Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

21-vuotias Arsi muutti omaan kotiin ja tuohtui, kun ei voinutkaan elää haluamallaan tavalla

Vierailija
09.02.2024 |

"Arsi Jaakkolan yksi tavoite toteutui, kun hänestä tuli LAB-ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan opiskelija.

Suunnitelmana oli, että Jaakkola opiskelisi ammattikorkeakoulun opinnot loppuun kotonaan. Jaakkola sairastaa lihasheikkoutta aiheuttavaa lihasdystrofiaa, jonka vuoksi hän tarvitsee apua monissa arkisissa toimissa. Omaishoitajana oli isä.

Pikku hiljaa Jaakkolan ajatukset alkoivat muuttua.

- Minulle tuli ajatus, että olisi helpompi olla siellä, missä ihmiset ovat esimerkiksi työpaikkojen takia. Halusin myös kokeilla jotain uutta. Olin mennyt pitkään samalla kehällä.

Tammikuussa hän muutti vanhempiensa luota omaan kotiin.

Ennen muuttoa Arsi Jaakkola ajatteli, että hän saisi asuntoonsa henkilökohtaisen avustajan koko vuorokaudeksi. Silloin hänellä olisi joku, joka auttaisi sänkyyn illalla ja tarvittaessa esimerkiksi vessaan.

Toiveet osoittautuivat liian suuriksi. Hyvinvointialueen järjestämä henkilökohtainen avustaja lähtee yhdeltätoista illalla. Silloin Arsi Jaakkolan on viimeistään oltava kotona."

Arsille tarjottiin mahdollisuutta asua asumisyksikössä, jossa ympärivuorokautinen palvelu olisi pelannut, mutta sehän ei Arsille kelvannut. Arsi halusi välttämättä päästä tavalliseen vuokra-asuntoon ja on nyt kovin tuohtunut, kun apua joutuukin välillä odottamaan.

"Vammaispalvelut ja Jaakkola ovat yhdessä etsineet ratkaisua siihen, miten tarpeellinen apu hoidetaan uudessa kodissa. Neuvotteluissa päätettiin venyttää kahdella tunnilla henkilökohtaisen avustajan paikallaoloa.

Mutta tämä ei ratkaise avun tarvetta öisin.

- Puolitoista tuntia on pitkä aika odottaa, jos yöllä tulee vessahätä. Apua ei tule, jos puhelin putoaa. Silloin olen tässä jumissa, kertoo Jaakkola."

https://yle.fi/a/74-20073529

Kommentit (327)

Vierailija
161/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos ihan tarkkoja ollaan, niin Arsi haluaa pelata 23:00 jälkeen, jolloin avustajan työtunnit loppuvat. Sen jälkeen Arsi soittaa ensihoidon iltatoimille, kun on saanut pelattua pelinsä loppuun. Aamulla tulee kello 7:00 avustajat jotka kertovat että Arsi nukkuu, todennäköisesti aamulla kouluunmeno ei siten onnistu."

Yhteiskunta on päättänyt, että avustaja lähtee klo 23.00, vaikka vammainen henkilö haluaa valvoa. Yhteiskunta on päättänyt, että avustaja tulee klo 07.00, vaikka vammainen henkilö haluaa nukkua? Olenko ainut, jonka mielestä tämä kuulostaa simputukselta. Voisiko avustaja lähteä esim. klo 00.00 ja tulla töihin klo 08.00? Eikö näitä asioita voisi suunnitella järkevämmin?

Hei,mutta sitten Arsi suuttuu, jos avustaja ei ole koko ajan paikalla. Avustajan pitää tietysti odotella öisin ja laittaa Arsille yöpalaa (kropasta päätellen syö usein ja paljon). 

Tämähän ei Suomen sos.terv. budjettiin paljon vaikuta, vain muutama satatuhatta arsia. 

Vierailija
162/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan itse aiheutettu ongelma. Asuisi sitten isänsä luona kuten aikaisemmin tai muuttaisi sinne asumisyksikköön. Sympatiaa ei nyt heru.

Käveletkö omilla jaloillasi? Itse aiheutettu ongelma?! Ai jumavita, että pistää vihaksi kirjoittamasi kommentti. Yrittäisit nyt hyvä älykääpiö ymmärtää toista! Toinen yrittää ja haluaa elää niin kuin muutkin ikäisensä sairaudestaan huolimatta, eikä edes ole kotona makaava laiskimus.

Siis mitä. Luitko sä nyt ollenkaan artikkelia. Arsi haluaa pelata yön ja soittaa ensihoitajat paikalle kun haluaa sänkyyn, eikä herää kouluun aamulla. Laiskimukseksi sellaista voisi aika helposti sanoa. Sitten vielä oletetaan että yhteiskunta maksaa kaiken. Vielä virnuillaan ivallisesti päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Monet siis luulevat itseään vaikeavammaiseksi, syytä että ei ole ajokorttia."

Suomessa on valtavan huono yleissivistys. Se näkyy tästäkin keskusteluketjusta. Kuvitellaan, että nettipelejä voi pelata kaveriporukassa kännykällä ja kuvitellaan, että vammaispalvelu maksaa tuhansien eurojen pelikoneet vammaisille. Lisäksi kuvitellaan, että kaikille löytyy palvelutalopaikka. Oikeasti ottakaa selvää ensin mistä puhutte!

Höpsis pöpsis, kultaseni. Mistä luulet että Arsi on saanut rahaa ostaakseen tuhansien eurojen pöytäkoneen? Nostamalla opintolainaa ja opiskelemalla? Tekemällä kesätöitä? :) 

Vierailija
164/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö yhtään, että monen liikuntavammaisen sosiaalinen elämä on netissä samoin kuin terveiden nuorten? Nuoret pelaavat porukalla ja pelaaminen on sosiaalista kanssakäymistä. On ihan normaalia, että peliporukka on yhdessä illalla klo 23 aikaan. En ole ikinä kuullut, että nuoret pelaisivat keskenään aamulla klo 7.00. Nuori ei voi vaikuttaa siihen, milloin peliporukka kokoontuu. Hän voi osallistua yhteiseen peliin tai jäädä porukan ulkopuolelle. Itse soisin myös vaikeavammaiselle mahdollisuuden olla tekemisissä muiden nuorten kanssa.

Peliporukassa on normaaleja ihmisiä, jotka huolehtivat itse omista iltapesuistaan ja pisuistaan. Arsilla ei ole tilanne se, että hänet on jätetty heitteille ja nyyhkyttämään koleaan helmikuun pakkaseen Suomessa, vaan hänelle on annettu 14 tunnin avustajapalvelut, jotka eivät kata yötä, koska katsotaan ettei hänellä ole avuntarvetta yöksi

Vierailija
165/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Arsilla ole yöpissahätää varten sorsaa?

Ihmettelen myös, kädet tuntuu toimivan ainakin pelikoneella ?

Vierailija
166/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei elämässään saa. Ei edes Arsi.

Vierailija
167/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan terveiden on huudella, kun eivät tiedä mistään mitään se on ihan eri asia valita vapauden ja avun välillä, kun se, että valitsee missä on töissä tai missä asuu.

Karu totuus on tosin se, että joskus joutuu valitsemaan kahden vähän huonomman vaihtoehdon väliltä .

Ryypätä voi kotonakin ja minun silmiini kello 23:00 on kyllä todella reilu aika .

Ymmärrän kyllä nuoren ihmisen tarpeet, mutta minusta hänellä on jo asiat hyvin olisiko vaikka sopeutumis terapia hyvä vaihtoehto vammaisille, jotka itsenäistyvät .

Vierailija
168/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen sitä mieltä, että kaikenkaikkiaan terveydenhoito asioissa ( ja muutenkin kyllä yhteiskunnan asioissa, mutta erityisesti kaikissa terveydenhoitoon liittyvissä ) ollaan jämähdetty liian tiukasti aamupainotteiseen tapaan toimia. Ei osata yhtään huomioida, ettei kaikilla ole ihan sama vuorokausirytmi !!! Sairaalassa / vanhainkodissa PITÄÄ herätä ja PITÄÄ mennä nukkumaan, vaikkei oma rytmi olisi sellainen. Vastaanotot alkaa aamulla ja loppuu iltapäivällä, vaikka päivää olisi vielä vaikka kuinka jäljellä. jnejne

Tässä tapauksessa toki muutakin, mutta siellä pohjalla kun on tämä liian aamupainotteinen elo.

Vierailija
169/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa annettiin ymmärtää, että kello 23 kotiin lähtevä avustaja olisi jotenkin hirveän rajoittava juttu. 

Mun mielestä opiskelevan nuoren ei tarvitsisi juuri tuota pidempään valvoa. Hän sanoi toki itse että on oppinut myöhäiseen rytmiinsä jo aikoja sitten, ja että sen kääntäminen olisi vaivalloista- mutta eihän tämä niinkään voi mennä, että kunta/avustajat seisovat päällään herran sekaisin olevan unirytmin takia?

Vammaispalveluita on todellakin paisutettu jo pitkään, ja joissakin tilanteissa vammaisten olot ovat huomattavasti paremmat kuin esim. vanhusten tai laitoslasten. Sitten kun joutuvat esim. remontin tieltä tavallisen vanhainkodin tiloihin vähäksi aikaa, alkaa mediassa itku huonoista tiloista. 

Riippuu aivan siitä mihin aikaan on luontaisesti virkeimmillään. Moni iltavirkku jaksaa parhaiten opiskella juuri illasta, eli tuo 21-23 aika on vielä opiskelua. Sitten vasta iltatoimet. Ei iltapainoitteinen rytmi ole mikään sekaisin oleva rytmi. Se voi olla hyvin säännöllinen. Esim itselleäni on säännöllinen rytmi, klo 01-10.

Vierailija
170/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arsi lähtee nyt kotiin passattavaksi. Ehkä hyvä näin. Kun yhteistyötaidot ovat vielä noin alkeellisia, on parempi harjoitella niitä turvallisessa paikassa lisää.

Vierailija
171/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnassamme pitäisi paljon enemmän hyödyntää sitä, että toiset ovat aamuihmisiä ja toiset iltaihmisiä. Myös palvelut voisivat olla auki aamu, ilta ja yö vuorossa.

Eikö siis ole olemassakaan yövuoroa tekeviä henkiläkohtaisia avustajia?

Vierailija
172/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä olen sitä mieltä, että kaikenkaikkiaan terveydenhoito asioissa ( ja muutenkin kyllä yhteiskunnan asioissa, mutta erityisesti kaikissa terveydenhoitoon liittyvissä ) ollaan jämähdetty liian tiukasti aamupainotteiseen tapaan toimia. Ei osata yhtään huomioida, ettei kaikilla ole ihan sama vuorokausirytmi !!! Sairaalassa / vanhainkodissa PITÄÄ herätä ja PITÄÄ mennä nukkumaan, vaikkei oma rytmi olisi sellainen. Vastaanotot alkaa aamulla ja loppuu iltapäivällä, vaikka päivää olisi vielä vaikka kuinka jäljellä. jnejne

Tässä tapauksessa toki muutakin, mutta siellä pohjalla kun on tämä liian aamupainotteinen elo.

Kyllä nyt sinunkin täytyy hyväksyä, ettei yhteiskunta sinun pillisi ja tahtosi mukaan hypi. Ethän voi olettaa että Suomi määrää valtionlain jossa terveydenhuolto alkaisi esim kello 12:00 ja jatkuisi iltayhteentoista. Itseasiassa esitykseksi on niin mielenkiintoinen että tahtoisin kuulla perusteita lisää, miksi mielestäsi tämä olisi hyvä malli ja millä perustein voisimme alkaa muokkaamaan monelta esim terveyskeskukset aukeavat. Miten mielestäsi sairaaloiden tulisi toimia?

Vierailija
173/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko itse olla töissä  terveysasemalla 14-22? Tai yöpäivystyksessä? Loppuillasta  ja öisin tulee lähinnä päihteissä olevia, tapaturmaisia  tai pikkulapsia, 

Vierailija
174/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnassamme pitäisi paljon enemmän hyödyntää sitä, että toiset ovat aamuihmisiä ja toiset iltaihmisiä. Myös palvelut voisivat olla auki aamu, ilta ja yö vuorossa.

Yövuoro on terveydelle haitallinen, ei voi toteuttaa

Vierailija
175/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on auki työpaikkoja avustajille 10 h viikko. 

Noita ei hae kukaan, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea huhtikuussa. 

Vierailija
176/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita ei hae kukaan, kun soviteltua päivärahaa leikataan ja asumistukea huhtikuussa. 

Hoitovastuu siirtyy omaisille. 

Vierailija
177/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni lopettaa henkilökohtaisen avustajan työt nyt kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat huhtikuussa. 

Vierailija
178/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yövuoro on terveydelle haitallinen, ei voi toteuttaa

Monet ihmiset tekevät yövuoroa. Ei se yövuoro sen haitallisempaa ole kuin aamuvuoro iltavirkulle.

Vierailija
179/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt sinunkin täytyy hyväksyä, ettei yhteiskunta sinun pillisi ja tahtosi mukaan hypi. Ethän voi olettaa että Suomi määrää valtionlain jossa terveydenhuolto alkaisi esim kello 12:00 ja jatkuisi iltayhteentoista. Itseasiassa esitykseksi on nii

Miksi sitten yhteiskunta toimii aamuvirkkujen tapaan? Miksi ei tehdä kompromissia, virastot auki kl0 12-20.

Vierailija
180/327 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun täällä oli ketju,jossa joku valittiin,että yhden ystäväporukasta pitää olla baarissa auttamassa pyörätuolikaveria.

Siihen ehdotettiin jonkun avustajan hankkimista.

Sitten,kun joku haluaa avustajan sitäkin haukutaan.

Vammaiset komeroon piiloon,vai?

Mä kyllä ymmärrän,että nuori vammainenkin voi joskus haluta päästä viihteelle.

Olen ollut itsekin nuori. Entä olla muista riippuvainen vielä.

Hsl:n bussikuljettaja ei auta vammaista matkustajaa, vaan vammaisella pitää olla avustaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän