Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset enää osaa tehdä ruokaa alusta pitäen?

Vierailija
09.02.2024 |

Ihmiset valittaa ettei riitä rahat ruokaan? Eikö perunoista saa muusia, porkkanoita joukkoon, keittoja, kasviksista pihvejä tai uuniruokia, itsetehtyä sämpylää, makaronilaatikkoa jne. Kotiruokaa?

Katson kaupassa että moni ostaa varsinkin nuoriso, eineksiä? Eikö enää koulussa ole kotitalous tunteja? 😳

Jos ihmiset eivät osaa ja rahaa on vähän niin koulutusta perusasioista - taloudenpitoa ja siivou/kokkaus/pyykkihuolto.

Missä näitä opetetaan Suomessa? 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taisit skipata äidinkielen tunnit.

Luultavasti näin, en jaksa luurista ennakoivia kytätä joka sanaa menikö oikein. 

Eikö ihmiset osaa enää sanoja kirjoittaa itse alusta lähtien?? 

Olen eri ja osaan kirjoittaa vaikka mitä. Tuo luuri vaan muuttelee itsenäisesti joskus sanoja, etkö ole ikinä huomannut?

Et osaa laittaa ennakoivaa tekstinsyöttöä pois päältä? Miten voi olla niin vaikeaa? Eikö tuollaista opeteta koulussa?

Varmaan opetetaan mutta silloin kun minä kävin koulua ei opetettu. Pääsin ylioppilaaksi v. 1968. Kirjoitan kolmella kielellä päivittäin joukon tekstivi

Pääsin samana vuonna, eikä minullekaan opetettu, mutta vuosien myötä olen ihan itse oppinut asioita.

Edesmennyt äitini osasi vaikka mitä, oli syntynyt v 1913, eikä koulussa mitään oppinut, koska kävi vain kaksi vuotta kiertokoulua, silti oli fiksumpi kuin moni muu.

Vierailija
42/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai, kun ei kotona ole opetettu kokkaamaan saati siivoamaan. Molemmat on tärkeitä taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruokaa itse. Mitä siis syön?

Kaurapuuroa. Pitäisikö sekin tehdä jotenkin itse, ne hiutaleet?

Teen mikrossa sen.

Sitten syön risottoa tai vaikka pitsaa. Tai pastaa. Tai paninia.

Onhan näitä. Mikä ongelma?

Vierailija
44/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän osa noista uusavuttomista kermaperseistä jaksa edes kävellä kauppaan vaan tilaavat kotisohvalta VOLTIN kautta ruoat kotiin. Säälittävä sukupolvi. 

Vierailija
45/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoanlaitto on melko helppoa ja kivaakin, kun oppii ei mene paljon aikaa.  Sen kun laittaa ainekset vuokaan ja odottaa kypsymistä.

Vierailija
46/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt vuonna 1964. Meillä molemmat vanhemmat kävi töissä. Äiti kyllä teki ruokaa silti koska valmisruokia alkoi tulla myyntiin vasta vähän myöhemmässä vaiheessa. Mutta hyvin harvoin, jos koskaan, meillä mitään valmisruokia syötiin.

Kumma juttu mutta en mä vaan oppinut kokkaamaan. Kotitaloustenteja meillä oli koko yläasteen ajan mutta eipä niistä paljon jäänyt mieleen. Meillä oli mahtava kotitalousope, ihan loistotyyppi mutta vaikka kuinka pinnistelen, en muista yhtäkään ruokaa jota meitä olisi opetettu tekemään. Outoa!

Nuorena, kotoa pois muutettuani söin lounassetelillä päivän lämpimän ruoan ja muut ateriat oli sitten voileipiä tms. Enkä yhtään muista mitä sitten söin viikonloppuisin - mikähän munkin vaivaa 😁 No, muistan kyllä purkkihernekeiton ja sellaisen sörsselin johon keitin riisiä ja porkkanaa. Valmisaterioita oli yhä edelleen melko rajoitetusti 80-luvun alkupuolella (muutin pois kotoa 18-vuotiaana vuonna 1982) ja rahakin oli tiukassa.

Mutta nyt olen oppinut laittamaan ruokaa alusta asti itse. Vähän yli kolmekymppisenä aloin vasta oppia. Mulla kävi hyvä tuuri! Silloinen poikststäväni oli armoitettu kotikokki ja häneltä opin paljon. Noh, poikaystävä on ollutta ja mennyttä kuten louasetukin mutta kokkaus sujuu.

Kaikkea oppii.

Vierailija
47/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paljon vuokaruokia , joista saa kerralla suuren satsin ,, voi perheannoksia pakastaa. Mikro on jokapäiväinen kaveri.

Vierailija
48/49 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan tekeminen alusta asti on itselleni luksusta, johon arkisin ei riitä aika. Mieluummin käytän esim. pakastevihanneksia, jos säästän siinä tunnin ruuanlaittoaikaa (1 kilon juuresten kuoriminen, pilkkominen ja keittäminen vie kyllä varmaan enemmänkin aikaa kuin tunnin, kun taas 1 kg pakastevihannesten keitto ei vie kuin vartin).

Vierailija
49/49 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori opiskelija saa krooniseen rahapulaan vanhemmiltaan 20e ruokaostoksia varten. Ostaako jauhopussin, rasvaa, suolaa, hiivaa, leivinpaperia yli kympillä, vai 1-2 eurolla leipäpussin? Kun elää ihan jatkuvasti kädestä suuhun, talouden suunnittelu on vaikeaa. 

Leipään ei tarvita rasvaa, ja nuo kaikki muut saa alle vitosella. Halvin ruokaöljy maksaa 3 euroa, ja sit onkin kasassa leipäaineksia pitkäksi aikaa. Noin ainakin laski mun 22v opiskelija miettiessään, mitä ostaisi. Leivinpaperikaan ei ole kuulemma pakollinen... hän elää kroonisessa rahapulassa ja talouden suunnittelu on kuulemma elinehto.