Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset enää osaa tehdä ruokaa alusta pitäen?

Vierailija
09.02.2024 |

Ihmiset valittaa ettei riitä rahat ruokaan? Eikö perunoista saa muusia, porkkanoita joukkoon, keittoja, kasviksista pihvejä tai uuniruokia, itsetehtyä sämpylää, makaronilaatikkoa jne. Kotiruokaa?

Katson kaupassa että moni ostaa varsinkin nuoriso, eineksiä? Eikö enää koulussa ole kotitalous tunteja? 😳

Jos ihmiset eivät osaa ja rahaa on vähän niin koulutusta perusasioista - taloudenpitoa ja siivou/kokkaus/pyykkihuolto.

Missä näitä opetetaan Suomessa? 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taisit skipata äidinkielen tunnit.

Luultavasti näin, en jaksa luurista ennakoivia kytätä joka sanaa menikö oikein. 

Eikö ihmiset osaa enää sanoja kirjoittaa itse alusta lähtien?? 

Olen eri ja osaan kirjoittaa vaikka mitä. Tuo luuri vaan muuttelee itsenäisesti joskus sanoja, etkö ole ikinä huomannut?

Vierailija
22/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri ja osaan kirjoittaa vaikka mitä. Tuo luuri vaan muuttelee itsenäisesti joskus sanoja, etkö ole ikinä huomannut?

Et osaa laittaa ennakoivaa tekstinsyöttöä pois päältä? Miten voi olla niin vaikeaa? Eikö tuollaista opeteta koulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa, mutta miksi nähdä vaivaa kun helpommallakin pääsee ja paljon nopeammin.

Itselleni terveellisyys menee etusijalla. Ei helppous ja nopeus. Sitäpaitsi olen silti nopea ja ruoka on vartissa valmista yleensä. Mikron olen heittänyt keittiöstä pois, turhake.

Vierailija
24/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Just näin yksinkertaista se on. Mitään muita syitä ei tietenkään ole ja siinä sitä riittää totta kai vähän yksinkertaiselle ap:lle taas loputtomiin ihmettelemistä.

Elämä ei minuakaan ole silkkihansikkain kohdellut ja elän erittäin pienillä rahoilla, siksi tullut mieleen kun täällä monesti valitetaan ettei rahat riitä. Riittää jos tekee itse. 

Vierailija
25/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa kysyttiin, osataanko tehdä alusta pitäen ruokaa.

Haluan tässä olla vähän saivartelija, eli osaan tehdä monia ruokia tosiaan alusta pitäen ja olen keski-ikäinen naisihminen.  Kalastan kesäisin yksin ruokakalani ja teen niistä monenlaista: savustan, paistan, graavaan tai teen kalasoppaa.  Osaan käsitellä jäniksen: en tosin metsästä sitä, mutta nyljen, puhdistan ja valmistan siitä ruokaa.  Nuorempana jouduin vispaamaan verta, kun sika lahdattiin.  Tein veripalttua ja tappaiskeittoa.  Vieläkin joskus paistan verilettuja.  Itse kasvatetut juurekset ja yrtit ovat varmasti tuoretta ruoka-ainesta.

Vierailija
26/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikro ei ole turhake, lämmitän sillä annoksia mitkä olen tehnyt pakkaseen. Väittäisin että terveellisempiä minun muusi, kasvikset ja sei on ranuihin ja pizzaan verrattuna. 

Vierailija
27/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka ette tee itse. Mitä te sitten syötte? Antaisitteko esimerkkejä?

Vierailija
28/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa laittaa ennakoivaa tekstinsyöttöä pois päältä? Miten voi olla niin vaikeaa? Eikö tuollaista opeteta koulussa?

Varmaan opetetaan mutta silloin kun minä kävin koulua ei opetettu. Pääsin ylioppilaaksi v. 1968. Kirjoitan kolmella kielellä päivittäin joukon tekstiviestejä joten siinä joku tekstinsyöttö saattaa välillä unohtua näin iäkkäältä ihmiseltä. 

Vierailija
29/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap menee nyt saunavuorolle mutta luen kun ehdin onko tästä aiheesta tullut vastauksia. Lähinnä onko ihmisillä halua oppia kotiruokaa laittamaan, jossei ole ennen opetettu. 

Vierailija
30/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua aloittaa ruuanvalmistusta tyyliin "teurasta lehmä" jne.

Vierailija
31/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei opeteta koulussa. Ei näköjään opeteta hyviä tapojakaan, missään.

Vierailija
32/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole sen hyvätapaisempaa arvostella muiden ostoksia ja ruoanlaittotaitoja. 

Vierailija
33/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köksä saisi olla pakollinen aine koko yläasteen ajan.

Vierailija
34/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikro ei ole turhake, lämmitän sillä annoksia mitkä olen tehnyt pakkaseen. Väittäisin että terveellisempiä minun muusi, kasvikset ja sei on ranuihin ja pizzaan verrattuna. 

Minulle mikro on turhake. Tiedän edellisenä iltana mitä huomenna syön ja siksi otan pakasteesta itse tekemäni ruokarasia ulos ja laitan jääkaappiin. Pannu liedelle tai kattila jos keittoa ja siinä lämmitän pakasteruokani seuraavana päivänä. On paljon paljon parempaa kuin mikrossa lämmitettynä. Siksi poistin mikron kun en käyttänyt sitä enää ja aiemminkin lämmitin joskus harvoin mikrolla kupillisen maitoa. Siksi minulle turhake.  

Vierailija
35/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle mikro on turhake. Tiedän edellisenä iltana mitä huomenna syön ja siksi otan pakasteesta itse tekemäni ruokarasia ulos ja laitan jääkaappiin. Pannu liedelle tai kattila jos keittoa ja siinä lämmitän pakasteruokani seuraavana päivänä. On paljon paljon parempaa kuin mikrossa lämmitettynä. Siksi poistin mikron kun en käyttänyt sitä enää ja aiemminkin lämmitin joskus harvoin mikrolla kupillisen maitoa. Siksi minulle turhake.  

Näkyy kyllä sähkölaskussa. Vertaa paljonko mikro vie versus hella. Itselle hella alkaa olla jo turhake koska ostin induktio tason ja uunin virkaa hoitaa airfryer. 

Vierailija
36/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette tee itse. Mitä te sitten syötte? Antaisitteko esimerkkejä?

Voileipiä vinot pinot joka päivä. Lisäksi karkkia, suklaata, pullia, kakkuja, keksejä, jäätelöä. Palan painikkeeksi pepsiä pari pulloa päivässä. Ei me nuoret haluta opetella ruoanlaittoa, siitä tulee tiskiä ja kuluu turhaan aikaa. Hampurilaiset ja pitsat herkkua, syön joka päivä. 

Vierailija
37/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkyy kyllä sähkölaskussa. Vertaa paljonko mikro vie versus hella. Itselle hella alkaa olla jo turhake koska ostin induktio tason ja uunin virkaa hoitaa airfryer. 

Minulla ei näy sähkölaskussa kun on kaasuhella. Eikä ole kaasuhella jollain itsevaihdettavalla kaasupömpelillä vaan kaasu tulee kaupungin putkista. Kaasulämmitys myös talossa, mutta lämmitän puilla joten pattereille ei ole käyttöä ja kaasulasku on mitätön vaikka kaasulla tulee lämmin vesikin. Kahden kk kaasulasku on jotain 50 e paikkeilla. 

Vierailija
38/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuota kirjoittanut. Tv Ap

Vierailija
39/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tallessa köksän kirja vuodelta 62 ja siellä neuvotaan kaikki kodin hommat ja perusruokien valmistus. Lasteni ja lastenlasteni vastaavat kirjat eivät vedä vertoja näille vanhoille opuksille. Kouluissa enemmin aikaa kodinhoidolle ja ruokataloudelle ja kokeet niistä myös.

Vierailija
40/49 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä muuttele, kun panet pois sen muuttelusysteemin päältä. T. Mummeli