Miksi Suomessa arvostetaan uusia autoja niin paljon?
Täällä palstalla ja muuallakin törmää paljon siihen, että monet ajattelee auton olevan joku menestyksen mitta. Minusta tuo on jotenkin typerää. Auto on aina hirveän huono ostos. Eikä edes hinta tai auton uutuus takaa sitä että se olisi toimiva, vaan se voi olla hirveä murheenkryyni. Minusta tässä pelissä voittaa eniten se joka joutuu laittamaan autoiluun vähiten rahaa. Asiassa auttaa paljon jos ei kytke itsetuntoaan kiinni tuollaiseen. Kyse on joka tapauksessa markkinamiesten typerästä juonesta, itsetunnon pönkityksestä ja hukkaan heitetystä rahasta. Työkaverit luulee että ajan vanhalla autolla siksi ettei ole vara uuteen, mutta ei, minusta kaikki mikä menee autoon on turhaa.
Kommentit (58)
Mä olen suhteellisen pienituloinen, mutta arvostan autossa luotettavuutta ja turvallisuutta. Siksi panostan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Auto on yksi syy miksi olen kouluttautunut korkealle ja teen paljon töitä. Se ei ole investointi vaan mukavaa ajettavaa. Asiakkaita tavatessa ajan vaimon 2008 Toyota Corollalla, jotta vaikuttaisin helpommin lähestyttävältä. Neliveto bmw kolme litraisella turbomoottorilla herättää ylipäätään paljon enemmän vihaa kuin ihailua, eikä sillä naisiakaan tietenkään saa. 18-vuotiaan pojan kaverit kyllä tykkää, mutta en sen takia ole ostanut.
Teillä eletään kahta eri elintasoa ilmeisesti?
Uuden auton ostaminen on taloudellisesti aivan tajuttoman tyhmää. Mun piti aikuistua ennen kuin tajusin sen. Olisin säästänyt kymmeniä ja kymmeniä tuhansia, jos olisi tajunnut aiemmin. Tai pikemminkin alkanut vähät välittämään statussymboleista.
Se fiilis kun ajat uudella autolla ja nautit siitä ajamisesta. Kun pääset määränpäähän niin harmittaa nousta autosta! Jokaisen pitäisi saada kokea se 👍 Suomessa auto kalliita verotuksen takia ja kyllä se arvostusta herättää kun 60k€ autolla kruisailee. Rahoituksella voit ostaa mutta siinäkin katsotaan onko maksukykyä!
Vierailija kirjoitti:
Uusi käyttämätön auto tuoksuu aina uudelle. En voisi ajaa jonkun vanhalla. Sama pätee naisen kanssa.
Oletko joku lapsiinsekaantuja kun vain koskematon kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina kaksi uutta auto (max.3v) vanhoja aina on toiminut luotettavasti. Arvostetaan juuri sitä kun aina toimii ja pääsee perille. Meille uudet autot on ollut aina hyviä ostoksia. Ei aina kannata tuijottaa sitä mitä se maksaa.
Meillä on kaksi autoa. Molemmat ovat 2000 luvun alun autoja. 500 ja 1000€ hintaluokissaan. Minä ajan työmatkaa 36km päivässä, vaimo ajaa 110km päivässä. Ei meidän tarvitse koskaan miettiä toimiiko autot. Hyvin toimii ja arvo ei laske koskaan. Autolla ajaminen ei muutu niin paljon että siihen kannattaisi kymmeniä tuhansia laittaa. Nytkin olemme lähdössä Pohjanmaalta Saariselälle hiihtolomalla ja 2003vm vv golf 380 000 mittarissa. Hyvin kulkee 500€ auto eikä ruosteet hidasta mitään.
No tietysti kukin tavallaan. Tottahan minäkin voisin ajaa vaikka 15 vuotta vanhalla autolla mutta valitsen toisin. Tämän hetkinen on vuoden vanha.
Luotettavuus on tärkein. niin paljon olen maksanut silkkoa autoista, joihin pitää rempata 500 eurosta ylöspäin jopa tuhansien eurojen remontteja, eipä olekaan vanhempi auto halpa. Nykyään ajan vain takuun alaisilla autoilla niin suurin osa korjattavasta, jos sellaista tulee, menee valmistajan piikkiin. Myös ajomukavuus on tärkeä asia, etenkin jos autossa viettää pakosta paljon aikaa, mm työmatkojen vuoksi. Mutta myös turvallisuus. Suomen teillä viipottaa sorkkaeläimiä ja talvella tiet huonot, myös turvallisuus on itselle tärkeä tekijä ja se nyt vaan on parempi uudemmissa kuin vanhoissa autoissa. Jotkut nykyautot esim aloittaa hätäjarrutuksen ennen kuin ehtii kuljettaja itse tajuamaan että pitäisi. Tai ne soittavat hätäpuhelun jos auto kolaroi, ja kuljettaja tajuton.
Nämä kaikki maksaa, näistä minä maksan kun ostan itselleni uuden tai uudehkon auton. En niistä kilometreistä tai jostain v-n statuksesta mitä jotkut luulee, vaan luotettavuudesta, ajomukavuudesta ja turvallisuudesta. Mun auto ei ole mikään statusyksilö (merkiltään, ulkonäöltään) vaikka uudehko onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on yksi syy miksi olen kouluttautunut korkealle ja teen paljon töitä. Se ei ole investointi vaan mukavaa ajettavaa. Asiakkaita tavatessa ajan vaimon 2008 Toyota Corollalla, jotta vaikuttaisin helpommin lähestyttävältä. Neliveto bmw kolme litraisella turbomoottorilla herättää ylipäätään paljon enemmän vihaa kuin ihailua, eikä sillä naisiakaan tietenkään saa. 18-vuotiaan pojan kaverit kyllä tykkää, mutta en sen takia ole ostanut.
Teillä eletään kahta eri elintasoa ilmeisesti?
Tai sitten vaimo ei ole kiinnostunut autoista ja hän valitsee käyttää rahansa johonkin muuhun? Kaikkia ei oikeasti haittaa ajella vanhalla corollalla, vaikka rahaa olisi parempaankin.
Meilläkin oli pitkään näin. Vaikka rahat oli yhteisellä tilillä eli sama elintaso, niin mies pisti rahaa hienoon autoon, itse ajoin ritsalla, koska ei kiinnostanut autot, tai edes autokaupoilla käyminen. Kunnes sitten sai minäkin tarpeekseni epäluotettavista ja innostuin siirtymään parempiin menopeleihin.
Katsoppas kun kaikki ei ole köyhiä. Onhan se mukava kun liitua riittää ja kerran vuodessa voi marssia autokauppaan valitsemaan sitä tulevan vuoden kiesiä. Ei tarvitse vuodesta toiseen ajella sillä vanhalla rutkulla jolle jo kollegat ja naaupuritkin nauraa. Nyt alla Lexuksen RX 500H Sportti. En ole siihen ollut tyytyväinen, joten seuraava menopeli voisi olla joku räyhäkäämpi, vaikka 8 mukinen MB AMG GT-53.
Vierailija kirjoitti:
Se fiilis kun ajat uudella autolla ja nautit siitä ajamisesta. Kun pääset määränpäähän niin harmittaa nousta autosta! Jokaisen pitäisi saada kokea se 👍 Suomessa auto kalliita verotuksen takia ja kyllä se arvostusta herättää kun 60k€ autolla kruisailee. Rahoituksella voit ostaa mutta siinäkin katsotaan onko maksukykyä!
Se mitään arvostusta herätä muualla kuin omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi käyttämätön auto tuoksuu aina uudelle. En voisi ajaa jonkun vanhalla. Sama pätee naisen kanssa.
Niin tuntuuko ettei itsetuntosi kestäisi sitä?
En vain tykkää käytetystä tavarasta ja minulla on aina varaa ostaa uusi.
Kuinka kauan se ostamasi auto on uusi ?
Päivän. Kuukauden. Vuoden. Sehän on käytetty jo kun ajat sen kaupasta kotipihaasi =)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niin jos on teini vielä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppas kun kaikki ei ole köyhiä. Onhan se mukava kun liitua riittää ja kerran vuodessa voi marssia autokauppaan valitsemaan sitä tulevan vuoden kiesiä. Ei tarvitse vuodesta toiseen ajella sillä vanhalla rutkulla jolle jo kollegat ja naaupuritkin nauraa. Nyt alla Lexuksen RX 500H Sportti. En ole siihen ollut tyytyväinen, joten seuraava menopeli voisi olla joku räyhäkäämpi, vaikka 8 mukinen MB AMG GT-53.
Lippis väärinpäin. Basso jytisee. Pippelissä pikkuisen sykkii ajaessa. Muistan tunteen 80 luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ettet ole ajanut yhdelläkään käyttämättömällä autolla. Auto ei ole käyttämätön/ajamaton, kun saat sen itsellesi, vaikka ostaisit sen tehdastilauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuntuuko ettei itsetuntosi kestäisi sitä?
En vain tykkää käytetystä tavarasta ja minulla on aina varaa ostaa uusi.
Auto on aina käytetty, kun voit saada sen itsellesi. Käyttämätön se on silloin kun ajetaan tehtaan hihnalta ulos koeajoradalle.
Vierailija kirjoitti:
Voin lyödä vuosipalkan vetoa, ettet ole uudella (uusi=käyttämätön) autolla ajanut koskaan, ellet ole autotehtaan koeajaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lyödä vuosipalkan vetoa, ettet ole uudella (uusi=käyttämätön) autolla ajanut koskaan, ellet ole autotehtaan koeajaja.
No ihan turhaa saivartelua. Mun autolla taisi olla 30km mittarissa kun sen liikkeestä sain. Tottakai auto on ajamalla siirretty tehtaalla kuljetukseen ja laivaan jne, ehkä joku lenkki jossain, en tiedä. Ei se kuitenkaan kenenkään muun omistuksessa ole ollut.
- eri
Voidaanhan saivarrella myös ettei uusia = käyttämättömiä talojakaan ole. Aina niissä tiloissa on joku raksaukko, sähköasentaja, rakennustarkastaja tai loppusiivoaja kävellyt.
Huvittava keskustelu. Ihan kuin teinit leveilemässä sillä, kenellä on kallein merkkihuppari päällä
Ja kyllä, ajan vanhalla autolla. Rahat pistän mielummin sijoitukseen