Saako suomalainen työtön käytännössä kaikkine tukineen n. 1000 e kk käteen?
laskin itse jos muuttaisin rivariin kajaanissa laskurilla
vuokra 482
+
työkkäri 800 e brutto
asuntotuki 350
siihen sossun toimeen tulos 332 e
----
käteen jäisi n 1000 e käteen, jos asia menee noin? päälle ilmaiset ruoat ruokajonosta niin eiköhän tuo oo hyvä diili niin ettei töihin mennä!
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka päivä töissä, kutenkin osa-aikaisesti ja netto on noin 950e/kk josta jää noin 50e/kk käteen, että näin työntekijän näkökulmasta kuulostaa aika hyvältä tuo työttömyys, vaikka käteen ei ihan tonnia jäisikään, niin ilmeisesti heille jää selvästi enemmän kuin pienillä palkoilla työskenteleville?
Osa-aikaisella on oikeus soviteltuun päivärahaan ja sen lisäksi yleensä myös asumistukeen. Jos et ole niitä tajunnut hakea, se on sinun oma tappio. Hyvä kuitenkin, että olet oppinut elämään pihisti.
Mutta näitä osa-aikaisten tukiahan aiotaan vähentää tai kokonaan poistaa ne tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paska luuserit laskee paljo sais ilmasta rahaa loisimalla.onneks loisimis rahoja leikataan .ja hinnat nousee tuet ei.
Sinulle voisi olla helpotus jos vaikka muuttaisit itse pois Suomesta sellaiseen maahan jossa ei ole sosiaaliturvaa. Saisit hermolepoa ja näkisit vähän maailmaa. Muistat vain että et sitten missään vaiheessa tule tänne "loisimaan" vaan pysyt siellä paremmassa maailmassasi. En halua olla ilkeä mutta on helpompaa että sinä lähdet kuin ne sadat tuhannet muut joita inhoat.
kyllä meidän kaikkien työssä käyvien pitäisi lähteä te työttömät voisitte jäädä.noh onneks helpottaa mua et tukia leikataan ja hinnat nousee ni reppanat on köyhiä
-sivusta-
osu ja uppos näköjään.
saa suomalainen. ulkomaalainen enemmän.
kuules hitsariunelmoija. Laita korkki kiinni. Voihan olla, että huomenna on parempi päivä. Selkeästi tarvitsisit apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kerro mihin ne ihmiset menee töihin jota kukaan ei halua palkata: liian monta tutkintoa, liian vähän tutkintoja, liian monta lasta, liian vähän kokemusta, liian paljon kokemusta, väärä tutkinto, väärä työkokemus, väärä sitä väärä tätä. MIHIN ne menee töihin?? KERTOKAA NYT JO!
Päiväkotiin avustajaksi
Puhelinmyyjäksi
Siivoojaksi
Henkilökohtaiseksi avustajaksi
Varastolle
Postiin
Mäkkäriin
Kassalle
Tarjoilijaksi...
Näin olen kuullut 😁
Maksaako noista töistä saadulla palkalla vuokran ja elämisen?
Toisilla on talot ja omaisuutta ja toisilla vuokrakoppero vaikka palkka on sama eli riippuu täysin rahankäytöstä.ja asuinpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
älkää olko kiukkusii työttömät tuet tulee ajallaan 1.4.2024 jälkeen mut vähän pienempinä buaha haaaa haa haa.
Oon saanut tukia tähän asti yhteensä noin 400 euroa puhtaana käteen kelalta kun saan osa-aikatyöläisenä soviteltua työmarkkinatukea. 1.4. 2024 jälkeen jätän työt ja haen toimeentulotukea ja tulen saamaan sitä paljon enemmän kuin mitä tähän asti olen tukia saanut. Kiitos Petteri Ja riikkuli tästä. 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
kuules hitsariunelmoija. Laita korkki kiinni. Voihan olla, että huomenna on parempi päivä. Selkeästi tarvitsisit apua.
kuules kela pelle en unelmoi mitään toisin ku sinä.koht hiljaisuus siel kerrostalo kopissa.lainaa jostain rahaa ni ei kiukuta noin kovin.
millo tulee seuraavat pikku tuet tilille?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ei todellakaan ole 350e. Ihan voi katsoa paikkakuntakohtaiset normit mitä hyväksytään ja siitä omavastuu on 50% ihan näinä päivinä muuttumassa ja sitten sen jälkeen 70%. Jos ja kun asumistuki ei riitä vuokraan, niin se maksetaan kyseisessä tapauksessa perustoimeentulotuen perusoasta eli ei siihen puuttuvan vuokraan saa ylimääräistä rahaa jos se ylittää normit vaan se maksetaan ns omasta pussista.
En yhtään ihmettele että ihmiset haluaa pienentää tukia kun ne ei edes tiedä mistä ja kuinka paljon niitä voi saada.
Ei sinullakaan kyllä ole faktat hallussa. Ensinnäkään todella pienituloisella ihmisellä ei ole yleisessä asumistuessa perusomaavastuuta ollenkaan. Kela kylläkin laskee tuen enimmäisasumiskulujen mukaan, jotka taas määräytvät asuinkunnan mukaan (kunnat jaettu 4 eri ryhmään + viidentenä Ahvenanmaa). Yksinasuva työmarkkinatukea saava henkilö saa asumistukea 80% enimmäismenojen mukaisesta vuokrasta (1.4. alkaen 70%), loput hän maksaa itse.
Kaikki eivät myöskään joudu maksamaan toimeentulotuen perusosasta vuokraa. Niillä, joiden vuokra sopii Kelan tt-tuen asumisnormeihin, vuokra huomioidaan kokonaisuudessaan. Ja tt-tuen normit on tosiaan erit kuin asumistuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älkää olko kiukkusii työttömät tuet tulee ajallaan 1.4.2024 jälkeen mut vähän pienempinä buaha haaaa haa haa.
Oon saanut tukia tähän asti yhteensä noin 400 euroa puhtaana käteen kelalta kun saan osa-aikatyöläisenä soviteltua työmarkkinatukea. 1.4. 2024 jälkeen jätän työt ja haen toimeentulotukea ja tulen saamaan sitä paljon enemmän kuin mitä tähän asti olen tukia saanut. Kiitos Petteri Ja riikkuli tästä. 😄😄😄
oi sulla varmaa pyyhkii hyvin mitä katsoin kelan sivuilta.ei muuta kun omakotitaloo ostamaan ja autoo.oon kade hyvin sulla kohta menee.naurua koita pärjätä pummi.
oikeen kauvan kun on ollu pienillä sosiaali tuilla ni 5 eurooki on iso raha.näin kaupan edessä ku meidän kylän tapatyötön juoppo näytti ovella meille muille kattokaa tänää juhlitää ja juodaan oli viiden euron seteli kädessä.tätä porukkaa tälläkin.
Vierailija kirjoitti:
mikä on vuokra ja kerrostalo? jotain köyhien juttujako?.sori tällein hyvätulosena en tiedä.
joo niitä ne on vuokraan niitä kela porukalle sit tuun vielä varakkaammaks.toki vakuutukset pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kerro mihin ne ihmiset menee töihin jota kukaan ei halua palkata: liian monta tutkintoa, liian vähän tutkintoja, liian monta lasta, liian vähän kokemusta, liian paljon kokemusta, väärä tutkinto, väärä työkokemus, väärä sitä väärä tätä. MIHIN ne menee töihin?? KERTOKAA NYT JO!
Päiväkotiin avustajaksi
Puhelinmyyjäksi
Siivoojaksi
Varastolle
Postiin
Mäkkäriin
Kassalle
Tarjoilijaksi...
Näin olen kuullut 😁
Edelliseltä kirjoittajalta hyvä kysymys ja jälkimmäiseltä hyvä vastaus. Noissa listatuissakin on ongelmana, että sitä samaa siivoojan/kassan/jne duunia voi hakea samaan aikaan kymmenet muut, joten itse ei pääse asiaan vaikuttamaan. Jos sua ei palkata, niin mitäs sitten ?
Työttömissä on monia, jotka haluaisi tehdä töitä, mutta kun työpaikkaa ei vain saa. Toisessa ketjussa joku urpo öyhötti, että yrittäjä elää työntekijöiden siivellä, kun työntekijät tekee duunit. Siitähän voisi kuvitella, että yrittäjä on turha välistävetäjä. Eipä ole, kun se nimenomaan on luonut ne työpaikat, jossa työntelkijät voi ansaita elantonsa. Päinvastoin, työpaikkoja tarvittaisiin kipeästi lisää ja yrittäjät/yritykset on siinä avainasemassa. Jos joku ei petaa sitä valmista työpaikkaa, johon työntekijä voitaisiin palkata, niin silloin työtön pysyy työttömänä.
Onko kaikki toivo menetetty? Esim. Tampereelta tiedän sattumoisin yhden työosuuskunnan (ja varmasti niitä löytyy muualtakin), johon pääsee jäseneksi ihan vain liittymällä. Kukaan ei sano että olet liian vanha tai nuori, tai että on liikaa tai liian vähän työkokemusta jne. Tärkeintä on kyky tehdä työtä, mutta tarvitaan myös motivaatio järjestää ne työn tekemisen edellytykset. Jos haluat vaikka tehdä siivoustöitä, pitää myös etsiä asiakkaita. Useimmissa yrityksissä on myyntitykit/asiakaspäälliköt, jotka hankkii asiakkaita & tilauksia. Työosuuskunnassa olet osan ajasta oman alueesi asiakaspäällikkö & hankit asiakkaita ja sitten lopun aikaa hoidat ne työt, mitä olet saanut myytyä. Onhan siinä vähän tekemistä, mutta toisaalta siinä on vain kahden tavallisen työntekijän tehtävien yhdistelmä. Ja siinä voi vaikuttaa asioihin 100% paremmin kuin että vuosikaudet lähettelee työhakemuksia, jotka ei ikinä tärppää.
Etuna on myöskin se, että ei ole pottumaista pomoa pompottamassa, että voit itse tehdä omat työlistasi. Voit valita milloin pidät lomia ja myös kuinka paljon. Liian saidat asiakkaat voit jättää ottamatta ja pahoittelet vain, että nyt on kalenteri ihan täynnä eikä voida ottaa uusia asiakkaita Hups, just äsken varattin viimeiset vapaat tunnit. hyvä etu on myös se, että työsi tulokset ei mene yrityksen katteita ja voittoja lihottamaan.
Näin sitä MENNÄÄN töihin. Tosin pitää osata tehdä jotain sellaista, mistä joku on halukas maksamaan. Osuuskunnassa olet työntekijä ja palkansaaja, et yrittäjä. Työtunteja on sen verran, mitä pystyt hankkimaan ja tekemään. Tänään juuri sain soiton vanhalta asiakkaalta, joka taas halusi meikäläisen duuniin. Töitä tuli kun vain vastasin puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka päivä töissä, kutenkin osa-aikaisesti ja netto on noin 950e/kk josta jää noin 50e/kk käteen, että näin työntekijän näkökulmasta kuulostaa aika hyvältä tuo työttömyys, vaikka käteen ei ihan tonnia jäisikään, niin ilmeisesti heille jää selvästi enemmän kuin pienillä palkoilla työskenteleville?
Tienaat noin vähän. Mikset hae toimeentulotukea?
Sulla on aika hyvä osa-aikatyö, jos saat noin paljon kuussa tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuesta menee 20% vero. Eli todellisuudessa ei saa 800e. Ei mene noin paljoa. Kannattaa ilmoittaa verottajalle paljonko työttömyystukea saa ja verottaja laskee sitten sen prosentin.
oon työtön nainen mut myyn itseeni ni saan lisätuloja ni pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuesta menee 20% vero. Eli todellisuudessa ei saa 800e.
Työmarkkinatukea saa käteen vajaa 600 euroa. Asumistukea saa maksimissaan 450 euroa. En tiedä kuinka paljon jotkut saavat toimeentulotukea. Itse en sitä saa. Käteen jää muutama satanen vuokranmaksun jälkeen.
Täytyykö noin sadatta kertaa tällä palstalla sanoa, että työmarkkinatuen netto riippuu siitä, onko henkilö hakenut muutosverokortin vai maksaako sen 20% veroa.
Mun työmarkkinatuki on nettona runsaat 630 euroa.
En osaa tehdä tuota muutosverokorttia:(
Soita verovirastoon ja pyydä toimittamaan sinulle uusi verokortti. Etsi ennen puhelua valmiiksi kaikki tiedot tuloistasi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin avustajaksi
Puhelinmyyjäksi
Siivoojaksi
Varastolle
Postiin
Mäkkäriin
Kassalle
Tarjoilijaksi...
Näin olen kuullut 😁
Se on totta, että noihin kaikkiin ei tarvita mitään koulutusta. Mutta mistä saat vaikkapa kokopäiväisen siivoojan tai kassan työpaikan, niin ettei tarvi kelan etuuksia (edes sitä asumistukea) hakea? Osa-aikaista tyyliin pari tuntia illassa/viikossa ja nollasopparia on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee 10 lasta, niin perheen läpi juoksee paljon rahaa.
Siitä saa mukavan elintason, jos osaa säästää jemmaan.
lapsikorotukset leikataan pois.onko pummilla muita hyviä ideoita saada ilmasta rahaa.
Ei kymmenestä lapsesta ole saanut lapsikorotusta kuin saman kuin kolmesta eli sellainen 220€/kk. Lapsille tulee kaikille lapsilisät, ja mahdolliset elarit jos heillä on kotona vain yksi vanhempi, ja toki lapsille kuuluu myös vammaistuet jos ovat vammaisia.
oot ite vammainen kun puhut tollasta paskaa.lopeta perseily ja mene töihin niinkun normaalit ihmiset.
Mitä paskaa? Mikä tuosta ei pidä paikkaansa? Kyllä kaikki l
Näin on. Etenkin elatusmaksujen tarkoitus on, että lapsella olisi suunnilleen sama elintaso kuin jos etävanhempi asuisi samassa perheessä kuin lapsi. Siinä ei ollenkaan kysytä onko lähivanhemmalla hyvät vai pienet tulot.
Mä sain noin 770 euroa tällä viikolla, lapsikorotus tuli kolmesta lapsesta. Asumistukea en saa. Tuo summa on siis 20 % ennakonpidätyksen jälkeen. Tilaamalla uuden verokortin sen saisi pudotettua noin 19,8 %:iin, eli ei juuri tulisi muutosta.
mikä on vuokra ja kerrostalo? jotain köyhien juttujako?.sori tällein hyvätulosena en tiedä.