Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla

Vierailija
09.02.2024 |

"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.

Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.

Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.

- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.

Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.

Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.

Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."

Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.

"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.

Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.

- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."

https://yle.fi/a/74-20073529

Kommentit (327)

Vierailija
141/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä uusi ketju kun tästä on jo olemassa yksi?

https://www.vauva.fi/keskustelu/5460621/vammainen-nuori-tuohtui-kun-pal…

Vierailija
142/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ymmärrän. Sitä varten on läppärit, padit, puhelimet ym kannettavat laitteet."

Eli et ymmärrä. Mitään joukkuepeliä ei pelata kännykällä tai läppärillä. Vaatii pöytäkoneen ja kunnon näytön. Kunnon pelikoneita ei niin vain siirrellä, kun osat ovat niin raskaita, että pitää irrottaa siirtoa varten, etteivät rikkoudu.

Kenen kavereiden kanssa hän pystyy pelaamaan yöllä, eikö ne käy koulua, jutusta saa käsityksen Arsi 21v olevan ammattikoulussa?

Ainakaan meidän nuorilla se ei onnistuisi, kun koulu alkaa klo 8 ja joutuu heräämään jo ennen seitsemää ja itsekin tajuavat, että pitää nukkua 8h yöunet, jos aikoo pärjätä koulussa nukkumassa pitää olla jo viimeistään klo 22. 

Miten tuolla elämänrytmillä ja tyylillä pärjää Arsi ammattikoulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan itse epilepsiaa, jonka takia ajokortti on viety. Monet samassa tilassa luulevat olevansa oikeutettuja ilmaiseen taksiin millä pääsee milloin tahansa ja mihin vaan. Mutta ei, itse tulee kuljettua julkisilla ja niinhän se menee.

Monet siis luulevat itseään vaikeavammaiseksi, syytä että ei ole ajokorttia.

Vierailija
144/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä luotan, että sinä alat nyt ajaa myös mun 16-vuotiaan ihmisoikeutta saada sellaisen kunnon pelikoneen ja kunnon näytön yhteiskunnan maksamana. Alatko? Mikset?"

Ei se yhteiskunta niitä pelikoneita vammaisille osta, vaan ihan itse ovat pelikoneensa säästäneet tai sitten sukulaiset ovat ne ostaneet. Vammainen ihminen ostaa itse ruokansa, vaatteensa, huonekalunsa, kodinkoneensa siinä missä muutkin. On oma valintasi, jos et halua mahdollistaa teinillesi pelikonetta. Meidän teini säästi pelikoneensa itse.

Jos ymmärrät pelikoneiden päälle, miksi edes ehdotat kännykkää, iPadia tms?

Vierailija
145/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pissahädän päivystys veisi viisi hoitajaa, koska työaika ja lomat ja viikonloppuvapaat pitää laskea myös. Tämähän ympärivuorokautinen päivystys tulee varsin kalliiksi jo laitoshoidossa, jossa kuitenkin hoitajalla on useampia potilaita hoidettavana.

Ja sen lisäksi tämä lumihiutale haluaa, että se palvelu tulisi kunnan puolelta, eli me veron maksajat maksaisimme sen, että tämmöiset lumihiutaleet voivat asua kotona palvelijoiden ympäröimänä.

Minä vähän luulen, että näillä kriteereillä sinäkin olet sellainen lumihiutale, jota minun verorahoillani avustetaan. Taitaa olla aika monet yhteiskunnan tuet plakkarissa koko perheen osalta. Yleensä se on tämä kommentoinnin tyyli ja kielioppivirheet, kun kertoo, että kirjoittajan ei ainakaan maksajan roolissa tarvitse tässä yhteiskunnassa kärvistellä.

Vierailija
146/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ymmärrä. Mitään joukkuepeliä ei pelata kännykällä tai läppärillä. Vaatii pöytäkoneen ja kunnon näytön. Kunnon pelikoneita ei niin vain siirrellä, kun osat ovat niin raskaita, että pitää irrottaa siirtoa varten, etteivät rikkoudu.

Ja tämän huvin maksaa tietysti yhteiskunta, vai mitä?

Yhteiskunta maksaa aika paljon tämäntyyppisiä huveja jo nyt. Osa saajista on tullut muualta ja osa on ihan omaa tuotantoa.

Vierailija
147/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään nyt ihan rautalangasta:

-Vammaispalveluista saa avustajan, ei pelikonetta. Vammaisille myönnettään vammasta johtuvat apuvälineet. Esim. jos vammainen ei puhu, voidaan myöntää tablet-tietokone kommunikointiin. Pääkäyttäjän oikeudet ovat apuvälineyksiköllä, joten kommunikointitabletille ei voi ladata pelejä tai sillä ei voi surffailla netissä.

-Vammainen henkilö ostaa pelikoneensa itse aivan kuten kuka tahansa muukin.

-Vammainen henkilö ei päätä, myönnetäänkö avustaja kotiin vai palvelutaloon. Vammainen voi kertoa mielipiteensä, mutta hyvinvointialue päättää, myönnetäänkö avustaja kotiin vai palvelutaloon. Jos tilanteesta ollaan eri mieltä, hyvinvointialueen päätös jää voimaan, ja vammaisella henkilöllä on valitusoikeus. Valituksen käsittely kestää noin 2 vuotta, ja sen aikaa vammainen henkilö asuu sen mukaisesti, mitä hyvinvointialue on päättänyt.

Vierailija
148/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pissahädän päivystys veisi viisi hoitajaa, koska työaika ja lomat ja viikonloppuvapaat pitää laskea myös. Tämähän ympärivuorokautinen päivystys tulee varsin kalliiksi jo laitoshoidossa, jossa kuitenkin hoitajalla on useampia potilaita hoidettavana.

Ja sen lisäksi tämä lumihiutale haluaa, että se palvelu tulisi kunnan puolelta, eli me veron maksajat maksaisimme sen, että tämmöiset lumihiutaleet voivat asua kotona palvelijoiden ympäröimänä.

Minä vähän luulen, että näillä kriteereillä sinäkin olet sellainen lumihiutale, jota minun verorahoillani avustetaan. Taitaa olla aika monet yhteiskunnan tuet plakkarissa koko perheen osalta. Yleensä se on tämä kommentoinnin tyyli ja kielioppivirheet, kun kertoo, että kirjoittajan ei ainakaan maksajan roolissa tarvitse tässä yhteisku

Miten vanhukset, toipilaat jne. jotka asuvat kotona ja kotihoito käy piipahtamassa pari kolme kertaa vuorokaudessa ja potilas on täysin liikuntakyvytön ja on vuodepotilas? Ja näitä on Suomessa kymmeniätuhansia. 

Vierailija
149/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monet siis luulevat itseään vaikeavammaiseksi, syytä että ei ole ajokorttia."

Suomessa on valtavan huono yleissivistys. Se näkyy tästäkin keskusteluketjusta. Kuvitellaan, että nettipelejä voi pelata kaveriporukassa kännykällä ja kuvitellaan, että vammaispalvelu maksaa tuhansien eurojen pelikoneet vammaisille. Lisäksi kuvitellaan, että kaikille löytyy palvelutalopaikka. Oikeasti ottakaa selvää ensin mistä puhutte!

Vierailija
150/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Arsilla ole yöpissahätää varten sorsaa?

Vierailija
151/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumankauta nyt jo. Believe me, ymmärrän, kun itsellä on tuollainen 16-vuotias joka on kyllä luennoinut mitä kaikkea pitää olla, että voi pelata "kunnolla". Eipä ole rahaa hankkia noita herkkuja. Minä luotan, että sinä alat nyt ajaa myös mun 16-vuotiaan ihmisoikeutta saada sellaisen kunnon pelikoneen ja kunnon näytön yhteiskunnan maksamana. Alatko? Mikset?

Ja miksei sun 16-vuotias mene töihin tienaamaan konerahaa?

Vierailija
152/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sairaat luulevat olevansa oikeutettuja ties mihin, mutta näin ei ole. Itse en esim. pysty käymään uimassa yksin, mutta en ole oikeutettu saattajaan.

Jos uimassa kävisin, niin tulisi maksaa sitten oma ja saattajan lippu. Saattaja olisi myös joku lähipiiristä, sillä vammaispalvelusta tätä ei annetta.

Vierailija
153/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vanhukset saa yhtä hyvää palvelua. Monella on pelkojakin. 

Suosittelen kaikille vammaisaktivisteille vierailua vanhusten kroonikko-osastoilla sairaaloissa. Hoidon taso ja yksilöllisyys ei taida olla ihan samaa, kuin kotihoidossa tai hyvässä palvelutalossa? Vanhat ihmiset, jotka ovat koko ikänsä tehneet pienipalkkaisia töitä, heitä pitäisi kunnioittaa!

Vierailija
154/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten vanhukset, toipilaat jne. jotka asuvat kotona ja kotihoito käy piipahtamassa pari kolme kertaa vuorokaudessa ja potilas on täysin liikuntakyvytön ja on vuodepotilas? Ja näitä on Suomessa kymmeniätuhansia."

Eri lait koskevat eri ihmisryhmiä. Tälle on myös perusteet. Vanhuus ja toipilaisuus on määräaikainen aika ihmisen elämässä. Luonnollinen osa elämää. Aivan kuten vauva-aika tai taaperoaika. Vammaisuus on yleensä elinikäistä eikä se kohtaa kuin pientä osaa ihmisistä. Lähes kaikki ihmiset ovat toipilaita jossain vaiheessa elämäänsä.

Vammaispalveluiden tarkoitus on mahdollistaa myös vammaisten läheisille normaali elämä esim. työssäkäyminen. Tarkoituksena on myös estää läheisten uupuminen ja sairastuminen. On eri asia hoitaa esim. dementikkoa noin 8 vuotta kuin vaikeasti kehitysvammaista noin 60 vuotta. On normaalia kantaa hoitovastuuta omista lapsista ja vanhenevista vanhemmista. Läpi elämän kestävä vaativa hoitovastuu on kohtuutonta kenelle tahansa, siksi meillä on vammaispalvelut.

Vierailija
155/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on valtavan huono yleissivistys. Se näkyy tästäkin keskusteluketjusta. Kuvitellaan, että nettipelejä voi pelata kaveriporukassa kännykällä ja kuvitellaan, että vammaispalvelu maksaa tuhansien eurojen pelikoneet vammaisille. Lisäksi kuvitellaan, että kaikille löytyy palvelutalopaikka. Oikeasti ottakaa selvää ensin mistä puhutte!

Nettipelien laitteistovaatimukset ei kyllä missään, edes etäisesti vakavasti otettavassa yhteiskunnassa kuulu yleissivistykseen.. 

Vierailija
156/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Faktoista viis, kun aina voi päästää oman tyhmyytensä ja katkeruutensa valloilleen.

Vierailija
157/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettipelien laitteistovaatimukset ei kyllä missään, edes etäisesti vakavasti otettavassa yhteiskunnassa kuulu yleissivistykseen.. 

En ole ikinä pelannut ja tuskin tulen pelaamaan. Mutta tiedän yhtä ja toista, koska kuuntelen oman lapsen juttuja. Ehkä vain sitten haluan oppia uusia asioita tai sitten haluan kuunnella lapselleni tärkeitä asioita. Ja jos käyttää älypuhelinta tai tietokonetta, on jokin käsitys mitä vaatimuksia ohjelmistoilla on. Siinä mielessä ne kuuluu kyllä yleissivistykseen. Voihan sitä tietysti elää tynnyrissä tai joku muu hoitaa aina kaiken puolesta.

- eri

Vierailija
158/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan itse aiheutettu ongelma. Asuisi sitten isänsä luona kuten aikaisemmin tai muuttaisi sinne asumisyksikköön. Sympatiaa ei nyt heru.

Käveletkö omilla jaloillasi? Itse aiheutettu ongelma?! Ai jumavita, että pistää vihaksi kirjoittamasi kommentti. Yrittäisit nyt hyvä älykääpiö ymmärtää toista! Toinen yrittää ja haluaa elää niin kuin muutkin ikäisensä sairaudestaan huolimatta, eikä edes ole kotona makaava laiskimus.

Vierailija
159/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa rahaa pitäisi olla paljon, että voisi palkata hoitajia enempi. Arsin jos kenen kannattaisi opiskella sijoittamista eli rahan ansaintaa käymättä töissä pelaamisen sijaan. Sitten vaan voitoilla yöhön.

Vierailija
160/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä pelannut ja tuskin tulen pelaamaan. Mutta tiedän yhtä ja toista, koska kuuntelen oman lapsen juttuja. Ehkä vain sitten haluan oppia uusia asioita tai sitten haluan kuunnella lapselleni tärkeitä asioita. Ja jos käyttää älypuhelinta tai tietokonetta, on jokin käsitys mitä vaatimuksia ohjelmistoilla on. Siinä mielessä ne kuuluu kyllä yleissivistykseen. Voihan sitä tietysti elää tynnyrissä tai joku muu hoitaa aina kaiken puolesta.

- eri

Vai elää tynnyrissä. Ota tuo muksu pois selittämästä, niin paljonko sulla olisi käsitystä niistä vehkeistä? Vaikkakin uskon sun "tiedon" rajoittuvan valmistajien nimiin ja hintalappuihin. 

Ja joku muu hoitaa puolesta? Ettei vaan sielläkin se muksu hoida, kun tulee koneen kanssa jotain takkua? Pääsääntöisesti te mukatietävät olette niitä äänekkäitä kommentoijia siinä olan takana, kun joku oikeasti asioista tietävä hoitaa ongelman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan