Windows 11 - kannattaako päivittää?
Nykyinen käyttis on Win 10. Taas tuli päivitysilmoitus 11:sta. Kannattaako se ladata? Läppärillä (joku Lenovo) selaan nettiä, luen s-postia ja katson Yle Areenaa. Koneella ei pelata, eikä tehdä oikein muutakaan "järkevää".
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pelaa niin näkisin että ainoa syy päivittää on se että kympin tuki loppuu parin vuoden päästä. Muutokset ovat minusta enimmäkseen huonompaan suuntaan.
Listaatko meille ne huonommat jutut vaikka tähän minun kommenttini alle.
No minä voin vaikka listata muutaman:
Windows 11:n tehtäväpalkista puuttuu 8 ominaisuutta. Sitä ei esimerkiksi voi siirtää pystysuoraan asentoon tai ylös, sitä ei voi pienentää, siihen ei voi lisätä rivejä eikä työkalurivejä ja siihen ei voi laittaa pikakuvakkeita kansioihin. Vierityspalkit on vaihdettu tablettimaisiksi pieniksi viivoiksi joita on vaikeampi osua hiirellä, oikeaklikkaukseen on lisätty turhia klikkauksia, joten esim. pikakuvakkeiden tekeminen on nyt hitaampaa. Tehtäväpalkissa ja resurssienhallinnassa on myös bugeja mitä ei ollut Windows 10:ssä.
Jätä ehdottomasti päivittämättä. Nuohan ovat suorastaan show stopper Windows 11:n käytölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa päivittää linux varsinkin kun et pelaa.
No joku asennus-/livetikku pitää varmaan twhä. Mistä ja miten sen saa tehtyä vaatii hakua ja ohjeiden lukua. Ja sitte pitäis vielä osata käynnistää linux sieltä. Ylivoimaista useimmille.
Suurimmalle osalle tavalisista windows käyttäjistä tuo ohje on täyttä hebreaa. Eine edes yritä.
Luo tuo huolella ja yritä asennoitua ohjeeseen niin, että et ymmärrä yhtäkään siinä käytetyistä termeistä. Sitten mieti, että onnistuuko vaikka vanhemmiltasi linuxin asennus tolla ohjeella. Tai jos he ovat it ammattilaisia tai harrastajia, niin joku mmuu keski-ikäinen sukulaisesi
Ap kysyykin, että hyväksynkö w11 asennuksen kun kone ehdottaa päivitystä siihen..Tämä päivitys onnistuu keneltä vain. Itse ssiassa suurin osa on ssentanut vahingossa. Ja sitten ihmetellään, että miksi työpöytä muuttui hiukan erilaisrksi ja miksi virtapainike ei ole enää siellä missä ennen.
Yllä mainittu päivitys on ihan jotain muuta kuin windowsin asennus puhtaalta pöydältä. Joka on tasan yhtä vaikea temppu kuin linuxin asennus. Ja enpä usko, että ap kykenee siihen. Varma toki en voi olla.
Mulla yhä kickstart 1.3 ja workbench 1.3.2
Ei mitää syytä vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla yhä kickstart 1.3 ja workbench 1.3.2
Ei mitää syytä vaihtaa
Lällällää mullapas onkin 10 bittiä ramia neurolinkillä suoraan kämmenissä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää linuxin suosittelijat elää nörttikuplassaan. Heille helppo ei ole kaikille muille helppo.
Sitten sekin, että läheisistä ja ystäväpiiristä ei tod. näk. minkään laista linux tukea kun tulee ongelmia. Windowsia osaa aina joku tuttu räpeltää ja pelastaa pulasta.
Niihin hommiin, mitä ap tekee, linux on tasan yhtä helppo normaalille käyttäjälle. linuxissa ei juuri ongelmia esiinny ja jos - harvinaisesti - sattuu esiintymään, niin sen asentaja varmasti osaa auttaa.
LOL
Siinä vaiheessa kun törmäät linuxissa ongelmaan jonkin asian tekemisessä, kannattaa ensimmäisenä harkita onko sen tekeminen sittenkään niin tärkeätä.
Ap kysyi päivityksrstä w10:stä w11:sta. Ja sai vastaukseksi, että asenna Linux mint. Tän neuvon mielekkyydestä ap:lle tässä kai keskustellaan.
Olen asentanut aika monelle seniorille linuxin. Mutta yhtä lukuunottamatta kaikkille on pitänyt palauttaa windows. Jos seniori itse oppiikin linuxia käyttämään, niin puolison vastimus on, että windows takaisin. Tolla yhdrllä ei ole puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et pelaa niin näkisin että ainoa syy päivittää on se että kympin tuki loppuu parin vuoden päästä. Muutokset ovat minusta enimmäkseen huonompaan suuntaan.
Käynnistä-valikon siirto pois totutulta paikalta, sillä paikalla on nappi, josta tulee ikkuna jossa on uutisia (tarvtiseeko niitä tunkea joka paikkaan?), mainokset, bing-hakutulokset haussa (mahdollista poistaa mutta sen joutuu itse selvittämään miten), kapeammat vierityspalkit, ikonit epäselvempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käynnistä-valikon siirto pois totutulta paikalta, sillä paikalla on nappi, josta tulee ikkuna jossa on uutisia (tarvtiseeko niitä tunkea joka paikkaan?), mainokset, bing-hakutulokset haussa (mahdollista poistaa mutta sen joutuu itse selvittämään miten), kapeammat vierityspalkit, ikonit epäselvempiä.
Valikon saa parilla klikkauksella takaisin vasemmalle. Ikonit eivät ole epäselvempiä ja mainoksia on ihan kympissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää linuxin suosittelijat elää nörttikuplassaan. Heille helppo ei ole kaikille muille helppo.
Sitten sekin, että läheisistä ja ystäväpiiristä ei tod. näk. minkään laista linux tukea kun tulee ongelmia. Windowsia osaa aina joku tuttu räpeltää ja pelastaa pulasta.
Niihin hommiin, mitä ap tekee, linux on tasan yhtä helppo normaalille käyttäjälle. linuxissa ei juuri ongelmia esiinny ja jos - harvinaisesti - sattuu esiintymään, niin sen asentaja varmasti osaa auttaa.
LOL
Siinä vaiheessa kun törmäät linuxissa ongelmaan jonkin asian tekemisessä, kannattaa ensimmäisenä harkita onko sen
Jännä juttu. Jokainen seniori, jolle olen linuxin asentanut, on ollut tyytyväinen. Se seniori tyypillisesti avaa selaimen ja tekee juttunsa siellä ja kun laittaa sen selaimen, mihin hän on tottunut niin ei ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo saatnan taskbar tossa monitorin alareunassa vtuttaa, kun vasemmalla ja oikealla on 20cm valkoista. Pitäsi ilmeisesti muuttua pässiksi, jonka silmille tuo on suunniteltu.
Minulla on ollut pelkästään Linux jo vuodesta 2005. Nykyään koneissa MInt töissä ja kotona. Ei mitään ongelmia ole ilmennyt.
Kuinkahan kauan Windows kymppiä voi käyttää uutisten lukemiseen, suoratoistopalveluihin ja pankkiasioihin?
Kysyn sen vuoksi, että nykyisessä kannettavassani ei riitä puhti pyörittää Windows 11:tä. Minulla ei ole varaa ostaa uutta konetta, en tunne ketään osaajaa, enkä ainakaan tämän keskusteluketjun perusteella uskalla ryhtyä tekemään koneeseeni mitään isompia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kauan Windows kymppiä voi käyttää uutisten lukemiseen, suoratoistopalveluihin ja pankkiasioihin?
Kysyn sen vuoksi, että nykyisessä kannettavassani ei riitä puhti pyörittää Windows 11:tä. Minulla ei ole varaa ostaa uutta konetta, en tunne ketään osaajaa, enkä ainakaan tämän keskusteluketjun perusteella uskalla ryhtyä tekemään koneeseeni mitään isompia muutoksia.
Microsoft will officially end support for Windows 10 on Oct. 14, 2025. But if you desperately need to keep using that older operating system rather than upgrading to Windows 11, you can pay to extend the expiration date, Microsoft announced today.5.12.2023
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Microsoft will officially end support for Windows 10 on Oct. 14, 2025. But if you desperately need to keep using that older operating system rather than upgrading to Windows 11, you can pay to extend the expiration date, Microsoft announced today.5.12.2023
Juu, mutta miten pitkään tuo maksullinen mahdollisuus on voimassa ja miten suuri lasku on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta miten pitkään tuo maksullinen mahdollisuus on voimassa ja miten suuri lasku on?
Hintaa ei ilmeisesti ole sanottu, tuossa jutussa minkä luin mainitaan vuosi 2028. Suosittelisin kyllä Linuxiin siirtymistä, se on ilmainen ja sitä koneesi varmasti pystyy pyörittämään ja siinä toimii mainitsemasi asiat joihin konetta tarvitset.
-
Those updates won't be free, of course. To receive monthly security updates, customers will have to pay for an annual ESU subscription, with the option to renew that subscription for up to two additional years. That means, in theory, that a paying customer can extend the life of a Windows 10 PC from the official end-of-support date of October 14, 2025, until October 10, 2028.
How much is it all going to cost? Microsoft refuses to say, promising only that further details will be available "at a later date."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta miten pitkään tuo maksullinen mahdollisuus on voimassa ja miten suuri lasku o
OK, kiitos. Tuota vuotta 2028 en olekaan huomannut missään. Tuo antaakin vielä pelivaraa ainakin ajan suhteen.
Pitänee ottaa selvää Linuxista ajoissa. Olen ollut oma tietokonetukihenkilöni 90-luvun puolivälistä lähtien (koska ketään muuta ei ole ollut saatavilla), ja tämä on ensimmäinen tehtävä, johon en usko taitojeni välttämättä riittävän. Kun on köyhä ja pitkälti liikuntakyvytön, toimintamahdollisuudet kutistuvat huomattavasti ja laitteiden omatoiminen turmeleminen olisi kohtalokasta.
Olisiko niin kiltti, että kertoisit, mistä saisi selväsanaista perustietoa Linuxin käyttöönottamisesta? Voisin siirtyä vaikka heti. :)
Lupailin hieman liikoja tuon linuxin ilmaisuudesta omalta osaltani koska meillä ne on asennettu koneisiin windowsin tilalle tietokoneliikkeessä joka on perinyt siitä asennuksesta maksun. Mutta tämä on kyllä omaa laiskuutta eli Linux on toki ilmainen jos tuon asennuksen itse tekee. En valitettavasti osaa sanoa kuinka vaikea operaatio on mutta ohjeita varmasti löytyy netistä.
Tosi huoleton käyttää, ollut jo yli 10 vuotta meillä käytössä ei mitään ongelmia ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Lupailin hieman liikoja tuon linuxin ilmaisuudesta omalta osaltani koska meillä ne on asennettu koneisiin windowsin tilalle tietokoneliikkeessä joka on perinyt siitä asennuksesta maksun. Mutta tämä on kyllä omaa laiskuutta eli Linux on toki ilmainen jos tuon asennuksen itse tekee. En valitettavasti osaa sanoa kuinka vaikea operaatio on mutta ohjeita varmasti löytyy netistä.
Tosi huoleton käyttää, ollut jo yli 10 vuotta meillä käytössä ei mitään ongelmia ikinä.
OK. Selvensihän tuo ainakin vähän. Pitääpä etsiä. :)
Juujuu toimii toimii, mutta jos kuitenki laitettaisiin se win7 läppäri tohon töllöön kiinni, niin päästäisiin kattomaan leffaa ennenkuin jotain on menee rikki.