Jos lopettaa työkkärin asiakkuuden
Ilman että on töitä tms niin saako täyden tt tuen vai tuleeko heti se 20% leikkaus?
Kommentit (98)
Viimesijainen tuki, muut tuet pitää olla haettuna. Eli jos jätät itse työkkärin pois, et saa tt tukea.
Itse en ole työkkärin asiakas, mutta toimeentulotuen olen, joten jotain kokemusta on näistä. Todennäköisesti leikataan alussa 20% (en varma, josko aivan ensimmäisenä kuukautena vielä, mutta toisena kuitenkin), käsketään palvelutarpeen arviointiin sossuun. Palvelutarpeen arviointiin painostaessa mainitaan, että tukea voidaan leikata 40% jos ei suostu siihen, mutta enintään 20% jos suostuu, mutta sitten jos suostuu, ei tukea leikatakaan enää ollenkaan vaikka ei olisi työkkärin asiakas.
Olen siis vetänyt tätä ei työkkäriasiakkuutta/pelkkä toimeentulotuki-linjaa jostain alkuvuodesta 2019 ja tällä hetkellä käytäntö on käsittääkseni tämä.
Vierailija kirjoitti:
Viimesijainen tuki, muut tuet pitää olla haettuna. Eli jos jätät itse työkkärin pois, et saa tt tukea.
Niin, hakee työttömyysetuutta ja tulee kielteinen päätös koska ei ole työnhakijana. Eli silloin tt tuki on viimesijainen etuus kun tuota ei saa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, hakee työttömyysetuutta ja tulee kielteinen päätös koska ei ole työnhakijana. Eli silloin tt tuki on viimesijainen etuus kun tuota ei saa:)
Olen itse vain tehnyt niin, että en ilmoittaudu työkkäriin vaikka oikeus työmarkkinatukeen olisi, ja seurauksena on ollut ajottaista leikkaamista, leikkaamisella uhkaamista ja vastaavaa. Kokonaan eväämisellä ei ole edes uhattu. Ei tarvitse erikseen hakea työmarkkinatukea, jos ei ole työkkärin asiakas (ellei sitten ole vanhoja työmarkkinatukia saamatta koska työkkäriasiakkuus vasta lopetettu).
Ennen korona-aikaa leikattiin rankemmin, olin vuoden putkeen -40:lla. Koronan jälkeen ei ole juurikaan leikattu ja nykylaki ei enää mahdollista -40 -leikkuuta jos vaan suostuu edes sossussa palvelutarpeen arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa tukea, jos et ole työkkärin asiakas eli saat aika pitkään selitellä asioitasi ennen kuin lopulta saat muutaman satasen ja vaatimukset ilmoittautua työnhakijaksi. Jos et sitä tee, sama jatkuu eli ei tukea automaattisesti.
Karenssilla saa täyden tt tuen heti. Riittää kun laittaa työkkärin lausunnon, ei tarvitse selitellä mitään.
Karenssilla olet työkkärin asiakas.
Työssäoloehto voi olla mennyttä, jos sen on täyttänyt jossain vaiheessa, mutta sitten jättäytyykin työmarkkinoiden ulkopuolelle, ei ole töissä, eikä työnhakijanakaan työkkärissä, vaan jossain omilla teillään.
Jos sitten joskus palaa työkkäriin työnhakijaksi, niin silloin arvioidaan kaikki alusta, myös tuo asia, onko työssäoloehto kertynyt. Ja sitä ehtoahan on nyt tämän hallituksen toimesta aikomus rukata vuoden mittaiseksi, ennen kuin se työssäoloehto täyttyy. Ja palkankin on täytynyt sitten olla vähintään reilu 900 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuen saaminen edellyttää, että on työnhakijana työkkärissä.
Muutakin toimeentulotukea on, mutta niiden saaminen johtaa myös sossun asiakkaaksi.
Työttömyyskorvausta voidaan maksaa työttömälle työnhakijalle! Jos et ole työnhakijana, sinulla ei voida maksaa korvausta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutakin toimeentulotukea on, mutta niiden saaminen johtaa myös sossun asiakkaaksi.
Juuri näin ja jos ei suostu työkkärin asiakkuuteen niin ei saa tt tukea. Eli hanki karenssi tai mene kuntouttavaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule heti vaan Kela painostaa laittamaan työnhaun uudelleen voimaan, jos et tee sitä niin sitten harkitaan leikkausta.
Kyllä siinä tulee 100% leikkaus siitä päivästä lähtien kun lopettaa te-palvelujen asiakkuuden.
Oletko kokeillut? Minä olen kokeillut tätä alkuvuodesta 2019 putkeen tähän päivään asti ja näin ei tapahtunut, vaan toimeentulotukea leikattiin aluksi 20% ja siitedes 40%, kunnes koronaviruksen myötä huhtikuussa 2020 toimeentulotukien leikkaaminen lopetettiin minulta ja käsittääkseni kaikilta kaltaisiltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin ja jos ei suostu työkkärin asiakkuuteen niin ei saa tt tukea. Eli hanki karenssi tai mene kuntouttavaan
Miksi valehtelet? Jos ei työnteko kiinnosta, niin älä edes yritä esittää hakevasi työtä, vaan heittäydy toimeentulotuelle ja kerro myös Kelalle niin selkeästi kuin suinkin aivokapasiteettisi mahdollistaa, että haluat vain lojua perseelläsi eikä työnteko voisi vähempää kiinnostaa. Silloin se viesti on selkeä, saat minimitoimeentulotuen, ja voit haaskata elämäsi tasan omilla ehdoillasi ilman, että kukaan hännystelee. Samalla säästät TE-virkailijoiden aikaa siinä, etteivät turhaan pyri saamaan sinusta tuottavaa kansalaista.
Töiden hakeminen ei ole mikään lakiin kirjattu kansalaisvelvollisuus! En voi ymmärtää, miksi niin moni suomalainen luulee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Jos ei työnteko kiinnosta, niin älä edes yritä esittää hakevasi työtä, vaan heittä
Tein näin. Elämä on VAPAUTTAVAA. Välillä haen määräaikaisia töitä ja kun on tarvetta tukiin niin taas sossuun. Työkkärin kautta työnhaku ei kiinnosta pätkääkään koska teen töitä viiden vuoden välein tai vielä harvemmin. Milloin nyt on tarvetta isommalle hankinnalle ja tt ei riitä niin silloin puolen vuoden työkeikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin suunnittelen työnhaun lopettamista. En nyt varsinaisesti sitä kuitenkaan lopeta, vaan annan sen katketa itsestään niin, että kun seuraavan kerran lätkäistään tapaamisaika niin jätän vaan menemättä tuonne.
Joo mietin itsekin että antaisin tulla karenssin. Puhelin vaan kiinni jne.
Ja näille jotka puhuu leikkauksista niin oikeastaan ihan sama vaikka laittaisi sen -40% samantien. Olen niin väsynyt olemaan naurunalainen työnantajien silmissä. Joka kerta kun pitää laittaa työhakemus niin itku kurkussa kun tietää ettei töitä saa mutta pitää näyttää oma huono menneisyytensä tuntemattomille ihmisille. Ja jos haastatteluun pääsee niin näitä tongitaan vielä enemmän. Kerran jouduin suorastaan v*ttuilun kohteeksi.
En jaksa enää.
Ap
Sähän voit tehdä työnhakuprofiileja jonnekin hakusivustoille tai hakea vaan jollain nettilomakkeella töitä. Tai kirjoitat sinne vaan jotain, olit sitten hakenut tai ei. Jotenkin tuntuu kummalliselta katkaista työnhaku tuollaisen takia, kun ihan helposti ja vähällä vaivalla saisit sen työttömyyskorvauksenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? Jos ei työnteko kiinnosta, niin älä edes yritä esittää hakevasi työtä, vaan heittä
Tiedätkö että vaikka ihminen olisi työtön niin hänen elämänsä ei ole mitään turhaa. On hyvin kapeakatseista ajatella että vain työnteko olisi jotenkin merkityksellistä. Olen ollut koko elämäni työtön, mutta elämäni on ollut kaikkea muuta kuin turhaa. Olen matkustellut, nähnyt maailmaa. Harrastanut kaikenlaista, on ystäviä, osaan viittä eri kieltä, autan viikottain iäkkäitä vanhempiani, hoidan sisarukseni lapsia. Käyn konserteissa, vaelluksilla, opettelen uusia asioita. Yksinkertaisesti, elän täyttä elämää.
Syy miksi en käy töissä on siinä etten pärjää työelämässä, siinä myrkyllisyydessä miksikä työyhteisöä sanotaan ja en pysy liian kovien vaatimusten tahdissa.
Onneksi voi elää ilman työntekoakin. Enää ei ole olemassa töitä missä minun kaltaiseni ihmiset voisivat ansaita elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin suunnittelen työnhaun lopettamista. En nyt varsinaisesti sitä kuitenkaan lopeta, vaan annan sen katketa itsestään niin, että kun seuraavan kerran lätkäistään tapaamisaika niin jätän vaan menemättä tuonne.
Ja näille jotka puhuu leikkauksista niin oikeastaan ihan sama vaikka laittaisi sen -40% samantien. Olen niin väsynyt olemaan naurunalainen työnantajien silmissä. Joka kerta kun pitää laittaa työhakemus niin itku kurkussa kun tietää ettei töitä saa mutta pitää näyttää oma huono menneisyytensä tuntemattomille ihmisille. Ja jos haastatteluun pääsee niin näitä tongitaan vielä enemmän. Kerran jouduin suorastaan v*ttuilun kohteeksi.
En jaksa enää.
Ap
Joo tiedän tunteen. Hain valmistuttuani innolla töitä sieltä sun täältä mutta opiskelujen venähtäminen jne. aiheutti muutamassa paikkaa piruilua ja/tai naurahtelua. Onneksi enimmäkseen työhaastatteluissa sitten oli tietyn osaamisen puute suurin syy olla palkkaamatta. Sen kai ymmärtää sitten. Nyttemmin ei työhaastatteluita ole oikein ollutkaan kuin etänä jokin ryhmähaastattelu.
Aktiivisuusmallin vuoksi valitsen ne neljä paikkaa viime hetkellä ja valehtelen hakeneeni niihin; ei kokemukseni mitenkään riitä nykyään niihin. Pitäisi suhteilla pärjätä mutta kun ei ole. Haen noitten sijaan erinäisille koulutuksille tms., mutta hyvin hankalaa niissäkin. Palkkatuella olen toki tehnyt sekalaista p?skaa sitten aika ajoin.
"Tiedätkö että vaikka ihminen olisi työtön niin hänen elämänsä ei ole mitään turhaa. On hyvin kapeakatseista ajatella että vain työnteko olisi jotenkin merkityksellistä. Olen ollut koko elämäni työtön, mutta elämäni on ollut kaikkea muuta kuin turhaa. Olen matkustellut, nähnyt maailmaa. Harrastanut kaikenlaista, on ystäviä, osaan viittä eri kieltä, autan viikottain iäkkäitä vanhempiani, hoidan sisarukseni lapsia. Käyn konserteissa, vaelluksilla, opettelen uusia asioita. Yksinkertaisesti, elän täyttä elämää."
Vauvan lainaus bugaa. Mutta niin. Ei siinä mitään, jos teit tuon kaiken luettelemasi omavaraisesti. Mutta jos teit ne yhteiskunnan tuilla, olet yksinkertaisesti ilmaistuna epäonnistunut. Se seikka ei muutu miksikään, vaikka miten selittelisit. En kiellä, etteikö tuo elämäsi varmaan ole ollut antoisaa - mutta jos se ei ole ansaitun työn tulosta, olet tehnyt tuon kaiken muiden siivellä. Ja silloin kysymys kuuluu, miksi sinulla on tähän muita suurempi oikeus. Ja vastaus on, ei olekaan. Olet vain itsekäs pummi. Mutta tosiaan, jos teit nuo asiat omavaraisesti esim. perinnön turvin, niin good for you. Sinulla kävi syntymälotossa tuuri.
Jos elättää itsensä vaikka säätöilään, ei ole minkäänlaista pakkoa hakea tai mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Tiedätkö että vaikka ihminen olisi työtön niin hänen elämänsä ei ole mitään turhaa. On hyvin kapeakatseista ajatella että vain työnteko olisi jotenkin merkityksellistä. Olen ollut koko elämäni työtön, mutta elämäni on ollut kaikkea muuta kuin turhaa. Olen matkustellut, nähnyt maailmaa. Harrastanut kaikenlaista, on ystäviä, osaan viittä eri kieltä, autan viikottain iäkkäitä vanhempiani, hoidan sisarukseni lapsia. Käyn konserteissa, vaelluksilla, opettelen uusia asioita. Yksinkertaisesti, elän täyttä elämää."
Vauvan lainaus bugaa. Mutta niin. Ei siinä mitään, jos teit tuon kaiken luettelemasi omavaraisesti. Mutta jos teit ne yhteiskunnan tuilla, olet yksinkertaisesti ilmaistuna epäonnistunut. Se seikka ei muutu miksikään, vaikka miten selittelisit. En kiellä, etteikö tuo elämäsi varmaan ole ollut antoisaa - mutta jos se ei ole ansaitun työn tulosta, olet tehnyt tuon kaiken muiden siivellä. Ja silloin kysy
Kävi tuuri:) Onneksi, sillä kuten sanoin, ei minusta olisi ollut nykymaailman työelämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää.
Ap
Sähän voit tehdä työnhakupr
Älä kehtaa puhua mistään työttömyys"korvauksesta". Se ei ole mikään korvaus. Se on vastikkeellinen etuus. Vastikkeellisuus tarkoittaa, että sen eteen on tehtävä jotain. Tässä kontekstissa se jokin tarkoittaa, että pyrkiä työllistymään. Tosissaan. Jos tämä ei ole optio eikä työllistyminen kiinnosta, niin kukaan ei pakota olemaan työkkärin asiakas. Siitä vain toimeentulotuelle, polttelemaan päivät röökiä ja odottelemaan, koska se tuleva keuhkosyöpä lopettaisi kaiken tylsyyden.
Virkailijat voivat olla raakoja, en suosittele ap ta lähtemään heidän kanssaan sotaan kun vaikuttaa nyt olevan heikoilla muutenkin.
Suosittelen ap että haet työpaikkoja vaikka jostain kaukaa, näin ei tarvitse ainakaan olla häpeällinen oman kuntansa alueella.