Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palvelutalo ei luovuta äitini potilastietoja ym. vaikka minulla on maistraatin päätös, että olen edunvalvoja.

Vierailija
08.02.2024 |

Äidilläni on muistisairaus ja hän ei kykene itse enää hoitamaan asioitaan, Minulla on lääkärin virallinen lausunto, että hoidan hänen asioitaan. Silti en saa nähdä hänen tietojaan tai hoitoonsa liittyviä asioita. Mitä voin tehdä kun epäilen palvelutalon peittelevän asioita?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta me tarvitaan neuvolatietoihin lupa, että saadaan nähdä oman lapsen merkinnät.

Neuvolaikäinen ei kykene antamaan suostumustaan,,, joten turha pelko. Mutta lapsen kasvaessa voi tulla ennen pitkää jo ennen täysi-ikäisyyttä eteen tilanne, että lapsen katsotaan olevan kykenevä antamaan suostumuksensa.

Nää jutut on kyllä varmaan esim. jossain Kannan informaatioissa kerrottu.

Vierailija
42/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut yli 10 vuotta lähiomaiseni edunvalvojana, mutta en tiedä itsekään, missä menee tarkka raja siihen, mitä terveystietoja edunvalvojalle pitää/saa antaa (itselläni tämä ei ole ongelma, koska päämieheni pystyy antamaan luvan). Vaikka edunvalvojan päätehtävä onkin raha-asioista huolehtiminen, niin hänen velvollisuutena on myös valvoa, että päämies saa tarvitsemansa hoidon ja huolenpidon. Minusta tämän valvomiseen edunvalvoja voi tarvita myös terveystietoja.

Ap:na ottaisin ensimmäiseksi yhteyttä DVV:hen ja kysyisin heidän näkemystään terveystietojen saamiseen. Tosin jos ap:llä on kirjallinen äidin antama lupa, pitäisi terveystiedot saada jo sen perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös äitini allekirjoittama ja todistettu paperi, että saan nähfä terveystiedot.

ap

Ai jaa.

No,mut sitte se varmaan on niin, että se palvelutalo ei luovuta toisen yksikön kirjauksia sulle. Sun pitää pyytää ne sieltä terkkarista ne tiedot.

Hae kuule se digivaltuutus, sitte pääset Kantaan, muista ottaa myös sossupuoli siihen mukaan, pääset näkemään kaiken. Jos se digivaltuutus sulle myönnetään.

Toistaiseksi edunvalvoja (jos ei ole virkaedunvalvoja) ei voi saada digivaltuutuksia päämiehensä asioiden hoitamiseen. Vaikka päämies olisi ennen edunvalvontaan joutumistaan antanut valtuutuksia, ne kaikki lakkaavat siinä vaiheessa, kun edunvalvonta alkaa.

Pankkiasiat pystyy kyllä hoitamaan verkkopankissa, mutta kaikki Kela- ja terveysasiat edunvalvoja joutuu hoitamaan muuten.

42 (edunvalvoja)

Vierailija
44/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: olen tällä hetkellä oikeustoimikelpoinen.

Missä voisin antaa suostumukseni, että lähiomaiseni saa nähdä terveystietoni, kun en enää itse ole kykenevä asioistani päättämään?

Kelpaako Kanta.fi:ssä hoitotahto?

Vierailija
45/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi myös.

Vierailija
46/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?

ap

etpä sinä voisi niistä tiedoista tietää kävikö virhe, vaikka saisitkin ne luettavaksesi, ellet sitten ole lääkäri.

ja edunvalvontaan tosiaan ei kuulu kuin ne raha-asioiden hoitamiset, tai vaikka joku postinluku ja sellaiset.

Vierailija
47/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kuulu edunvalvojalle ollenkaan, hoitaa vain taloudellisia asioita, sitten kuoleman jälkeen omaiset saa pyytämällä.

Salassapitovelvollisuus jatkuu myös kuoleman jälkeen, ei omaisille anneta vainajan terveystietoja.

Vierailija
48/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He siis voivat hoitaa miten aivan sattuu muistosairasta ja minä näen kuoleman jälkeen että kävikö virhe?

ap

Äitisi on ilmeisesti kieltänyt tietojen luovuttamisen sinulle.

Vierailija
49/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit toki pyytää äitiäsi pyytämään hoitoonsa liittyvät kirjaukset itselleen ja hän sitten antaa ne sinulle. Tuossa toki voi käydä sitten niin, että hoitohenkilökunta sanoo,e ttä koska muistisairas, niin ei voi osata ymmärtää mitä on tekemässä ja torppaa sen, mutta periaatteessa noin sen voisi tehdä.

en kuitenkaan suosittele. tuossa on kuitenkin kyse äitisi yksityisyydestä. jos hän ei ole jakanut sinulle terveystietojaan aiemminkaan, niin varmaan jakaisi nytkään.

äitini on jo määrännyt minut edusnvalvojakseen, jos jotain sellaista sattuu, että hänestä tulisi kyekenmätön hoitamaan asioitaan ja hän teki sen aika laajasti: lakimiehen avulla määräsi mitä kaikkea muuta raha-asioiden hoidon lisäksi saan oikeuden tehdä ja sinne kirjattiin myös hänen tahtonsa, jos tapahtuu a, b, c,....yn  oli pitkät paperit, mutta hyvä niin. Ei tule sitten kellekään epäsäelväksi, että mikä äitini tahto on ollut.

Vierailija
50/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinulle sitä, että otat yhteyttä paikalliseen potilasasiavastaavaan (potilasasiamieheen). Kerro hänelle asiasi, ja selvittäkää hänen kanssaan sisältyykö siihen sinun edunvalvontavaltuutukseen myös tämä terveyspuoli ja tarvittaessa sosiaalipuoli.

Esim. täysi-ikäisenkin puolesta terveys- ja sosiaalipuolen tietoihin Kannassa on mahdollista päästä, jos on saanut siihen valtuutuksen. 

Keskustele näistä asioista sen potilasasiavastaavan kanssa! Hoida asia kuntoon hänen kanssaan, jos kerran äitisi edunvalvoja olet...

Suostumus Kanta-tietojen lukemiseen pitää saada potilaalta itseltään, mikään viranomainen ei voi päättää hänen puolestaan että annetaan ne omaisten luettavaksi. Päätös on yksin potilaan.

Vierailija
51/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse äitisi niin saa laadukasta ja hyvää hoitoa eikä kukaan peittele mitään. 

Vierailija
52/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne kuulu edunvalvojalle ollenkaan, hoitaa vain taloudellisia asioita, sitten kuoleman jälkeen omaiset saa pyytämällä.

Salassapitovelvollisuus jatkuu myös kuoleman jälkeen, ei omaisille anneta vainajan terveystietoja.

kylläpä annetaan:

"Omaiselle voidaan myöntää oikeus saada tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joita hänen kuollut lähiomainen on saanut elinaikanaan. Tällöin tietojen on oltava välttämättömiä hänen etujensa tai oikeuksiensa selvittämiseksi ja toteuttamiseksi. Näin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa omaiset haluavat selvittää epäilemäänsä hoitovirhettä.

Oikeutta on haettava kirjallisesti siltä sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksiköltä, jossa vainaja on ollut hoidettavana. Luovutetun tiedon saaja ei saa käyttää tai luovuttaa tietoja edelleen muuhun tarkoitukseen." https://stm.fi/asiakastietojen-potilastietojen-salassapito

Vierailija
53/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten terveystiedoista selviäisi hoidon laatu? Hoitajahan voi sinne kirjata, että vaipat vaihdettu 5x päivässä, vaikka tekisi sen oikeasti vain kerran päivässä. 

Hoidon laatu selviää olemalla läsnä paikan päällä katsomassa ja huolehtimassa. 

Jos terveydentilasta olet kiinostunut, niin kysy milloin on seuraava lääkärikäynti ja ole mukana siinä tapaamisessa. Mutta äidilläsi on oikeus vastustaa läsnäoloasi. 

Missä edes vaihdetaan viisi kertaa päivässä vaippa? Hyvinvointialueen omahoitotarvikejakelu toimittaa vaippoja 1-5 per vuorokausi, ja yksi niistä on yövaippa.

Ja se viisi on maksimi, sitä eivät todellakaan kaikki saa.

Useimpien kohdalla vaipanvaihto menee niin, että vaippa vaihdetaan aamulla, illalla ja ehkä yöllä.

Vierailija
54/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ap mikään edunvalvoja ole. Laitoin etusivulle täkyn, jonka edunvalvojan pitäisi tietää, ei vastannut mitään.

Vierailija
55/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ap mikään edunvalvoja ole. Laitoin etusivulle täkyn, jonka edunvalvojan pitäisi tietää, ei vastannut mitään.

Ehkäpä ap ei viitsinyt vastata kysymykseen vuositilistä (jonka tarvitsee palauttaa vasta maaliskuun loppuun mennessä), kun se ei nyt liittynyt ap:n ongelmaan mitenkään.

Vierailija
56/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis: olen tällä hetkellä oikeustoimikelpoinen.

Missä voisin antaa suostumukseni, että lähiomaiseni saa nähdä terveystietoni, kun en enää itse ole kykenevä asioistani päättämään?

Kelpaako Kanta.fi:ssä hoitotahto?

Kun käyt terveyskeskuksessa tai sairaalassa pyydä hoitajien tai vastaanottoapulaisen kanssa asioidessasi heitä tekemään perushenkilötietojesi päivitys sairauskeromusjärjestelmään. Siellä on kohta lähiomainen, ainakin hän on sitten yhteyshenkilön ominaisuudessa tiedossa. Nyt en muista oliko siinä lomalkeessa myös se suostumus tietojen luovutukseen, mutta joka tapauksessa nämä laitokset osaavat neuvoa.

Vierailija
57/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

iso osa edunvalvojista on päätynyt tehtävään vain jonkun pyynnöstä. Joko lääkärin tai sitten lähiomaisen, eivätkä sen vuoksi ehkä tiedä aiheesta yhtään mitään.

minä olen äitini tuleva edunvalvoja (jos elän häntä pidempään), jos äidilleni tulee jotain, jonka vuoksi ei kykene enää asioitaan hoitamaan. Hän on jo asian päättänyt ja tehnyt valtakirjat ja muut tarvittavat. Hankki myös lääkärintodistuksen, jossa todettiin, että hän on ollut kykenevä tekemään tuollaisen päätöksen. Ihan varmuuden vuoksi.  Teidän edunvalvonnasta "jotain", mutta pitäisi silti tilanteen tullessa eteen alkaa aikuisten oikeasti lukemaan lain edunvavlontaa koskevia osioita, jotta tiedän mihin olen oikeutettu ja mitkä velvollisuuteni ovat ja mitne mikäkin asia hoidetaan oikeaoppisesti. Se edunvalvojuus ei välttämättä siis ole mikään ammattilinen osaamiskysymys. joillekin on, mutta monelle ei. minä selviän siitä varmasti, koska olen akateemisesti koulutettu ja oman alani lakia olen lukenut ihan tarpeeksi ja senkin yli, mutta edunvalvonnasta en tosiaan juuri mitään. Silti sillä lailla on parempi tilanne, kun tiedän miten lakitesktejä luetaan ja tulkitaan.

Vierailija
58/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinulle sitä, että otat yhteyttä paikalliseen potilasasiavastaavaan (potilasasiamieheen). Kerro hänelle asiasi, ja selvittäkää hänen kanssaan sisältyykö siihen sinun edunvalvontavaltuutukseen myös tämä terveyspuoli ja tarvittaessa sosiaalipuoli.

Esim. täysi-ikäisenkin puolesta terveys- ja sosiaalipuolen tietoihin Kannassa on mahdollista päästä, jos on saanut siihen valtuutuksen. 

Keskustele näistä asioista sen potilasasiavastaavan kanssa! Hoida asia kuntoon hänen kanssaan, jos kerran äitisi edunvalvoja olet...

Suostumus Kanta-tietojen lukemiseen pitää saada potilaalta itseltään, mikään viranomainen ei voi päättää hänen puolestaan että annetaan ne omaisten luettavaksi. Päätös on yksin potilaan.

Juu juu. Nää on vaikeita kun niitä valtuutuksia on erilaisia.

Ja siinä mielessä on annettu täällä vähän väärää kuvaa sen suhteen että oma kannasta näkisi valtuutettuna aivan kaiken. Valtuutettu ei pääse lukemaan kertomustekstejä. Mutta esim labroja, reseptitietoja ja sovittuja ajanvarauksia kyllä.

Käykööt asiantuntijoiden pakeilla selvittämässä asiansa.

Vierailija
59/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran taloutta valvot, etkö pääse äitisi pankkitunnuksilla lukemaan hänen OmaKantaansa ja Maisaa? 

Vierailija
60/81 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kylläpä annetaan:

"Omaiselle voidaan myöntää oikeus saada tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista, joita hänen kuollut lähiomainen on saanut elinaikanaan. Tällöin tietojen on oltava välttämättömiä hänen etujensa tai oikeuksiensa selvittämiseksi ja toteuttamiseksi. Näin voi olla esimerkiksi tilanteissa, joissa omaiset haluavat selvittää epäilemäänsä hoitovirhettä.

Oikeutta on haettava kirjallisesti siltä sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksiköltä, jossa vainaja on ollut hoidettavana. Luovutetun tiedon saaja ei saa käyttää tai luovuttaa tietoja e

Niin, jos se on välttämätöntä hänen etujensa ja oikeuksiensa selvittämiseksi ja todentamiseksi.

Ihan tosta vaan et saa vaikka kuinka haluaisit.