Siis millainen lukiolaispoika tai lukiolaistyttö ei halua tanssia vanhojen tansseja?
Tänäkin vuonna osa pojista päättää jäädä pois tansseista niinkin itsekkään syyn vuoksi "kun ei kiinnosta tanssia". Tuon vuoksi sitten ties kuinka monella tytölläkin jää tänäkin vuonna tanssit tanssimatta, kun ei ole paria.
No, on niitä omasta tahdostaan tanssihaluttomia myös tytöissä. Jotkut tytöt jättävät tanssimatta, "koska kustannukset ovat menneet aivan övereiksi ja se on täysin turhaa rahantuhlausta". 🤦
Siis näillä haluttomilla kyse ei ole siitä, etteikö paria löytyisi tai olisi löytynyt. Vaan yksinkertaisesti itsekkäistä tai muuten typeristä syistä olla tanssimatta.
Kommentit (204)
Kaikki syyt olla tanssimatta missään asiayhteydessä ovat erinomaisia syitä. Minua ei olisi saanut vanhojentansseihin edes kirveellä. Minä *en* tanssi.
Vierailija kirjoitti:
Tanssin 1991 ja meillä oli tyttöparejakin, en kokenut mitenkään heteronormatiivisena. Hauskaa pidettiin. Puvut olivat siihen aikaan hienoja leveähelmaisia, värikkäitä barokki- tms oikeasti vanhanaikaisia juhlamekkoja. Moni vuokrasi mekkonsa siihen aikaan. Myös poikien puvuista moni oli selkeästi vanhanaikainen. Hiuksia väkerrettiin kotona.
Kyllä se oli hyvin heteronornatiivista. Tytöillä oli mekot! Siis ihan kaikilla. Olisi varmaan pöyristyttänyt kansaa jos tytöt olisi vetäneet housut jalkaan ja tulleet tansseihin. Hiuksia väkerrettiin hyvin heteronornatiivisesti: tytöille kiharaa ja nutturaa. Normaalina koulupäivänä kukaan ei pakota tyttöjä mekkoihin tai väkertämään kampauksia tukkaansa, korkokengistä puhumattakaan. Entäs jos on poikamainen tyttö tai poika, joka haluaisikin sen mekon päälleen? Tai muun sukupuolinen, joka miettii, pukeutuako frakkiin vai typerään mekkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanssin 1991 ja meillä oli tyttöparejakin, en kokenut mitenkään heteronormatiivisena. Hauskaa pidettiin. Puvut olivat siihen aikaan hienoja leveähelmaisia, värikkäitä barokki- tms oikeasti vanhanaikaisia juhlamekkoja. Moni vuokrasi mekkonsa siihen aikaan. Myös poikien puvuista moni oli selkeästi vanhanaikainen. Hiuksia väkerrettiin kotona.
Kyllä se oli hyvin heteronornatiivista. Tytöillä oli mekot! Siis ihan kaikilla. Olisi varmaan pöyristyttänyt kansaa jos tytöt olisi vetäneet housut jalkaan ja tulleet tansseihin. Hiuksia väkerrettiin hyvin heteronornatiivisesti: tytöille kiharaa ja nutturaa. Normaalina koulupäivänä kukaan ei pakota tyttöjä mekkoihin tai väkertämään kampauksia tukkaansa, korkokengistä puhumattakaan. Entäs jos on poikamainen tyttö tai poika, joka haluaisikin sen mekon päälleen? Tai muun sukupuolinen, joka miettii, pukeutuako frakkiin vai typerä
Miksi kukaan ei nosta meteliä siitä miksi edelleen noissa tansseissa tytöt pukeutuu naisellisesti? Miettikää mitä patriarkaatin harjoittamaa riistoa! Naisille musta puku tansseihin!
Vierailija kirjoitti:
Olin sen verran ujo ja epävarma noihin aikoihin että parin valinta pelkästään oli liika. Eikä kyllä muutenkaan kiinnostanut koko tanssit. Jälkeenpäin ehkä jopa kaduttaa vähän.
Sama. Olin liian ujo, epävarma ja huono itsetuntoinen osallistuakseni. Ajattelin että kukaan ei halua tanssia mun kanssa, näytän idiootilta mekossa (siihen aikaan eli -97 pukeuduttiin vielä vanhan tyylisiin mekkoihin, ei siten kuin nykyään), en osaa tanssia, en osaa meikata, mikään naisellinen juttu ei sovi minulle, pojat pitävät rumana, jne. jne. Oikeasti olisin tietysti halunnut osallistua, mutta en vain pystynyt!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi oma nuori sanoi, että hän voisi periaatteessa boikotoida vanhojen tansseja, koska kokee, että ne voi nähdä tuulahduksena menneestä, jossa ainoa parisuhde malli oli tiukasti heteronormatiivinen. Tai siksi, että hänestä on tylsää kun päivästä on tullut kummaliinen kilpavarustelupäivä, johon odotetaan käytettvän huomattava määrä rahaa. - Saman rahan, jos jokainen laittaisi samaan pottiin niin vosii tehdä luokkana vaikka ikimuistoisen ulkomaanmatkan, jota varten on kyllä puuhattu jo kylliksi.
Hakoteillä tämän nuoren ajatusmaailma. Oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kanssa kiinnostanut aikoinaan joku mauttomaan kolttuun tälläytyminen ja ahtaassa salissa tyhjänpäiväinen pyöriminen. En pidä muutenkaan mistään juhlallisuuksista, niin vanhojentanssien ollessa vapaaehtoiset, jätin osallistumatta. En jaksanut mennä edes katsomaan.
Itsehän sen koltun :D olisit valinnut. Tyyliäänkin voi kehittää, vinkkinä.
Penkkareihin osallistuin ja yllätyin kuinka kivaa oli. Tansseihin en osallistunut eikä ole kaduttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se oli hyvin heteronornatiivista. Tytöillä oli mekot! Siis ihan kaikilla. Olisi varmaan pöyristyttänyt kansaa jos tytöt olisi vetäneet housut jalkaan ja tulleet tansseihin. Hiuksia väkerrettiin hyvin heteronornatiivisesti: tytöille kiharaa ja nutturaa. Normaalina koulupäivänä kukaan ei pakota tyttöjä mekkoihin tai väkertämään kampauksia tukkaansa, korkokengistä puhumattakaan. Entäs jos on poikamainen tyttö tai poika, joka haluaisikin sen mekon päälleen? Tai muun sukupuolinen, joka miettii, pukeutuako frakkiin vai typerä
Kyllä ainakin muutama vuosi sitten jotkut rohkeammat tytöt pukeutuivat miesten pukuun. Mikä vika on heteronormatiivisuudessa? Se on kuitenkin valtavirtaa. Pitääkö kaikista vanhoista perinteistä luopua muutaman homon, lesbot, transin tai muunsukupuolisen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Nämä tanssit ynnämuut lukion pakolliset humpuukit oli aikoinaan yksi syy miksi menin lukion sijasta amikseen.
Aikuislukioon menin minä. Sai olla oman mielensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiä ei kiinnosta tuollainen sikailu.
Sikailu?
Ja itse introverttina oli kiva kokemus.
No ylellähän oli se juttu vanh-lessupojista, ei voi tanssia kun joutuu pariakin vaihtamaan.
Tanssiminen ei ole pakollista. Miksi jo yläasteella ylenkatsottu hikaripoika haluaisi edes tanssia ylenkatsojansa kanssa?
No vaikkapa sellainen jolla ei varaa kalliiseen pukuun, kampaajalla ja meikkaajalla käyntiin ym. Vanhojen tansseista on valitettavasti tullut melkoinen varustelukilpailu jossa kustannuksia ei säästellä.
Nyt oli kyllä hassu aloitus. Mistä lähtien tanssiminen yhtään missään on ollut pakollista, ja tanssimatta oleminen itsekästä? :D Eiköhän tanssimisen ole tarkoitus olla hauskaa ja jos se ei nappaa niin ei nappaa.
Itse en tanssinut kun ei kiinnostanut. Lisäksi olin harjoituskurssin ajan Aasiassa reissaamassa eli siltäkin kantilta ajatus koko showsta tuntui kaukaiselta kun muut intoilivat.
Hah. Tytöt kiusasi julmasti jo ala-asteella ja yläaste se vasta kuraa olikin. Lukiossa ei kiusattu mutta mulla ei ollut mitään syytä olettaa että heidän asenteessa olisi ollut muita muutoksia. En edelleenkään mene tanssimaan vaikka kirveellä uhattaisiin
Olisit katsonut uutiset. Limingan lestadiolaiset pojat ei tanssi. Se ei kuulu heidän arvomaailmaan. Vähän kyllä huolestuttaa. Pojat joutuvat kieltämään sen, mikä oikeasti heitä kaikkein enitetn kiinnostaa. No p..lu se tietenkin on mielessä ja tanssi oli luonteva tapa olla tyttöä lähellä.
Minä menin mieluummin pizzalle.Samoin tein penkkarien kanssa. M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut aiheuttaa lisää huolta ja kuluja muutoinkin rahahuolissa rypevälle äidille. Kävin katsomassa kun kaverit tanssi ja olisi ollut kiva itsekin päästä mukaan. Kyllä se söi kun kaverit pääsi kampaajalle, meikattavaksi ja hienoja pukuja valitsemaan. :(
Sama. Äidilleni teki jo tiukkaa ostaa kurssikirjoja ja maksaa yo-kokeistani ja lisäksi vanhemmat maksoivat autokouluni, joten en halunnut aiheuttaa mitään lisäkuluja, jotka eivät olleet pakollisia.Itse tein vanhojen tanssi hameeni.Kävin kesätöissä, joten omilla rahoillani ostin hamesen sopivat kengät.En ollut luokan laihoin ,en kaunein.Silti oli mukavaa osallistua vanhojen tanssiin.Yksin huoltaja äidin tytär,Nyt keski ikäinen nainen.
En tanssinut. Olin raskaana eikä pitkään jatkuvat harjoittelut tuntuneet omalta jutulta. Myöhemmin keväällä synnytin keskosvauvan. Nyt tämä vauva täyttää pian 15 vuotta. Ei ole kaduttanut jälkikäteen etten osallistunut.
Meillä ei kasarin alkupuolella edes ollut vanhojen tansseja tarjolla, mutta vaikka olisi ollutkin, en olisi osallistunut. Esiintyminen olisi ollut se poissulkeva kriteeri. Muuten ainoat liikuntatunnit, joilla oli jotain järkeä oli kun harjoiteltiin tangoa, valssia ja mitä näitä nyt perinteisiä tansseja on. Ja lavoilla kävin tanssimassa oikeesti; mutta näytösluontoisesti- ei kiitos.
Sitä en tiedä, miksi tyttäreni eivät tanssineet.