinne jos ei kaivata. Hoitaa sitten tyttären lapsia, kun heihin saa pitää yhteyttä ja kelpaa avuksi. Poika on muijansa valinnut ja nauttikoon nyt siitä

Vierailija
104/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nähdä heitä. Miniät on sitä mieltä, että vain heidän oma äiti osaa hoitaa heidän lapsia.

Olen sopeutunut tilanteeseen ja hemmottelee tyttären lapsia

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmäteräni, olen saanut olla mukana alusta asti. Miniä kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkään ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniä laittaa poikani kautta terkkuja, että nyt pitää tulla silloin ja tällöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, että miniä hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vähän katkera kun sisarensa pääsee aina mukaani matkoille lapsensa kanssa. Minä en lomalle kustanna naista, joka on ilkeä. Poika on valintansa tehnyt, niin maksa kuin petaa. 

Vierailija
105/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole raportoitu vauvojen tukehtumista sängyssä olleisiin peittoihin tai pehmoleluihin. Sen sijaan vanhemman kierähtäminen vauvan päälle on ollut muutaman jerran todennäköinen syy vauvan menehtymiseen.

Aha. Että kun Suomessa ei ole vielä tällaista tapahtunut niin ei voi jatkossakaan tapahtua?

Vierailija
106/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyky isovanhempia on valistettu aikakauslehdet vaikka eivät olisi lukemassa tätä sivustoa tai netti.Omia oppeja eEI tyrkytetä aikuisille lapsille ja heidän perheille.Jokaisella on suu ja voi ihan naamatusten asian ilmasta ei tarvita tietoa lasten hoidosta ymm. Mikä estä heti nostaa Kissa pöydälle? Mitä pelkoa on rehelisesti puhua asiasta,asioista asianomaisten kanssa naamatusten? 

Mitä hemmetin tyrkyttämistä se on, jos kokemuksesta puhuu?

Ei mitään, jos niitä neuvoja on ensin pyydetty. Jos ei ole pyydetty, älä myöskään rupea sellaisia jakamaan. 

Jäin miettimään miten miesten välillä tämä toimii.. Vävy vaikka miettii ääneen auton vaihtoa merkkiin x ja appi kertoo, että älä nyt ainakaan x merkkiä osta koska... Vävy ei siis kysynyt neuvoa ja silti appi puuttuu omalla kokemuksella asiaan.

Tai vävy tutkii autoa jossa jokin vika ja appiukko tulee paikalle, alkaa appi neuvoa, jolloin vävy määrää, että appiukolla ei ole mitään asiaa tontille kun auto on hänen, eikä kuulu puuttua asiaan.

Saman jos kääntää apen, vävyn ja lapsen kanssakäymiseen, en näe tätä samaa negatiivisuutta mitä anoppien, miniöiden ja lasten yhteydessä tulee.

Joku nyt sanoo, että eihän miehet vastaa lapsista kuten äidit. Miksi ei? Eivätkö he(kään) saa siihen mahdollisuutta?

Meillä ollaan menty tasavertaisesti koko parisuhde ja myös molempien appivanhempien kanssa. Joskus on hammasta kiristetty, mutta kun tajuaa että jokainen on hyvällä tahdolla liikkeellä, niin hommat järjestyy ihan keskustelemalla.

Vierailija
107/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta mikä ihmeen TURVALLISUUSRISKI on REUNAPEHMUSTE??

Kommenteista bongasin.

Samaa mietin. Ilma ainakin meidän pinnasängyssä kiersi oikein hyvin reunapehmusteenkin kanssa. Eihän se koko sängyn reunoja peittänyt vaan alaosasta. Oli oikein hyvä olemassa meidän lapsilla.

Tukehtumisriski? Eikö se ole sitten jo ihan peitonkin kanssa ja vielä enemmän? Onneksi lapset ovat parikymppisiä, vaarallinenhan minä heille tänä päivänä olisin.

Tukehtumisriski nimenomaan. Samasta syystä sinne sänkyyn ei saa laittaa peittoa, tyynyä, pehmoleluja tai muutakaan ylimääräistä. Samoin kosteussuojatut, muoviset patjansuojukset aiheuttavat tukehtumisriskin. 

Nämä ovat juuri sellaisia

Nykyään se lakana on riski ja se poistettiin esimerkiksi äitiyspakkauksesta sen takia. Kapalointi on turvallista siihen saakka, kunnes vauva oppii kääntymään, sen jälkeen suositellaan unipussia, jossa kädet ovat vapaana. Kapalonkin pitää olla tarpeeksi tiukka, jotta se ei pääse avautumaan. Siksi monet suosivat mielummin esimerkiksi swaddle up -kapaloita, joissa vanhemman ei tarvitse osata kuin vetää vetoketju kiinni.

Mutta näin se maailma muuttuu. Joskus vauva suositeltiin nukutettavan mahalleen ja nykyään tiedetään sen olevan iso riski kätkytkuolemille.

Mielenkiintoista, kiitos! Nuo kettupeitot eivät tosiaan tiukasti kapaloidu, ovat paksuja, toki vastasyntyneet eivät kääntyile. Varmaan siksi vauvansängyssä on sairaalassa lakana. Se nyt on ihan realiteettia että sinne uusimmat käytännöt eivät ihan äkkiä rantaudu, sen verran hitaasti isot laivat kääntyvät. Mukava saada tietää uusia juttuja, eipä näitä tule enää huvin vuoksi opiskeltua.

Vierailija
108/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi poikaa ja onneksi yksi tyttö. Saan tytön lapsia hoitaa ja nähdä heitä. Miniät on sitä mieltä, että vain heidän oma äiti osaa hoitaa heidän lapsia.

Minulla yksi poika ja yksi tyttö. Tytön lapsi on silmäteräni, olen saanut olla mukana alusta asti. Miniä kielsi odottaessaan puuttumasta mitenkään ja tietysti noudatin neuvoa. Kun lapsi oli viisi kuukautta alkoi miniä laittaa poikani kautta terkkuja, että nyt pitää tulla silloin ja tällöin kun on jumppaa ja ripsihuoltoa jne. Sanoin pojalleni, että miniä hoitaa itse, en sekaannu. Poika on vähän katkera kun sisarensa pääsee aina mukaani matkoille lapsensa kanssa. Minä en lomalle kustanna naista, joka on ilkeä. Poika on valintansa tehnyt, niin maksa kuin petaa. 

Sama meillä. Mutta meillä en miniän äitikään tyttöään jaksa, että en ota itseeni. Pojalle sanoin, kun valitti, että aikuiset ihmiset hoitaa itse virheensä, me emme isänsä kanssa sekaannu. Elämästä pitää eläkeläisenä nauttia, ei mitään kiinnostusta typerä ja itsekeskeistä miniää autella. Sielläpä miettii miten hedelmässä hoitaa. Meillä on tytön lapset ja heille tuhlaamme rakkautta ja rahaakin aika paljon. Hiihtolomalle vuokrasimme mökin alpeilta, en ole aikaisemmin käynyt nyt mennään, tytär lapsineen lähtee mukaan, isänsä maksaa. Poikakin saa lähteä jos haluaa, miniä Euribor. Valintoja nämä ovat elämässä. Yleensä se metsä on huutoon vastaa, sen olen oppinut. 

Vierailija
109/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi

Vierailija

90/107

|

11.02.2024 | 09:51

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, jos niitä neuvoja on ensin pyydetty. Jos ei ole pyydetty, älä myöskään rupea sellaisia jakamaan. 

Kai minä voin omasta kokemuksesta puhua.

Älytöntä tuollainen määräily. Älä sano sitä ja älä sano tätä tai minä lähden!

sitähän täällä kaikille suositellaan. Lähtekää lätkimään. Jättäkää. Älkää vierailko koskaan, kun ovat niin ikäviä sukulaisia ne äidit ja isät ja apet ja anopit. Pistäkää ovet säppiin, älkää päästäkö niitä sisään. Muuttakaa tuhannen kilometrin päähän niistä tyypeistä. 

Selkeästi se omasta kokemuksesta puhuminen otetaan neuvomisena ei keskusteluna asiasta.

Vierailija
110/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti on taas äm mät paskaprovoon lähteneet mukaan. 

Vierailija
111/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein napakasti sanot! :D

Kuule ap, opettelepa nyt sitä tenavaa odottaessasi jäsentelemään kirjoituksiasi. Yhtä pötköä kirjoittaminen ei ole suositeltavaa. Kukaan ei jaksa lukea loppuun saakka. 

Itse lopetin tuon "napakka"-sanan kohdalla. Jo se kertoo sinusta kaiken. 

Vierailija
112/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kun miniä on tehnyt selväksi, että anoppi ei ole tervetullut lastenhoitaja eikä anoppi saa neuvoa missään vaiheessa mistään asiasta ja anopin puheet otetaan vain pelkästään neuvoina tai arvosteluina eikä esim. keskustelun avauksina, on anoppi se teinin asteelle jäänyt?

Annettu anopin ymmärtää, että häneltä ei kaivata mitään, niin sitten kun anoppi kunnioittaa tätä, eikä ole tunkemassa lastenhoitajaksi, vaan antaa poikansa perheen olla rauhassa, niin silloin on teinit -ikäisen kiukuttelua anopilta?

Kukahan tässä nyt on teini-ikäinen tasolla?

Ohis, joka ei ole anoppi

No se mummo, joka on pilannut suhteet OMAAN LAPSEENSA. Ei se voi olla lapsen vika.

Onko sulla ymmärryksessä vikaa? Pojan vaimo ei halua anoppia heille, vain oma äiti kelpaa lapsen hoitajaksi. Miniät ei koskaan kaipaa anoppejaan. Joten viisautta se vaan o

Ap ei kyllä halunnut omaakaan äitiään heti synnytyksen jälkeen avuksi. Halusi olla rauhassa oman perheen kesken, mikä ei mielestäni ole mitenkään erikoista. Myöhemmästä hoitoavusta/vierailuista hän ei puhunut mitään. 

Vierailija
113/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyky isovanhempia on valistettu aikakauslehdet vaikka eivät olisi lukemassa tätä sivustoa tai netti.Omia oppeja eEI tyrkytetä aikuisille lapsille ja heidän perheille.Jokaisella on suu ja voi ihan naamatusten asian ilmasta ei tarvita tietoa lasten hoidosta ymm. Mikä estä heti nostaa Kissa pöydälle? Mitä pelkoa on rehelisesti puhua asiasta,asioista asianomaisten kanssa naamatusten? 

Mitä hemmetin tyrkyttämistä se on, jos kokemuksesta puhuu?

Jäin miettimään miten miesten välillä tämä toimii.. Vävy vaikka miettii ääneen auton vaihtoa merkkiin x ja appi kertoo, että älä nyt ainakaan x merkkiä os

Ap kertoo mummon päsmäröivän ihan ilman ,että hän mitään ääneen pohtii.

Vierailija
114/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan yhtä hyvät, ruusuiset kuvitelmat vauva-arjesta. Ne kuuluu varmaan asiaan ja odottaja ja tuore äiti on herkässä mielentilassa. Sitä haluaa tehdä kaikesta mahdollisimman oman näköistä.

Oikea arki sitten tulee kyllä ja mielellään otin vastaan kaiken avun. Vastaan voi tulla koliikkia, vuorokausien valvomista, noro koko perheellä. Ajan myötä univelka on hoidettava ja silloin apu on tarpeen. Lastenhoitoapu on kullan arvoista myöhemminkin, kun päiväkoti lomailee tai kun haluaa vähän omaa aikaa.

Voin lohduttaa, ettei minulla neuvoista ollut mitään vahinkoa ja joistain oli hyötyäkin. Ajat ja toimintatavat muuttuu. Joskus vauvasi on itse tuore vanhempi ja sinun neuvosi ovat ärsyttävän vanhanaikaisia. Se on se sukupolvien ketju. Sinut ja puolisosi on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan ja niin onnistut sinäkin.

Vierailija
115/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ihan vaan jutusteluna nuo neuvot. Hyvällä se mummo varmaan tarkoittaa. Ei kaikki mummon oman kokemuksen ääneen sanominen ole tarkoitettu määräämiseksi, että näin teidän on pakko tehdä. Jokainen, joka on synnyttänyt ja omia lapsia hoitanut, haluu muistella niitä omia kokemuksiaan, jopa antaa neuvojakin. Älä ota sitä määräilynä. Sinä teet niinkuin itse haluat ja opit oman vauvasi myötä, mikä teille sopii. Mutta ei kannata ruveta riitelemään tommosista. Kuuntelee, mut tekee omalla tavallaan. Itseänikin ärsytti joskus ne anopin neuvot, mut joskus kyllä huomasi, et anoppi olikin oikeessa ja ite väärässä. Joskus taas toisinpäin.

Tämä! Näin meillä on myös mennyt. Hyvät välit molempien vanhempiin ja lapsilla myös.

Nykyään otetaan neuvomisena ja määräilynä omista kokemuksista puhuminen. Me tehtiin just niinkuin meistä tuntui hyvältä, sanoi anoppi tai äitini tai muu sukulainen mitä tahansa ja tervepäiset aikuiset lapset tuntuu nyt olevan. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Vierailija
116/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aikoinaan yhtä hyvät, ruusuiset kuvitelmat vauva-arjesta. Ne kuuluu varmaan asiaan ja odottaja ja tuore äiti on herkässä mielentilassa. Sitä haluaa tehdä kaikesta mahdollisimman oman näköistä.

Oikea arki sitten tulee kyllä ja mielellään otin vastaan kaiken avun. Vastaan voi tulla koliikkia, vuorokausien valvomista, noro koko perheellä. Ajan myötä univelka on hoidettava ja silloin apu on tarpeen. Lastenhoitoapu on kullan arvoista myöhemminkin, kun päiväkoti lomailee tai kun haluaa vähän omaa aikaa.

Voin lohduttaa, ettei minulla neuvoista ollut mitään vahinkoa ja joistain oli hyötyäkin. Ajat ja toimintatavat muuttuu. Joskus vauvasi on itse tuore vanhempi ja sinun neuvosi ovat ärsyttävän vanhanaikaisia. Se on se sukupolvien ketju. Sinut ja puolisosi on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan ja niin onnistut sinäkin.

Ja nimenomaan niissä raskaissa vaiheissa EI TODELLAKAAN HALUA RIESAKSEEN VIELÄ JOTAIN BESSERWISSERIÄ.

Vierailija
117/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Että kun Suomessa ei ole vielä tällaista tapahtunut niin ei voi jatkossakaan tapahtua?

Mitä tahansa voi tapahtua, mutta tuossa nyt oli mainittu kumpaa on tapahtunut.

Vierailija
118/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota poikasi lapsensa kanssa mukaan jätä miniä kotiin.

Vierailija
119/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota

Ei taida se narsistimummelin oma poika haluta mummelin seuraa sen enempää kuin muutkaan perheestään.

Vierailija
120/132 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luin fysioterapeutin näkemyksiä kapaloinnista. Aiheuttaa hartia- ja niskasärkyjä, vauva ei pääse yhtään liikkumaan. Lisäksi kädet pitäisi olla vapaana, jotta vauva pääsisi koskettelemaan kasvojaan. Kapalointi kuuluu 60 luvulle.