Saako suomalainen työtön käytännössä kaikkine tukineen n. 1000 e kk käteen?
laskin itse jos muuttaisin rivariin kajaanissa laskurilla
vuokra 482
+
työkkäri 800 e brutto
asuntotuki 350
siihen sossun toimeen tulos 332 e
----
käteen jäisi n 1000 e käteen, jos asia menee noin? päälle ilmaiset ruoat ruokajonosta niin eiköhän tuo oo hyvä diili niin ettei töihin mennä!
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää olko kiukkusii työttömät tuet tulee ajallaan 1.4.2024 jälkeen mut vähän pienempinä buaha haaaa haa haa.
Oon saanut tukia tähän asti yhteensä noin 400 euroa puhtaana käteen kelalta kun saan osa-aikatyöläisenä soviteltua työmarkkinatukea. 1.4. 2024 jälkeen jätän työt ja haen toimeentulotukea ja tulen saamaan sitä paljon enemmän kuin mitä tähän asti olen tukia saanut. Kiitos Petteri Ja riikkuli tästä. 😄😄😄
oi sulla varmaa pyyhkii hyvin mitä katsoin kelan sivuilta.ei muuta kun omakotitaloo ostamaan ja autoo.oon kade hyvin sulla kohta menee.naurua koita pärjätä pummi.
Kulmahousuko se siellä kirjoittelee? Selittäisi kyllä suuret puheet ja pienet alkukirjaimet, naurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää olko kiukkusii työttömät tuet tulee ajallaan 1.4.2024 jälkeen mut vähän pienempinä buaha haaaa haa haa.
Oon saanut tukia tähän asti yhteensä noin 400 euroa puhtaana käteen kelalta kun saan osa-aikatyöläisenä soviteltua työmarkkinatukea. 1.4. 2024 jälkeen jätän työt ja haen toimeentulotukea ja tulen saamaan sitä paljon enemmän kuin mitä tähän asti olen tukia saanut. Kiitos Petteri Ja riikkuli tästä. 😄😄😄
oi sulla varmaa pyyhkii hyvin mitä katsoin kelan sivuilta.ei muuta kun omakotitaloo ostamaan ja autoo.oon kade hyvin sulla kohta menee.naurua koita pärjätä pummi.
Kulmahousuko se siellä kirjoittelee? Selittäisi kyllä suuret puheet ja pienet alkukirjaimet, naurua.
Tuohan selittääkin. Tuo "hitsaamon omistaja" kirjoittaa täsmälleen yhtä kurjasti kuin ne tekstiteeveen venkulat, joiden salakielelle pienenä naureskeltiin. Lähettelivät terveisiä timitreille ja ankelikoille ja tamaroille ja ternoille. Ja kotona olevat eukot olivat aina juuri kokouksiin lähdössä ja ristussentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saat periaatteessa hyväksytyt asumismenot+toimeentulotuen eli jos et asu liian kalliisti niin käteen jää se 587,71 e/kk
Voi kun minulla työssäkäyvänä jäisi asumismenojen ja työn takia pakollisen auton kulujen jälkeen käteen noin paljon. Minulla jää alle 500€ ja sillä pitää ruokkia myös kaksi lasta vuoroviikoin. Mitään tukia en saa, koska asumismenot liian suuret (loukussa velkaisessa talossa muuttotappioalueella, jonka ex-vaimo painosti aikanaan ostamaan ja haluamansa eron jälkeen kiristi myös lunastamaan) ja lapsilla voi olla virallisesti vain yksi osoite. Minut siis katsotaan yksineläjäksi, vaikka puoliksi lapset ovatkin ja heitä varten yksiötä suuremman asunnon joka tapauksessa tarvitsisin, vaikka vuokralla asuisin. Ei tule Kelalta rahaa ei, vaikka kuoltaisiin lasten kanssa nälkään.
Pitkäaikaistyöttömänä en voi edes haaveilla talosta tai autosta, saati sitten lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saat periaatteessa hyväksytyt asumismenot+toimeentulotuen eli jos et asu liian kalliisti niin käteen jää se 587,71 e/kk
Voi kun minulla työssäkäyvänä jäisi asumismenojen ja työn takia pakollisen auton kulujen jälkeen käteen noin paljon. Minulla jää alle 500€ ja sillä pitää ruokkia myös kaksi lasta vuoroviikoin. Mitään tukia en saa, koska asumismenot liian suuret (loukussa velkaisessa talossa muuttotappioalueella, jonka ex-vaimo painosti aikanaan ostamaan ja haluamansa eron jälkeen kiristi myös lunastamaan) ja lapsilla voi olla virallisesti vain yksi osoite. Minut siis katsotaan yksineläjäksi, vaikka puoliksi lapset ovatkin ja heitä varten yksiötä suuremman asunnon joka tapauksessa tarvitsisin, vaikka vuokralla asuisin. Ei tule Kelalta rahaa ei, vaikka kuoltaisiin lasten kanssa nälkään.
Pitkäaikaist
Miksi et voi haaveilla? Mä olen pitkäaikaistyötön ja on lapsia, talo ja auto.
heittäisin loisen ulos talosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä 2300€/kk palkan nettotuloistaan jää käpälään kuin se 1000€/kk käteen pakollisten kuukausittaisen maksujen jälkeen. Vuokra, puh, netti, vakuutukset, vesimaksu, sähkölasku, autopaikkamaksu, yms juoksevat laskut. Ja luullakseni olen aika keskituloinen palkansaaja?
Et taida ihan olla noilla tuloilla keskituloinen. Mutta vaikka olisitkin, niin nythän sinä huomioit itseltäsi summan, joka menee kaikkien laskujen ja kulujen jälkeen, mutta huomioit tukia saavalta sen summan, jonka hän saa ennen kuin on maksanut kaikki kulut. Eli jos saa tukia tonnin, joutuu siitä tonnista maksamaan nuo, mitä mainitsit: vuokra, puh, netti, mahdolliset vakuutukset, autopaikka (jos on, useinhan tuensaaja ei voi pitää autoa) yms juoksevat laskut. Eli kun sinulle jää kaiken tämän jälkeen tonni muuhun kulutukseen, jää tuensaajalla ehkä vain muutama satanen. Eli onhan tuossa nyt merkittävä er
Kyllä kai tuo 2300€/kk netto on melko keskituloisen palkkatuloa? Bruttona se tarkoittaa noin 3400€/kk. Ei palkkahaitarin ylä- eikä alapäässä. Kumminkin. Jos minulla jää pakollisten laskujen jälkeen noin 1000€ kuussa käteen, menen sen jälkeen ruokakauppaan 300€/kk, joskus vaatekauppaan 50€/kk, harrastan jotain 80€/kk, satunnaisia laskuja ehkä 100€/kk (auton huolto, tms), yms niin lopulta jää oikeasti käteen niiden kaikkien jälkeen sen 400€ jotka voisin käyttää "turhuuteen", esim tupakka, alkoholi, ravintolaan, tms... Mutta kun en polta, en käy ravintoloissa, alkoholia käytän kohtuudella kotona. Ja joku varmaan kysyy seuraavana että miksi auto? No siksi että pääsen kulkemaan työhön, työkohteet vaihtuu lähes päivittäin ja joskus jopa pari kertaa päivässä.
Et, jos tarvitse toimeentulotukea. Ansiosidonnaista saa kepeästikin tonnin käteen. Enemmänkin. Itse esimerkiksi sain lyhyehköllä työttömyysjaksolla 1700 käteen ja mentyäni koulutukseen, sain yli 2000.
En saa muita tukia kuin ansiosidonnainen 1300 käteen ja varhennettu osaeläke 800 €. Kuluja ei ole kuin puhelinlasku ja jos jotain kivaa haluan itselleni joskus ostaa.
Vuokran määrä vaikuttaa asumistukeen vain, jos vuokra on alle hyväksyttyjen enimmäisasumismenojen (yleensä ei ole). Tuki on (vielä tällä hetkellä) enintään 80% hyväksytyistä asumismenoista. Hyväksyttyjen asumismenojen määrä lasketaan ruokakunnan jäsenten määrän ja asumispaikkakunnan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
painukaa vittuu suomesta loisimasta.oon niin onnellinen kun hinnat nousee ja tukia leikataan.
Miksi iloitset, että joudut itsekin maksamaan enemmän asioista?
On mullakin rahaa mutta oisi kivempi, jos jutut maksaisi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, aloita tuosta. Mutta pyri 5000€/kk. Monet, todella monet sen jo saavat. Koska Kelan lähes 200 tuen valikoimasta löytyy paljon kivoja yllätyksiä. Ole luova ja toimi pitkäjänteisesti.
Näin se vaan on:
Kelalta voi saada yli 5 600 euroa kuussa
Iltalehti selvitti, paljonko 30 eniten Kelan etuuksia saavaa suomalaista saa kuukaudessa.
5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117
Lyhkäsellä matikalla päätellen yli 5000€ kuukaudessa saavia on jopa satoja. Yli 4000€ saavia jo tuhansia...
Mutta nämä tuet eivät ole laskennallisesti per yksi ihminen. Noin paljon tukia saa ihmnen, jolla on iso liuta lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
painukaa vittuu suomesta loisimasta.oon niin onnellinen kun hinnat nousee ja tukia leikataan.
Miksi iloitset, että joudut itsekin maksamaan enemmän asioista?
On mullakin rahaa mutta oisi kivempi, jos jutut maksaisi vähemmän.
Tuo iloitsija kuuluu siihen kansanosaan, jolla ostokset kulkevat enemmän hameissa kuin ostoskärryissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono esimerkki? Tuossahan kerrottiin 30 suurimman tukien saajan "keskiansiot", 5627€/kk. Vaikka olisi 10 lasta niin se ei riitä kuin 1/3 tuosta summasta.
Siis tajuatteko te yhtään, mitä tuo IL pieni tilastotanto kertoo? Miettikää.
5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117
Päätellen tuosta, yli 3000€ per kk saajia täytyy olla runsaasti. Sellaista se tilastomatematiikka on. Mutta pelkkää arvailua, meillehän ei totuutta kokonaan kerrota.
No ei ole.
On tutkittu niitä 30 eniten tukia saajia ja otettu heidän tuistaan keskiarvo. Ei tuo kerro mitään siitä, millaisia tukimääriä ne kaikki muut saa.